TV + Chromecast, Pi, Synology? Ik ben de weg kwijt!

Pagina: 1
Acties:

• Reveller
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-12-2022
Ik zoek een TV + multimedia streamer
Multimedia streamer: van Android TV tot ChromeCast tot Synology tot elke andere oplossing.

Wat is je budget?
Ik zoek 2 TVs (een grote voor in de woonkamer en kleinere voor in de slaapkamer). Streamen moet kunnen naar beide TVs. Budget in totaal rond de 1000 euro, maar meer geen probleem.

Ik wil vanaf een centraal systeem kunnen streamen naar beide TVs
Tot nu doe ik 3 dingen met mijn laptop

1. Streaming TV kijken (Youtube, NPO)
2. Films downloaden (torrent) en kijken via VLC
3. Spotify luisteren

Deze drie dingen wil ik nu graag op beide TVs kunnen doen, op de meest eenvoudige manier.

Wat heb je zelf al gevonden?
De meest eenvoudige manier is wellicht om twee "domme" TVs te kopen en in elke TV een ChromeCast te hangen. Films en streamin TV open ik dan op mijn laptop en stream dat naar ChomeCast. Ik las alleen dat Google het streamen vanaf VLC blokkeert. Er zijn workarounds, maar ik weet niet hoe lang die meegaan. Het lijkt me wel de meest flexibele oplossing, hoewel het op termijn mss gaat irriteren
Een tweede oplossing is een Android TV te kopen, maar ik lees dat je dan eigenlijk veel meer betaalt voor weinig toegevoegde waarde. Het schijnt beter te zijn om een "domme" TV te kopen met een mediacenter eronder. De vraag is dan, welk mediacenter?

Welke vragen heb je hier nog over?
Het liefste kan ik vanaf bank of bed met de afstandbediening van de TV Spotify openen, een gedownloade film afspelen, of een willekeurig streaming TV-kanaal openen. Ik ben door de bomen het bos kwijt geraakt, van ChromeCast tot Pi tot Synology. Ik heb duidelijke specs denk ik; welke oplossing past hierbij?

"Real software engineers work from 9 to 5, because that is the way the job is described in the formal spec. Working late would feel like using an undocumented external procedure."

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Persoonlijk zou ik in ieder geval geen geld steken in een smart tv, omdat de apps die daarbij zitten niet gegarandeerd blijven werken. Dus jij zoekt een tv uit voor netflix en youtube, over een half jaar bv ineens geen youtube meer (been there, done that).

Mijn opstelling:
-'Domme' tv
-Receiver
-Windows servertje met alle mediabestanden erop, ik draai Plex server (en Calibre)
-Oude tablet als mediaplayer/plex client/netflix/youtube enz (aangesloten met netwerkkabel; wifi kan problemen/beperkingen opleveren)

Dit alles bedienbaar via harmony hub met de 'kleine' afstandsbediening (en extra toetsenbord).

Het mooiste is als je opslag van je mediabestanden gescheiden is van je mediaplayer.

Opslag kan zijn een NAS, een servertje, netwerkshares van je pc, enz. ls het maar aanstaat en (bedraad) in je netwerk hangt.

De mediaplayer kan ook vanalles zijn, iets als een Mede8er, een android tv box, windows pc, ...

Ik heb diverse opties en combinaties gehad, maar ben hier bij uitgekomen omdat windows gewoon alles kan, en dat is bij andere platformen maar de vraag, plus ik had het meeste toch al in huis.

1 windows servertje (hp microserver gen8) is goedkoper dan de 4 NASsen die ik had staan. Mijn mede8er kon geen netflix en was ook een 'gesloten' systeem, wel dummie-proof. Android box vond ik te traag worden en een goede nieuwe met LAN erop was aardig $$$. Alleen maar bladeren via DLNA kan ook wel maar ik heb liever een interface zoals plex of kodi. Dus vandaar dat ik bij mijn huidige setup uitkwam.

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:08
€1000,- voor 2 tv's, centrale opslag en een mediaspeler is vrij krap.

Qua mediaspeler is een kleine minicomputer met openelec (kodi) zeer aan te raden. Dit kan een raspberry pi zijn, maar deze is wel wat traag en zal bijvoorbeeld geen bluray kwaliteit kunnen afspelen. Het voordeel van openelec is dat het een zeer gebruiksvriendelijk programmatje is, puur gericht op media. In een paar tellen start het op naar Kodi. Deze maakt verbinding met de centrale opslag en vervolgens kun je scrollen door lijsten gegenereerd door vooraf ingestelde filters. Het heeft een grote schare gebruikers en idem skins. Er zijn legio addons (waaronder spotify als ik het goed heb), waardoor er opties te over zijn.

