Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Esxi server review

Pagina: 1
Acties:

• PaulEm
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-02 07:52
Op dit moment hebben wij op 't werk een server voor Esxi met een i5-2500 en 32GB geheugen erin (exacte specs weet ik niet, maar doen er ook niet zoveel meer toe). We zijn toe aan iets nieuws waar we ook meer rekening gaan houden met disks die kunnen falen (in principe RAID1 zou voldoende moeten zijn) met een goede performance.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De server zal voor virtualisatie worden gebruikt waar in eerste instantie 6 VMs op komen (wellicht meer, maar dit als start). Één van die VMs zal via soft-raid de raid1 afhandeling doen op 2 raw disks. Deze raid zal gemapped worden als netwerk schijf voor Esxi zelf waarop vervolgens 4 losse VMs komen te draaien. Hierbij kun je denken aan bijvoorbeeld Jira, Confluence, Fileserver etc. Verder komt er nog een VM die twee dedicated SSDs krijgen met een soft-raid welke als webserver zal functioneren.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Er is geen maximum, maar het moet niet een net wel net niet systeem worden. Vandaar dat ik dus lekker heb uitgepakt met het geheugen en de CPU is volgens mij ook niet verkeerd t.o.v. de huidige I5-2500 (4 core zonder HT vs 8 core met HT).

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wordt een compleet nieuwe build, de oude server zal gewoon blijven voor wat het is en als testbak worden misbruikt.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een goede processor met redelijk wat cores zodat ik ook cores can toewijzen aan een VM welke ik net wat extra boost wil geven. Daarnaast is geheugen ook niet onbelangrijk (liever te veel dan te weinig).

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E5-2630 v4 Boxed€ 709,50€ 709,50
1ASRock X99 Extreme6€ 239,95€ 239,95
1Sapphire HD 6450 1GB DDR3€ 31,29€ 31,29
3Seagate Desktop HDD, 1TB€ 48,-€ 144,-
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 104,95€ 104,95
1Crucial CT4K16G4RFD4213€ 348,90€ 348,90
1Seasonic X-650 80+ Gold V2€ 126,07€ 126,07
2Kingston SSDNow UV400 120GB€ 41,62€ 83,24
4Samsung 850 Pro 512GB€ 223,17€ 892,68
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.680,58

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Mijn voorkeur gaat uit naar een Intel Xeon, maar als er iets anders op de markt is wat 'beter' voor de zelfde prijs of minder dan sta ik daar altijd voor open.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Liefst een niet te groot energie monster, voor de rest komt de kast in het netwerk hok dus grootte doet er niet toe.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Een review over het systeem. Voor zover ik kan zien gaat alles netjes met elkaar passen maar wellicht hebben jullie nog op of aanmerkingen. Suggesties om tot een lager budget uit te komen zijn altijd welkom.

Esxi komt overigens op een USB te staan omdat deze toch in het geheugen wordt ingeladen (niet meegenomen in mijn lijstje).

• TheInsomniac
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Om te beginnen absoluut geen verstand van VM's en dergelijke, dus geef vooral feedback op component niveau. Wel grappig dat je tegen grenzen aanloopt die ik normaal gesproken nooit tegenkom.

- SATA poorten moederbord. Ik weet niet of je er naar hebt gekeken, maar volgens mij heb je nog maar 1 sata poort over. Tegelijkertijd heb je het over later wellicht uitbreiden e.d., maar wat dat betreft zit je wel redelijk aan de grens. Of je moet richting SATA expansion card gaan. Geen idee hoe groot die behoefte is trouwens.

- Hoewel er voldoende HD bays zijn, denk ik dat je ook wat brackets nodig hebt om ze te kunnen monteren. In die zin zou je wellicht wat van dit soort dingen in je kast kunnen zetten: Dual SSD mounting brackets Wederom ook in samenhang met het later willen uitbreiden.

- Daarnaast viel me op dat je voeding wel behoorlijk bovenmaats is. Al met al verbruikt je systeem wellicht iets van 200-250Watt maximaal. Dus een goede 300Watt voeding is al ruim voldoende volgens mij. Nu heb je een behoorlijke bos sata power connecters nodig, maar wellicht is het slimmer om er een 4-way splitter in te zetten voor de power Sata power splitter zodat je een stuk betere efficiency uit je voeding haalt, want nu heb je ongeveer 3x de capaciteit de max nodig hebt.

Make it fool proof and someone will make a better fool.

