Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ideale resolutie op scherm niet beschikbaar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Despotes98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 13-11 12:00
Mijn vraag:

Sinds de Nvidia GeForce Game Ready driver 368.22 kan ik mijn beeldscherm (Dell Ultrasharp U2515H) niet meer op de gewenste resolutie (2560x1440) krijgen, maar maximaal op 2048x1152, want hoger is niet beschikbaar, zowel niet in het 'settings' menu als in het ‘Nvidia configuratiescherm’ (bij beide staat 2048x1152 als aanbevolen en hoogst mogelijke resolutie). Het rare is dat games en sommige programma’s wel gewoon op 1440p te zien zijn, maar andere programma’s, zoals Chrome, en het OS slechts in 1152p te zien zijn. Weet iemand hoe ik het hele systeem weer op 1440p te zien kan krijgen, zonder een oudere driver te moeten draaien?

Relevante software en hardware die ik gebruik

Dell Ultrasharp U2515H (beeldscherm), MSI GeForce GTX 970 Gaming 4G (videokaart), ASUS Z170 Pro Gaming (moederbord), GeForce Game Ready driver 365.19 (huidige videokaart-driver).

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

Drivers opnieuw installeren, snoeren vervangen, in 'settings' de resolutie aanpassen & handmatig de resolutie aanpassen (wat niet werkt, eerder tegenovergesteld).

Alle reacties

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-11 20:41
Wat als je de vorige GeForce drivers installeert dan?

[ Voor 6% gewijzigd door Snowwie op 24-09-2016 00:45 ]

Mijn YouTube Channel

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Snowwie schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 00:45:
Despotes98 schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 23:06:
... zonder een oudere driver te moeten draaien?
Kwestie van wachten op een nieuwe driver waarin het probleem is opgelost

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Despotes98
Snowwie schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 00:45:
Alle vorige drivers doen het gewoon goed zonder problemen.
Brahiewahiewa schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 03:40:
[...]

[...]

Kwestie van wachten op een nieuwe driver waarin het probleem is opgelost
Ik draai nu driver-versie 365.19. Deze is uitgekomen op 13 mei. Sindsdien heb ik dus geen bugfixes of game-optimalisaties meer gekregen. Het rare is dat:
- ik niemand met dezelfde klachten kan vinden op internet;
- alle drivers t/m 365.29 het goed doen, en alle drivers daarna niet meer.

Ik kan dus wel blijven wachten op een nieuwe driver die mijn probleem oplost (ik wacht al ruim 4 maanden), maar ik ben bang dat deze er helemaal niet zal komen. Daarom hoop ik dat er iemand is die hetzelfde probleem heeft gehad en het heeft opgelost.

• Snowwie
Despotes98 schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 12:03:
Alle vorige drivers doen het gewoon goed zonder problemen.
Als de vorige driver prima werkt is er geen noodzaak deze te updaten. De nieuwe driver kan brak uitvallen voor jouw systeem. Ik had het zelf ook een tijdje geleden met mijn AMD Radeon R9 390 kaart. AMD had een driver uitgebracht die het beeld constant blauw liet flikkeren. Ik heb toen de oudere driver weer gepakt en rustig gewacht totdat er een nieuwere driver beschikbaar kwam.

Het feit dat vorige drivers goed werken geeft al aan dat er niets mis is met jouw systeem.

Mijn YouTube Channel

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Wellicht dat als onderstaande niet helpt (ddu tool) je zelf de resolutie kan toevoegen via het register. Ergens gaat er iets fout en je zal een van de weinigen zijn vermoed ik. Heb je al eens geprobeerd de drivers grondig te verwijderen met een tooltje als DDU?

• Despotes98
Snowwie schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 13:06:
[...]

Als de vorige driver prima werkt is er geen noodzaak deze te updaten. De nieuwe driver kan brak uitvallen voor jouw systeem. Ik had het zelf ook een tijdje geleden met mijn AMD Radeon R9 390 kaart. AMD had een driver uitgebracht die het beeld constant blauw liet flikkeren. Ik heb toen de oudere driver weer gepakt en rustig gewacht totdat er een nieuwere driver beschikbaar kwam.

Het feit dat vorige drivers goed werken geeft al aan dat er niets mis is met jouw systeem.
Hoe lang heb jij moeten wachten op een driver die het wel weer goed deed?
ToFast schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 13:12:
Wellicht dat als onderstaande niet helpt (ddu tool) je zelf de resolutie kan toevoegen via het register. Ergens gaat er iets fout en je zal een van de weinigen zijn vermoed ik. Heb je al eens geprobeerd de drivers grondig te verwijderen met een tooltje als DDU?
Net even geprobeerd --> zelfde resultaat... :(

Bedoel je met 'de resolutie toevoegen via het register' dat ik handmatig een resolutie aan moet maken in het Nvidia-configuratiescherm?

[ Voor 5% gewijzigd door Despotes98 op 25-09-2016 00:43 ]

• Snowwie
Despotes98 schreef op zondag 25 september 2016 @ 00:40:
Hoe lang heb jij moeten wachten op een driver die het wel weer goed deed?
Een maandje of zo.

Uiteindelijk kwamen er nieuwe drivers beschikbaar en het probleem wat ik toen had is daarmee verdwenen.

