Switchie schreef op donderdag 22 september 2016 @ 00:53:
[...]
Voornamelijk (schijn)anonimiteit op het internet. Als de FBI/CIA wil weten wie je bent komen ze daar echt wel achter. 'simpele' partijen zullen echter denken dat jij Daan uit Venezuela bent (bij gebruik van een Venezuela gehoste vpn uiteraard)
VPNs worden juist voornamelijk gebruikt om veilig verkeer te garanderen tot aan een punt waarvan jij zeker bent dat het veilig is. Als ik met mijn telefoon op een Wi-Fi netwerk zit weet ik niet wie er allemaal mee kan luisteren. Met een VPN garandeer ik dat tot aan de VPN server niemand mijn verkeer kan lezen, wat er na de VPN server gebeurt is voer voor een ander gesprek.
Verder kan het zijn dat jij graag content wil bekijken wat in jouw land niet beschikbaar is, hiervoor kun je een VPN gebruiken die gehost is in een land waar de content wel beschikbaar is (let er echter op dat bijvoorbeeld Netflix actief VPNs blokkeert).
Het argument FBI/CIA vind ik een beetje vergezocht als er betere redenen zijn om een VPN te gebruiken...
Verder zit er ook een groot verschil tussen Tor en een VPN. Je kunt prima Tor verkeer over een VPN sturen namelijk.