• NLMaca
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 30-11 10:42
Ik weet niet hoe je tegenover refurbished servers staat. Maar voor dat geld heb je best wel powerbakken voor 3kwart van het geld. Met 2x een goede quadcore of sixcore cpu. Ecc geheugen en snelle sas schijven welke meeatal enterprise disks zijn. Meestal heb je dan ook een jaar garantie.

Zelfbouw is wel leuk maar ecc geheugen en goede disks zijn wel een aanbeveling. Vanaf een raid 5 heb je wat meer risico spreiding

Verwijderd

NLMaca schreef op woensdag 21 september 2016 @ 23:56:
Ik weet niet hoe je tegenover refurbished servers staat. Maar voor dat geld heb je best wel powerbakken voor 3kwart van het geld. Met 2x een goede quadcore of sixcore cpu. Ecc geheugen en snelle sas schijven welke meeatal enterprise disks zijn. Meestal heb je dan ook een jaar garantie.
Het probleem van oudere hardware is dat het vaak aanzienlijk onzuiniger is. Prima voor de hobbyist, maar als je het spul 24/7 aan hebt staan en een beetje belast, betaal je je besparing al snel aan stroom terug.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Voor zakelijk zou ik geen zelfbouw kiezen, maar gewoon een server van een gerenommeerd merk pakken die VMware ESXi certified is. Dus bijv. iets van HP, IBM, Dell enz. Als je dan een keer een probleem hebt, zal VMware je niet laten staan. (ik ga er even van uit dat je als zakelijke gebruiker een support contract wilt afsluiten, met zelfbouw gaat zal VMware dat niet doen). Daarnaast heb je zekerheid dat het systeem goed en stabiel zal werken, dit in tegenstelling tot zelfbouw. Op de HCL van VMware kan je zat systemen vinden die voor jou geschikt zullen zijn. Ik krijg bijvoorbeeld al de kriebels van jouw soft-raid met raw disk oplossing. Je gaat daarmee aardig wat disk performance inleveren en je cpu onnodig belasten. Een nette server heeft gewoon een ondersteunde raid kaart aan boord zodat dit netjes opgelost kan worden. Gooi er een paar SSD's in en je hebt een systeem dat fluitend zijn werk doet :)

Ter illustratie: een Dell PowerEdge T430 met 64GB, 2TB SATA, hardware raid controller en een Xeon E5-2640 en ESXi 6.0 geïnstalleerd op onboard flash + VMware support heb je al voor $ 4700. Dat is dus nog even excl eventuele SSD schijven.

[ Voor 24% gewijzigd door Microkid op 22-09-2016 09:26 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• NLMaca
Verwijderd schreef op donderdag 22 september 2016 @ 00:06:
[...]

Het probleem van oudere hardware is dat het vaak aanzienlijk onzuiniger is. Prima voor de hobbyist, maar als je het spul 24/7 aan hebt staan en een beetje belast, betaal je je besparing al snel aan stroom terug.
Ik weet niet waar je de grens trekt met oude hardware. Maar hardware van 2a 3jaar oud functioneert nog prima. Ik ben het verder wel eens met mikrokid. Voor dit soort setups gebruik je gewoon een gerenomeerd merk

• Spekkie88
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 30-11 14:06
Microkid schreef op donderdag 22 september 2016 @ 00:18:
..
Ik krijg bijvoorbeeld al de kriebels van jouw soft-raid met raw disk oplossing. Een nette server heeft gewoon een ondersteunde raid kaart aan boord zodat dit netjes opgelost kan worden. Gooi er een paar SSD's in en je hebt een systeem dat fluitend zijn werk doet :)
Voor de rest met je eens, maar ZFS is ook een vorm van soft raid, wat mijn inziens zeker niet onderdoet voor hardware raid kaarten toch?

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Spekkie88 schreef op donderdag 22 september 2016 @ 00:34:
[...]

Voor de rest met je eens, maar ZFS is ook een vorm van soft raid, wat mijn inziens zeker niet onderdoet voor hardware raid kaarten toch?
Waarom zou je kostbare CPU tijd van ESXi opofferen om raid berekeningen uit te voeren, terwijl je dit veel sneller kan laten doen door een dedicated raid kaart? Die zijn daar gewoon vele malen sneller in (en dan liefst nog met cache) :) Je moet de componenten gebruiken waar ze voor bedoeld zijn. ESXi is er om cpu en memory te virtualiseren. Storage moet je niet willen virtualiseren, maar zorgen dat je dit correct aanbiedt aan ESXi. Dus alle storage handelingen buiten ESXi afhandelen met nette storage controllers e.d.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Verwijderd

NLMaca schreef op donderdag 22 september 2016 @ 00:26:
Ik weet niet waar je de grens trekt met oude hardware. Maar hardware van 2a 3jaar oud functioneert nog prima.
Nog prima. Als het echter onzuiniger is en ook sneller vervangen moet worden, ben je uiteindelijk wellicht duurder uit.

