Upgraden naar een 1070 ram geheugen ook upgraden?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• JordyPSC
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 30-12-2025
Mijn vraag

Hallo tweakers,

Ik wil graag mijn pc upgraden met een evga 1070 ftw edition maar voor dat ik deze bestel wil ik graag advies of dit geen bottlenecks oid veroorzaakt.

Ik denk zelf dat de cpu geen bottleneck veroorzaakt.

Ik draai momenteel met 8gb ram en mijn vraag is, is het wijsheid om hier 8gb bij te prikken of ga ik hier geen performance winst mee behalen?

Relevante software en hardware die ik gebruik

Qua software heb ik een steam library met 500+ games en ik wil ze eigenlijk allemaal op 1080p/high of ultra spelen.

De hardware die ik momenteel heb.

Core i7 3770
8gb ddr3 @1333mhz
Msi gtx760 2gb
Coolermaster v700 gold rated psu
Coolermaster silencio 650 case
250gb samsung evo ssd

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

De voeding moet geen enkel probleem zijn en in de kast moet het allemaal net passen.
...

Groet Jordy :)

Alle reacties

• livranca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-02 09:36
8gb is momenteel voor gamen nog genoeg. Upgraden mag, maar als je nu al niet tegen je limiet van 8 aan loopt zou ik het niet doen.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
JordyPSC schreef op donderdag 22 september 2016 @ 12:07:
Ik wil graag mijn pc upgraden met een evga 1070 ftw edition maar voor dat ik deze bestel wil ik graag advies of dit geen bottlenecks oid veroorzaakt.
Dit kan je nu al heel simpel uitzoeken. Gokken heeft in dit geval geen meerwaarde, dus meten = weten.
Start eens een veeleisende game en houdt ondertussen in de gaten hoeveel RAM je verstookt met Windows task manager (taakbeheer).
Ik denk zelf dat de cpu geen bottleneck veroorzaakt.
Ik weet wel zeker dat je CPU geen bottleneck vormt. Je I7 3770 is meer dan snel genoeg. Een upgrade naar bijv. een 6700K heeft geen zin (voor gamen), met veel geluk zit je op een schamele 2 FPS winst.
Ik draai momenteel met 8gb ram en mijn vraag is, is het wijsheid om hier 8gb bij te prikken of ga ik hier geen performance winst mee behalen?
Je krijgt pas performance winst als je momenteel 8 GB of meer RAM verbruikt. Als je nooit boven de bijv. 7.5 GB uitkomt heeft het geen zin om 16 of 32 GB aan te schaffen. Meer ram betekent niet meer snelheid, alleen wanneer het ook daadwerkelijk gebruikt wordt.
Groet Jordy :)
Groeten doen we niet op een forum, nergens voor nodig :)

Kortom ik zou gewoon die 1070 aanschaffen.

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• Brandonvds
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16-01 10:21
Heb zelf ook een 1070 en "maar" 8 gb ram, maar voorlopig elk spel dat ik heb geprobeerd kan ik gewoon 1440p ultra settings spelen met 70+ fps
Dus uit eigen ervaring is 8gb nog geen bottleneck. Maar als je toch €450+ gaat uitgeven aan een upgrade, zal die €30 voor 8gb extra ram niet heel veel uitmaken denk ik:p