Toon posts:

sensoren aan mijn pc koppellen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
voor mijn profiel werkstuk ga ik een lift nabouwen, met alle functies (zoals dat de deur dicht gaat als er iets tussen zit en dat de lift niet gaat als hij te zwaar is beladen).

hiervoor heb ik natuurlijk sensoren en motoren nog, maar hoe kan ik deze motoren aan mij computer verbinden?
ik had dit dingetje al gevonden maar ik weet niet of dit goed is: https://www.antratek.nl/io-warrior40-module
weet er iemand iets van?

al vast bedankt

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

kijk naar een arduino/raspberry pi

20x meer support ervoor het is niet alsof je iets unieks gaat bouwen :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
vso schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 14:58:
kijk naar een arduino/raspberry pi

20x meer support ervoor het is niet alsof je iets unieks gaat bouwen :)
dat ziet er wel goed uit, maar moet ik dan (bij de raspberry zero) de sensoren er zelf op solderen?
want hier zitten niet echt iets van kabeltjes aan.
https://img.conrad.nl/med...977_BB_00_FB.EPS_1000.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrowMyHair
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Misschien zoiets: Wikipedia: Lego Mindstorms. Heb je meteen bijpassende sensoren en motoren.

Of als je het professioneel aan wilt pakken zou je een dSPACE systeempje aan kunnen schaffen? Maar dan kom je waarschijnlijk zowel budget als kennis te kort om het goed te kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-09 09:49
Verwijderd schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 15:10:
[...]

dat ziet er wel goed uit, maar moet ik dan (bij de raspberry zero) de sensoren er zelf op solderen?
want hier zitten niet echt iets van kabeltjes aan.
https://img.conrad.nl/med...977_BB_00_FB.EPS_1000.jpg
Ik denk dat je jezelf eerste even moet gaan inlezen wat een Raspberry of een Arduino allemaal kunnen. De Raspberry zero is niet zinvol om te gebruiken. Gebruik gewoon een Raspberry 3 of met een Arduino UNO moet alles wat je wil doen ook kunnen.

Ik denk dat een Arduino zeer geschikt is voor wat jij wilt gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06:47

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Verwijderd schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 14:56:
voor mijn profiel werkstuk ga ik een lift nabouwen, met alle functies (zoals dat de deur dicht gaat als er iets tussen zit en dat de lift niet gaat als hij te zwaar is beladen).

hiervoor heb ik natuurlijk sensoren en motoren nog, maar hoe kan ik deze motoren aan mij computer verbinden?
ik had dit dingetje al gevonden maar ik weet niet of dit goed is: https://www.antratek.nl/io-warrior40-module
weet er iemand iets van?

al vast bedankt
Als je zoiets als werkstuk wilt bouwen mag ik er vanuit gaan dat je toch wel enige opleiding in deze richting hebt genoten. En wat heb je gezocht naast een controler interface? Met een beetje zoeken naar wat projecten kom je denk ik ook wel het nodige online kan vinden.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
memphis schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 15:22:
[...]

Als je zoiets als werkstuk wilt bouwen mag ik er vanuit gaan dat je toch wel enige opleiding in deze richting hebt genoten. En wat heb je gezocht naast een controler interface? Met een beetje zoeken naar wat projecten kom je denk ik ook wel het nodige online kan vinden.
ik wil informatica gaan doen, en dit project heeft veel programmen, als de sensoren eenmaal werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Lennyz schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 15:15:
[...]

Ik denk dat je jezelf eerste even moet gaan inlezen wat een Raspberry of een Arduino allemaal kunnen. De Raspberry zero is niet zinvol om te gebruiken. Gebruik gewoon een Raspberry 3 of met een Arduino UNO moet alles wat je wil doen ook kunnen.

