Tv-geluid versterken via receiver of versterker anno 2016?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-10 11:08
Aangezien ik in het bezit ben van een paar speakers, zou ik graag het geluid van mijn Tv hierover willen laten lopen.

Opstelling en bestaande apparaten zien er als volgt uit.
- Sony TV + Apple TV4 + een Tv-decoder
- Tv-decoder is via Hdmi aangesloten op de TV.
- Apple TV4 is via Hdmi aangesloten op de TV.

- TV zou dus via Hdmi naar een receiver kunnen gaan.
- TV zou dus via optisch-out naar een versterker kunnen gaan.

Nu is de vraag of ik anno 2016 het beste opteer voor een stereoversterker voorzien van een optisch ingang of toch beter kies voor een uitgebreide receiver, waarvan ik de vele aansluitmogelijkheden eens niet nodig heb.

De keuze valt op dit moment tussen de Pioneer VSX-S510 of de Yamaha WXA-50.

Alle reacties

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06:04
Ligt eraan wat je er mee wilt doen. Koop je een receiver puur voor tv dan vul ik even in dat je voornamelijk films/series kijkt. Muziek is minder van belang? Surround receivers zijn tegenwoordig multimedia apparaten die wifi en spotify ondersteunen.

Een stereoreceiver kies je voornamelijk voor de betere stereoweergave tov een AV receiver.

Het ligt eraan wat je belangrijk vindt. Wil je ooit surround en de hecht je waarde aan HD audioformaten, dan kies je voor een AV receiver. Vind je stereo meer dan zat, dan is een stereoversterker prima natuurlijk. Wellicht is een soundbar dan ook een optie.

Ik zou in jouw geval altijd gaan voor een AV receiver. Geeft je veel meer opties in de toekomst.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moris
Om het verhaal compleet te maken is de versterker / receiver voor zowel film/tv als voor weergave van muziek in de huiskamer bedoeld.
Wat betreft streamen via bv Spotify, internetradio, airplay, dlna, enz.. zijn de bovengenoemde apparaten hiervoor beiden geschikt.Verder heb ik echt geen nood om later eventueel verder uit te breiden naar een surround opstelling. Aangezien ik hier een mooi setje speakers heb staan, prefereer ik het stereobeeld hiervan boven een soundbar.

Verder ben ik geen believer of een receiver op stereovlak minder zou presteren dan een doorsnee versterker, maar dat is uiteraard weer een heel ander verhaal.

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:02
Om welke speakers gaat het eigenlijk?
Ik zou verder gewoon voor een receiver kiezen. Deze zijn meer mainstream en daardoor wellicht wat goedkoper bij vergelijkbare specs/kwaliteit. De reden dat stereoversterkers doorgaans gezien worden alszijnde betere kwaliteit, komt volgens mij puur doordat de versterking van 5 of 7 kanalen gewoon meer eist van de voeding dan het versterken van 2 kanalen. Veel goedkopere receivers halen hun specs niet bij het versterken van 5 kanalen, maar wel bij 2 kanalen. Aangezien je toch stereo blijft luisteren, zou dat dus geen probleem moeten zijn. Een ander voordeel is ook dat een receiver kamercorrectie aan boord heeft. Nou is dat voor stereo wat minder van belang, maar wanneer je een subwoofer gaat toevoegen, kan dat betere resultaten geven. Daarnaast hebben ze meerdere ingangen, dus mochten er ooit andere apparaten op aangesloten worden, zou dat meestal geen probleem moeten zijn.

Bij een receiver dient deze het beste als basisstation (dus alles hierop aansluiten).
Bij een stereo-versterker moet de tv dienst doen als basisstation.

[ Voor 38% gewijzigd door LA-384 op 22-09-2016 21:36 ]

• Moris
Speakers zijn een setje Kef R300.

Als een reciever door zijn vele aansluitingen tov een versterker beter als hub / basisstation kan ingezet worden, waarin biedt een soundbar die zeer veel verkocht wordt met enkel een optical-in hierin dan zijn voordeel?

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02:02

FeaR

In GoT we trust

Ben je nu geen appels met peren aan het vergelijken? Kopers van een soundbar zijn een geheel andere groep dan de groep die een receiver/versterker neer zet met minimaal twee speakers.

Overigens kan een stereoversterker ook als hub worden gebruikt afhankelijk van de bronnen. Alleen ben je met een surround receiver daar meer verplicht toe aangezien je dan geen beperkingen hebt van andere apparatuur. Zo kan een TV beperkt zijn tot het doorzetten van slechts 2.0 stereo. Zonde als je zo een surround receiver aan sluit die naar een 5.1 set gaat. Met stereo maakt dat minder uit als je zo'n beperking hebt. Waar je HDMI bronnen sowieso lastig op een stereoversterker aan kan sluiten. Er zijn wel stereoversterkers met HDMI maar die zitten direct over de duizend euro.

[ Voor 61% gewijzigd door FeaR op 22-09-2016 21:57 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Moris
FeaR schreef op donderdag 22 september 2016 @ 21:51:
Ben je nu geen appels met peren aan bet vergelijken? Kopers van een soundbar zijn een geheel andere groep dan de groep die een receiver/versterker neer zet met minimaal twee speakers.
Het gaat me puur om de aansluitmogelijkheden en of deze met bv enkel een optical-in anno 2016 futureproof zijn?

