Vraag

• ArmEagle
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-07 07:24
Ik heb deze Scythe Mugen 4 nu net binnen. Ik heb hem 'droog' even op het moederbord gezet. Helaas is mijn geheugen (DDR3 Corsiar Vengeance met heatsinks) toch te hoog om aan die zijde de fan op het koelblok te plaatsen. De fan overlapt het geheugenstickje met minder dan een halve centimeter.

suboptimale fan placing?
( Ja, dat is een houten PC kast; http://imgur.com/a/4NzUK )

Ik kan de fan wel aan de outtake kant plaatsen. Maar ik had hem liever aan de RAM zijde gehad. Nu zit de outtake fan op 4cm nogal dichtbij. Het gaat met niet om perfecte airflow. Want die is met deze setup toch al suboptimaal. Of eigenlijk is het dan des te belangrijker. Maar het wordt al een stuk beter dan de stock Intel koeler.

Ik kan de koeler ook aan de RAM zijde plaatse maar dan extra hoog, zodat deze nog boven het RAM blijft zweven.

Ik kan ook de Scythe Mugen MAX proberen. Daarbij is het koelblok wat zijdelings opgeschoven om meer ruimte aan de RAM kant te geven. Dan past de fan vast wel. Alleen is die compleet van aluminium. Terwijl deze Mugen 4 een koperen base plate en heat pipes heeft.

Suggesties?

Ps. Excuses. Nu ik snap waar deze vraag terecht is gekomen had ik de titel iets duidelijker gemaakt. Hoewel er wel goede koppelingen liggen.

[ Voor 5% gewijzigd door ArmEagle op 21-09-2016 21:03 . Reden: PS-je toegevoegd ]

Beste antwoord (via ArmEagle op 21-09-2016 21:59)

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:59
Gewoon wat passen en meten met wat tie-rips? Zolang er maar wat lucht langs komt en je CPU koel blijft.

Alle reacties

Verwijderd

Kijk eens naar een pricewatch: Thermalright True Spirit 140 Power. Een hele slanke koeler die geheel voor het ram valt net als diverse andere koelers van Thermalright zoals pricewatch: Thermalright Macho Rev.B en pricewatch: Thermalright Le Grand Macho RT.

• ArmEagle
Dankjewel ACB2401,

Die koelers zijn weer wat duurder dan de Scythe's. De MAX zal ook wel passen.

Ik zie in de specificaties van alle fans (Thermalright en MAX) nu trouwens dat ze van aluminium en koper zijn. Ik lees nu op de Thermalright site dat de koperen heapipes (en waarscchijnlijk ook de base plate) bedekt zijn met een laagje nickel. Daarom lijkt het volledig aluminium te zijn. Dat zal voor de Mugen MAX ook het geval zijn. Dus dat valt allemaal wel mee.

Daarmee is mijn grootste bezaar tegen de MAX meteen weggenomen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• FoxLenny
Gewoon wat passen en meten met wat tie-rips? Zolang er maar wat lucht langs komt en je CPU koel blijft.

• ArmEagle
FoxLenny schreef op woensdag 21 september 2016 @ 21:34:
Dat is vanwege de vorm van de beugeltjes niet eens nodig. Ik kan de fan nu ook al wat hoger plaatsen.
Hij steekt dan zo'n 2.5cm boven het koelblok uit. Op zich geen gigantisch groot probleem.

Bovendien kan ik de installatie dan vanavond nog gewoon afronden. Zit nog even in dubio..

• FoxLenny
ArmEagle schreef op woensdag 21 september 2016 @ 21:40:
[...]

Dat is vanwege de vorm van de beugeltjes niet eens nodig. Ik kan de fan nu ook al wat hoger plaatsen.
Hij steekt dan zo'n 2.5cm boven het koelblok uit. Op zich geen gigantisch groot probleem.

Bovendien kan ik de installatie dan vanavond nog gewoon afronden. Zit nog even in dubio..
Gewoon doen, even strestest doen en als de temps laag blijven is er niks aan de hand.

• ArmEagle
FoxLenny schreef op woensdag 21 september 2016 @ 21:42:
[...]

Gewoon doen, even strestest doen en als de temps laag blijven is er niks aan de hand.
Het is sowieso beter dan de stock cooler :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Verwijderd schreef op woensdag 21 september 2016 @ 21:13:
Kijk eens naar een pricewatch: Thermalright True Spirit 140 Power. Een hele slanke koeler die geheel voor het ram valt net als diverse andere koelers van Thermalright zoals pricewatch: Thermalright Macho Rev.B en pricewatch: Thermalright Le Grand Macho RT.
Ik heb de Macho B, en normaal een normale dimm past daar niet onder. De fan hangt over het eerste ramslot heen. Een low-profile moet wel passen.

People as things, that’s where it starts.

• ArmEagle
RobinHood schreef op woensdag 21 september 2016 @ 21:45:
[...]

Ik heb de Macho B, en normaal een normale dimm past daar niet onder. De fan hangt over het eerste ramslot heen. Een low-profile moet wel passen.
Op mijn moederbord is het 'eerste' setje RAM sloten het gesccheiden paar dat het verste van de CPU af staat (zoals ze nu ook geplaatst zijn). Dus dat is hier niet zo'n punt. Zolang het maar voor het tweede slot blijft zitten.

Maar het is goede informatie om te hebben. Bedankt.

• ArmEagle
Als ik dit had geweten / hier iets beter onderzoek naar had gedaan, dan had ik de Mugen MAX gekocht in plaats van de Mugen 4. Maar ik vind het zonde van de moeite (in transport, etc.) om dat nu nog om te gaan wisselen.

De fan hoger plaatsen gaat vast wel goed werken. En anders kan die altijd nog aan de outtake kant. Dus ik laat het hier gewoon bij.

Allemaal bedankt voor de snelle feedback!

• n0isH
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-09 23:35
Je kan ook je CPU fan op de plek van de casefan hangen en een tunnel bouwen zoals ze hier doen: http://www.thermalright.c...macho/support/r4/r4_b.jpg

Als je dat goed uitvoert kan het zelfs je koelprestaties verbeteren, je moet alleen dan wel iets leuks in elkaar knutselen.

• ArmEagle
Dat (in een andere kleur) is ook geen verkeerd idee! Alleen zit alles nu allemaal net weer vast en draait de PC weer. Dit maar eerst eens een tijdje (een half jaar niet aankomen...) aanzien.
Pagina: 1