Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

DNS probleem met Powerline Adapter Sitecom 500 Mbps

Pagina: 1
Acties:

• onnaj
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-11 21:41
Hoi,

Ik heb van mijn moeder een Sitecom Powerline set overgenomen, namelijk de LN-555.

Deze heb ik eergisteren geinstalleerd en hij werkte meteen perfect. Ik heb een internetverbinding van 40 mbps via Ziggo en via speedtest.net haalde ik ook gewoon 40 mbps.

Vandaag startte ik de computer echter op en kreeg maar geen internetverbinding. Windows gaf aan dat er geen communicatie met de DNS server kon plaats vinden. Ik heb alles toen maar opnieuw opgestart, dus ziggo modem, netgear WNDR3700 router, de powerline adapters én de pc. De PC is overigens een nieuw systeem met een Pentium G4500, Gigabyte ga-h110m-s2h mobo, 8GB Corsair DDR4, Crucial MX300 275gb SSD en Be Quiet B8 300W voeding. Enkel het moederbord is kort gebruikt geweest verder is alles 100% nieuw.

Zodra ik deze pc via wifi verbind (via de powerline adapter) krijg ik gewoon internet. Zet ik de wifi uit en verbind rechtstreeks met de LAN kabel naar de powerline adapter dan krijg ik telkens de DNS melding.

Ik kan gewoon mijn ziggo modem pingen op 192.168.178.1 en ook mijn Netgear router op 192.168.1.2.
Zodra ik de DNS in de netwerkinstellingen verander naar de publieke DNS dus bijv 8.8.8.8 krijg ik wel gewoon internet en is het DNS probleem verdwenen. Uiteraard wil gewoon de Ziggo DNS blijven gebruiken zoals voorheen.

Wat me verder opvalt als ik bij de status van het LAN netwerk kijk is dat hij de DNS ophaalt van 192.168.1.6, de powerline adapter waarmee ik verbonden ben is dat denk ik. Zou hier iets in kunnen zitten?

Ik ben zeer handig met computers maar netwerken en vooral IP adressen heb ik altijd lastig gevonden. Hopelijk kunnen jullie me op weg helpen.

Verder blijf ik het gek vinden dat het in eerste instantie gewoon feilloos werkte en dan nu ineens niet meer.

Thanks!

• onnaj
Kleine update: Ik heb bij netwerkinstellingen aangegeven dat deze PC via de LAN als DNS server de Netgear router moet gebruiken (192.168.1.2) en als alternatief de Ziggo Modem (192.168.178.1). Is dat een goede gedachte van me? Of hoor je dat zo eigenlijk niet in te stellen? Ik heb de pc nu opnieuw opgestart en vooralsnog werkt het op deze manier.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Je gebruikt nu dus 2 routers in je netwerk? (ziggo modem is standaard ook ene router). Je kunt beter 1 router gebruiken en de andere router als access point instellen. Bij 2 routers kun je zulk soort problemen krijgen.

Mocht ik je verkeerd begrepen hebben, zou je dan kunnen toelichten hoe alles precies is aangesloten? (evt. met een schematisch plaatje).

[ Voor 6% gewijzigd door Palomar op 22-09-2016 10:59 ]

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:45

lier

MikroTik nerd

Het is in ieder geval niet ideaal (en niet wenselijk) om twee NAT-beesten (of routers ;)) achter elkaar te zetten. Daarmee knoop je meerdere netwerken aan elkaar met alle problemen van dien (tenzij je weet wat je doet).

Misschien een optie om de Netgear te configureren als accesspoint:
[HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

Persoonlijk zou ik alleen de Ziggo router als DNS server opgeven.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• onnaj
Palomar schreef op donderdag 22 september 2016 @ 10:58:
Je gebruikt nu dus 2 routers in je netwerk? (ziggo modem is standaard ook ene router). Je kunt beter 1 router gebruiken en de andere router als access point instellen. Bij 2 routers kun je zulk soort problemen krijgen.

Mocht ik je verkeerd begrepen hebben, zou je dan kunnen toelichten hoe alles precies is aangesloten? (evt. met een schematisch plaatje).
Zo is het inderdaad al jaren ingesteld. Altijd perfect gewerkt (met een uitgeschakelde wifi op de ziggo router/modem). Alleen nu zijn we verhuisd en hebben we een nieuwe pc die niet lekker binnen het bereik van de wifi staat. Vandaar de keuze voor powerline adapters, omdat een LAN kabel trekken niet lukt helaas.
Als ik inlog op de Netgear router zie ik wel dat er staat dat AP (accesspoint) aan staat. Dus waarschijnlijk heb ik dat zo ooit ingesteld maar zoals gezegd staat het al jaren zo en heeft gewerkt :D

• MrTre
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-11 09:32
onnaj schreef op donderdag 22 september 2016 @ 11:07:
[...]

