Omslachtig voip netwerk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 819939

Topicstarter
Hallo allemaal,

Heb een vraagje.
Ik heb op dit moment nog ISDN2 maar dat is best prijzig. Ik wil gaan overstappen naar Voip.
Het netwerk is een beetje ingewikkeld.
Er zijn 2 gebouwen. Een gebouw komt het internet binnen en ook tevens het woonhuis.Het andere gebouw is een zakelijk gebouw. Tussen de 2 gebouwen in lopen 2 kabels , 1x Cat5e en 1x telefoon (ong 50mtr)
Modem > Switch > door de grond naar zakelijk gebouw > Switch (gaat naar de apparaten)
optie 1
Graag wil ik het voip netwerk helemaal gescheiden aanleggen. In de zomer wordt veel internet gebruikt door de camping wifi. Daarom wil ik eigenlijk het voip netwerk los hebben van het wifi netwerk. Dat het dan over de telefoonkabel loopt naar het woonhuis. Kan dat eigenlijk? moet wel goede verbinding zijn.

optie 2
Ze zeggen ook dat je poorten kan open zetten zodat voip altijd voorrang heeft op het netwerk.
Moet dat op modem ingesteld worden of moet ik nog een manage switch kopen voor in het bedrijfspand. in plaats van de laatste Switch.

Wat is de beste en de goedkoopste oplossing???

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:03

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Anoniem: 819939 schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 10:15:
Hallo allemaal,

Heb een vraagje.
Ik heb op dit moment nog ISDN2 maar dat is best prijzig. Ik wil gaan overstappen naar Voip.
Het netwerk is een beetje ingewikkeld.
Er zijn 2 gebouwen. Een gebouw komt het internet binnen en ook tevens het woonhuis.Het andere gebouw is een zakelijk gebouw. Tussen de 2 gebouwen in lopen 2 kabels , 1x Cat5e en 1x telefoon (ong 50mtr)
Modem > Switch > door de grond naar zakelijk gebouw > Switch (gaat naar de apparaten)
Wat voor een soort telefoon kabel is het?
optie 1
Graag wil ik het voip netwerk helemaal gescheiden aanleggen. In de zomer wordt veel internet gebruikt door de camping wifi. Daarom wil ik eigenlijk het voip netwerk los hebben van het wifi netwerk. Dat het dan over de telefoonkabel loopt naar het woonhuis. Kan dat eigenlijk? moet wel goede verbinding zijn.
Voip door de telefoon kabel gaat waarschijnlijk niet door de slechte kwaliteit van de kabel. Het zou misschien kunnen als de telefoonkabel twisted pair, net als een netwerk kabel. Als het mogelijk is in elk geval de telefoon kabel en misschien ook de netwerk kabel vervangen door cat6 evt. afgeschermd.
optie 2
Ze zeggen ook dat je poorten kan open zetten zodat voip altijd voorrang heeft op het netwerk.
Moet dat op modem ingesteld worden of moet ik nog een manage switch kopen voor in het bedrijfspand. in plaats van de laatste Switch.
Je zou dan met vlan's en QOS moeten werken. Daarvoor heb je twee managend switches nodig. Als je het dan alleen door de netwerk kabel doet gaat dat natuurlijk van de internet snelheid af, of het merkt over de wifi hangt af van je maximale snelheid af.
Wat is de beste en de goedkoopste oplossing???
De beste (en stabielste) oplossing is met gescheiden kabels, bij onderhoud aan het internet heeft dat geen invloed op telefonie. Het liefst met nieuwe kabels, indien mogelijk. Je hoeft dan geen extra luxe switches te kopen, wel 100 meter kabel (€70) en aansluiten materiaal.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Vlan en QOS gaan werken kijk ook meteen naar POE switches want je VOIP telefoons hebben ook stroom nodig. Kortom kijk naar het totaal plaatje. Of wil je VOIP met analoge telefoons geen gebruiken?

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kosz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:23
QoS werkt alleen uitgaand aangezien je het internet op gaat, als iemand je bandbreedte vol zet met download traffic heb je daar last van met inkomende spraak. Je kan wel 2 vlans aanmaken Data / voice en je voice op een aparte verbinding zetten, of als het over 1 verbinding moet, knijp het verkeer wat over je camping-wifi binnenkomt zodat je voldoende overhoud om spraak te garanderen op de internetverbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retrosaurus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-02 15:19
Je kan ook een FRITZ!Box met isdn kopen, daar je voip in programmeren en je hele ISDN installatie behouden ;-) Dit kan bijvoorbeeld met een FRITZ!Box 7272 https://avm.de/produkte/f...ox-7272/technische-daten/
Het toestel kan ook in IP client modus werken en behoeft dus geen ADSL aansluiting voor dit scenario.

