SSD is te traag

Pagina: 1
Acties:

• Ge0force
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-06-2025
Ik heb gisteren deze Samsung Evo 750 SSD toegekregen en geïnstalleerd. De specs zijn als volgt:

Random read (4KB) 97000 IOPS
Random write (4KB) 88000 IOPS
Schrijfsnelheid 520 MB/s
Leessnelheid 540 MB/s

Ik heb de SSD verbonden via een sata3-kabel op een vrije sata3 poort op mijn AsRock moederbord. Bij benchmarks haal ik echter slechts 2/3de van de hierboven genoemde snelheid.

Mijn andere SSD (een Samsung Evo 120GB) haalt dan weer véél hogere snelheden (tot over de 1000 MB/s) maar daar is Rapid Mode op toegepast vanuit Samsung Magician.

Ik heb al eens de kabel en/of poort van mijn andere ssd gebruikt, maar geen verschil. Waar zou het probleem kunnen liggen?

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
SATA3
- 1 x SATA3 6.0 Gb/s connector by Intel® B75, supports NCQ, AHCI and Hot Plug functions
- 2 x SATA3 6.0 Gb/s connectors by ASMedia ASM1061, support NCQ, AHCI and Hot Plug functions
Alleen de Intel poort komt dicht bij de beloofde prestaties, dus op welke poorten heb je je SSD's?

• adminappelgebak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 01-01 11:35
Kan zijn dat ik het fout heb hoor, maar worden die snelheden niet alleen gehaald bij sata 6 poorten? Die kunnen namelijk grotere snelheden en hoeveelheden aan.

• TIGER79
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-12-2025
adminappelgebak schreef op donderdag 22 september 2016 @ 11:21:
Kan zijn dat ik het fout heb hoor, maar worden die snelheden niet alleen gehaald bij sata 6 poorten? Die kunnen namelijk grotere snelheden en hoeveelheden aan.
er bestaan geen sata-6 poorten.. het houdt echt op bij sata-3

• adminappelgebak
TIGER79 schreef op donderdag 22 september 2016 @ 11:23:
[...]

er bestaan geen sata-6 poorten.. het houdt echt op bij sata-3
Ik bedoelde meer de SATA 300 (3Gb/s) en de SATA 600 (6Gb/s)

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:59

servies

Veni Vidi Servici

SATA 300 (3Gb/s) == SATA II
SATA 600 (6Gb/s) == SATA III

Ik gok dat wagenveld in de goede richting zit...

[ Voor 12% gewijzigd door servies op 22-09-2016 11:29 ]

Verwijderd

Ge0force schreef op donderdag 22 september 2016 @ 11:14:
Ik heb de SSD verbonden via een sata3-kabel op een vrije sata3 poort op mijn AsRock moederbord. Bij benchmarks haal ik echter slechts 2/3de van de hierboven genoemde snelheid.
Heb je al eens naar een review van deze SSD gekeken en welke snelheden daar gehaald worden? Uitgaan van de door de fabrikant opgegeven snelheden is wel behoorlijk optimistisch.

Plus uiteraard wat al gezegd is. Alleen native poorten halen doorgaans de beste snelheden.
Ge0force schreef op donderdag 22 september 2016 @ 11:14:
Mijn andere SSD (een Samsung Evo 120GB) haalt dan weer véél hogere snelheden (tot over de 1000 MB/s) maar daar is Rapid Mode op toegepast vanuit Samsung Magician.
1000 MB/s is onmogelijk over SATA600. RAPID is niets anders dan een goocheltruc om mooie cijfers te presenteren.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2016 11:47 ]

Verwijderd

Prut.

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2016 11:40 ]

• adminappelgebak
servies schreef op donderdag 22 september 2016 @ 11:28:
[...]

SATA 300 (3Gb/s) == SATA II
SATA 600 (6Gb/s) == SATA III

Ik gok dat wagenveld in de goede richting zit...
Aah kijk, mijn fout. Sorry 8)7

• Ge0force
wagenveld schreef op donderdag 22 september 2016 @ 11:18:
[...]
Alleen de Intel poort komt dicht bij de beloofde prestaties, dus op welke poorten heb je je SSD's?
Momenteel hangen beide SSD's op de ASMedia poorten. Ik wist eerlijk gezegd niet eens dat er een verschil was.

