• EierKoek
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 14-07 18:02
om het verhaal kort te houden.
begon met
Corsair CX600M + Sapphire R9 270X Toxic = Geen probleem
nieuwe GPU gekocht
Corsair CX600M + MSI GTX 1070 Gaming = Coilwhine in GPU
Nieuwe PSU gekocht
Corsair RM650X + MSI GTX 1070 Gaming = Coilwhine in beide
in lichte woede bui nieuwe GPU gekocht :( :( :'(
Corsair RM650X + EVGA 1070 FTW = Coilwhine in PSU (licht in GPU)
om te testen
Corsair CX600M + EVGA 1070 FTW = Coilwhine in beide

Ik snap er niks meer van. Heb ik nu zo'n pech of doe ik iets fout?
Alle combinaties geprobeerd en altijd iets van coilwhine gepiep.
Ik ga de CM650X sowieso terug sturen omdat die met beide GPU's piepte, maar zal ik dan een nieuwe vragen of een andere nemen. Deze kwam goed uit de test op hardware.info. Daarom had ik deze genomen en 650 Watt is meer dan genoeg volgens mij.

Verder in me PC:
Gigabyte GA-H97M-D3H
Intel Core i5-4590 Boxed
Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU
2 SSD Samsung 120 en 250 Gb
1 HDD 1T

• rapsac
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 11:43
Heb je die piep ook/alleen als de pc idle is? Dan is het waarschijnlijker dat het geen coilwine is. Hoor je de piep alleen bij belasting (en wel tegelijkertijd als dat je belasting start) is het waarschijnlijker dat het coilwine is.
De bron van geluid is moeilijk te pinpointen, je kan proberen om met een buis/slang aan je oor de precieze oorsprong te vinden/

Xeon e5-2695 V3, RX Vega 64, Rift | PS3 | PS4 Pro,PSVR

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Coil whine in een videokaart heeft niets met de voeding te maken, mits je voeding er last van heeft. Coil whine heeft te heeft te maken met een spoeltje wat irritant geluid maakt.

Wat je er onder andere aan kunt doen is te zien in deze video.

• EierKoek
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 14-07 18:02
aardig zeker dat het de PSU of GPU is. heb de PSU nu ook niet in mijn kast maar ernaast liggen dus kan mijn oor er recht op leggen. ik vind het zelf raar dat de combinaties andere resultaten geven. ik heb gehoord dat de voeding juist de oorzaak van coil whine kan zijn omdat de voltage voor een frequentie kon zorgen in het onderdeel dat gaat trillen.

• ToFast
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 13:55
Het onderdeel dat trilt even met hot glue inspuiten is een mogelijkheid.

• rapsac
Wedden dat de toon it een fan komt? Moderne schakelende voedingen (zoals op je vga kaart en op je moederbord) werken met frequenties van ver over de 100kHz, en jij hoort piepen tot 20kHz. Alleen wanneer een spoeltje gaat resoneren op een harmonische frequentie (bv 1/8,1/32 van de basisfrequentie) zou je het kunnen horen. De kans dat dat gebeurt is zeer klein.
Fans is een ander verhaal, die worden via pwm gestuurd, en die frequentie ligt doorgaans ver onder de 20kHz en is dus wel hoorbaar.
Je moet echt op zoek gaan naar de bron van het geluid, niet de voeding of de vga kaart, maar bv de fan van de voeding, of dát spoeltje op de vga kaart. Daarna kan je er wat aan doen mocht het nodig zijn (mocht het de pwm van een fan zijn dan kan je dat overigens niet verhelpen zonder dat je de garantie daarop gaat verliezen (extra condensator over de fan solderen lost het op).

• Meneer Willems
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 17-10 22:45
sypie schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 13:20:
Coil whine in een videokaart heeft niets met de voeding te maken, mits je voeding er last van heeft.
Als mijn voeding er last van heeft, maar toch stabiele voltages geeft, hoe kan dit dan de whine op de GPU beinvloeden?

@OP, ik heb 2 verschillende EVGA 1070's en een oude 7870 aan één RM550x gehangen, in alle gevallen coil whine, wel duidelijk van de GPU (geluisterd met een buis aan m'n oor).. Ben benieuwd of het dan toch de PSU is, alhoewel mijn voltages netjes stabiel zijn en nauwkeurig binnen de specs.

• rapsac
Coil whine heeft geen invloed op voltages, betrouwbaarheid of wat dan ook. Het is een trilling van de winding van een spoel, buiten dat je dat mogelijk kan horen doet dat verder niks. Bij pc voedingen is de kans op een whine hoger door lagere schakelfrequenties en grotere spoelen.

• Meneer Willems
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 17-10 22:45

• A87
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
Kan ook te maken hebben met Voeding. ik was zelf van mijn coilwine af nadat ik een voeding had gekocht die (GPU)connectors heeft met 2200u (weet ff niet meer welke technische term)
Op 1300 fps heb ik er zelfs geen last van

[Voor 77% gewijzigd door A87 op 26-09-2016 11:42]

https://www.youtube.com/watch?v=dC6TZ-N0n2I

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee