Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaaskroket
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 28-07 10:13
Hallo allemaal, mijn vriendin heeft recentelijk een (tweedehands) Canon 50mm f1.4 USM lens gekocht voor haar Canon 5D Mark III.

Ik ben een enorm leek in fotografie dus excuses als ik het misschien niet heel duidelijk verwoord...

De autofocus en manual focus lijken goed te werken, met beide lijken de foto's scherp te gaan worden, maar na het daadwerkelijk maken van de foto, zijn de foto's niet scherp. Gewoon blurry.

Met de 85mm f1.8 USM, die zij ook bezit, ondervinden we geen problemen.

Heeft iemand enig idee wat het zou kunnen zijn? Een idencatie waar ik naar zou kunnen zoeken zou al heel erg helpen! Bedankt ! :)

EDIT: Met gebruik van de livepreview modus lijkt de focus toch niet goed te gaan.

Hierbij een kort filmpje van hoe het mis gaat:
[YouTube: https://youtu.be/p2U588Ajjtw]

[ Voor 12% gewijzigd door Pindakaaskroket op 23-09-2016 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01:56

g0tanks

Moderator CSA
Voorbeeldfoto?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-09 18:20
Probeer die lens eens op een andere body. Heb je hetzelfde probleem dan zit het in de lens.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaaskroket
Ik zal er straks 1-2 posten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-09 11:00

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Pindakaaskroket schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 17:49:
Hallo allemaal, mijn vriendin heeft recentelijk een (tweedehands) Canon 50mm f1.4 USM lens gekocht voor haar Canon 5D Mark III.

Ik ben een enorm leek in fotografie dus excuses als ik het misschien niet heel duidelijk verwoord...

De autofocus en manual focus lijken goed te werken, met beide lijken de foto's scherp te gaan worden, maar na het daadwerkelijk maken van de foto, zijn de foto's niet scherp. Gewoon blurry.

Met de 85mm f1.8 USM, die zij ook bezit, ondervinden we geen problemen.

Heeft iemand enig idee wat het zou kunnen zijn? Een idencatie waar ik naar zou kunnen zoeken zou al heel erg helpen! Bedankt ! :)
De 5D Mark III is nou net een camera waar je het matglas niet van kan vervangen door een "super precision" variant. Dat wil zeggen dat je door de zoeker grofweg een scherpte-diepte ziet van f/3.5 - f/4 terwijl de werkelijke scherpte-diepte f/1.4 is. Zo zal je zonder gekalibreerde autofocus (micro AF adjustment) echt moeten gokken, zeker op grote diafragma's als f/1.4.

Door de zoeker lijkt het dus scherp maar de foto zit er gigantisch naast ;) Niks aan te doen met de 5D Mark III behalve autofocus gebruiken.

edit: Wat je in het filmpje laat zien is de live view autofocus, die is sowieso niet al te best van de 50mm f/1.4 ;) Sowieso is het geen hoogvlieger van Canon om eerlijk te zijn. :X

[ Voor 7% gewijzigd door Ventieldopje op 23-09-2016 18:12 ]

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattiB
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 17-09 22:45
Heb je alleen op 1.4 geschoten of komt het probleem ook voor bij bijvoorbeeld f4-f6?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaaskroket
Ventieldopje schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 18:09:
[...]

De 5D Mark III is nou net een camera waar je het matglas niet van kan vervangen door een "super precision" variant. Dat wil zeggen dat je door de zoeker grofweg een scherpte-diepte ziet van f/3.5 - f/4 terwijl de werkelijke scherpte-diepte f/1.4 is. Zo zal je zonder gekalibreerde autofocus (micro AF adjustment) echt moeten gokken, zeker op grote diafragma's als f/1.4.

Door de zoeker lijkt het dus scherp maar de foto zit er gigantisch naast ;) Niks aan te doen met de 5D Mark III behalve autofocus gebruiken.

edit: Wat je in het filmpje laat zien is de live view autofocus, die is sowieso niet al te best van de 50mm f/1.4 ;) Sowieso is het geen hoogvlieger van Canon om eerlijk te zijn. :X
Het probleem lijkt toch aan de focus te liggen, in mijn eerste bericht heb ik een video bijgevoegd. Hierbij nog een foto van de autofocus:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XHNUrln.jpg

De autofocus schiet langs het focus punt en ziet dit als scherp. Met manual focus en live preview is het wel goed te krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaaskroket
MattiB schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 18:14:
Heb je alleen op 1.4 geschoten of komt het probleem ook voor bij bijvoorbeeld f4-f6?
Zojuist geprobeerd, op f4 en f6 lijkt het geen probleem te zijn, wat kunnen we met deze informatie ? ;)

EDIT: even stapsgewijs het diafragma opgevoerd, hoe hoger het diafragma, hoe scherper ze worden. Is natuurlijk niet een oplossing, maar goed..

[ Voor 19% gewijzigd door Pindakaaskroket op 23-09-2016 18:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-09 11:00

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Pindakaaskroket schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 18:22:
[...]

Zojuist geprobeerd, op f4 en f6 lijkt het geen probleem te zijn, wat kunnen we met deze informatie ? ;)

EDIT: even stapsgewijs het diafragma opgevoerd, hoe hoger het diafragma, hoe scherper ze worden. Is natuurlijk niet een oplossing, maar goed..
Dat is vaak zo bij lenzen, de sweet spot ligt op f/5.6 - f/8. Maar goed niet alleen de scherpte verandert, de scherpte-diepte wordt ook groter en daarmee dus de foutmarge. Je kunt er op f/8 verder naast zitten zonder dat dit direct tot scherpte verlies lijd dan op f/1.4 (waar de scherpte-diepte zeer klein is).

Probleem 1 is dus je zoeker, daar is niets aan te doen behalve altijd autofocus te gebruiken op grote diafragma's (f/1.4 t/m f/3.5 of f/4).

Probleem 2 is dat de focus niet goed afgesteld staat en dit kun je met Micro AF adjustment oplossen. Op het internet staan veel tutorials hoe je dit aan kan pakken. Je bent hier tussen de 20 en 30 minuten mee zoet als je er geen ervaring mee hebt.

Nogmaals: als je de focus straks hebt gekalibreerd, verwacht dan geen wonderen. Op f/1.4 is de lens gewoon nog steeds erg zacht met een glow rond je onderwerpen.

[ Voor 7% gewijzigd door Ventieldopje op 23-09-2016 18:37 ]

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als hij misfocussed wordt het natuurlijk beter als het diafragma kleiner is, omdat je dan meer scherptediepte hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaaskroket
Ventieldopje schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 18:36:
[...]

Probleem 2 is dat de focus niet goed afgesteld staat en dit kun je met Micro AF adjustment oplossen. Op het internet staan veel tutorials hoe je dit aan kan pakken. Je bent hier tussen de 20 en 30 minuten mee zoet als je er geen ervaring mee hebt.
Dit gaan we binnenkort even proberen, bedankt!
Pagina: 1