Zelf bouw fan speed tester

Pagina: 1
Acties:

• Infamouz
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-05-2024
Beste tweakers,

Ik ben net begonnen met experimenten van het bouwen van simpele circuitjes om PWM fans en waterpompen met aan te sturen. Deze is nu klaar en het werkt goed. Nu wil ik een schakeling bouwen om het toerental uit te lezen. Deze schakeling met Programmeerbare IC wil ik graag als eerst proberen en misschien later nog iets met een Arduino bordje.

Er zijn mij nog een paar dingen niet duidelijk in de schakeling. Als eerst weet ik niet wat component Q1 betekend en wat voor functie die heeft. En als tweede staat er rechts boven een schakeling met een onbekend IC3 dat lijk mij alleen een indicatie led dat je 5V voeding is aangesloten.

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/64ikw7.jpg
Hier moet de schakeling bij komen en voor de 7 segment displays maak ik een klein apart bordje met stekker die ik een de aluminium plaat ga bevestigen.

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Q1 is een kristal t.b.v. de pic. De schakeling rechtsboven is de 5V voeding die van de 12V af komt.

[ Voor 14% gewijzigd door evilution op 24-09-2016 11:46 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:57

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Zoals evilution al zei, rechts is je voeding die van 12 of meer Volt naar 5V gaat, hiermee voed je ic1 en ic2. Dit word wel meer gedaan in de elektronica techniek.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Infamouz
bedankt voor de snelle reactie

Aha dus die voeding is niet nodig want die haal ik direct van een PSU.

Aan de hand van dat kristal kan je dan je rpm berekenen die je door stuurt naar IC2? Ik kan er geen waardes van vinden maar ik zie hem wel zitten op het bordje het lijkt wel op een 20 MHz Kristal

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Kristallen zien er over het algemeen hetzelfde uit, ik kan er geen tekst op lezen in ieder geval en heb geen ervaring met pic. Ik neem aan dat dat wel ergens in de datasheet staat.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Infamouz
Op pagina 95 staat wel wat info met schema en tabel wat je kunt gebruiken.

In het programma staat er "Instruction Cycle Time = 1 / (4MHz / 4) = 1us per instruction"

Dus misschien een 4 MHz kristal gebruiken zodat ik het programma niet hoef aan te passen.

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Als het programma al uit gaat van 4 Mhz lijkt me dat verstandig inderdaad.

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:36

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Nou, het schema van je FAN controler is discutabel, zeker om nog een 2e 555 te gebruiken om het vermogen op te voeren. Duidelijk komt dat ook van iemand die ook niet al te veel weet. Maar ok, als het werkt.....

Het kristal is de clock generator voor de processor IC1. Het programma wat er uiteindelijk op komt te staan zal de frequentie berekenen en weergeven, het kristal heeft daar niets mee te maken..

Let op, IC2 heeft ook nog een voedingsaansluiting welke niet in het schema is opgenomen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Infamouz
Je moet ergens beginnen toch. Ik heb meerdere PWM controllers gezien maar deze leek mij het meest eenvoudig te maken en voor een paar euro aan componenten ben je klaar. Ik weet dat sommige fans (oa corsair) een sterk pwm signaal nodig hebben om te werken dit heb ik niet getest op mijn fan controller. Als je een betere fan controller weet wil ik die wel zien dan kan ik die later evt nog maken.

Het kristal zorgt alleen voor de "werk" snelheid van het IC? dat is wat ik begrijp uit de datasheet. 4 Mhz lijkt de max te zijn.

Bij IC2 staat de supply voltage Vcc er niet op zie ik.

Misschien kan ik beter starten om ledjes te laten knipperen :P. Denk dat ik de USB PIC PROGRAMMER EN LEERMODULE EDU10 daar zitten wat proef projecten in en daarmee kan ik ook de PIC16F627 programmeren.

• memphis

memphis

Soms is het ook gewoon beter om iets kant en klaars te kopen:
http://www.ebay.com/itm/1...ab3974:g:gQQAAOSwbwlXCwQK
(Iets wat ik al een paar keer gebruikt heb)

Of deze welke ik ook al 1x gebruikt heb:
http://www.hobbyking.com/...n_Use_30000_RPM_max_.html

Misschien iets eenvoudigers met rechtoerechtaan elektronica:
http://danyk.cz/fmetr_en.html
Hier als frequentiemeter maar als je de tijdseenheid op de 555 veranderd ook in rpm te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infamouz
Een Hall gever vind ik niet praktisch die kan alleen op een fan en moet je elke keer over zetten.

Die tweede is ongeveer hetzelfde wat ik wil bouwen en zo te zien staat die ingesteld op het onsteking signaal van een verbrandingsmotor die is 1 puls per omwenteling en een fan is er twee per omwenteling dus die moet je ook aanpassen.

De derde wilde ik graag proberen maar ik heb moeite om de onderdelen bij elkaar te zoeken. Die dotmatix displayes met ingebouwde latch en decoders kan ik niet vinden en externe latch en decoders voor een 7 segement kan ik ook niet vinden.

De onderdelen die ik nu heb moet ik nu al van drie webshops bestellen dus als iemand nog een tip heeft voor een winkel of webshop waar je echt alles kunt krijgen zou heel fijn zijn :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Die hall sensor komt erbij, kan je weg laten en de pulse van de fan direct op de meter koppelen. Maar deze is net als de 2e een meter voor 1 puls per omwenteling. Dan nog, als je een simpele 2-deler maakt (cd4017 of met een cd4040) kan je 2 pulsen per omwenteling omzetten naar 1 puls per omwenteling.

De 3e... die displays staan gewoon op ebay, bv:
http://www.ebay.nl/itm/10...LED-Display-/281835528940
Maar die staat met een tijdseenheid van 1 sec op een frequentieweergave (hz), als je die tijdseenheid op 0.3 sec zet kan je op 100rpm nauwkeurig meten of op 3sec 10rpm nauwkeurig. (uitgaande van 2 pulsen per omwenteling)

Maar ja, blijkbaar is dit iets te hoog voor je gegrepen.

Pagina: 1