Vraag

• maikeldus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-11-2021
Vorige week deze PC besteld bij Afuture:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 204,50€ 204,50
1Gigabyte GA-H170N-WIFI€ 125,95€ 125,95
1Fractal Design Node 202 + Integra SFX 450W PSU€ 149,81€ 149,81
1Logitech Z333€ 44,24€ 44,24
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 33,-€ 33,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 557,50

Samsung 830 SSD en Paladin GTX 560 had ik nog liggen om her te gebruiken (beide getest in andere computers: werkt).

Bij deze aankoop had ik ook een setje HyperX geheugen besteld (2x8GB op 2666Mhz). Toen ik vorige week begon met mijn build kwam ik erachter dat het moederbord niet kan omgaan met 2 sticks van dit geheugen (1 werkte goed, 2 wou niet booten). Schijnt aan het moederbord te liggen.

Nu ben ik netjes geholpen door Afuture en heb ik mijn RAM setje ingeruild voor een setje van Crucial Vengeance (2133Mhz to be safe, ookal zegt het internet dat het mogelijk is met sneller geheugen in een mobo die lager ondersteunt te draaien). Vanavond het nieuwe ram setje uitgeprobeerd; kan nu wel booten met 2 RAM sticks.

Maar, nu heb ik weer een nieuw probleem! De computer weigert mijn GTX 560 te gebruiken :(. Ik krijg geen video output via de kaart; geen entry in device manager van Windows 10; geen meldingen over "nieuw apparaat gevonden"; helemaal niets. Kan geen Nvidia driver installeren omdat die zegt dat ik geen compatible hardware heb. Nu heb ik mijn GTX 560 net weer uitgeprobeerd in mijn andere desktop; daar kreeg ik gewoon video output van (dus via de HDMI aansluiting van de dedicated GPU). Ik heb geprobeerd de Intel HD graphics 530 te verwijderen, te zoeken naar "hidden devices"; gekeken of het aan de PCI extender ligt (de case heeft dat nodig omdat de GPU op zijn zij ligt in de kast); 10.000x gereboot; Windows opnieuw geinstalleerd maar ik krijg geen een signaal binnen W10 dat er ook maar iets van een GPU is aangesloten via het PCI slot. Enige vorm van leven dat ik zie aan de GPU is dat de fan draait, maar helaas geen een vorm van video output.

Mijn vraag is; is dit moederbord kapot? Dit wordt ondertussen al de derde keer dat ik de PC volledig uit elkaar moet halen voor RMA, ondertussen ben ik al aardig gefrustreerd geworden tot het punt dat ik het mobo wel kapot kan slaan ...

Alle reacties

Verwijderd

Nou ja om te beginnen is het niet zo gek dat het 2666Mhz niet werkte, want niet-Z170 moederborden kunnen gewoon erg slecht overweg met geheugen sneller dan 2133Mhz, en sneller dan dat zal het toch niet lopen. Niet echt een probleem dus van het moederbord.

Heb je het moederbord al eens buiten de kast geprobeerd op de doos van het moederbord of een houten ondergrond (niet op de antistatische zak waar het moederbord in zat proberen, want dat kun je de boel slopen)? Dan kun je meteen de videokaart rechtstreeks in het PCIe slot stoppen i.p.v. de riser. Sluit je dat ook meteen uit. Ik neem aan dat je wel gewoon de stroomkabels van de voeding op de GPU hebt aangesloten?

Hoe de optie bij dat moederbord specifiek heet weet ik niet, maar staat in de BIOS de Graphics adapter niet op IGP of Auto? Probeer die dan op PEG of PCIe te zetten.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2016 08:24 ]

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:00
Pro tip 1 bij zelf bouw. Eerst alles testen buiten de kast. Werkt alles dan kan je het gaan inbouwen.

Het pci-e slot kan kapot zijn. Je riser kan kapot zijn.

Maar wat geeft je bios aan? Je kan bij 9/10 biosen een plaatje krijgen welke dingen waar op aangesloten zitten. Kijk eens of in je bios een gtx is gedetecteerd.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
staat de losse gpu als uefi ingesteld in de uefi?

specs

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Denk toch aan de riser.
Buiten je kast opbouwen.