Hallo leden,
Ik hoop dat ik in het juiste forum gedeelte zit met mijn vraag.
Momenteel ben ik een systeem aan het bouwen waarop ik ESXi ga draaien. Hierop zal XPEnology draaien voor privé opslag en een Ubuntu server voor zaken als Teamspeak en nog wat andere progs.
Door mijn hobby (en die van mijn vrienden) moeten wij vaak veel of grote bestanden naar elkaar verzenden zoals foto's en video's. Momenteel gaat dit of via WEtransfer of via de ouderwetse USB stick, dit is alleen extreem onhandig.
Nu vroeg ik me af, is het mogelijk om op mijn systeem een VM te draaien waarbij ik eigenlijk een soort server ben waar al mijn vrienden en ik zelf deze bestanden op kunnen hosten? Zodat als een vriend van mij klaar is met filmen hij deze bestanden via (client?) stuurt naar mijn server en zo beschikbaar maakt voor iedereen?
Een beetje zoals mijn NAS nu is voor het thuis netwerk.
Wat ik graag zou willen:
Alvast bedankt!!
EDIT: Ik zie dat ik verkeerd zit met mijn vraag excuses.Moet ik hem daar posten of kan iemand de post overzetten?
Ik hoop dat ik in het juiste forum gedeelte zit met mijn vraag.
Momenteel ben ik een systeem aan het bouwen waarop ik ESXi ga draaien. Hierop zal XPEnology draaien voor privé opslag en een Ubuntu server voor zaken als Teamspeak en nog wat andere progs.
Door mijn hobby (en die van mijn vrienden) moeten wij vaak veel of grote bestanden naar elkaar verzenden zoals foto's en video's. Momenteel gaat dit of via WEtransfer of via de ouderwetse USB stick, dit is alleen extreem onhandig.
Nu vroeg ik me af, is het mogelijk om op mijn systeem een VM te draaien waarbij ik eigenlijk een soort server ben waar al mijn vrienden en ik zelf deze bestanden op kunnen hosten? Zodat als een vriend van mij klaar is met filmen hij deze bestanden via (client?) stuurt naar mijn server en zo beschikbaar maakt voor iedereen?
Een beetje zoals mijn NAS nu is voor het thuis netwerk.
Wat ik graag zou willen:
- Maximale snelheden
- 24-7
- Instellen van snelheidslimiet om niet alles op te snoepen en ik niet meer gebruik kan maken van internet
- Uitbreidbaarheid van users(toekomst bijv een extra vriend)
- Een mappenstructuur zodat alles netjes georganiseerd staat (zoals mijn NAS)
- Rechten, om te voorkomen dat users die minder vaak gebruik maken niet bij alle bestanden kunnen
- Veilig door bijv. versleutelde verbinding
- Makkelijk qua opslag uit te breiden
Alvast bedankt!!
EDIT: Ik zie dat ik verkeerd zit met mijn vraag excuses.Moet ik hem daar posten of kan iemand de post overzetten?
[ Voor 2% gewijzigd door CollisionNL op 24-09-2016 02:12 . Reden: Ik zie dat ik verkeerd zit met mijn vraag excuses. ]