Instellen van zoekresultaten opzoekfunctie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Cartoon
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Macs hebben de mogelijkheid om snel iets op te zoeken. Ik gebruik een MacBook, dus met haptische feedback, dan kan dat door hard te klikken op een woord. Hiervoor had ik een MacBook Pro, nog zonder haptische feedback, als ik me goed herinner kon ik toen opzoeken met dubbel tappen op een woord.

Geweldige functie, alleen zou ik graag willen instellen uit welke bronnen de resultaten komen. Vaak zijn dat de geconfigureerde woordenboeken of anders Wikipedia, maar soms ook dingen uit iTunes waar ik geen behoefte aan heb. Weet iemand of dit configureerbaar is en zo ja waar ik dat doe?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:51

nelizmastr

Goed wies kapot

De zoekengine achter macOS is Spotlight. Waarschijnlijk moet je het daar zoeken.

I reject your reality and substitute my own

• Cartoon
  • Niet online
Dankjewel, daar had ik inderdaad gekeken, maar de optie "Toon Spotlight-suggesties in de opzoekfunctie" (1. op afbeelding) over het hoofd gezien. Als ik deze uitvink en vervolgens bijvoorbeeld "Rihanna" zoek, zijn er geen resultaten.

Als ik het aanvink krijg ik dus allerlei resultaten (Wiki, Apple Music, Twitter, webvideo's). Ik wil configureren uit welke bronnen er resultaten worden getoond, maar volgens mij is dat niet mogelijk. Dat vermoeden heb ik omdat er in de "algemene" Spotlight-zoekresultaten (dus niet voor de "opzoekfunctie") ook een optie is voor "Spotlight-suggesties" (2. in afbeelding). Dit aanvinken geeft wederom meer resultaten (maar niet dezelfde, namelijk Wiki, Apple Music, websitesuggesties) en is verder niet te configureren, in ieder geval niet vanuit dit menu. Het lijkt dus gepreconfigureerd te zijn door Apple in welke bronnen gezocht wordt. Jammer.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Vz4vpOf.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Dit is geen functie van Spotlight, maar van de 'Look up & Data Detectors' (zie System Settings > Trackpad > Point & Click). Wat er precies wordt getoond is afhankelijk van de context (de 'data detectors' in dit verhaal). Klik je bijvoorbeeld op een vluchtnummer in Mail, dan krijg je de vluchtstatus. Klik op een woord, dan krijg meestal het woordenboek, waarvan Wikipedia ook een van door woordenboeken is. Met macOS Sierra zijn hier een aantal andere bronnen bijgekomen. Voor zover ik weet is dit niet configureerbaar.

[ Voor 3% gewijzigd door Daedalus op 22-09-2016 23:35 ]

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartoon
  • Niet online
Daedalus schreef op donderdag 22 september 2016 @ 23:34:
Dit is geen functie van Spotlight, maar van de 'Look up & Data Detectors' (zie System Settings > Trackpad > Point & Click). Wat er precies wordt getoond is afhankelijk van de context (de 'data detectors' in dit verhaal). Klik je bijvoorbeeld op een vluchtnummer in Mail, dan krijg je de vluchtstatus. Klik op een woord, dan krijg meestal het woordenboek, waarvan Wikipedia ook een van door woordenboeken is. Met macOS Sierra zijn hier een aantal andere bronnen bijgekomen. Voor zover ik weet is dit niet configureerbaar.
Dankjewel. Volgens mij klopt je antwoord niet helemaal en is het wel een Spotlightfunctie (in ieder geval de uitgebreidere versie). Je kunt in "Opzoeken en datadetectie" kiezen of je het command hiervoor wil gebruiken en zo ja welk. In de Spotlightinstellingen kun je (met het vinkje bij 1. in afbeelding) kiezen of je naast de standaardopties - zoals Woordenboek en vlucht - ook de uitgebreidere opties - zoals Wikipedia, Apple Music, App Store, en Twitter - getoond wil hebben.

De bronnen van die uitgebreidere resultaten lijken inderdaad niet configureerbaar. Ik laat het daarom nu maar aan staan omdat ik naast Woordenboek Wiki wel handig vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Ah, inderdaad. Het staat ook gewoon in je screenshot :+

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Pagina: 1