Het grote voordeel is dat deze te bedienen zijn met een app voor je telefoon. Zelf gebruik ik Yatse. Zolang je op hetzelfde netwerk zit, werkt het. Aangezien de raspberry pi zo goedkoop is, kun je voor elke tv een eigen mediaspeler aansluiten.

• Reveller
Check, bijvoorbeeld en LG 32LF510B van 32"
-Receiver
Is dit de Raspberry Pi waar LA-384 het over heeft?
-Windows servertje met alle mediabestanden erop, ik draai Plex server (en Calibre)
Prima, bijvoorbeeld HPE ProLiant MicroServer Gen8
-Oude tablet als mediaplayer/plex client/netflix/youtube enz (aangesloten met netwerkkabel; wifi kan problemen/beperkingen opleveren)
Hier raak ik het even kwijt. LA-384 heeft het over een Raspberry Pi (bijvoorbeeld) als media player, maar jij gebruikt een tablet. Dus in dat geval een tablet per TV?

En als dat zo is, wat is dan een voorbeeld van een receiver en wat is de functie?
Dit alles bedienbaar via harmony hub met de 'kleine' afstandsbediening (en extra toetsenbord).
Ok: Harmony Hub
Maar waar sluit ik deze dan op aan? Op de Windows Server?
De mediaplayer kan ook vanalles zijn, iets als een Mede8er, een android tv box, windows pc, ...
Of dus een Raspberry Pi? En zo ja, welk OS/software installeer ik daarop?
LA-384 schreef op woensdag 21 september 2016 @ 20:42:
Qua mediaspeler is een kleine minicomputer met openelec (kodi) zeer aan te raden. Dit kan een raspberry pi zijn, maar deze is wel wat traag en zal bijvoorbeeld geen bluray kwaliteit kunnen afspelen.
Wat is in dat geval een beter alternatief voor de Raspberry Pi?

"Real software engineers work from 9 to 5, because that is the way the job is described in the formal spec. Working late would feel like using an undocumented external procedure."

Verwijderd

Zelf gebruik ik een NUC (dualboot Debian+OpenELEC, want ik gebruik hem ook als normale PC), maar je zou ook kunnen kijken naar een Vero

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2016 14:54 ]

• mkroes
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:03
LA-384 schreef op woensdag 21 september 2016 @ 20:42:
Qua mediaspeler is een kleine minicomputer met openelec (kodi) zeer aan te raden. Dit kan een raspberry pi zijn, maar deze is wel wat traag en zal bijvoorbeeld geen bluray kwaliteit kunnen afspelen.
Om de raspberry nou traag te noemen.. De raspberry 2 en 3 draaien prima. Zelfs een blu ray iso kunnen ze afspelen al heb je geen menu functies.
Reveller schreef op donderdag 22 september 2016 @ 00:53:
Of dus een Raspberry Pi? En zo ja, welk OS/software installeer ik daarop?

[...]

Wat is in dat geval een beter alternatief voor de Raspberry Pi?
Ik zou gewoon voor de Raspberry Pi 3 gaan.
OS is meer een persoonlijke keuze: ik zou kijken naar Openelec, Libreelec of OSMC.

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Reveller schreef op donderdag 22 september 2016 @ 00:53:

Is dit de Raspberry Pi waar LA-384 het over heeft?

...

Hier raak ik het even kwijt. LA-384 heeft het over een Raspberry Pi (bijvoorbeeld) als media player, maar jij gebruikt een tablet. Dus in dat geval een tablet per TV?

En als dat zo is, wat is dan een voorbeeld van een receiver en wat is de functie?
Een receiver is zo'n ding waar je geluidsboxen, dvd speler, ziggo kastje enzo aan hangt... Bv omdat je meer aparaten hebt dan er hdmi poorten zitten op je tv, of omdat je geluidsboxen wilt voor een beter geluid dan via je tv. Zulke dingen dus https://tweakers.net/cate...bKL0pJLQouSE32TFGy0jWsBQA Ik heb zelf de Onkyo TX-NR636. Op zich kan deze receiver ook wel wat media afspelen, en de dvd speler OOK trouwens, maar dat gebruik ik dus allemaal niet.

