Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Installatie's blokkeren + updates van programma's

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Goeie dag allemaal,

Vroeger wist ik overal een oplossing voor voor software/hardware ect.
Helaas is dat door de snelle veranderingen allemaal veranderd.
Via google zoeken wordt ik ook niet wijzer ivm de benamingen.

Ik heb namelijk een vraag/probleem
Lullig om te zeggen, maar mijn pa sloopt steeds zijn laptop met name door niet te lezen en klakkeloos alles zo te installeren.
En ik heb niet steeds weer zin om elke maand via ghost een backup te zetten.

Is er een programma dat het installeren (en het liefst updates) onmogelijk maakt?
Uiteraard wel mogelijk maakt om een ''Password in te voeren''

Windows had vroeger van die account maar daar snap ik nu ook niks meer van sinds win10.
Is er zo programma voor liefst gratis? anders betaald
Gewoon een ouderen beveiliging zonder te veel poes pas
(vroeger was alles beter tegenwoordig snap je nergens meer wat van hoeveel opties er bij zitten wat je toch niet gebruikt)

Alvast bedankt.

Alle reacties

Verwijderd

Gewoon nieuw lokaal account maken met admin rechten en account van je pa terug schroeven kwa rechten, net als in Winxp/7/8.1 ;)

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Yup, standaard user account en een admin account aanmaken.

Tevens is Unchecky altijd wel handig om te installeren tegen veel malware https://unchecky.com/

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
code:
1
net localgroup administrators GEBRUIKER /delete

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 08:35
Verwijderd schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 14:23:
Gewoon nieuw lokaal account maken met admin rechten en account van je pa terug schroeven kwa rechten, net als in Winxp/7/8.1 ;)
Gebruikers zoals de pa van TS zullen dan binnen de kortste keren weer op het account met admin rechten zitten, want dat is zo lekker makkelijk. Of dat hij binnen de kortste keren weer in het oude gedrag vervalt van constant doorklikken, maar dan met een enkele tussenstap.

En ik vraag me af of een technische oplossing hier wel een oplossing kan bieden, of dat er beter een stukje "computeropvoeding" gegeven kan worden, zodat pa door heeft dat hij niet alles kan installeren.

Verwijderd

Topicstarter
Transportman schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 16:40:
[...]
En ik vraag me af of een technische oplossing hier wel een oplossing kan bieden, of dat er beter een stukje "computeropvoeding" gegeven kan worden, zodat pa door heeft dat hij niet alles kan installeren.
Wat vind je hier zelf van wat je net vermeld? Technologie gaat zo snel en ouderen onthouden dat niet, misschien jij wel maar een ouder persoon niet, en daar schamen ze zich ook voor.
------------

Helaas werkt het allemaal niet met accounts, kan ze niet eens aanmaken omdat je Microsoft account moet aanmaken waardoor alles gelijk wordt geüpload. (gevoelige justitie documenten)

Is er niet een programma waar je dit mee kan instellen,
(Gewoon bv alles blokkeren en apart rechten geven om op te starten "word/chrome/exel/outlook")
want ben er nu al 2 dagen mee bezig en kom er totaal niet uit + te ingewikkeld en werkt allemaal niet (voeger wel op xp / 7 )

Alvast bedankt

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:28
Verwijderd schreef op maandag 26 september 2016 @ 13:21:
[...]

Wat vind je hier zelf van wat je net vermeld? Technologie gaat zo snel en ouderen onthouden dat niet, misschien jij wel maar een ouder persoon niet, en daar schamen ze zich ook voor.
------------

Helaas werkt het allemaal niet met accounts, kan ze niet eens aanmaken omdat je Microsoft account moet aanmaken waardoor alles gelijk wordt geüpload. (gevoelige justitie documenten)

(Gewoon bv alles blokkeren en apart rechten geven om op te starten "word/chrome/exel/outlook")
want ben er nu al 2 dagen mee bezig en kom er totaal niet uit + te ingewikkeld en werkt allemaal niet (voeger wel op xp / 7 )

Alvast bedankt
Je kan toch gewoon een lokaal (gast/user) account aan maken in Windows 10 of mis in hier nu de boot ?
Zelf doe ik 0,0 met een Microsoft account omdat het geen voordelen heeft voor mij.

Wellicht is unchecky : https://unchecky.com/ iets wat je zoekt ?

• hilgo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:03

hilgo

Clear your mind of can't.

[...]

------------

Alvast bedankt
Je kunt wel degelijk zonder Microsoft account: http://www.baldnerd.com/i...hout-a-microsoft-account/

En wat betreft het niet mogen installeren van software: http://windowsreport.com/prevent-software-install-windows/

Discogs

• Breezers

Verwijderd

Topicstarter
Request admin rechten, kom er totaal niet uit, al paar keer win 10 opnieuw geïnstalleerd, alles blijft geblokkeerd. (legale versie)

Terug naar XP of win 7, ben er klaar mee "te ingewikkeld"

Bedankt voor jullie hulp.
grz

• pepio
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-11 16:46
XP is erg onverstandig zeker met "gevoelige justitie documenten"...

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:28
Verwijderd schreef op maandag 26 september 2016 @ 13:45:
[...]

Request admin rechten, kom er totaal niet uit, al paar keer win 10 opnieuw geïnstalleerd, alles blijft geblokkeerd. (legale versie)

Terug naar XP of win 7, ben er klaar mee "te ingewikkeld"

Bedankt voor jullie hulp.
grz

Request admin rechten ? lijkt me stug bij een clean install.
al paar keer win 10 opnieuw geïnstalleerd ? huh hoe zo dat ?
alles blijft geblokkeerd ? lekker duidelijk man.

iig Succes!

