Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PC voor games en 3d software [±€1200]. Alle feedback welkom.

Pagina: 1
Acties:

• JulesvanLaar
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 29-08-2023
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De PC zal hoofdzakelijk gebruikt worden voor gamen op 1080p 60fps en software voor mijn bouwkunde opleiding. Denk aan: Star Citizen, Forza Horizon 3 en The Witcher 3. Daarnaast Sketchup (niet zo zwaar natuurlijk), Revit, AutoCAD, Photoshop, en wat 3D-render software.

Wat mag het systeem gaan kosten?
1300 Euro vind ik wel het maximale voor een redelijke PC. Hoewel er goed gespaard is als student zijnde kan ik alle eurootjes gebruiken. Dus als iets overbodig is of goedkoper kan hoor ik het graag. Alle feedback is welkom.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Een Optical Drive, muis, toetsenbord en 1080p monitor heb ik nog liggen. Misschien dat ik in de nabije toekomst een grotere monitor koop. Bijvoorbeeld een met een 2560x1080 of 2560x1440 resolutie. De opgegeven videokaart zou dat ook wel aan moeten kunnen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Hier is het lijstje met wat ik in gedachte heb:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 204,50€ 204,50
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 86,90€ 86,90
1Gigabyte GeForce GTX 1070 WINDFORCE OC 8GB€ 449,-€ 449,-
1Toshiba P300 (Retail), 2TB€ 70,-€ 70,-
1Corsair Obsidian 450D€ 99,99€ 99,99
1Kingston HyperX Fury black HX421C14FB2K2/16€ 77,98€ 77,98
1Corsair CX550M€ 64,90€ 64,90
1Samsung 850 EVO 500GB€ 155,95€ 155,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.209,22

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Normaal gezien ben ik wel voor Intel CPU's en Nvidia GPU's. Corsair cases heb ik ook een voorkeur voor. Voor de rest maakt het merk me niet zo veel uit.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Qua opslag voor software en de games een SSD van 500gb en voor de documenten (Die bij de 3D software snel groot worden) moet er nog een 2TB HDD in.
16GB RAM lijkt me voor nu genoeg maar het zou fijn zijn als het moederbord nog twee extra RAM slots heeft voor uitbreiding naar 32GB.
De GTX-1070 is gekozen met het oog op de toekomst. De 1060 voldoet nu ook nog aan Ultra Detail 1080p 60fps bij de meeste games maar of dat over één à twee jaar ook nog lukt? Ook met de mogelijke aankoop van een nieuwe monitor (1440p ofzo) zal de 1070 het nog kunnen draaien.

Ga je overklokken?
Niet van plan, gaat met dit moederbord en deze processor ook niet.

Wat verwacht je van ons?
Het lijstje dat ik nu heb is best over nagedacht. Het is de eerste PC die ik zelf in elkaar ga zetten. Ik had minimale voorkennis over computeronderdelen afgezien een beetje kennis van grafische kaarten. Met die kennis die ik vergaard heb probeer ik een mooie PC te bouwen. Maar natuurlijk is een foutje snel gemaakt en misschien heb ik ergens overheen gelezen. Ik kan iedere hulp wel gebruiken. Een aantal dingen waar ik mee zit:
- Ik heb nu, afgezien die wat bij de i5 geleverd wordt, geen losse CPU koeler erbij zitten, is dat toch nodig?
- En heb ik een goede keuze gemaakt voor het moederbord? Hij heeft 4xDDR4 memory en een 1151 socket voor de CPU. Ik heb een redelijke goedkope gekozen.
- Kan ik toch beter gaan voor een power supply met 80+ Gold in plaats van Bronze? Zoals de Corsair RM550X?

Dus als jullie dingen zien die beter en/of anders kunnen dan hoor ik het graag. Alle feedback is welkom.
Alvast bedankt voor het meedenken!

• Brandonvds
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 30-11 00:23
Prima lijstje zoals deze nu is.
Wel denk ik dat je met autocad, photoshop en 3d rendering best wat voordeel gaat halen uit een i7. Met een i5 is dit ook prima te doen, maar met een i7 gaat alles wat sneller etc. Of je dit de meerprijs waard vind moet je zelf bepalen.

De boxed koeler is in principe wel oke, maar kan best wat herrie maken, een aftermarket koeler is dus vooral voor het geluid.

Moederbord is een prima keuze, en word ook vaak aangeraden hier op tweakers.

De voeding is van goede kwaliteit, met de 450 watt versie zit je wel al ruim voldoende dus hier kan je iets op besparen nog.

• JulesvanLaar
Bedankt voor de reactie Brandon. Goede tips ook. Een i7 is inderdaad een betere optie voor die specifieke software. Moet ik nog even over nadenken, het prijsverschil is toch wel heftig. De i7-6700 bijvoorbeeld kost de helft meer als de i5-6500.
De voeding zal ik dan aanpassen naar een 450 watt versie. Dat scheelt weer.

• Toxic_Dreams
  • Laatst online: 22-11 11:39
Eigenlijk wel met Brandon eens, al is een goede 550W voeding ook niet verkeerd hoor, zeker niet met een 1070.

De SSD kan je beter een pricewatch: Samsung 750 EVO (retail) 500GB nemen, die kost aanzienlijk minder en van het prestatieverschil zal jij als consument amper iets merken.

