Toon posts:

43" 4K Ultra HD of toch wat anders?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
Ik ben op zoek naar een nieuwe tv voor in de woonkamer. Ik heb me er een beetje in verdiept middels dit forum. Echter dit roept eigenlijk alleen maar meer vragen op. Mijn situatie, ik zit ongeveer 2,5m van mijn televisie af en twijfel wat nu de juiste grote zou zijn. Ik zelf denk aan een 43" ivm met de afstand maar zie ook mensen die de tv graag zo groot mogelijk willen hebben. Daarnaast vraag ik mij af moet ik nou wel of niet aan 4k beginnen? Ik wil wel 6-8 jaar met een tv kunnen doen. Verder kijk ik regelmatig voetbal, films, series, gebruik ik de tv voor de PS4 en wil ik misschien Netflix aanschaffen, programma gemist en eventueel youtube kunnen afspelen. Mijn budget is +- 1.000 euro. Ik ben niet merk gebonden sta voor elk advies open.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik heb een 5.1 setje en een Ps4 aangesloten op mijn tv. Digitale tv komt binnen via een CI+ module.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik zit zelf te denken aan de Sony X8300 serie, volgens mij zit het enige verschil in de motion flow, geen flauw idee of het waard is om +- 100 euro meer te balen voor een hogere motion flow.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Tja, met deze vraagstelling zul je de gebruikelijke reacties kunnen verwachten. Lees nog eens wat soortgelijke topics door en de strekking zal in hoofdlijnen hetzelfde blijven.

Men kijkafstand van 2,5 meter heeft 4K op een 43" tv in ieder geval geen meerwaarde. Je zit gewoonweg te ver weg om de extra scherpte van de pixels te kunnen zien.
Afbeeldingslocatie: http://i.rtings.com/images/optimal-viewing-distance-television-graph-size.png
Daarnaast is het aanbod aan 4K materiaal nog steeds zeer karig. 4K televisie zal nog erg lang gaan duren. Verreweg de meeste zenders zenden zelfs nug nog niet eens uit in 1080p. Je PS4 doet ook geen 4K dus zul je het moeten doen met een handjevol blu-ray's. Netflix biedt ook 4K maar die steams zijn dermate gecomprimeerd dat de gemiddelde full-hd blu-ray er beter uit ziet. Uiteindelijk zul je niet om de 4K televisies heen komen; de markt pusht ze nu eenmaal richting de consumenten. Meerwaarde zal het in de meeste huiskamers naar mijn mening niet hebben.

Staar je ook niet blind op smart-functies. Apps die vandaag werken, werken morgen misschien niet meer. Het valt en staat met het updatebeleid van de tv-fabrikant en op dat gebied hebben deze geen beste reputatie. Het zou altijd mijn voorkeur hebben om dergelijke features via een apart device te laten lopen.

Ten slotte nog een verhuizing naar CEA aangezien dit aankoopadvies betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
[b]RobertoW10 schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 09:48:
Ik zit zelf te denken aan de Sony X8300 serie, volgens mij zit het enige verschil in de motion flow, geen flauw idee of het waard is om +- 100 euro meer te balen voor een hogere motion flow.
€ 100,- meer dan wat?
S1NN3D schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 10:05:
Men kijkafstand van 2,5 meter heeft 4K op een 43" tv in ieder geval geen meerwaarde. Je zit gewoonweg te ver weg om de extra scherpte van de pixels te kunnen zien.
[afbeelding]
Wel even meegenomen dat dit gebaseerd is op mensen met een visuele acuïteit van 6/6. Een hoop mensen hebben toch een betere visuele acuïteit waardoor het verschil in resolutie bij grotere afstand toch zichtbaar is. Echt veel beter is het voor de meeste mensen niet waardoor de afstand alsnog gering blijft. In het geval van de topicstarter kun je er vanuit gaan dat het verschil tussen FHD en UHD op 2,5 meter afstand niet zichtbaar is, ook niet met een goede visuele acuïteit van bijvoorbeeld 6/4,5. Zou de topicstarter een getrained oog hebben zoals softbalspelers, is het verschil mogelijk wel te zien. Al gaat het dan ook om content met perfecte contrasten die je nauwelijks op televisie ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dimens schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 10:21:
[...]