www.xtremeclocking.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

je noemt niet het aantal aansluitingen en de basis behoeften .. (niet alles) ..

om te scheiden kan je beter aparte camping/kantoor internet aansluitingen maken .. van 2 verschillende providers .. misschien zelfs 3.

veel goedkoper dan speciale apparatuur .. en mocht er 1 uitvallen kan je terug vallen op de andere .. hoe complexer je het maakt hoe lastiger het is om te beheren ..

het is makkelijker een papiertje in de kast te hangen .. "normaal" en bij storing doe handeling ,1,2,3 (met plaatjes & gelamineerd. dan snapt de medewerker die niet IT kundig is ook hoe hetwerkt en in paniek situaties is het 20x beter om te zeggen kijk op het F***ing papiertje dan via de telefoon te omschrijven welk stekkertje waar moet ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:37
Internet komt dus binnen in het woonhuis...

Verplaats (via de reeds aangelegde utpkabel) de apparatuur (behalve modem) naar het gebouw 50 meter verderop,

In het kantoor gedeelte daar plaats je een pfsense doos met zeker 4 netwerkpoorten
1 poort voor de uplink vanaf je modem, 1 poort voor het kantoor, 1 voor voip en 1 voor de camping wifi

De camping wifi kun je in pfsense instellen dat er een maximaal bandbreedte gebruikt mag worden van je verbinding, dus geen ongecontroleerd de verbinding dicht laten slippen, maar 1/4 van de maximale bandbreedte puur instellen voor de camping.

Voor voip, achter die pfsense doos plaats je een switch die kwa poorten groter is dan het aantal toestellen die je aan wil sluiten.
Tevens kun je binnen pfsense aangeven dat voip overal prioriteit op krijgt.

Om het woonhuis te voorzien van telefonie, zou ik daar een aantal gigaset handsetjes plaatsen,
Wil je alsnog gebruik maken van analoge telefoons? Prima, dan meteen nieuwe utp kabels trekken vanaf het woonhuis naar het gebouw ( meteen even 4 of 8 stuks die je aan beide kanten op een patchpaneeltje afmonteerd). Zo ben je voor de toekomst klaar.

Voor de analoge telefoons: ata's kopen en die in het woonhuis plaatsen

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Anoniem: 203842

Voor dit soort dingen zijn juist VLAN's bedoeld. je VOiP netwerk krijgt één VLAN, en LAN traffic een andere. Eventueel een derde, voor camping WiFi.

Maar door die CAT 5e kabel krijg jij wel 1 Gbit eroverheen. Welke applicatie zal jij hebben die 1 Gbit gaat "vol stouwen"? Je kan toch niet harder dan je provider (ADSL, kabel of glas).

Dus gewoon twee managed switches (of één goede router met VLAN mogelijkheid) en een switch. Deze laatstse kan eventueel een model zijn met PoE, maar is niet nodig. Je kan die VoIP telefoons ook vaak lokaal voeden (helemaal als ze op een tafel staan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor de reacties!
De beste oplossing is inderdaad
nog een kabel erbij trekken.... Moet ik een kraantje huren want hier in het zuiden kan je amper graven.(klei grond) is ook inderdaad beter voor de toekomst.

Internet is 80 mb/s. Kan het waarschijnlijk nog eens verhogen.

Van isdn wil ik helemaal vanaf. Is veelste prijzig...

Kan ik niet met een managed switch perioteit instellen op sommige porten?
De camping wifi heeft een eigen router een zyxel uag4100.

In het bedrijfspand heb ik(komt):
1x pc
2x pinautomaat
2x voip
1x kassa
1x camping wifi

Pin, kassa en voip is er op dit moment nog niet of nog niet op internet. Pin loopt nu nog over isdn.

Als ne dit allemaal op een managed switch zet en de camping wifi als laatste perioteit geeft, gaat dat en is dat nog veilig?

Gr jeroen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
PoE switch is is beetje overbodig koop denk ik twee losse poe tjes.
En als ik nog een kabel erbij trek koop ik wel een poe switch. En onder die switch zet ik de pc, pin, kassa dus alles behalve de camping wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Anoniem: 819939 schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 18:32:
Bedankt voor de reacties!
De beste oplossing is inderdaad
nog een kabel erbij trekken.... Moet ik een kraantje huren want hier in het zuiden kan je amper graven.(klei grond) is ook inderdaad beter voor de toekomst.

[...]

Als ne dit allemaal op een managed switch zet en de camping wifi als laatste perioteit geeft, gaat dat en is dat nog veilig?