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02:02

FeaR

In GoT we trust

Zie boven, de edit. Als je slechts één sound bar hebt die twee kanalen af speelt (want surround via een dergelijke sound bar is puur een gimmick) dan maakt de optical niet uit aangezien die de gehele sound bar niet limiteert. Als je een 5.1 set hebt dan zou je met optisch weg komen puur op het aantal kanalen, maar niet qua bandbreedte voor HD Audio.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

'Het gaat me puur om de aansluitmogelijkheden en of deze met bv enkel een optical-in anno 2016 futureproof zijn?"

nee dat zijn ze niet. Ik heb recent ook na veel afwegen mijn vintage marantz pm75 met optical en digital in toch maar vervangen door de pioneer 510 die jij ook noemt. Simpelweg vanwege toch de beperkingen van de inputs. Zo wil bijvoorbeeld het *^*(^ kpn kastje geen pcm uitsturen. Dus die moet dan weer analoog wat ging brommen. daar weer ontstoring tussen. Een gemiddelde stereo versterker zal enkel pcm accepteren.
Als je dan ook nog geen waarde hecht aan stereo tov surround bak dan kies voor een surround waarbij die pioneer een prima keuze is

Inmiddels heb ik mijn mediaspeler/kpn/ps3/chromecast er allemaal direct op aangesloten en het werkt zoals het moet.
Voordeel is dat de pioneer imho best een nette downmix maakt zodat je met films met 2 speakers een aardige surround beleving hebt (voor zover dat kan met 2 speakers natuurlijk)

muziek luisteren doe ik op mijn andere 'echte' set :P

[ Voor 34% gewijzigd door Ray op 23-09-2016 07:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Mag ik de heren nog even bedanken om het een en ander op te klaren :)
Bij deze kies ik voor een meer toekomstgerichte oplossing, namelijk een reciever.

Het is alleen jammer dat de Pioneer VSX-S510 wat gedateerd is, en daar bedoel ik dan vooral het OSD en de functionaliteiten van de app mee. Jammer genoeg is er in de wereld van klasse-D receivers weinig anders als alternatief te vinden :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:47

Jag

Ja klopt, die s510 is wel erg basic. Wellicht voor jouw toepassing nog wel geschikt. Je hebt verder geen uitgebreide EQ mogelijkheden ed nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moris
Je hebt hier inderdaad een punt mee ;)
Intussen zag ik net dat er een opvolger is, namelijk de Pioneer VSX-S520.
Al lijkt het buiten wat extra streamingfuncties, cosmetisch om net hetzelfde toestel te gaan.

Misschien ook maar eens naar deze klass-D receiver kijken Onky TX-l20D.
http://www.nl.onkyo.com/en/products/tx-l20d-133824.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shocked
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:41
Ik zat effe mee te lezen en heb de Onkyo TX-L20D (of L50 als receiver) bekeken en die ga ik halen|!
Specs zijn prima, met bluetooth, wifi, Airplay, HDMI ingangen, 4K upscaling, sub out etc.

Helaas is hij pas over een week of 2 verkrijgbaar maar ik heb hem al voorbesteld.
Thx voor de tip dus.

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Jag schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 09:53:
Ja klopt, die s510 is wel erg basic. Wellicht voor jouw toepassing nog wel geschikt. Je hebt verder geen uitgebreide EQ mogelijkheden ed nodig.
je hebt inderdaad niet heel veel extra's maar hij doet wat hij doen moet. Hier stuurt hij een setje dynaudio audience 42 makkelijk aan en de room meting geeft best een redelijk resultaat. Wel iets gespeeld met de laag instelling en voor film ben ik voor zover met deze setting mogelijk best tevreden. Het is geen vergelijk met een setup die ik jaren terug had met full range high end fronts en dikke versterkers maar het is vele malen beter dan een melkpak surround of stereo versterker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:47

Jag

Het is een soort extra basic versie van mcacc. Je kan onder andere niks handmatig instellen aan EQ instelling, alleen automatisch. Dat kan onhandig zijn. Wel mooi hoor klasse D versterkers, lekker zuinig.

• Moris
Shocked schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 22:29:
Ik zat effe mee te lezen en heb de Onkyo TX-L20D (of L50 als receiver) bekeken en die ga ik halen|!
Specs zijn prima, met bluetooth, wifi, Airplay, HDMI ingangen, 4K upscaling, sub out etc.

Helaas is hij pas over een week of 2 verkrijgbaar maar ik heb hem al voorbesteld.
Thx voor de tip dus.
Als ik de verschillen tussen beide receivers even naast elkaar zet, lijkt me de Pioneer toch heel wat meer power aan boord te hebben, iets wat misschien niet onbelangrijk is om mijn setje Kef R300 goed aan te kunnen sturen.

Pioneer VSX-S510
- 110 W/ch (4 ohms 1 kHz 1 % 1ch Driven)
- 65 W/ch (8 ohms 20 Hz – 20 kHz, 0.5 % 1ch Driven)

Onkyo TX-L20D
- Front L/R 85 W/Ch (4 Ω, 1 kHz, 1%, 1 Channel Driven, IEC)

Wel heeft de Onkyo als extra’s wat meer: Hdcp 2.2, Tidal, Deezer, Google Cast. Dab+ en een recentere app. Langs de andere zijde heb ik de mogelijkheid om een Sonos Connect aan de Pioneer te knopen, waarbij al de extra’s van de Onkyo komen te vervallen.

• Ray

Ray

Jag schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 22:59:
Het is een soort extra basic versie van mcacc. Je kan onder andere niks handmatig instellen aan EQ instelling, alleen automatisch. Dat kan onhandig zijn. Wel mooi hoor klasse D versterkers, lekker zuinig.
volgens mij kan je wel deels de meting aanpassen en iets laag of hoog toevoegen. Je hebt inderdaad geen EQ met meerdere banden.

Ik kocht hem voornamelijk omdat ik vermogen nodig had voor de dynaudio en een hogere versterker niet in mijn nieuwe rack paste die lager was geworden omdat ik vvan 42 > 60 inch was gegaan en de juiste kijkhoogte wilde houden :P
Pagina: 1