[ Voor 7% gewijzigd door Toxic_Dreams op 23-09-2016 14:49 ]

• Brandonvds
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 30-11 00:23
Toxic_Dreams schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 14:49:
Eigenlijk wel met Brandon eens, al is een goede 550W voeding ook niet verkeerd hoor, zeker niet met een 1070.
Het systeem zal nu ongeveer 300 watt verbruiken, dus is een 450 watt voeding nog ruim voldoende.
Tenzij JulesvanLaar 4k wilt gamen en sli gaat draaien, waar hij ook weer een duurder z170 mobo voor zou moeten aanschaffen, is 450 watt al aan de ruime kant. En is elke euro die je uitgeeft aan een hoger wattage voeding weggegooid geld.

• Toxic_Dreams
  • Laatst online: 22-11 11:39
Brandonvds schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 15:44:
Het systeem zal nu ongeveer 300 watt verbruiken, dus is een 450 watt voeding nog ruim voldoende.
Tenzij JulesvanLaar 4k wilt gamen en sli gaat draaien, waar hij ook weer een duurder z170 mobo voor zou moeten aanschaffen, is 450 watt al aan de ruime kant. En is elke euro die je uitgeeft aan een hoger wattage voeding weggegooid geld.
Ik doelde meer op de kwaliteit van de voeding ;)

• TheInsomniac
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ik aarzel altijd een beetje bij videokaarten op de groei kopen om eerlijk te zijn. Als je zeker weet dat je binnen nu en een half jaar een nieuwe monitor aanschaft en je weet eigenlijk al welke monitor, is het oke in mijn optiek.
Ga je die monitor over 1-2 jaar kopen, dan weet je ook nog niet echt zeker of het een 60Hz, 75Hz, 144Hz monitor wordt of misschien toch een 4K monitor. De hoeveelheid grafische power die je nodig hebt voor een UHD monitor is bijna 2x zo groot als een FHD monitor. Daarin nu investeren is behoorlijk aan de prijs.

Ik zou voorstellen, koop nu een i5-6600/i7-6700, daar heb je met je overige software gelijk lol van. Koop daarbij een GTX1060/RX480/R9 fury en daarmee kun je alles prime op FHD spelen.

Mocht je een nieuwe monitor gaan kopen, kun je je oude videokaart verkopen en een bijpassende videokaart kopen. Tegen die tijd betaal je waarschijnlijk hele andere bedragen en kun je ook beter afstemmen of je een freesync + amd kaart koopt of een Gsync met Nvidia kaart en ook dat je voldoende grafische power hebt.

Make it fool proof and someone will make a better fool.

• juggle
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01:18

juggle

Papa, ondernemer, gamer

Wat betreft voeding zou ik je graag willen adviseren om 3 tientjes meer uit te geven voor deze:
https://tweakers.net/pricewatch/463791/corsair-rm550x.html

Hoewel de voeding die je hebt zeker niet verkeerd is, is deze van beduidend betere kwaliteit. gold 80 plus vertified. Daarnaast is hij semi-passief. De fan slaat echt pas aan onder zware belasting. Hij is dus niet hoorbaar tijdens normaal gebruik. Daarnaast is de kwaliteit van de capacitors volgens mij een stuk beter. Oudere budget modellen van de corsairs hadden namelijk nog weleens last van bolstaande capacitors.

Zoek je mede papa's om gezellig mee te gamen? kijk op: fathersoftweakers.nl

Verwijderd

juggle schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 19:17:
Oudere budget modellen van de corsairs hadden namelijk nog weleens last van bolstaande capacitors.
De CXx50M modellen zijn recent en niet te vergelijken met de oude CX serie.

• juggle

juggle

Papa, ondernemer, gamer

Verwijderd schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 19:58:
[...]

De CXx50M modellen zijn recent en niet te vergelijken met de oude CX serie.
Ok dan gaat die vlieger niet op. Ikzelf heb de RM650x en ben zeer tevreden met deze voeding. Hij is echt stil en de fan is onhoorbaar. Als je een stille pc wilt zou ik overwegen om dus voor de gold versie te gaan. Anders heb je aan deze voeding echt een prima voeding hoor dus geen slechte keuze.

• JulesvanLaar
Thx voor alle reacties! Na alle feedback is dit 't geworden (voor de geïnteresseerden):
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700 Boxed€ 316,-€ 316,-
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 86,90€ 86,90
1Gigabyte GeForce GTX 1070 WINDFORCE OC 8GB€ 448,-€ 448,-
1Toshiba P300 (Retail), 2TB€ 70,-€ 70,-
1Corsair Obsidian 450D€ 99,99€ 99,99
1Kingston HyperX Fury black HX421C14FB2K2/16€ 77,98€ 77,98
1Corsair RM550x€ 94,80€ 94,80
1Samsung 750 EVO (retail) 500GB€ 128,95€ 128,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.322,62

Toch voor de i7 gegaan wegens de software. Daarnaast ook de betere rm550x voeding, die misschien een beetje overkill is maarja. Kwaliteit.

@TheInsomniac. Goed advies, maar ik ga toch voor de 1070. Het was eigenlijk het plan om de pc en de monitor gelijk te kopen maar dan zou ik dus nog even moeten doorsparen. Ik koop de computer nu alvast en de monitor dus over een aantal maanden salaris.

Nogmaals bedankt voor alle adviezen. Het klinkt misschien een beetje zoet ofzo maar de community is zeer fijn hier op tweakers. Snel reactie + goed geargumenteerde comments. Beter wordt het niet! _/-\o_

• juggle

juggle

Papa, ondernemer, gamer

Cool ziet er goed uit heel veel plezier ervan. PS, een fototje als ie klaar is in dit topic is ook leuk:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1595215 ;)

Pagina: 1