Gr jeroen
Ik denk het wel, zeker aangezien je een router gebruikt, je krijgt dan waarschijnlijk wel een dubbele nat, maar dat maakt voor een gastnetwerk niet uit. Ik heb het zelf ook, ik kom wanneer ik er mee verbonden ben niet zomaar op mijn eigen netwerk, heb ook niet geprobeerd dat te doen. Of je het de laagste prioriteit kan geven hangt van je switch/hoofd router af. De meeste switches kunnen er wel iets van, hoe beter, hoe luxer, dus hoe duurder. Dat wel.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:05
Belangrijker dan op de switches is QoS op de router. Vorige week ook bij 2 klanten klachten dat ze amper konden internetten en helemaal niet konden bellen als er iets aan het uploaden was. Extra router geplaatst zonder NAT, static route ingesteld op beide modems, QoS met fq_codel en SQM op de nieuwe router, alle QoS rules van de telefonieboer uit de modems gesloopt en kan nu gewoon volop uploaden met stabiele ping van 20-30ms en telefonie dat gewoon werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• controll24509
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09-07-2023
Als je overstapt op VOIP kan je de telefoonkabel tussen zakelijk gebouw en woonhuis laten vervallen.
Laat beide lopen over de beschikbare netwerk kabel (Welke een capaciteteit van 1 GBps heeft met de juiste apperatuur aangesloten)

Op switching level creeer je twee VLANs. een VLAN voor het campingwifi (bv vlan-100), en een Voice VLAN (bv vlan-id 200)

Van de kabel tussen de twee gebouwen maak je een 802.1Q trunk trunking vlan 100 en 200.

Veel apperatuur heeft een voice VLAN optie (Cisco bijvoorbeeld). Hieronder een example van access port
Switch(config)# interface FastEthernet0/1
Switch(config-if)# switchport access vlan 100
Switch(config-if)# switchport mode access
Switch(config-if)# switchport voice vlan 2000
Switch(config-if)# spanning-tree portfast

Om te zorgen dat voice VLAN verkeer altijd voor gaat gebruik je QoS. Als je niet precies weet hoe dit in te stellen adviseer ik je auto QoS te gebruken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhos
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-03 10:16
Maar waarom voip? Wat bedoel je met voip? Je hebt nu isdn. Je gaat naar een vdsl neem ik aan? En daar de voip van. Zegmaar kpn ales in een en dan de telefoon daarvan? Neem 2 lijnen 1 in het woonhuis en de andere op 50 meter.

our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

rhos schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 23:42:
Maar waarom voip? Wat bedoel je met voip? Je hebt nu isdn. Je gaat naar een vdsl neem ik aan? En daar de voip van. Zegmaar kpn ales in een en dan de telefoon daarvan? Neem 2 lijnen 1 in het woonhuis en de andere op 50 meter.
Op deze manier heb je wel de telefoonkabel nodig, want uit zo'n box komt gewoon analoge telefoon. Of wil je voip bij een losse voip provider, dan krijg je het gewoon over internet met een los kastje.

• kwakzalver
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-05 22:45
Bij wie neem je de internet af? En welke snelheid?

Afhankelijk van het antwoord zijn er verschillende oplossingen.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Neem een losse internetverbinding af voor zakelijke zaken, zet prive en gasten op een andere aansluiting. Daarnast ook nog VoIP QOS en/of HFSC prioriteit geven in het zakelijke netwerk, en dan op het prive netwerk met de gasten hun WiFi AP's een lagere QOS en/of HFSC geven.

Met andere woorden: dit is geen hobbybob projecje wat je zelf even uit gaat vogelen, neem iemand of een bedrijf in de arm die het voor je gaat regelen met een van de beschreven oplossingen die we hier hebben.

Anoniem: 820997

Om VoiP te scheiden van het (inter)netwerk, inderdaad vLAN's gaan gebruiken !
Voor de 2 gebouwen heb je dan 2 managed layer 2 switches nodig.
Op het vLAN voor VoiP zet je poort priorisering aan om VoiP verkeer voorrang te geven op ander verkeer.
Verder is het erg belangrijk om op je router/firewall/modem, indien deze dat ondersteund, QOS/Bandwith management aan te zetten om te garanderen dat VoiP altijd een bepaalde bandbreedte ter beschikking heeft.
Anders loop je het risico dat wanneer iemand de internet verbinding 100% benut je niet meer kunt bellen.
De benodigde bandbreedte voor VoiP is niet veel, dat is een paar KiloByte per seconde per gesprek.
Je houdt dus nog genoeg bandbreedte over voor internetten etc.

Moeilijk is het allemaal niet, maar je moet wel weten wat je aan het doen bent !

Mocht je op gang geholpen moeten worden, laat maar weten, dan kijk ik wat ik kan doen !
Pagina: 1