Ik denk dat een Arduino zeer geschikt is voor wat jij wilt gaan doen.
het probleem met de raspberry 3 is dat hij duur is, dit is een school project en zij hebben echt geen zin om meer dan 50 euro aan ons uit te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:46

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ik zou ook voor een Arduino gaan. Hier zijn ook motor en servo shields voor te krijgen, zodat je netjes je motoren kunt aansturen. (ook met soepel aanlopen en afremmen in plaats van BAM aan en uit.) Motoren kunnen stiekem veel stroom trekken; hier heb je dan ook drivertjes voor nodig.

Zelf hobby ik nog wel eens wat met technische lego om zo een ideetje te proberen. Dit stuur ik aan met een arduino icm motorshields van Adafruit.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
GrowMyHair schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 15:11:
Misschien zoiets: Wikipedia: Lego Mindstorms. Heb je meteen bijpassende sensoren en motoren.

Of als je het professioneel aan wilt pakken zou je een dSPACE systeempje aan kunnen schaffen? Maar dan kom je waarschijnlijk zowel budget als kennis te kort om het goed te kunnen gebruiken.
het is inderdaad een best goed ding, ik heb zelf al een mindstorms. het enige probleem is dat hij gewoon TE simpel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:04
Verwijderd schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 15:26:
[...]

het probleem met de raspberry 3 is dat hij duur is, dit is een school project en zij hebben echt geen zin om meer dan 50 euro aan ons uit te geven.
Ik denk dat een raspberry 3 ook wel wat ruim zit qua performance voor wat je wilt gaan doen. Met een raspberry 1A of 2 moet je het ook makkelijk af kunnen.
Ik denk dat het voornamelijk af hangt van hoeveel sensoren je wilt gebruiken. Heb je al een generale tekening van wat je gaat bouwen en wat je allemaal wilt gaan meten? Op basis daar van weet je hoeveel input/output pinnen je nodig hebt.

Vergis je echter niet hoe onverwachts moeilijk programmeer interfacing naar de buitenwereld kan zijn bij iets zoals een lift (maar dat ligt ook aan hoe nauwkeurig je de zaak wilt nabootsen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

l,ego is l,euk maar erg duur .. tenzij je het hebt liggen maar dan nog is een arduino /rasp pi handiger..

je kan met jumper kabels werken niks solderen .. of minder solderen .. usb soldeerbout is wel handig om het soms koppelbaar te maken ..

maar ja doe dan ook niet de moeite om hier te posten als het kant en klaar aangeleverd moet worden.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepio
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 05:23
Ken je de MySensors site. Hier vind je heel veel verschillende soorten sensors en de manier waarop je aan elkaar kunt koppelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08:11
Als geld een bezwaar is, kijk dan eens rond op aliexpress. Arduino is een perfect platform voor zo'n soort project, en als je een beetje rondshopt kun je leuke deals vinden (de link is maar naar een random Arduino, is vast wel goedkoper te krijgen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraay89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-09 11:55
Via verschillende chinese webshops zijn prima Arduino clones (die goed werken met de oficiele arduino software) te verkrijgen. Ik gebruik ze met veel plezier. Als die 50 euro je maximale budget is kun je met een beetje shoppen waarschijnlijk zo'n 3 keer je hele project financieren. kijk ook eens op de website van Arduino (www.arduino.cc) voor voorbeelden.

Veel succes met je leuke project, houd je ons een beetje op de hoogte?

Verwijderd

Topicstarter
Tom-Z schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 19:46:
Als geld een bezwaar is, kijk dan eens rond op aliexpress. Arduino is een perfect platform voor zo'n soort project, en als je een beetje rondshopt kun je leuke deals vinden (de link is maar naar een random Arduino, is vast wel goedkoper te krijgen).
het ziet er wel goed uit, maar ik vind hem onbetrouwbaar goedkoop. zo'n ding wordt verkocht voor $20 en deze is $5.55 met meer dingen zoals draden en een breadboard!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
Verwijderd schreef op donderdag 29 september 2016 @ 08:53:
het ziet er wel goed uit, maar ik vind hem onbetrouwbaar goedkoop. zo'n ding wordt verkocht voor $20 en deze is $5.55 met meer dingen zoals draden en een breadboard!
Er is écht niks mis mee. Van die $20 is gewoon een heel groot deel marge. Ik bestel constant electronische onderdelen, Arduino's, sensoren en nog veel meer van aliexpress en ik heb nooit klachten over de kwaliteit.

