Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Excel] Vraag met lijst en bereking

Pagina: 1
Acties:

• Zingo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:11
|Ik zit al een tijdje te zoeken naar een oplossing mbt Excel en hoop dat jullie me kunnen helpen daarbij. Ik ben van plan een poll af te nemen binnen een groep van +/- 400 gebruikers waarbij ze een ranglijst van bepaalde items moeten maken. De items staan vooraf al vast en worden in een excel file aangeleverd. Het gaat om ongeveer 250 items welke de gebruikers moeten rankschikken van beste naar slechtste. Daarbij zijn een aantal factoren van belang:

- De gebruikers krijgen vooraf een complete lijst via excel aangeleverd.
- Als een gebruiker het item niet kent mag hij deze niet rankschikken en dient deze uit de lijst verwijderd te worden.
- De gebruikers mogen een aantal items een even hoge score geven. Dan kan het dus zijn dat ze nummer 1 t/m 10 wel individueel rankschikken, maar daarna een groep van 10 de score 20 geven, de volgende 10 de score 30 etc.

Uiteindelijk is het idee dat ik moet kunnen berekenen hoevaak een item boven een ander item is geeindigd in de rankschikking. Je krijgt dus een kruistabel met daarin hoevaak een item van een ander item gewonnen/verloren/gelijk heeft gescoord.

Ik vroeg me af of iemand weet of dit in excel te automatiseren is. Dus dat excel aan de hand van een aantal in te geven lijsten automatisch het winst percentage tussen twee items berekenen kan. Mocht er iets onduidelijk zijn probeer ik het graag te verduidelijken, want ik kom er helaas niet uit.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Het is een goed gebruik dat de topcistarter begint met ook een beschrijving van de eigen gedachten over de opzet van het document :)

Waar loop je vast?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Zingo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:11
Laat voorop staan dat ik erg weinig ervaring heb met excel. Ik krijg het wel voor elkaar om het aantal keer een waarde in excel te berekenen, maar ik wil specifiek weten hoevaak een item beter scoord dan een ander item. Dus het item met de hoogste score moet een +1 krijgen tegenover alle items die lager scoren, item 2 moet een +1 krijgen tegenover alle items onder hem etc etc. Ik kan niet vinden die ik die score toekenning kan laten plaatsvinden.

Ik heb de eigen gedachten niet echt kunnen beschrijven omdat ik bij gebrek aan ervaring geen idee heb hoe ik dat moet automatiseren (of excel er wel de beste tool voor is uberhaubt)

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19-11 11:29
Is het niet handiger om per gesorteerd item een gemiddelde positie te berekenen? Volgens mij maakt dat het probleem alweer een stuk simpeler en maakt het qua conclusies heel weinig uit.

Verder lijkt me dit niet echt een Excel probleem. Je gaat problemen krijgen doordat men wellicht per ongeluk toch iets in een kolom wijzigt, waardoor je slimme scriptje die alles bepaald toch weer over de zeik gaat.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:09
Excel bestanden verzamelen, en vervolgens inlezen in R.
Beetje een leercurve, maar daarna 100x sneller analyseren dan in excel ;-)

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Gebeurd het rangschikken dmv toekennen van cijfers of door letterlijk met cellen te husselen?
Indien cijfermatig, is eerste wat in mij opkomt; =countif
(Tel aantal keer dat antwoord a een hoger cijfer heeft dan antwoord b)

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• o_f_course
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-10 16:14

o_f_course

Och...

Een beetje brainstormen, misschien heb je er wat aan.

M'n excel is een beetje roestig, maar als je een concept hebt kun je vervolgens stoeien om het aan de gang te krijgen.

Het gaat dus om paren van items waar je een relatieve score van wilt hebben. Hoe vaak is A hoger geëindigd dan B. Dit zet je op sheet 1, bv onder elkaar unieke combinaties of in een kruis matrix.

Als je de ordening die de personen hebben aangebracht in cijfers uitdrukt zul je zoiets hebben paren van item en positie.
De data zet je in sheet 2 (give it a name!)
kolommen de items, regels de personen, en in de regels de positie die ze gegeven eraan hebben.

Als je die in een rij hebt staan (kolommen de items A,B, etc), kun je in sheet 1 per regel (of cell in een kruismatrix) een (waarschijnlijk dynamische?) formule maken waarin je een countif gebruikt waarvoor geldt dat de waarde in kolom 'A' lager is dan de waarde in kolom 'B'.

Er zijn meer manieren om de data te analyseren. R werd al genoemd, maar ook bv in SQL.

facts don't care about your feelings

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Zingo schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 17:16:
Laat voorop staan dat ik erg weinig ervaring heb met excel.
Waarom dan toch kiezen voor Excel? :) breew in "[Excel] Vraag met lijst en bereking" geeft m.i. dan een handigere optie: neem een tool dat er wel voor is gemaakt. Als je toch vanaf nul moet beginnen is dat efficiënter en effectiever.

Laten invullen kan wel in Excel, maar analyseren kan dan in een ander tool.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1