Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Game PC, < 1000 euro (excl mobo, gpu)

Pagina: 1
Acties:

• Kser
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-11 13:24
Na bijna negen volle jaren is het tijd om mijn huidige PC te vervangen. Ik heb een C2D E6750 met 4gb ram en de gfx kaart is vorig jaar vervangen met een 750ti (een van de laatste gaming kaarten die nog werken met oude moederborden).
Door de jaren heen is mij opgevallen dat mijn CPU het eerste onderdeel is dat een bottleneck vormt. Gfx zijn vaak nog omlaag te halen, maar er is weinig te doen wanneer applicaties om meer cpu kracht vragen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Met mijn nieuwe systeem wil ik de komende jaren voorruit (5 jaar hopelijk) met gaming. 1080p is voldoende, ik hoef spellen niet op de hoogste details te spelen, voor mij is een stabiele frame rate belangrijker. Ik speel spellen die redelijke cpu intensief zijn zoals WoW en Cities: Skylines, maar ook andere spellen die wat minder krachtige systemen vereisen zoals HotS, CS:GO, D3.

Ik zou willen multi-tasken met mijn nieuwe systeem, een realistische scenario is bijvoorbeeld Netflix op een tweede scherm terwijl ik game. Voor meer een gimmick factor of sneller switchen tussen spellen zou een mogelijke scenario zijn waarbij ik HotS speel met WoW op een tweede scherm, of bijvoorbeeld WoW alvast opstarten terwijl ik een HotS game afmaak.

Ik heb geen plannen om een streamer te worden, maar ik zou wel graag de mogelijkheid houden om filmpjes op te nemen (bijvoorbeeld WoW-raids) of mijn (cpu-intensieve) game te streamen zodat een vriend mee kan kijken zonder dat de speelbaarheid van mijn game wordt aangetast. (Met mijn huidige systeem maakte ik filmpjes van WoW-raids, maar al snel was dat niet meer te doen vanwege frame drops)

Wat mag het systeem gaan kosten?
1000 euro max, maar het doel van deze thread is om dat bedrag juist lager te halen, als dat aansluit bij mij overige wensen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb een MSI Z170A M5 moederboord en een MSI 970 GTX. Ooit gewonnen in een prijsvraag, eindelijk de mogelijkheid gekregen om er een systeem mee te bouwen.
Verder gaan muis, keyboard en scherm mee. Dvd speler heb ik ook nog.

Is er nog iets wat ik met de 750ti kan doen? Met een 970 GTX kan ik de 750ti voorlopig opzij zetten denk ik.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Minimaal nodig is een cpu, cpu koeler, ram, voeding, ssd, hd, OS.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voor mijn voeding wil ik graag een Corsair, SSD waarschijnlijk een Samsung, HD een WDC.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De pc komt in mijn slaapkamer op de vloer te staan en zal 24/7 draaien. Ik wil dan ook graag dat het stil is wanneer er geen actie is. Maar ook tijdens het gamen wil ik zo min mogelijk horen van de kast. Wanneer ik game, wil ik niet dat mensen in de kamer ernaast zich afvragen of ik een flight simulator zit te spelen. Ik speel met oordopjes, en het geluid staat redelijk zacht tot middelmatig, dus de pc mag wel wat geluid maken tijdens het gamen, maar niet teveel.

Ga je overklokken?
Licht overklokken, denk aan easy-mode met een paar settings wijzigen.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik heb een lijstje gemaakt met wat onderdelen en ik hoop dat jullie die door kunnen nemen en wellicht voor enkele onderdelen een goedkoper alternatief kunnen aanraden. Maar ook als je mijn thread hebt gelezen en je denkt dat mijn systeem er compleet naast zit, sta ik open voor suggesties om dingen heel anders te doen.

In het kort ben ik dus op zoek naar een game pc met krachtige cpu in een redelijke stille systeem die minder dan 1000 euro kost (excl gpu en mobo).

OP lijst:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 345,95€ 345,95
1WD Blue WD30EZRZ, 3TB€ 93,95€ 93,95
1Fractal Design Define R5 Zwart Window€ 113,99€ 113,99
1Microsoft Windows 10 Pro EN 1u 64bit OEM€ 28,49€ 28,49
1Arctic Freezer i32€ 27,95€ 27,95
1Fractal Design Dynamic GP-14 White blades, 140mm€ 11,33€ 11,33
1Kingston HyperX Fury HX426C15FBK2/16€ 85,-€ 85,-
1Corsair RM650x€ 104,35€ 104,35
1Samsung 850 EVO 500GB€ 155,95€ 155,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 966,96

Intel Core i7-6700K Boxed
Keuze voor i7 is voornamelijk omdat ik wil multi-tasken en dat ik af en toe wel een game wil streamen zonder dat mijn frame rates droppen. Ik denk dat met name de combinatie van cpu-intensieve games en streamen dat de 6600k daar soms moeite mee heeft.
Met de trend waarbij games vaker gebruik kunnen maken van meerdere cores, denk ik ook dat ik met de i7 wellicht een jaar of twee langer mee kan dan wanneer ik de i5 neem. Voor een prijs van 100 euro een pc upgrade een jaar kunnen uitstellen is volgens mij een redelijke keus.