€ 100,- meer dan wat?

[...]
Je betaald volgens mij 100 euro extra voor een motion flow van 1000 hz ten opzichte van de 800.

Bedankt voor de adviezen tot nu toe. Als 4k niet zo relevant is, wat is dan nog wel echt belangrijk om naar te kijken? Modellen met 100 hz zijn er legio binnen het budget van 1000 euro. Kunnen jullie een paar modellen adviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uname -r
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-07 08:01
Gezien de PS4 zou je het beste kunnen kijken naar een 100hz paneel. Voor gaming is lage input lag ook een belangrijke factor. Een tv dat calibratie optie bied geeft de mogelijkheid om het scherm qua kleuren reproductie zo goed mogelijk af te stemmen. En ook goede zwart-waarden heeft voor bijv. donkere scenes.
Qua kijkafstand en 1080p zou je iets groter kunnen. 50" lijkt hier de sweet spot.

Het is wel de bedoeling dat je zelf een beetje moeite doet. En dan een aantal modellen dat jou aanspreken hier post. Waar tweakerts weer kunnen adviseren.

Google bijvoorbeeld: Best 1080p tv 2016. Dan kom je er genoeg tegen.

P.S.: 1080p lijkt over het algemeen lagere input lag te hebben dan 4K (meer pixels te verwerken).

Bonus:
pricewatch: Sony Bravia KDL-50W805C Zwart
http://www.hdtvtest.co.uk/news/kdl55w805c-201508034145.htm

[ Voor 24% gewijzigd door uname -r op 23-09-2016 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
Verwijderd schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 11:16:
[...]

Je betaald volgens mij 100 euro extra voor een motion flow van 1000 hz ten opzichte van de 800.
Dimens: Frame Rates en Geoptimaliseerde Frame Rates
zeadope schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 11:35:
Gezien de PS4 zou je het beste kunnen kijken naar een 100hz paneel. Voor gaming is lage input lag ook een belangrijke factor.
Deze twee adviezen spreken elkaar tegen.

Om tot een lage input lag te komen, dient de game modus ingeschakeld te worden welke het beeldinterpolatie-algoritme uitschakelt. Zonder beeldinterpolatie-algoritme, heb je niets aan een 100/120Hz paneel daar het paneel dan effectief op 60Hz werkt.

Voor gaming hoeft er dus niet naar een hoge paneelfrequentie gekeken te worden.
Een tv dat calibratie optie bied geeft de mogelijkheid om het scherm qua kleuren reproductie zo goed mogelijk af te stemmen. En ook goede zwart-waarden heeft voor bijv. donkere scenes.
Iedere televisie tegenwoordig komt wel met de mogelijkheid het toestel te kalibreren. Daar heb je echter niet veel aan als je niet beschikt tot apparatuur om die kalibratie uit te voeren of niemand inhuurt die de kalibratie kan doen. Dat zijn hoge kosten die ik het niet waard zou vinden voor een televisie in deze prijsklasse.
Bedankt voor de adviezen tot nu toe. Als 4k niet zo relevant is, wat is dan nog wel echt belangrijk om naar te kijken? Modellen met 100 hz zijn er legio binnen het budget van 1000 euro. Kunnen jullie een paar modellen adviseren?
Het is de bedoeling dat je eigen inzet toont. Je hebt nu wat meer informatie gekregen, lees wat topics in CEA en (professionele) reviews door. Dan kom je er al gauw achter welke (series) televisies goed zijn en welke minder goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uname -r
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-07 08:01
@Dimens

De PS4 doet meer dan alleen gaming. Had ik misschien duidelijker moeten verwoorden.

Zelf kalibreren (of een fotograaf kennis) is niet zo lastig met een geleende/gehuurde colorimeter i.c.m. een pc/laptop. Heb het ook gedaan, kost wat van je tijd als je voor de setting van maximale kalibratie punten kiest. In sommige gevallen (zoals bij mij) is het resultaat significant. Er is zowel gratis als betaalde software beschikbaar om dit te bewerkstelligen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Na wat verdere research lijkt het er wel op dat het de Sony Bravia KDL-50W805C gaat worden. Eens kijken hoe die in de winkel eruit ziet. Bedankt voor de adviezen.
Pagina: 1