Ik zal eens proberen om 'm aan te sluiten op de Intel poort. Alvast bedankt voor de tip!

[ Voor 33% gewijzigd door Ge0force op 22-09-2016 12:26 ]

• Ge0force
Verwijderd schreef op donderdag 22 september 2016 @ 11:36:
Heb je al eens naar een review van deze SSD gekeken en welke snelheden daar gehaald worden? Uitgaan van de door de fabrikant opgegeven snelheden is wel behoorlijk optimistisch.
Yep, Tom's Hardware haalt wel degelijk de beloofde snelheden.

Verwijderd

Ge0force schreef op donderdag 22 september 2016 @ 12:19:
Momenteel hangen beide SSD's op de ASMedia poorten. Ik wist eerlijk gezegd niet eens dat er een verschil was.

Ik zal eens proberen om 'm aan te sluiten op de Intel poort. Alvast bedankt voor de tip!
Let wel dat je 840 EVO-resultaten zo goed als waardeloos zijn. Als RAPID aan staat wordt er helemaal niet naar de snelheid van je SATA-interface gekeken.

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-12-2025
Die rapid mode is volgens mij een stukje werkgeheugen wat gebruikt wordt als cache. Is wel iets meer dan een trucje voor mooie cijfers. Maar bijkomstigheid is wel dat je bij een disk test dat stukje cache aanspreekt, dit kan je beter testen door een grotere test te doen 10GB ofzo :)

Verder ben ik het eens met de rest, mijn moederbord (oudere generatie wellicht) heeft ook intel en marvell s-ata III poorten maar de marvell presteert duidelijk slechter. Dus aansluiten op de intel poort en nogmaals proberen.

[ Voor 17% gewijzigd door Axewi op 22-09-2016 12:49 ]

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

• Ge0force
Axewi schreef op donderdag 22 september 2016 @ 12:48:
Die rapid mode is volgens mij een stukje werkgeheugen wat gebruikt wordt als cache. Is wel iets meer dan een trucje voor mooie cijfers. Maar bijkomstigheid is wel dat je bij een disk test dat stukje cache aanspreekt, dit kan je beter testen door een grotere test te doen 10GB ofzo :)
Ik heb het even opgezocht en dat blijkt inderdaad te kloppen. Dat verklaart de hoge snelheid tijdens benchmarks.

Het is wel jammer dat rapid mode maar voor één ssd gebruikt kan worden. Momenteel staat die geactiveerd op mijn kleine 120GB SSD waar enkel Windows 10 en programma's op staan (exclusief games). Alle game gerelateerde zaken (de games zelf, Steam, uPlay etc) heb ik overgebracht naar de nieuwe 500GB SSD. Ik vraag me af of het niet nuttiger is om rapid op de 500GB SSD te activeren, aangezien daar veel meer en grotere hoeveelheden data geladen moeten worden?

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-12-2025
Ik vraag me af of het zin heeft bij games.
Binnen Windows werk je met kleine files welke vaak aangesproken worden en dan werkt een stukje cache erg goed, ook voor je beleving binnen Windows.
Bij games win je eigenlijk alleen tijd bij het laden van een map of level en tijdens het starten van de game zelf, maar het grootste deel van je tijd zal je 'in game' zijn en dan doet je schijf heel weinig.

Je kan het natuurlijk gewoon proberen/meten door rapid te activeren op de andere ssd (weet niet eens of het op een non Samsung ssd wel werkt?) en dan te kijken of het effect is wat je zoekt.

Persoonlijk zou ik het op je Windows disk laten staan omdat je daar het meeste effect van hebt.

