Aan/uit hard disk knop

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _wobbo_
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06-01-2024
Ik gebruik 3 hard disks: 1 voor Windows, 2 voor Ubuntu. Op dit moment moet ik de Serial ATA-kabel bij de een eruit te halen en de ander hard disk(s) aan te sluiten om werk en privé te houden. Ik wil ook niet de hele tijd de BIOS veranderen. Alleen aan/uit knopje zou voldoende zijn. Heeft iemand een idee om dit voor elkaar te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Is het niet gewoon simpeler om een dual-boot ervan te maken? Dan hoef je ook niet te klooien met kabels verwijderen of prutsoplossingen met schakelaars.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

In elke BIOS zit een autodetect HDD optie.
Heb je al naar hot swap bays of HDD switch gekeken ?

[ Voor 7% gewijzigd door GoT op 23-09-2016 11:46 ]

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wel eens van GRUB gehoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _wobbo_
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06-01-2024
Bedankt voor de reactie.

"hot swap bays of HDD switch" is een optie, maar maakt het wel een hoop werk en duur. Ik heb ook zo een USB, maar gebruik ik alleen voor de maandelijkse backup. Een van de harde schijven is een SSD.

GRUB ken ik heel goed. Maar dan verandert mijn EFI en vertraagd het opstarten en voornamelijk Windows kan hier niet zo goed mee om.

Ik vind het wel apart dat er geen aan/uit knopjes bestaan. Een USB HD wel.

Nog andere ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-09 21:49
Een aan en uit knop op een harddisk?
Heb je je er wel eens in verdiept hoe een harddisk werkt?
Ik vind de openingspost onduidelijk. Wat staat op welke harddisk en waarom moet je SATA-kabels wisselen?

Dat gezegd hebbende:
Beide harddisks krijgen toch een eigen driveletter en naam in je PC?
Je vindt het te vermoeiend om privé data op de harddisk met de naam "Prive" te zetten en zakelijke data op de harddisk met naam "Werk"?

[ Voor 15% gewijzigd door Renault op 23-09-2016 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Zoiets is heel makkelijk zelf te maken. Onderbreek de stroomtoevoer naar de HDD door er een knopje tussen te zetten (gewoon een schakelaartje). Bij voorkeur de 12V en 5V tegelijkertijd onderbreken. Dit doe je voor beide disks, en dan kun je ze aan of uit zetten.

Ik zou persoonlijk voor een multiboot gaan, maar wat je wilt is wel mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kubuksa
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-09 17:04
Ik kwam toevallig laatst dit filmpje tegen. Meneer bouwt hier een extra knop in zijn kast die de stroomtoevoer naar zijn hdd schakelt, en vervolgens automatisch een backup draait. Het backup-gedeelte is softwarematig, dus zou je achterwege kunnen laten. Wellicht handig ter inspiratie als je zelf niet vies bent van een beetje modden.

edit: ik heb trouwens geen idee of dit negatieve gevolgen heeft voor je hardware, wellicht dat collega Tweakers hier meer over kunnen vertellen.

[ Voor 15% gewijzigd door kubuksa op 23-09-2016 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
_wobbo_ schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 14:24:

GRUB ken ik heel goed. Maar dan verandert mijn EFI en vertraagd het opstarten en voornamelijk Windows kan hier niet zo goed mee om.
Grub vind je onhandig maar HDD's in- en uitpluggen vind je wel acceptabel :?
Daarnaast herken ik die problemen totaal niet.
Ik vind het wel apart dat er geen aan/uit knopjes bestaan. Een USB HD wel.
Ik denk dat dat is omdat dat gewoon een ontzettende kutoplossing is voor problemen die niet eens bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Ik vind het wel apart dat er geen aan/uit knopjes bestaan.
Die bestaan wel, maar je wilt alles gratis en voor niets hebben.
Gelukkig komt de zon nog steeds voor nop op, stel je eens voor als je daarvoor zou moeten betalen.
YouTube: Orico SATA Hard Drive Power Switcher (HDD Selector): Unboxing voor rond de 30 euro.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kubuksa schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 17:13:
Ik kwam toevallig laatst dit filmpje tegen. Meneer bouwt hier een extra knop in zijn kast die de stroomtoevoer naar zijn hdd schakelt, en vervolgens automatisch een backup draait. Het backup-gedeelte is softwarematig, dus zou je achterwege kunnen laten. Wellicht handig ter inspiratie als je zelf niet vies bent van een beetje modden.

edit: ik heb trouwens geen idee of dit negatieve gevolgen heeft voor je hardware, wellicht dat collega Tweakers hier meer over kunnen vertellen.
Dit heb ik ook gedaan. Werkt prima. Totaal geen problemen mee tot nu toe.

Super snel mijn backup, en daarna is hij weer gescheiden van het systeem..

Totaal misschien 10min werk, en een soldeerbout.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-09 21:49
Dan zou je op zijn minst dus een schakelaar moeten gebruiken die zowel de 12V als de 5V tegelijkertijd schakelt tussen de ene en de andere harddisk. En je zou de schakelaar met beleid moeten gebruiken.

Alles is maakbaar, maar als het om data en tere harddisks gaat, is dit m.i. "not done".

(De helft van dit forum gaat over betrouwbaarheid van datadragers zoals harddisks en het terugvinden van verloren gegane data op defecte media. Dit soort experimenten staat daarmee m.i. in schril contrast.) 8)7

Verwijderd

Idd dual pole switch

Verwijderd

Dat is merkwaardig, het draait hier als een tierelier, versie 2 gebruikt?
Pagina: 1