• NLMaca
Verwijderd schreef op donderdag 22 september 2016 @ 00:45:
[...]

Nog prima. Als het echter onzuiniger is en ook sneller vervangen moet worden, ben je uiteindelijk wellicht duurder uit.
ik ben het wel met je eens m.b.t power usage. maar in dit soort setups lijkt het mij dat je eerst kijkt naar wat je nodig (denkt) te hebben. Zuiniger stroomverbruik is mooi meegenomen. Nieuwe hardware is een behoorlijke investering. Het mooist is inderdaad een win-win situatie.

6VM's op een nieuwe server is niet veel, maar is afhankelijk van hoe zwaar de servers moeten zijn. Lijkt me dus zinvol om wel te weten wat de huidige cpu/memory/disk belasting is. Om op basis daarvan een schatting te kunnen maken waar je naar toe wil.

Verwijderd

NLMaca schreef op donderdag 22 september 2016 @ 00:51:
6VM's op een nieuwe server is niet veel, maar is afhankelijk van hoe zwaar de servers moeten zijn. Lijkt me dus zinvol om wel te weten wat de huidige cpu/memory/disk belasting is. Om op basis daarvan een schatting te kunnen maken waar je naar toe wil.
Ik mis inderdaad de reden van vervanging. Blijkbaar voldoet het huidige spul niet. Ook is het interessant te horen of dit de voorziene belasting gaat zijn, of dat er in de toekomst wellicht nog uitbreiding komt.

• NLMaca
@TS.
ik heb eens wat zitten rekenen (kan helaas niet echt de pricewatch hiervoor gebruiken.

Kun je aangeven wat nu voornamelijk de bottleneck is binnen de huidige setup (monitoring cpu/mem/disk load).

lekker veel geheugen klinkt leuk, maar als je niet weet wat de huidige belasting is, kun je hier een aardige miskoop mee maken, (oa jira en confluence kunnen aardig wat geheugen vreten met de tomcat service).

onderstaand is een voorbeeld van een 2u server (rack server). Tower modellen lijken me ook wel verkrijgbaar. De G7 en G8 zijn voor zover ik kan zien geschikt voor ESXi 6.0 U2

ik geef geen links naar refurbished sites (die zijn er zat te vinden), maar het is om een idee te geven waar je aan kan denken qua kostenplaatje.
HP Gen7
2x X5660 / 2,66 Ghz / Six core
128GB Ram ECC 1333 mhz
1x 750Watt voeding
8 hdd trays (geen disk)
HP Smart array 8 port Sata Controller (P410i)
extra voeding en railsetje

met 8x sas 900GB schijven 2900 euro
met 8x ssd 490 GB schijven 3700 euro

Ga je naar een Gen8 met zelfde specs als hierboven alleen met 2x een E5-2670
Prijs: 3900,- met SAS disk
Prijs: 4700,- met SSD disk

meestal zit op dit soort systemen een jaar garantie (incl op de disks) afhankelijk van de leverancier uiteraard.

Nieuw prijs van een G8 of G9 dan zit je zo boven de 5000 euro en dan komen je schijven er nog boven op. dan kom je op een 8 - 10k prijs.

Edit: Microkid had ook al een setup gegeven van een Dell setup voor 4700,- in zijn vorige reactie. Geeft je een goede indicatie lijkt me

@Camacha
is een beetje obv refurbished en nieuwe hardware. Zoals gezegd in vorige reactie is mij niet duidelijk waar TS zijn keuzes op baseert. Stroomverbruik is ook afhankelijk van de belasting van de server.

[ Voor 28% gewijzigd door NLMaca op 22-09-2016 02:23 . Reden: post wat ingekort ]

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Nou doe ik "gelukkig" op dit moment niet zoveel met Virtualisatie van..... (VAKANTIE), maar: Hoe kun je in een TopicStart stellen wat je nodig dénkt te gaan hebben als je alleen maar vermoed dat je 6 VM's op een host wenst te gaan draaien?

Normaliter rekenen we wat IOPS door..... Maar schijnbaar hoeft dat voor 6 VM's op eigen ijzer niet?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Pagina: 1