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

• Ge0force
wagenveld schreef op donderdag 22 september 2016 @ 11:18:
Dit was inderdaad de oorzaak. Ik heb de SSD op de Intel poort aangesloten en haal nu 520MB/s ipv 400MB/s. Hartelijk bedankt voor je hulp! _/-\o_

Is dit probleem trouwens gerelateerd aan mijn goedkope/verouderde moederbord? Ik ben van plan om binnenkort mijn cpu te upgraden, kwestie van dan een deftig moederbord met voldoende snelle sata3 aansluitingen te kiezen.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
Ge0force schreef op donderdag 22 september 2016 @ 18:19:
[...]

Dit was inderdaad de oorzaak. Ik heb de SSD op de Intel poort aangesloten en haal nu 520MB/s ipv 400MB/s. Hartelijk bedankt voor je hulp! _/-\o_

Is dit probleem trouwens gerelateerd aan mijn goedkope/verouderde moederbord? Ik ben van plan om binnenkort mijn cpu te upgraden, kwestie van dan een deftig moederbord met voldoende snelle sata3 aansluitingen te kiezen.
Nee, het ligt aan de intel poort, wat je zelf dus al zegt, achter elke controller/poort zit een chip die anders is, en die van intel zijn meestal goed.
Dus goed naar reviews kijken.

• Ge0force
jan99999 schreef op donderdag 22 september 2016 @ 22:18:
Nee, het ligt aan de intel poort, wat je zelf dus al zegt, achter elke controller/poort zit een chip die anders is, en die van intel zijn meestal goed.
Dus goed naar reviews kijken.
Voor de Asus z170 Pro Gaming staat er het volgende:

Hardeschijf bus (intern)

M.2 (PCI-e 3.0 x4), SATA Express (Gen2, 10Gb/s), 6x SATA-600

pricewatch: Asus Z170 PRO GAMING

Wil die "intern" zeggen dat het allemaal Intel poorten zijn die rechtstreeks verbonden zijn met de z170 chip?

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-01 21:52
Ge0force schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 10:01:
[...]

Voor de Asus z170 Pro Gaming staat er het volgende:

Hardeschijf bus (intern)

M.2 (PCI-e 3.0 x4), SATA Express (Gen2, 10Gb/s), 6x SATA-600

pricewatch: Asus Z170 PRO GAMING

Wil die "intern" zeggen dat het allemaal Intel poorten zijn die rechtstreeks verbonden zijn met de z170 chip?
In dit geval, bij deze specs natuurlijk.... is het binnen in de kast aan te sluiten op je moederbord, extern is dan van buiten de kast aan te sluiten. dus al die poorten die je hier opnoemt zijn dan alleen toegankelijk in de kast op je moederbord

[ Voor 6% gewijzigd door Mel33 op 23-09-2016 10:22 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• Ge0force
mell33 schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 10:15:
In dit geval, bij deze specs natuurlijk.... is het binnen in de kast aan te sluiten op je moederbord, extern is dan van buiten de kast aan te sluiten. dus al die poorten die je hier opnoemt zijn dan alleen toegankelijk in de kast op je moederbord
Hm daar ben ik natuurlijk weinig mee. Op welke manier kan ik dan zien of een sata3 aansluiting aan een intel poort hangt? Op de website van Asus kan ik dit precies ook niet terugvinden.

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Op de Z170 zitten er idd 6 SATA poorten op de chipset, zie oa:
http://www.tomshardware.c...core-i5-6600k,4252-2.html

edit: Overzicht voor recente Intel chipsets:
Afbeeldingslocatie: http://img.hexus.net/ryan/images/news/intel/chipset/100series/2a.jpg

[ Voor 30% gewijzigd door wagenveld op 23-09-2016 11:02 ]

• Ge0force
Dan weet ik voldoende. Thx voor de hulp!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
Soms bij hardware kunnen ze naar buiten bijv 2 poorten hebben, terwijl ze binnen samen zitten, dus in principe de bus delen, maar dit is heel verschillend per hardware, bijv met netwerkkaarten doen ze dit.
Dus als je het echt wilt weten altijd reviews lezen, dan kun je vaak zien waar ze op hardware besparen en dingen samenvoegen.
Pagina: 1