• DurkVell
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:15
Ik koop ook regelmatig bij Ali. Arduino nano's , mini pro's, UNO's en sinds kort WeMos D1 mini's. Een keer een UNO gehad die niet werkte: de €4 die het ding kostte kon ik ook nog terug krijgen.

Overigens, de jumper wires die in het linkje aangeboden worden zijn m.i. niet echt lekker om mee te werken. Ik gebruik zelf dit soort Dupont jumpers https://www.aliexpress.co...0a-4940-88db-b31fef9d92d6 (worden zeer veel aangeboden voor uiteenlopende prijzen, dus even opletten bij evt. bestellingen): male - male, male - female en female - female. Erg handig.

[ Voor 64% gewijzigd door DurkVell op 29-09-2016 09:31 ]

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08:07

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Ik zou hiervoor een arduino uno/mega gebruiken, daar kan je al je sensors en moters op aansluiten en dan moet je die programmeren in C++, geloof ik. Zo'n beetje elke sensor die je nodig kan hebben zijn te vinden. Een rpi heeft veel te veel kracht hiervoor, dus niet nodig.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Verwijderd schreef op donderdag 29 september 2016 @ 08:53:
[...]

China, alle Arduino bordjes zijn opensource en kunnen dus ook met alternatieve componenten worden gemaakt. Er zijn kitjes met een nog lagere prijs te krijgen. :+

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-09 09:49
D4NG3R schreef op donderdag 29 september 2016 @ 10:00:
[...]

China, alle Arduino bordjes zijn opensource en kunnen dus ook met alternatieve componenten worden gemaakt. Er zijn kitjes met een nog lagere prijs te krijgen. :+
Het zijn meestal niet eens alternatieve componenten maar gewoon precies dezelfde als ik mij niet vergis. Het enige verschil is dat er geen logo van Arduino op staat.

• SampleUser
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 05-10 11:04
Lennyz schreef op donderdag 29 september 2016 @ 10:05:
[...]

Het zijn meestal niet eens alternatieve componenten maar gewoon precies dezelfde als ik mij niet vergis. Het enige verschil is dat er geen logo van Arduino op staat.
Het probleem wat ik er mee heb is dat je geld uit de handen van een non-profit houdt die het gebruikt om de Arduino verder te ontwikkelen. Ook zijn hun fabrieken veel meer verantwoordelijk, ze fabriceren alles in Italië met goedbetaalde medewerkers.

• Tom-Z
SampleUser schreef op donderdag 29 september 2016 @ 10:21:
[...]

Het probleem wat ik er mee heb is dat je geld uit de handen van een non-profit houdt die het gebruikt om de Arduino verder te ontwikkelen. Ook zijn hun fabrieken veel meer verantwoordelijk, ze fabriceren alles in Italië met goedbetaalde medewerkers.
Het is natuurlijk prachtig als je Arduino wil steunen, maar voor een arme scholier met een budget van €50 voor zijn project is €25 voor iets dat hij ook voor €2 kan krijgen misschien iets te veel. Gelukkig is Arduino open-source en staat het iedereen vrij om clones, variaties en derivatives te maken - zodat iedereen de kans heeft om te experimenteren en te leren. Als je dan toch Arduino wil steunen zou ik eerder de Amerikaanse LLC steunen dan de Italiaanse SRL.

Arduino is overigens gewoon for-profit.

[ Voor 17% gewijzigd door Tom-Z op 29-09-2016 11:25 ]

Pagina: 1