Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vanaf scratch starten met het automatiseren van appartement

Pagina: 1
Acties:

• Saninl
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-11 21:32
Tweakers!

Op het onderhavige subforum heb ik gelezen over verschillende protocollen en systemen om huizen te automatiseren. Zelf ben ik sinds een maandje eigenaar van een knus (/klein) appartement.
Zonder heel veel haast en beperkte financiële middelen wil ik een start maken met automatisering. Wel met in het achterhoofd om dit uit te bereiden op termijn.

Ik vind het lastig om aan te geven welke protocollen en/of systemen mij het beste lijken daar ik er niet heel veel verstand van heb. Gezien mijn kennis over programmeren en dergelijke valt een raspberry oid wel af.

Aangezien ik op dit moment nog niets heb, hoop ik met jullie input een goede start te kunnen maken en te kunnen kijken naar de toekomst :) Op dit moment is de enige eis dat het functioneel moet zijn met software van Apple daar ik een iPhone/iPad en Macbook bezit.

Zelf zat ik te denken aan lampen, stofzuiger en eventueel gordijn (als dit enigszins betaalbaar is?)

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-11 17:00
Maar wat is precies je vraag? Er lopen zat topics over div domotica pakketten allicht kan je die eens doorlezen?

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 29-11 11:44

HeroS

SmartHome Nerd

Saninl schreef op woensdag 21 september 2016 @ 23:33:

Zelf zat ik te denken aan lampen, stofzuiger en eventueel gordijn (als dit enigszins betaalbaar is?)
Lees eens dit door:
Domotica. Ervaringen en vragen.

en

reviews: Doe-het-zelf-domotica: het nieuwe tweaken

en

reviews: Dirigenten voor het domotica-orkest

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:02
Ook voor een systeem met raspberry pi hoef je niet veel te kunnen programmeren. Let ook met name op dat je een makkelijk systeem wilt voor weinig geld. Domotica is nog relatief nieuw (luxegoed) en wees bewust dat simpele oplossingen zowel beperkend zijn als relatief duur. Als je het goedkoop wil houden zul je misschien wat meer zelf moeten configureren (dat is wat anders dan programmeren) wat wat tijd kan kosten.

Je kan sowieso eens een OpenSource pakket op je PC zetten en proberen. OpenHAB2 wordt al redelijk gebruiksvriendelijk en ook Home Assistant is niet heel ingewikkeld als ik het zo bekijk. Proberen is gratis ;)