Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

1440p Freesync systeem

Pagina: 1
Acties:

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Op 1440p gamen. Ik heb besloten een Freesync monitor te kopen, omdat G-sync me simpelweg te duur ging worden op het totaal plaatje. Momenteel zit ik redelijk ruim onder budget, simpelweg omdat AMD beperkt is qua GPUs aan de high-end kant momenteel. Wachten op Vega kan, maar persoonlijk vermoed ik dat het nog minstens een half jaar duurt voordat die fatsoenlijk beschikbaar komen.

Spellen zijn momenteel SC2 en BF4, daar zal BF1 waarschijnlijk wel bij gaan komen, en wie weet wat de toekomst brengt :).

De toekomstige monitor is 1440p op 144Hz. Nu begrijp ik prima dat een Fury dat niet in zijn eentje gaat trekken. In de toekomst zal er nog wel een upgrade een keer gaan gebeuren van de GPU, maar dat is dus juist de reden ook dat ik Freesync wil hebben. Ook gezien een GTX1070 het ook niet trekt in zijn eentje, en als ik daar G-Sync erbij wil hebben ik nog een €200 duurder uit ben.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de €1200, maar dat hoeft niet op. Zinloze upgrades omdat er budget voor is hoeven dus niet.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mechanische HDD gaat mee. Randapparatuur heb ik, en nieuwe monitor staat los van dit topic (279Q). Voor de rest vermoed ik dat ik goedkoper uit ben om de oude PC als geheel te verkopen tov hem te kannibaliseren.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Gezien ik mogelijk nog wel als Vega uit is, goed beschikbaar is en liefst iets gedaald is in prijs wil upgraden dan, heb ik qua CPU nu maar de snelste i5 gekozen. De R9 Fury X vind ik beetje beperkt aan wat hij sneller biedt voor de prijs tov de reguliere Fury. En momenteel lijkt mij die in een prima prijs/prestatie punt te liggen tov bijvoorbeeld een RX480.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nop, geen fanboy ;). Enkel vanwege praktische redenen dus een AMD videokaart.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De PC staat in de woonkamer, en gebruik ik bijvoorbeeld ook om films op de TV te kijken, of omdat ik te lui ben hem uit te zetten. Dit betekend dus dat een redelijk stil systeem wel een eis is, maar ook dat dit primair bij idle is. Onder load is het absoluut niet de bedoeling dat hij klinkt als een opstijgend vliegtuig, maar dan hoeft hij ook weer niet het 100% stil te zijn: Ik heb toch game geluiden/muziek die dan ook aan staan.

Ga je overklokken?
Nop.

Wat verwacht je van ons?
Paar open puntjes:
De voeding (zoals gewoonlijk ;) ): Ik heb nu voor een 550W gekozen, maar zal dat noodzakelijk zijn tov een 450W? En is de besparing van een 450W voeding het waard? Een R9 Fury is natuurlijk niet bepaald de zuinigste kaart. Met wat reviews googlen kom ik uit op systeem verbruiken van 350W-400W. Dus in principe moet een 450W voeding dan voldoen. Tegelijkertijd zijn dat wel gemiddelde verbruiken natuurlijk. Oftewel, wat is wijsheid?

De behuizing, als iemand andere ideeën heeft sta ik er geheel voor open, gezien dat dit eigenlijk mijn grootste open punt is. De eisen:
  • Geen window, beetje strak uiterlijk. Niet volop LEDjes, als zou bijvoorbeeld Phantek P400s wel kunnen.
  • Maximum lengte (diepte) 50cm. Anders gaat het aan de achterkant te krap worden, en hierdoor valt ook de Define S af
  • Geluidsdempend is wel een pré. Maar hij moet ook nog voldoende koelen met een flink verbruikende GPU
  • Aansluitingen aan de bovenkant is een flinke pré. Hij staat op de grond, dus dan kan ik er het makkelijkste bij. Niet een keiharde eis als er echt een goede reden is voor een ander.
  • Qua formaat is een redelijk formaat uATX of niet al te grote ATX case de richting waarop ik zoek
CPU koeler: met de meeste beetje moderne kasten kan ik hem achteraf nog wel inbouwen zonder alles te moeten demonteren, maar als het nodig is, is direct aan het begin wel handig. Oftewel wat zijn de meningen qua noodzakelijkheid als je niet overklokt maar wel een beetje stil systeem wil?

