[i7 920] Upgraden naar RX480 of GTX1060?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• K1LL3RB33
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 29-11-2025
Mijn vraag
Mijn huidige systeem (CPU + RAM + mobo) doet al sinds 2009 trouw dienst.
Echter vrees ik dat ik op korte termijn misschien toch mijn graka zal moeten gaan upgraden wanneer ik BF1 fatsoenlijk wil spelen.
Dit is gebaseerd op mijn ervaring met BF1 demo en mijn wens om games op min. hoog detail te spelen.
Natuurlijk ga ik eerst kijken of mijn huidige systeem BF1 nog fatsoenlijk kan spelen.
Desondanks ben ik toch van plan om mijn systeem begin volgend jaar te gaan upgraden met o.a. nieuwe CPU, RAM en mobo.
Met dat in mijn achterhoofd en mogelijk het spreiden van de kosten, zou het zinvol kunnen zijn om nu alvast een graka upgrade te doen.

Ik vraag me alleen af of ik baat ga hebben bij een graka upgrade gezien mijn huidige systeem specs.
Gaat die graka upgrade geen CPU / RAM bottleneck vormen?
En kan dat dan ook geen (micro) stuttering verookzaken?

Anderzijds heb ik deze review gekeken waarbij ze een RX480 en GTX1060 op oude hardware reviewen en dat ziet er nog niet eens zo slecht uit.

Mijn vraag is: waarom is het, gezien mijn huidige systeem specs, volgens jullie wel of niet zinvol om te upgraden naar een RX480 of GTX1060?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Battlefield 4 en Battlefield 1
Resolutie 1920 x 1200

Systeem specs
#ProductPrijsSubtotaal
1Core i7 920 (4.02Ghz @ 1.35v) (3836A875)----
1Asus P6T-Deluxe----
1Club 3D Radeon HD 7950 royalKing€ 0,-€ 0,-
3640Gb Samsung F1 Spinpoint (2 x 640Gb in RAID 0)----
1Asus Xonar DGX€ 33,95€ 33,95
1Cooler Master CM690----
1Zalman ZM-MFC1 Plus (Zwart)€ 0,-€ 0,-
5Scythe S-Flex SFF21F, 120mm€ 0,-€ 0,-
1Corsair TR3X6G1600C8D (1700Mhz @ 8-8-8-24-1T)----
1Samsung optical drive----
1Zalman 850W----
1Samsung 840 Pro 256GB€ 0,-€ 0,-
1D-Tek Fuzion v1, Thermochill 120.2, Swiftech MCP 655, EK reservoir, XSPC black tubing, Bitspower fit----
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 33,95

Alle reacties

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-02 15:09

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Op wat voor resolutie speel je? :)

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Verwijderd

Welke Zalman voeding is dat van 850W?

• K1LL3RB33
Blaat schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 07:57:
Op wat voor resolutie speel je? :)
Sorry, was ik vergeten.
Inmiddels ook toegevoegd.

Resolutie 1920 x 1200
Verwijderd schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 08:40:
Welke Zalman voeding is dat van 850W?
Zalman ZM-850HP

[ Voor 28% gewijzigd door K1LL3RB33 op 23-09-2016 12:24 ]

Verwijderd

Hoe oud is die? Ik zou mij ondertussen namelijk wel wat zorgen maken over de staat van de condensators in dat ding. Ik heb zelf ook een ZM-850HP liggen, gekregen van een andere Tweaker en die heeft toch heel wat defecte condensators.

Deze voeding heb ik dan ook even doorgemeten bij Cooler Master met de appratuur welke hier genoemd wordt. De voeding kon nog steeds gewoon prima 850W leveren zoals verwacht maar de ripple was onder alle omstandigheden gevaarlijk hoog. De voeding kon werkelijk niks meer stabiel leveren, zelfs 50W stabiel leveren was al onmogelijk. En dit is toch echt heel gevaarlijk voor alle onderdelen welke je aan de voeding hangt. De voeding lijkt namelijk gewoon goed te werken, maar geeft toch een gevaarlijk hoge ripple af aan alles wat je er aan hangt.

• K1LL3RB33
Nu zit ik niet zo in de elektrotechniek maar zit daar geen beveiliging voor op een PSU?
Ik weet ook niet zeker of ik nu goed begrijp wat je zegt.

En wat is de relatie tot mijn vraag? Dat ik een nieuwe graka hiermee op het spel zet?

Overigens ben ik ook van plan begin volgend jaar nieuwe hardware te kopen en daarmee ook de PSU te vervangen want die Zalman is van 2009.

[ Voor 3% gewijzigd door K1LL3RB33 op 23-09-2016 20:06 ]

Verwijderd

Nee daar is de voeding niet tegen beveiligd helaas.

Niet alleen de nieuwe grafische kaart, maar alles.

Je zou de voeding eens kunnen openen, eerst volledig los koppelen vanzelfsprekend en alle elco's fysiek controleren.

• K1LL3RB33
Verwijderd schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 00:11:
Nee daar is de voeding niet tegen beveiligd helaas.

Niet alleen de nieuwe grafische kaart, maar alles.

Je zou de voeding eens kunnen openen, eerst volledig los koppelen vanzelfsprekend en alle elco's fysiek controleren.
Thanks voor de uitleg en zal eens in overweging nemen om de voeding ook te vervangen als ik een andere graka zou kopen.
Als ik begin volgend jaar nieuwe hardware wil halen dan zou ik toch een andere voeding aanschaffen.
Dan heb ik gelijk de kosten een beetje verdeeld.