WD Blue WD30EZRZ, 3TB
WD schijnt goede schijven te maken, volgens mij zit de 3TB op dit moment in de sweet-spot met de gb/prijs verhouding. Ik heb op dit moment 2 TB totaal aan opslagruimte, ik zou mijn huidige data over kunnen zetten en nog vooruit kunnen.

Fractal Design Define R5 Zwart Window
Window hoeft niet per se. ;)
Mijn keuze is op een Fractal Design case gevallen omdat ze er goed uit zien en ze schijnen degelijk gebouwd te zijn, hardware zou makkelijk te installeren zijn, en de Define series zou redelijk stil zijn en goede stoffilters hebben.
De R5 is gekozen omdat ik nog een dvd speler heb. Ik gebruik het nauwelijks, maar ik wil toch een dvd speler hebben. Wellicht is een Define S kast mogelijk in combinatie met een externe drive, maar dat kost ook weer extra.

Ik sta open voor suggesties voor andere kasten die ook netjes en bescheiden eruit zien van buiten, degelijk gebouwd zijn en redelijk stil zijn en ook goede stoffilters hebben.

Fractal Design Dynamic GP-14 White blades, 140mm
De R5 case komt met twee fans ... ik wilde een tweede intake fan erbij plaatsen om positieve druk in de kast te krijgen zodat stof niet overal wordt ingezogen. Wellicht is het niet nodig met deze kast?

Arctic Freezer i32
Deze koeler heb ik uit de BBG gehaald. Ik heb gekeken naar Noctuas en Scythe koelers zoals de Max en Fuma, het grootste probleem dat ik steeds tegenkwam is dat de "goede" koelers het eerste ram slot blokkeren. Ook al ga ik voorlopig slechts 2 ram slots gebruiken, als ik een 1000+ euro systeem heb met vier ram slots, dan wil er ook vier kunnen gebruiken.

Suggesties voor andere koelers die niet de ram slots blokkeren, hoor ik graag.

Kingston HyperX Fury HX426C15FBK2/16
HyperX Fury 2x8 gb ram 2666mhz, kan even niet precies herinneren waarom ik specifiek 2666mhz wilde. Volgens mij was het net ietsjes beter in bepaalde situaties zonder dat het teveel extra kost. Kan ernaast zitten, vertel mij als ik het mis heb.
8gb is denk ik te weinig, 32gb is waarschijnlijk flinke overkill.

Corsair RM650x
Outervision calculator gebruikt, kwam uit op 475W en er werden 650-750W PSU's aangeraden, dus heb ik een Corsair 650W gekozen. Weet niet precies het verschil tussen de verschillende modellen en welke features overbodig zijn voor mij, volgens mij is deze wel ok.

Samsung 850 EVO 500GB
SSD! Werd eens tijd om er een te gebruiken. Volgens mij is dit een goed model met goede gb/prijs verhouding. 250 is net iets te karig gezien de hoeveelheid ruimte games in beslag nemen en het feit dat je een SSD niet vol moet proppen. 1TB is volgens mij iets boven het budget.
Hetzelfde geldt voor de snellere m2 SSDs. Mijn MSI M5 moederboord heeft de mogelijkheid om TWIN TURBO M2 met een totaal van 64(!!!) gbit bandbreedte te gebruiken... maar dat zegt mij verder allemaal niets. Heb het niet nodig, en het is te duur.

Alvast bedankt voor het lezen en voor alle suggesties!

Verwijderd

Voeding kan je de RM550x nemen. Is zwaar genoeg voor dit systeem dat incl overklok misschien 300w gaat gebruiken.

Een 850 EVO is aardig prijzig de laatste tijd. De MX300 525gb is flink goedkoper, heeft een grotere capaciteit en verschil merk je in dagelijks gebruik niet.

• Kser
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-11 13:24
Bedankt voor de suggesties.

Dit is het lijstje nu:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 345,95€ 345,95
1WD Blue WD30EZRZ, 3TB€ 93,95€ 93,95
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 103,95€ 103,95
1Microsoft Windows 10 Pro EN 1u 64bit OEM€ 28,49€ 28,49
1Arctic Freezer i32€ 27,95€ 27,95
1Fractal Design Dynamic GP-14 White blades, 140mm€ 11,33€ 11,33