Verder in zijn algemeenheid gaat het mij vooral om de prijs/kwaliteit. Dichte kast, dus het hoeft er niet leuk uit te zien. En natuurlijk als er problemen zijn die ik over het hoofd zie word ik daar graag op gewezen :).

De lijst:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600 Boxed€ 225,-€ 225,-
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 86,90€ 86,90
1Sapphire Radeon NITRO R9 FURY 4G HBM with Back Plate (1050Mhz)€ 329,-€ 329,-
1Corsair Carbide Quiet 400Q€ 87,90€ 87,90
1Crucial CT2K8G4DFD8213€ 65,95€ 65,95
1Cooler Master GM G550M€ 64,-€ 64,-
1Crucial MX300 2,5" 525GB€ 120,50€ 120,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 979,25

• Sissors
  • Niet online
Toch maar besloten een pricewatch: Arctic Freezer i32 erbij te doen. Anders kan je wel merken dat je last hebt van de standaard koeler, en dan hem alsnog kopen. Maar als je er niet echt last van hebt, weet je ook niet wat je mist. Ook gezien ik ervan uit ga dat een toekomstige videokaart er niet luidruchtiger op zal worden, dus dan kan een stille CPU koeler ook geen kwaad.

Daarnaast was dit natuurlijk een niet heel subtiele kick

• McFastFood
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 27-11 22:05
PSU zou ik veranderen naar een pricewatch: Corsair RM550x uitstekende kwaliteit en betere kwaliteit dan de gekozen voeding + 7 jaar garantie + volledig modulair

Verwijderd

McFastFood schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 22:09:
PSU zou ik veranderen naar een pricewatch: Corsair RM550x uitstekende kwaliteit en betere kwaliteit dan de gekozen voeding + 7 jaar garantie + volledig modulair
10 jaar ;)

• Sissors
  • Niet online
McFastFood schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 22:09:
Echter wel flink duurder. Volledig modulair is een pré, maar met een closed build maakt het natuurlijk wat minder uit om gewoon wat kabels te laten liggen.

In principe kan het probleemloos in het budget, maar wat voegt het uiteindelijk toe als die ander ook van voldoende kwaliteit is? Het hogere rendement betaald zichzelf nooit terug als ik een ruwe berekening doe. Dus dan is de reden de langere levensduur? Alsnog natuurlijk geen verkeerde reden zodat ik er lang mee kan doen in de toekomst. Al als ik de handel een keer verkoop is het wel weer zonde :).

Edit: In het voedingstopic staat een verwachte levensduur van 5 jaar voor degene die ik erin had. Dat hangt natuurlijk af van gebruik, en ik ga eerlijk zijn: Ik ben skeptisch of dat niet hoger ligt. Tegelijkertijd is mijn huidige PC al 7 jaar oud, en zou ik een volgende keer wel ervoor kunnen kiezen de nieuwe te upgraden ipv te vervangen. Dus ik zit ook niet te wachten op random voedingsproblemen tegen die tijd.
Oftewel de TL;DR: Ik volg het advies en ga maar voor de RM550x.

Edit2: Dit is nu de lijst (ook inclusief monitor, daarom nu wat duurder):
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600 Boxed€ 225,-€ 225,-
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 86,90€ 86,90
1Sapphire Radeon NITRO R9 FURY 4G HBM with Back Plate (1050Mhz)€ 329,-€ 329,-
1Corsair Carbide Quiet 400Q€ 87,90€ 87,90
1Asus MG279Q Zwart€ 585,95€ 585,95
1Arctic Freezer i32€ 27,95€ 27,95
1Crucial CT2K8G4DFD8213€ 65,95€ 65,95
1Corsair RM550x€ 94,80€ 94,80
1Crucial MX300 2,5" 525GB€ 120,50€ 120,50
Bekijk collectie