Wat betekent rode led indicator naast 24-pin connector mobo?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• HendrikZ
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18-08-2025
Mijn PC will niet meer opstarten (configuratie zie onder).

Ik heb alle connectors gecontroleerd en ook onderdelen afzonderlijk als ook alleen de fans op de voeding aangesloten, maar dan werken die ook nog steeds niet. Heb ook een andere indentieke nieuwe voeding geprobeerd maar hetzelfde resultaat.

Er brandt een rode led naast 24-pin connector op moederbord (bij beide voedingen), maar ik kan nergens achterhalen wat dit betekent (dit is niet één van de 3 leds die naast elkaar elders op mobo zitten voor DRAM/CPU/VGA en die branden alledrie ook niet). Wat betekent deze rode led en wat zou ik nog aanvullend kunnen testen om te kijken of mobo of onderdeel ervan kapot is?

Indien gehele mobo vervangen dient te worden, lijkt het dat deze mobo niet meer leverbaar is en is dan msi-b150m-bazooka een goede vervanging aangezien specs identiek zijn?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 180,95€ 180,95
1MSI B150M PRO-DH€ 0,-€ 0,-
1XFX Radeon R9 380X DD XXX OC 990MHz 4GB DDR5€ 219,-€ 219,-
1Cooler Master N200 Closed€ 43,05€ 43,05
1Logitech HD Webcam C310€ 39,95€ 39,95
1Iiyama ProLite XB2483HSU-B1 Zwart€ 250,50€ 250,50
1Microsoft Windows 10 Home NL 64bit OEM€ 39,75€ 39,75
1Logitech K120 (Internationaal)€ 12,12€ 12,12
1Logitech RX250 (Zwart)€ 10,95€ 10,95
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 36,70€ 36,70
1Creative Fatal1ty Gaming Headset€ 25,41€ 25,41
1Cooler Master GM G450M€ 51,95€ 51,95
1Crucial BX200 240GB€ 67,58€ 67,58
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 977,91

Alle reacties

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-01 18:46

job

Welke led is het dan wel?
Heb je een foto van de led?

[ Voor 7% gewijzigd door job op 24-09-2016 15:12 ]

• Khatarian
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:18

Khatarian

Omdat regen meestal valt...

ENHANCED CPU OVERVOLTAGE PROTECTION
Onboard overvoltage protection prevents overvoltage and short-circuit damage of the CPU and other components. A red LED near the 24 pin CPU power connector let you know that overvoltage protection is activated for easier troubleshooting.
Dit is wat ik zo snel heb kunnen vinden als ik zocht op jouw moederbord en de LED naast de 24-pin. Ik zou proberen door de bios te resetten, dit zal met de Clear CMOS jumer moeten. In de handleiding van je moederbord staat goed aangegeven hoe dat moet op dit plankje.

Als dat niet werkt, zou je nog een keer alle onderdelen na kunnen lopen of deze goed aangesloten zitten, denk hierbij aan RAM en videokaarten ect.

EDIT: De voeding zou ook het probleem kunnen zijn, ik zie dat je een 380x en een i4-6400 op een 450 watt voeding hebt zitten, dat zou aan de krappe kant kunnen zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Khatarian op 24-09-2016 15:22 ]

Intel i9 9900K || Gigabyte Aorus z390 Ultra || MSI Aero RTX 2080 || 32 GB DDR4 || Samsung Evo 970 1TB

Verwijderd

Ik maak uit jouw eerste zin op dat het systeem wel gedraaid heeft, hoe lang en is de hardware gewijzigd?

• HendrikZ
PC heeft sinds december vorig jaar goed gedraaid, sindsdien is er geen hardware gewijzigd

• Khatarian
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:18

Khatarian

Omdat regen meestal valt...

Je zou nog kunnen proberen je videokaart uit het systeem te halen en via de onboard graphics de computer te starten, als het daarmee wel lukt zou dit er op kunnen duiden op problemen van de voeding.

Intel i9 9900K || Gigabyte Aorus z390 Ultra || MSI Aero RTX 2080 || 32 GB DDR4 || Samsung Evo 970 1TB

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:46
Volgens de handleiding van je moederbord, bladzijde 21, zit er naast de 24-pins connector iets genaamd "EZ Debug LED" - en volgens bladzijde 31 zijn dat de drie status-LEDs voor CPU, GPU en RAM.

Dus, als jij in de TS schrijft:
HendrikZ schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 15:06:
(dit is niet één van de 3 leds die naast elkaar elders op mobo zitten voor DRAM/CPU/VGA en die branden alledrie ook niet)
...dan ben ik een beetje verward: volgens jou zitten die drie 'elders' op het bord, terwijl ze volgens de handleiding toch echt naast de 24-pins connector zouden moeten zitten.

Ofwel, eens met job in "Wat betekent rode led indicator naast 24-pin connector mobo?": doe eens een duidelijke foto?

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Is dat niet gewoon zo'n ding om je RAM te testen? Is er een knop in de buurt?
Meen mij namelijk te herinneren dat deze altijd rood is, maar bij het starten uitgaat.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:06

Nemesizz

Untouchable

Er brandt een rode led naast 24-pin connector op moederbord (bij beide voedingen), maar ik kan nergens achterhalen wat dit betekent (dit is niet één van de 3 leds die naast elkaar elders op mobo zitten voor DRAM/CPU/VGA en die branden alledrie ook niet). Wat betekent deze rode led en wat zou ik nog aanvullend kunnen testen om te kijken of mobo of onderdeel ervan kapot is?
Bij veel moederborden zit er zo'n LED op om te waarschuwen dat er spanning op het systeem staat en dat je dan niet met componenten moet gaat rommelen (geen kaarten in of uit het PCI-e slot halen, niet je RAM eruit halen, enz).

Althans, de meeste moederborden die ik heb na 2005 hebben bijna allemaal wel zo'n ledje.

• HendrikZ
Hierbij gevraagde foto waarbij in rode cirkel de led indicator naast 24-pin connector en wat verderop de 3 debug leds. Overigens heb ik inmiddels bios reset gedaan, toen leek even of het werkte aangezien daarna de fan van voeding in de fans in de kast draaiden. Toen ik echter voeding weer gemonteerd had in kast en rest aangesloten had, deed niets het meer en er brandt nu ook geen enkel lampje meer.

Leds op mobo

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:46
Ik ben het wel eens met Nemesizz: hoogstwaarschijnlijk enkel een indicator dat er spanning op het moederbord staat.

Je hebt al een andere voeding geprobeerd, dus dat is als oorzaak al uitgesloten. Zou ik als volgende stap het systeem zo kaal mogelijk (moederbord, voeding, 1 reep geheugen, processor+koeler; monitor aangesloten op video-out van het moederbord) opbouwen buiten de kast en uitproberen.

Werkt het dan nog steeds niet (geen power-indicatie LED, geen BIOS scherm, geen draaiende CPU-fan) dan wijst het toch wel op een defect moederbord.
Pagina: 1