Raid 1 welke windows?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Fritswinkel
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 11-09-2020
Hallo allemaal,
Ik weet niet zeker of dit hier thuishoort of in de software afdeling of misschien zelfs in de hardware afdeling.
Maar goed ik probeer het gewoon hier.

Mijn probleem is als volgt.
Ik werk in een winkel met een kassa programma. Het is nu al een paar keer voorgekomen dat de harde schijf kapot ging, met als gevolg dat de winkel min of meer plat ligt.

Het idee is als volgt ik wil graag een RAID1 opstelling gebruiken zodat als er een schijf stuk gaat dit naadloos overgenomen kan worden door de andere schijf.

Het gaat mij niet om de data te redden het gaat meer om snel de pc weer te kunnen gebruiken.
Dus ik wil vooral het operating system al op de 2e schijf hebben staan en al mijn geinstalleerde programma's.

Kan dit in windows? volgens mij zijn er windows versies waarmee je RAID levels kan aangeven.en werkt dit dan ook voor het operating system?

Ik hoop dat mijn vraag een beetje duidelijk is en in het goede sub forum staat.

Alvast bedankt

Frits van Varik

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

RAID heeft niks met je OS te maken. Dat regel je in de controller die de hardeschijven aanspreekt. Kan met de onboard controller op je moederbord of een losse pci(e) controller. Windows ziet de twee hardeschijven dan als een enkele schijf en weet niet dat het er in feite twee zijn.

Wellicht twee SSD's in RAID1? Die zijn betrouwbaarder dan hardeschijven. En het liefst een volledig dubbel uitgevoerd systeem.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• firebird_1979
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Hier staat precies hoe je zoiets doet (elke windows vanaf XP ondersteund dit volgens mij)

Je hebt er 2 schijven voor nodig die even groot zijn.

Lezen vanaf "Setting Up Two New Drives as Mirrored"

Ik weet eigenlijk niet of dit met je systeemschijf kan, waar Windows zelf dus opstaat...

[ Voor 22% gewijzigd door firebird_1979 op 22-09-2016 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-09 14:40

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Tsurany schreef op donderdag 22 september 2016 @ 19:08:
RAID heeft niks met je OS te maken.
Je kunt ook (soft)Raid vanuit je OS doen... ;)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Ik zou softRAID in je OS aanraden om dat je dan je huidige hardware kan blijven gebruiken (als er maar genoeg schijven aangesloten kunnen worden). Probleem met een RAID controller in hardware is dat die ook weer stuk kan gaan, en dan heb je precies hetzelfde probleem als dat je nu hebt. Een ander voordeel van software raid is dat je niet gebonden bent aan je controller, dus als je PC stuk gaat maar je schijven niet, dan kan je ze op een andere computer weer gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Gebruik SSD's, die zijn naar mijn mening toch een stuk betrouwbaarder qua mechanisch falen. En je kan RAID simpel gebruiken idd, mag ook best met verschillende schijven (zowel qua snelheid als qua grootte), dit past zich aan naar de langzaamste en kleinste. RAID-1 is alleen handig voor het mechanisch falen van 1 schijf, het is geen echte backup (die je het liefst ook nog op een andere plek hebt liggen).

Dus 2 verse hdds of ssds als raid configuren, dan met cloon software een kopie terug zetten op die raid-configuratie van je huidige schijf.

[ Voor 14% gewijzigd door ToFast op 23-09-2016 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:56

heuveltje

KoelkastFilosoof

Question Mark schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 13:02:
[...]

Je kunt ook (soft)Raid vanuit je OS doen... ;)
Maar iig in windows (en ik vermoed ook linux) kunnen niet booten van af een software raid1 disk
Dus dan hang je nog steeds als er een disk crashed

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Is een betrouwbare en regelmatige image level backup niet eenvoudiger? Op die manier kan je je backup ook meenemen naar een andere locatie.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:56

heuveltje

KoelkastFilosoof

https://www.alternate.nl/.../product/1280966?lk=12528

Of koop zo iets, trek een kopie naar een 2e hd in zon wisselbaai. Wanneer disk 1 crasht, trek eruit en steek de ander erin.

Overigens, kun je je ook eens afvragen waarom je blijkbaar hd's hebt die regelmatig uitvallen. Dit zou ook met veelvuldig gebruik niet moeten gebeuren !

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:43
ToFast schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 13:11:
RAID-1 is alleen handig voor het mechanisch falen van 1 schijf, het is geen echte backup (die je het liefst ook nog op een andere plek hebt liggen).
De TS geeft juist expliciet aan dat het om redundancy gaat en niet om een backup, beetje zinloos om dit te gaan vermelden.

De TS wilt RAID gewoon inzetten zoals het hoort : om snel door te kunnen werken na het falen van een disk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-09 14:40

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

heuveltje schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 13:13:
[...]

Maar iig in windows (en ik vermoed ook linux) kunnen niet booten van af een software raid1 disk
Kan prima hoor :)
In Windows Server® 2012, as long as you have one additional hard disk, you can set up mirroring (RAID1) for the operating system volume using only tools already built into the operating system. No special software or hardware is required. Once you set up the disk mirror, the operating system and your data will be present on both boot disks, and the system software will keep data and changes to the operating system (such as registry updates) in sync on both boot disks. If the primary boot disk should fail, the computer can switch over and boot from the secondary boot disk.
https://blogs.technet.mic...-for-windows-server-2012/

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fritswinkel
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 11-09-2020
ok bedankt allemaal voor de reacties. Ik ga aan de slag om te kijken wat voor mij de beste oplossing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
heuveltje schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 13:13:
[...]

Werkte iig in W7 al prima, niet zo snel als een echte RAID kaart maar voor een kassa systeem waar er niet echt sprake is van high end performance oid zal het prima werken.
Edit: Als er een disk kapot gaat denk ik niet dat het zonder probleem overschakelt en dat een reboot wel nodig is... Downtime van 2 minuten? Anders een echte raidkaart.

[ Voor 15% gewijzigd door RGAT op 23-09-2016 23:11 ]

Fixing things to the breaking point...

Pagina: 1