• K1LL3RB33
Is er verder nog iemand die inhoudelijk iets kan zeggen over het combineren van laatste generatie graka's met oudere CPU / RAM / mobo? Zie mijn vraag in OT.

Verwijderd

Ik wil dit ook wel graag weten! Hoop dat iemand je hier bij kan helpen.

• Eentje
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-02 11:58

Eentje

houd van de vijver

wat in andere topcis heb gelezen hier dat het kan zijn dat je buos een update nodig heeft om te kunnen werken met de nieuwere generatie kaarten. maar daar kunnen andere die er meer verstand van hebben dan mij misschien nog wel een specifieke.r antwoord opgeven

There eent no place like home

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Er is altijd een bottleneck.

Is het niet de cpu, dan is het de gpu, of de chipset, of het geheugen , of de harde schijf/ssd etc etc.

De cpu die je hebt is ondertussen een middelmatig ding. Het zou dus kunnen zijn dat dit de zwakste schakel is, maar dat hoeft niet zo te zijn.

Het is oa afhankelijk van de gebruikte software.

Als je een dergelijke dure grafische kaart koopt, zou ik er wel voor oppassen er niet een zwakke voeding -zoals jij blijkt te hebben- aan te hangen.

• K1LL3RB33
Reepje schreef op maandag 26 september 2016 @ 22:26:
Er is altijd een bottleneck.

Is het niet de cpu, dan is het de gpu, of de chipset, of het geheugen , of de harde schijf/ssd etc etc.
Uiteraard is er altijd wel een bottleneck.
Maar ik begreep dat je last kunt krijgen van (micro) stuttering als je CPU de GPU niet bij kan benen.
De cpu die je hebt is ondertussen een middelmatig ding. Het zou dus kunnen zijn dat dit de zwakste schakel is, maar dat hoeft niet zo te zijn.

Het is oa afhankelijk van de gebruikte software.
Ik zal hoofdzakelijk Battlefield 1 gaan spelen.
Doorgaans staat BF bekend als CPU intensief.
Minimum specs voor BF1 is i5 6600K.
Recommended is i7 4790K.
Als je een dergelijke dure grafische kaart koopt, zou ik er wel voor oppassen er niet een zwakke voeding -zoals jij blijkt te hebben- aan te hangen.
Gezien het feit dat de huidige chips steeds zuiniger zijn, vraag ik me af of mijn huidige graka niet net zoveel of meer stroom verbruikt dan een RX480 of GTX1060.

• Milanees
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12-02 16:21
Ik denk dat het wel mee gaat vallen met de bottlenecks. Er zijn ten slotte genoeg met mensen met een i7 920 en een gtx 970, welke toch zeker vergelijkbaar is met de 1060 en 480.

Echter, je cpu is wel wat zwakker dan de gpu in de meeste games en ten opzichte van bijvoorbeeld een nieuwe i5 6500. Het zal zo zijn dat je ongeveer 10% performance inlevert, pure gok maar kan me niet voorstellen dat ik er ver vandaan zit.

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-02 23:49
K1LL3RB33 schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 00:51:
Mijn vraag

Desondanks ben ik toch van plan om mijn systeem begin volgend jaar te gaan upgraden met o.a. nieuwe CPU, RAM en mobo.
Als je toch al van plan bent begin volgend jaar een nieuw systeem te kopen zie ik het probleem niet. Zowel met een 480 als een 1060 kan je beter gamen dan met je huidige 7950. In het ergste geval loopt BF 1 tijdelijk niet optimaal op je 920 maar dat is dan voorbij als je begin volgend jaar een nieuw systeem koopt.

en wat the mask over je voeding zegt zou ik ook zeker serieus nemen.

zelf zou ik gewoon alles tegelijk vervangen en niet deels nu en deels over drie maanden, wat een gedoe, maar dat is jouw keuze

[ Voor 10% gewijzigd door Rrob op 27-09-2016 15:18 ]

• Druhin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 27-01 21:14
volgens mij kan je bf1 zelfs met die 7950 nog vrij aardig spelen (geen ultra)
en dan over een paar maanden (want daar hebben we het over begin volgend jaar) alles in 1 keer vervangen.

dan zijn er in ieder geval geen zorgen voor schade aan de nieuwe gpu door eventuele faulty PSU.

Maar mocht je het echt willen mijn vriendin heeft een i7 950. daar heb ik niet lang geleden een 970 naast gezet. werkt perfect. dus wat betreft bottleneck valt het best wel mee.
(gtx 970 en gtx 1060/rx 480 schelen niet heel veel)

• RubenDJ
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:33
Ik heb een poos geleden geüpgraded van een i7 860 @3,74GHz (zelfde generatie als de 920) naar een i7 6700K in combinatie met een GTX 970, en ik merkte toch een redelijk verschil. Niet zozeer in single player, maar wel degelijk in 64 man multiplayer.

Ik zag ook wel lichte drops in de gpu usage in afterburner. Dat hoort idealiter natuurlijk altijd 100% te zijn. Qua cpu zag ik dan dat de cores tussen de 80-90% zaten.

Voor de upgrade speelde ik daardoor alleen maar max 48 man potjes. Puur omdat de responsiviteit op juist de drukke momenten als er veel gebeurt niet optimaal was. Daar heb ik nu dus geen last meer van, ook niet op 64 man.

specs

Pagina: 1