Mijn YouTube Channel

• ToFast
Despotes98 schreef op zondag 25 september 2016 @ 00:40:

Bedoel je met 'de resolutie toevoegen via het register' dat ik handmatig een resolutie aan moet maken in het Nvidia-configuratiescherm?
Inderdaad via het register. Óf kijk eens of dit werkt: beeldscherm instellingen > geavanceerde beeldscherminstellingen > eigenschappen van beeldschermadapter > alle modi weergeven > je resolutie kiezen i.c.m de juiste frequentie.

Of een tooltje gebruiken tot die tijd dat de nieuwere versies wel weer goed werken:
http://www.monitortests.c...om-Resolution-Utility-CRU

• Despotes98
ToFast schreef op zondag 25 september 2016 @ 02:38:
[...]

Inderdaad via het register. Óf kijk eens of dit werkt: beeldscherm instellingen > geavanceerde beeldscherminstellingen > eigenschappen van beeldschermadapter > alle modi weergeven > je resolutie kiezen i.c.m de juiste frequentie.

Of een tooltje gebruiken tot die tijd dat de nieuwere versies wel weer goed werken:
http://www.monitortests.c...om-Resolution-Utility-CRU
Beide oplossingen hebben niet geholpen:
-Bij de 1ste oplossing is na het installeren van de nieuwste driver (372.90) de resolutie 2560x1440 (60Hz) verdwenen, dus is geen oplossing gebleken;
-CRU lijkt geen enkel effect te hebben op de resolutie (bij mij).
Snowwie schreef op zondag 25 september 2016 @ 01:55:
[...]

Een maandje of zo.

Uiteindelijk kwamen er nieuwe drivers beschikbaar en het probleem wat ik toen had is daarmee verdwenen.
Dan heb je geluk gehad dat AMD heeft ontdekt wat jouw specifieke probleem was. Ik ben bang dat Nvidia de aandacht compleet zal verleggen naar de nieuwe generatie videokaarten (10xx, Titan X) en dat dit probleem niet meer opgelost zal worden. Time will tell

• ToFast
Balen zeg. Heel vreemd. Je kan proberen de developers van de drivers te contacteren met je verhaal, kort en opsommend met het probleem en welke stappen je hebt ondernomen. Probeer voor de zekerheid eens een andere uitgang op videokaart / ingang op monitor en als je een koppeelstukje gebruikt (HDMI - dsp adapter ofzo) die om te wisselen of ertussen uit te laten.

• Snowwie
*nevermind...

[ Voor 90% gewijzigd door Snowwie op 25-09-2016 14:25 ]

Mijn YouTube Channel

• Despotes98
ToFast schreef op zondag 25 september 2016 @ 13:42:
Balen zeg. Heel vreemd. Je kan proberen de developers van de drivers te contacteren met je verhaal, kort en opsommend met het probleem en welke stappen je hebt ondernomen. Probeer voor de zekerheid eens een andere uitgang op videokaart / ingang op monitor en als je een koppeelstukje gebruikt (HDMI - dsp adapter ofzo) die om te wisselen of ertussen uit te laten.
Raar. Ik heb nu een HDMI-HDMI-snoer gebruikt i.p.v. een DP-DP-snoer (die ik al een keer vervangen had, loste niets op) en nu is het probleem opgelost. Wat vreemd is, is dat het DP-snoer bij de oudere drivers wel de goede resolutie door kon geven, maar nu niet meer. Mijn probleem is nu opgelost, dank allen voor jullie suggesties!

• ToFast
Despotes98 schreef op zondag 25 september 2016 @ 14:25:
[...]

Raar. Ik heb nu een HDMI-HDMI-snoer gebruikt i.p.v. een DP-DP-snoer (die ik al een keer vervangen had, loste niets op) en nu is het probleem opgelost. Wat vreemd is, is dat het DP-snoer bij de oudere drivers wel de goede resolutie door kon geven, maar nu niet meer. Mijn probleem is nu opgelost, dank allen voor jullie suggesties!
Dan is dat een brak snoer zou je zeggen :'(. Misschien hebben ze iets in de drivers gewijzigd waarbij er meer data over heengaat, of op een iets andere wijze waardoor het brakke snoer nu pas opvalt.

Gelukkig is het duidelijk waar de oorzaak ligt, het snoer of gedeeltelijk de drivers.

[ Voor 6% gewijzigd door ToFast op 25-09-2016 14:34 ]

• Despotes98
ToFast schreef op zondag 25 september 2016 @ 14:33:
[...]

Dan is dat een brak snoer zou je zeggen :'(. Misschien hebben ze iets in de drivers gewijzigd waarbij er meer data over heengaat, of op een iets andere wijze waardoor het brakke snoer nu pas opvalt.

Gelukkig is het duidelijk waar de oorzaak ligt, het snoer of gedeeltelijk de drivers.
Nog een oplossing: ik kreeg bij het scherm een miniDP-DP-snoer. Ik heb deze toen weggelgd (niet meer naar gekeken) en direct een DP-DP-snoer gekocht. Ik heb dit miniDP-DP-snoer even aangesloten, en raad eens: hij doet het gewoon perfect. Voortaan maar altijd eerst de megeleverde snoeren gebruiken i.p.v. denken slim te zijn en 'betere' spullen aan te schaffen.
Pagina: 1