• mazzl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-09 10:42
Hoi Tweakers,
ik ben op zoek naar een nieuwe router, onze huidige is toch een beetje te traag.

ik ben op zoek naar een wifi route die goed bereik geeft over 3 etages.
en die ik kan gebruiken om een usb schijf te delen.

nu is mijn oog gevallen op deze twee.

pricewatch: Asus RT-AC68U Zwart
pricewatch: TP-Link Archer C8

De asus is volgens mij wel de beter router maar ook bijna twee keer zo duur.
ik heb de reviews gelezen maar kan weinig info vinden over het beschikbaar maken van een network share
(USB disk aan de router).
ik kan natuurlijk ook een nas kopen, maar heb eigenlijk niet zo heel veel features nodig.
ik wil vooral de fotos en andere bestanden weg kunnen zetten naar de usb disk vanaf iedere pc, en deze vanaf de andere pc's in het netwerk kunnen benaderen.

heeft iemand goede argumenten of ervaringen met een setup als deze, waarom ik hiervan zou moeten af zien en toch voor een dedicated NAS zou moeten gaan?
of gaat een netwerk share maken via de router ook gewoon prima?

bedankt voor de input!

If you don't stand for something you'll fall for everything

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:28

Rmg

Tegen:
Geen raid, dus geen bescherming voor data verlies als een/de harde schijf uitvalt. Is wel een optie bij een (multidisk)nas.

Meestal minder mogelijkheden voor automatische backups. Nas kan je prima een backup scripten, met een router is dat wat lastiger.

Meestal is de cpu van een nas sneller, router kan wel eens gelimiteerd zijn in transfersnelheid.

Voor:
Goedkoopste optie waarschijnlijk.

• mazzl
Hoi Rmg,
dank voor je reactie, ik heb nog meerdere usb disks liggen, dus doe nu de handmatige backups.
ik zie de voordelen van een NAS wel, maar ben op het moment op zoek naar een goedkope optie die bruikbaar is, ik wil toch graag een nieuwe wifi router hebben dus neem dan graag dit punt mee.(hdd sharing)
het gaat mij vooral om het gemak van de network share.
als het concept thuis aanslaat, kan ik altijd nog upgraden naar een NAS, maar als het concept slecht werkt via een router (funtioneel, gebruikersgemak) dan ga ik liever direct voor de NAS.
het moet gewoon werken voor zowel windows pc als macbook.
we halen de usb disk ook af en toe los om deze om te ruilen.
off site backup zeg maar, voor als er iets met het huis gebeurd.

vr gr
Martijn

[ Voor 0% gewijzigd door mazzl op 22-09-2016 11:11 . Reden: spelling 8)7 ]

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Wat is er precies traag aan je huidige router?
Gezien je budget zou het misschien beter zijn om een NAS en accesspoint te kopen in plaats van jouw voorstel. Er zijn tal van voordelen te bedenken waarom deze optie beter is (maar afhankelijk van waar je nu tegenaan loopt).

Eerst het probleem, dan de oplossing

• mazzl
Hoi Lier,
op dit moment hebben we een
pricewatch: Sitecom WLR-4100
+/- dit model komt niet helemaal overeen met wat we van Telfort ontvangen hebben.
deze gebruiken we in combinatie met een 100 MB glasvezel verbinding.

als ik voor een nas ga, dan ben ik toch een aanzienlijk bedrag kwijt. ik hoop met de USB disk via de router eerst te kunnen testen of we dit ook echt gebruiken. anders vind ik het wel een beetje moeilijk te verkopen thuis. maar het is lastig om ervaringen van mensen op dit gebied te horen, de meeste mensen hebben toch een NAS ;)

#ProductPrijsSubtotaal
2WD Green HDD, 3TB€ 103,50€ 207,-
1Asus RT-AC68U Zwart€ 150,50€ 150,50
1Synology DiskStation DS215j€ 167,90€ 167,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 525,40

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Een disk aan je router garandeert een zware teleurstelling.
Een router heeft z'n cpu capaciteit voor nat en routeren nodig, dat is z'n primaire functionaliteit.
De fabrikant zorgt er dus voor dat daar de prioriteit ligt en geeft nog een restje cpu power aan samba.
Ik heb het wel eens geprobeert maar het is echt niet vooruit te branden.

Verder krijg je van telfort een redelijk goed router namelijk een experiabox, die in iedre geval veel beter is die sitecom.
Als je daar van telfort voor 49 euro een accesspoint bijkoopt heb je geld over om een Nas te kopen, prima wifi en een redelijke router.

Zie:
KPN WiFi Versterker DualBand - Arcadyan WA9117AAC23-99

[ Voor 6% gewijzigd door Ben(V) op 22-09-2016 19:07 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• mazzl
Hoi Ben, we hebben die Sitecom +/- 2 jaar geleden van Telfort gekregen,
ik zou ze eens kunnen bellen of ze een andere wifi router willen sturen maar ik weer niet of ze dat doen.
het is het proberen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Zie het zo: als je een nieuwe router koopt en daar een disk aan hangt, heb je per saldo een router die ongeveer even slecht presteert als je huidige router met een disk die ruque is, qua prestaties.

Als je met network storage wil experimenteren is er vast wel een of andere kennis die een laptop afdankt; kun je daar Linux en Samba op zetten. Alternatief koop je een raspberryPi

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mazzl
toch voor de Asus gegaan :) in ieder geval goede WIFI.
ga eerst wel even experimenteren met de Shared folder via een oude laptop idd, als dat werkt komt er een NAS. zie ook wel allerlei APPS voor de smartphone en NAS tegenwoordig, dat is toch ook wel functionaliteit die echt iets toevoegt.
bedankt voor all reacties iig :)

Pagina: 1