Verwijderd

Topicstarter
dylan111111 schreef op maandag 26 september 2016 @ 14:05:
[...]

Request admin rechten ? lijkt me stug bij een clean install.
al paar keer win 10 opnieuw geïnstalleerd ? huh hoe zo dat ?
alles blijft geblokkeerd ? lekker duidelijk man.

iig Succes!
Krijg steeds de meldingen u bent niet gemachtigd administrator rechten en UAC alles staat uit. best raar op me eigen pc werkt alles tot behoren en op de laptop krijg ik niks voor elkaar *win10*home

*Dus heb overal administrator rechten maar kan niks uitvoeren omdat windows zegt dat ik geen administrator rechten heb, :O

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Ik begrijp het volgende even niet:
Verwijderd schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 14:13:
(...)Lullig om te zeggen, maar mijn pa sloopt steeds zijn laptop met name door niet te lezen en klakkeloos alles zo te installeren.(...)
En dat is twee dagen later:
(...) Technologie gaat zo snel en ouderen onthouden dat niet, misschien jij wel maar een ouder persoon niet, en daar schamen ze zich ook voor.(...)
Afgaande op wat je op de 24e zegt, is het probleem dat je vader niet goed leest, en te snel doorklikt. Vandaag is het het feit dat alles anders is, en je vader dat niet begrijpt.
Ik kan dat niet helemaal met elkaar rijmen, vooral niet omdat het meeleveren van allerhande ongevraagde rotzooi niet van vandaag of gisteren is. Dat soort zut zit al zo lang ik me kan herinneren bij installers... zeker bij die van de "verplichte" gratis programma's.

Kijk ook eens naar dit hier: http://www.windowscentral...r-account-type-windows-10
Mogelijk wil je (nog een keertje) herinstalleren. Met allereerst een account dat admin wordt, waarna je er een (of meer) naast aanmaakt.
Ik zou sowieso NIET gaan klooien met UAC. Je hebt een gebruiker die de boel constant sloopt. Met je UAC gaan klooien is dan niet aan te raden. Dat is er juist om je gebruiker (en jou) te beschermen...
Daarnaast ben ik best nieuwsgierig op welke momenten je meldingen krijgt over het ontbreken van admin-rechten.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:53
Verwijderd schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 14:13:
Lullig om te zeggen, maar mijn pa sloopt steeds zijn laptop met name door niet te lezen en klakkeloos alles zo te installeren.
Een chromebook?

• Breezers
Ik heb het vermoeden dat TS telkens een installatie doet via Norton Ghost oid en dat in die image dus al een probleem zit met administrator rechten die waarschijnlijk keer op keer weer ervoor zorgt dat TS zelf geen administrator rechten kan krijgen ... (gokje)

Het beste is dan waarschijnlijk om een compleet nieuwe (verse/frisse) installatie te doen van Windows 10 via https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10 met de installatiehulp en een USB stick te maken voor installatie. Tijdens de installatie moet TS dus de how-to linkjes die hier staan uitvoeren

Verwijderd

Topicstarter
Nee HP Pavilion 17****pro

Heb ik ook meerdere keren gedaan, Fresh install van iso van Microsoft, (Geen ghost)
Er staat netjes win7 op met totaal geblokte account
(installaties en maps doorzoeken uitgeschakeld, onmogelijk om een geen uitgezonderde .exe file of update uit te voeren buiten admin password)
Laptop werkt naar behoren en vooral voor de gebruiker die het graag wou.

Bedankt voor jullie moeite allemaal.
Helaas zat win10 dwars 8)7 |:(

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 08:35
[...]

Misschien dat ik het een beetje bot verwoorde, en technologie gaat misschien wel snel, maar de situatie die je beschrijft is juist de basis die mij fout lijkt te gaan (zoals Jester-NL ook aangeeft, installeren is iets dat toch niet echt veranderd is in al die jaren). En je kan wel proberen dat technisch op te lossen, maar als de gebruiker (in dit geval jouw vader) niet echt weet wat hij aan het doen is, zal geen enkele technische oplossing naar volle tevredenheid werken.

Geef je je vader namelijk nog steeds de mogelijkheid om zelf te installeren, zal hij eventuele extra schermpjes ook gewoon doordrukken (zoals hij nu al doet) en blijf je in de huidige situatie zitten. Geef je hem geen adminrechten meer en blokkeer je alle installaties die hij wilt doen, dan verwacht ik dat hij met enige regelmaat aan de lijn zal hangen of je even een installatie goed kan keuren. Dat wordt je snel zat, en als je een paar keer nee moet verkopen kan dat tot spanningen leiden.

Ik heb zelf ook wel eens met het idee gespeeld om de installatierechten van mijn ouders in te perken op hun computers, maar omdat ik verwachte dat dat meer problemen zou creëren dan oplossen heb ik dat maar niet gedaan. Ik heb ze toen wel heel duidelijk gemaakt dat ze niet alles zomaar klakkeloos kunnen installeren en dat ik niet altijd klaar kan staan om ze uit de brand te helpen als het een keer fout gaat. Dat klinkt bot, maar is volgens mij wel de enige manier om er structureel iets aan te doen.

Ik lees dat je wel er voor gekozen hebt om zijn account helemaal dicht te zetten, ik hoop dat ik er naast zit en dat het een oplossing biedt voor jouw situatie.

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05:12
Biedt je vader een aantal betrouwbare download sites aan waarin hij naar hartelust kan grasduinen.
Pagina: 1