Zo is het inderdaad al jaren ingesteld.
2 routers achter elkaar kan inderdaad prima werken, maar kan zoals gezegd (wellicht) voor rare dingen zorgen. Maar ik denk niet dat dit de oorzaak van je probleem is.

Heb je al eens geprobeerd om één van de twee powerline units uit te zetten?
Ik zou degene bij je PC doen, omdat die in een soort power-save modus gaat als de lan-kant niet in gebruik gaat (lees: als je pc uit staat). Soms wil het nog wel eens gebeuren dat ie er niet helemaal lekker uit komt en dat doet ie het niet. Uit/aanzetten zorgt ervoor dat ie weer gewoon opstart, enzo.

• onnaj
MrTre schreef op donderdag 22 september 2016 @ 11:44:
[...]

2 routers achter elkaar kan inderdaad prima werken, maar kan zoals gezegd (wellicht) voor rare dingen zorgen. Maar ik denk niet dat dit de oorzaak van je probleem is.

Heb je al eens geprobeerd om één van de twee powerline units uit te zetten?
Ik zou degene bij je PC doen, omdat die in een soort power-save modus gaat als de lan-kant niet in gebruik gaat (lees: als je pc uit staat). Soms wil het nog wel eens gebeuren dat ie er niet helemaal lekker uit komt en dat doet ie het niet. Uit/aanzetten zorgt ervoor dat ie weer gewoon opstart, enzo.
Het uit en aanzetten hielp niet. Tot nog toe draait ie weer goed sinds ik het ipadres van de dns heb veranderd naar het ipadres van de ziggo modem.

Hopelijk is dit morgen ook nog zo

• onnaj
Helaas blijft ik problemen houden. Deels zal dit ook ontstaan doordat we snachts vaak de stroom van de router en modem afhalen en de dlan adapters de draad kwijt zullen zijn.

Als ik de pc opstart duurt het nu namelijk vaak 1-2 min voordat ie netwerkverbinding heeft en soms valt ie tussentijds uit. Een ipconfog /release & ipconfig /renew lost dit dan weer op en dan keert het probleem niet meer op totdat de pc opnieuw aangaat.

Ik ga toch maar eens beginnen bij de basis en de router gewoon als AP instellen en dus oa de DHCP uitschakelen op de router. Kijken of hiermee de troubles weg zijn

• onnaj
Ik heb nog even een korte vraag hopelijk kunnen jullie me helpen.

Ik heb namelijk de tutorial gevolgd van het instellen van de Wifi router als accesspoint en het werkt allemaal perfect. Ik vraag me alleen af of ik het op deze manier goed heb ingesteld.

In de ziggo modem/router heb ik DHCP aanstaan en deze geeft aan: "starting local address 192.168.178.10" en "number of CPES 64". Betekent dit hij ip addressen uitgeeft van 192.168.178.10 tot 192.168.178.74?
Het ip adres van het ziggo modem zelf is 192.168.178.1.

Ik heb voor mijn netgear router (nu dus wifi accesspoint ;-)) een ip opgegeven van 192.168.178.2. Ik kan zowel de ziggo modem als de netgear bereiken via de ip's, maar ik vraag me gewoon af of het zo 'netjes' is of dat ik het anders dien in te stellen.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

onnaj schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 16:23:
Ik heb nog even een korte vraag hopelijk kunnen jullie me helpen.

Ik heb namelijk de tutorial gevolgd van het instellen van de Wifi router als accesspoint en het werkt allemaal perfect. Ik vraag me alleen af of ik het op deze manier goed heb ingesteld.

In de ziggo modem/router heb ik DHCP aanstaan en deze geeft aan: "starting local address 192.168.178.10" en "number of CPES 64". Betekent dit hij ip addressen uitgeeft van 192.168.178.10 tot 192.168.178.74?
Het ip adres van het ziggo modem zelf is 192.168.178.1.