Ik heb een hoop dingen geprobeerd maar geen pi als mediaspeler. Tablets en laptops heb ik liggen dus die wel.
quote:

Ok: Harmony Hub
Maar waar sluit ik deze dan op aan? Op de Windows Server?
Die hang je in je netwerk via wifi en je mobiele telefoon. Je zet m in de buurt van waar je spullen staan, er zijn 2 verleng ir dingetjes mogelijk maar hij komt best ver in z'n eentje. Daarna vul je in de app al je apparaten in die je wilt kunnen besturen en knoop je ze aan elkaar met 'activiteiten'.

Bv: ik wil tv kijken druk ik op de knop TV op de afstandsbediening, dan gaat mijn tv aan, receiver aan, ziggo kastje aan, alles gaat op de goede inputs staan en het volume kan ik regelen met de receiver, zappen via het ziggokastje, met 1 afstandsbediening (of je telefoon).

Makkelijk, niet noodzakelijk natuurlijk, maar als je eenmaal een harmony gewend bent... ;)

Het voordeel van de hub boven de harmony one en dergelijke is dat de hub via wifi werkt, kan dus ook via je telefoon ookal heb je geen IR, en je hoeft helemaal niet te richten op je apparaat, ook erg fijn.

[ Voor 38% gewijzigd door dragon2 op 22-09-2016 11:12 ]

• Reveller
Verwijderd schreef op donderdag 22 september 2016 @ 07:59:
Zelf gebruik ik een NUC, maar je zou ook kunnen kijken naar een Vero
Dat is een prima tip. Volgens de Vero website is hun eigen product 2x sneller dan de Raspberry Pi3. Ik kan dus bv aanschaffen:Vragen:
  1. Is een Windows mediaserver compatible met een OSMC mediaplayer?
  2. Zowel de TV als de Vero komen met een afstandsbediening. Hoe weet ik of de Harmony Hub compatible is met mijn TV en mediaplayer? Ik begrijp dat ik dmv de "activiteiten" ervoor kan zorgen dat ik de aparte afstandsbedieningen niet meer nodig heb? Kan ik dan ook vanaf mijn telefoon een film selecteren en afspelen? Ik probeer me nog even voor te stellen in hoeverre een Harmony aparte afstandbedieningen vervangt.
  3. Ik woon klein, en denk eraan om de media server onder de TV te plaatsen (makkelijk met bekabeling ook). Omdat ik in een studio woon, kan ik geen fan hebben draaien 24/7. Daarom denk ik eraan om een fanless mediaserver aan te schaffen, bijvoorbeeld de Streacom FC5. Heeft iemand ervaring met deze PC of een tip voor een andere silent mediaserver?

[ Voor 10% gewijzigd door Reveller op 23-09-2016 01:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Reveller schreef op donderdag 22 september 2016 @ 16:21:
[...]

Dat is een prima tip. Volgens de Vero website is hun eigen product 2x sneller dan de Raspberry Pi3. Ik kan dus bv aanschaffen:Vragen:
  1. Is een Windows mediaserver compatible met een OSMC mediaplayer?
  2. Zowel de TV als de Vero komen met een afstandsbediening. Hoe weet ik of de Harmony Hub compatible is met mijn TV en mediaplayer? Ik begrijp dat ik dmv de "activiteiten" ervoor kan zorgen dat ik de aparte afstandsbedieningen niet meer nodig heb? Kan ik dan ook vanaf mijn telefoon een film selecteren en afspelen? Ik probeer me nog even voor te stellen in hoeverre een Harmony aparte afstandbedieningen vervangt.
  3. Ik woon klein, en denk eraan om de media server onder de TV te plaatsen (makkelijk met bekabeling ook). Omdat ik in een studio woon, kan ik geen fan hebben draaien 24/7. Daarom denk ik eraan om een fanless mediaserver aan te schaffen, bijvoorbeeld de Streacom FC5. Heeft iemand ervaring met deze PC of een tip voor een andere silent mediaserver?
1. Kodi kan gewoon streamen van een SMB-share.

2. De Vero (en de Raspberry Pi) hebben ondersteuning voor HDMI-CEC, waardoor je de Vero kan bedienen met de afstandsbediening van je TV, als je TV en HDMI-kabel ook HDMI-CEC ondersteunt, dus een Harmony is niet nodig in dit geval.

3. Ik heb geen ervaring daarmee, maar je zou ook een Intel NUC6i3SYH als media server kunnen nemen als dat in je budget past, daar moet je nog wel zelf RAM en een SSD of HDD in doen.
Pagina: 1