Ik heb voor mijn netgear router (nu dus wifi accesspoint ;-)) een ip opgegeven van 192.168.178.2. Ik kan zowel de ziggo modem als de netgear bereiken via de ip's, maar ik vraag me gewoon af of het zo 'netjes' is of dat ik het anders dien in te stellen.
Heb je helemaal goed gedaan

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Je hebt nu weer netjes een enkel netwerk met het subnet 192.168.178.xxx
Daarvoor had je twee netwerken te weten 192.168.178.xxx en 192.168.1.xxx

Afhankelijk van in welk netwerk je device hing (=pc) kun je het andere netwerk niet bereiken en komen de DNS requests dus niet door.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• onnaj
Nu valt alleen af en toe de internetverbinding van het wifi accesspoint weg, dus vermoedt haast dat er toch iets niet snor zit in het modem van ziggo....

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

onnaj schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 08:55:
Nu valt alleen af en toe de internetverbinding van het wifi accesspoint weg, dus vermoedt haast dat er toch iets niet snor zit in het modem van ziggo....
Als dat zo is constateer je dat niet van achter je WiFi-AP (en zeker niet als de AP via PLC verbonden is met de modem), maar bedraad op de modem. Is de verbinding met een PC bedraad direct op de modem stabiel?

[ Voor 6% gewijzigd door dion_b op 13-10-2016 09:31 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Powerline is in heel gewoonweg niet stabiel. Het verschilt echt per locatie en per stopcontact/groep in hoeverre het werkt en blijft werken. Als je een oorzaak zou moeten zoeken, dan is het 99/100 keer die Powerline setjes.

Zoals dion al aangeeft dien je te testen met een goede kabel rechtstreeks aan de Ziggo modem (dus niet aan Netgear routers, switches, hubs, Powerline of ander apparaten die tussen de router van de ISP zit en je computer.)

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

• onnaj
Ik ga het binnenkort eens testen via een draadje. Ik was overigens niet via de pwl verbonden maar rechtstreeks op de netgear

• onnaj
Jullie tips om het netwerk naar 1 netwerk om te zetten waren perfect! Het geheel draait nu wat beter, maar ik blijf af en toe de DNS storing hebben. Vermoed dat dat gewoon aan de powerline ligt.Heb gewoon even een .bat bestandje gemaakt om ipconfig release & renew uit te voeren zodat het weer wat sneller functioneert.

Dat wifi het soms niet deed was te wijten aan de oude telefoon, nu ik mijn LG G3 terug heb van reparatie is de wifi niet één keer weg gevallen,

• onnaj
Hmm de wifi blijft toch met enige regelmaat uitvallen helaas :-( Of tenminste de internetverbinding via de router (nu accesspoint dus) én powerline adapter.

Heb nu het volgende veranderd:
Heb op de Netgear router open-wrt firmware geinstalleerd. Voorkeur ging uit naar dd-wrt maar helaas startte de router daarmee niet op. Ook hier heb ik een static ip van 192.168.178.2 gegeven aan de netgear en DHCP uitgezet. Vanaf het ziggo modem heb ik, net zoals ik dit eerst had, de ethernetkabel aangesloten op de lan1 van de netgear router.

Om nu slim te zijn wilde ik de powerline adapters rechtstreeks aansluiten op het ziggo modem, zodat ik dus altijd rechtstreeks via het modem internet heb.
Alleen het probleem is dan als ik via de PC, welke verbonden is met de powerline adapter, contact wil maken met bijv. mijn Pioneer VSX-S510, die aangesloten zit op de netgear router, ik geen verbinding krijg. Zodra ik de powerline adapter weer op de netgear aansluit is het probleem opgelost.

Iemand enig idee hoe ik dit probleem dan weer kan tackelen? Langzaam wordt t nog eens wat...hopelijk ;-)

• onnaj
Anyone?

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14:57

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Kan je wel bij andere apparaten achter de Netgear. Kan je pingen naar apparaten achter de Netgear? Ik denk toch dat die nu weer als router speelt en dus verkeer tegenhoud. Ook al staat dhcp uit.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• Ceaus
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:44
Ik ben ook benieuwd naar wat je ping tijden zijn door de powerline adapter.
Kun je een lokaal apparaat pingen wat aan de andere kant van de adapter zit?
Als dat een stabiel beeld laat zit met, zeg, max 150ms dan moet het wel goed gaan.
Maar als je met enig regelmaat enorme uitschieters hebt, dan heb je daar de bottleneck wel te pakken.

• onnaj
Ik ga vandaag of anders zsm de powerline adapter weer rechtstreeks op de ziggo router aansluiten en dan even pingen een aantal apparaten.
Pagina: 1