Interne schijf formatteren en nieuwe Windows 10 installeren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Rudolph J
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21-05 20:59
Mijn Toshiba Satellite T130 10V laptop heeft twee jaar ongebruikt in de kast gestaan, en nu blijkt dat (daardoor?) het geïnstalleerde Windows 7 niet meer functioneert. Eerst getracht terug te gaan naar de fabrieksinstallatie, om vervolgens via updates het alsnog draaiend te krijgen. Terug naar de fabrieksinstallatie lukte wel, de updates lukten niet. Na talloze pogingen het alsnog fatsoenlijk draaiend te krijgen heb ik uiteindelijk besloten een nieuwe Windows 10 te installeren via een USB, maar nu zie ik dat er nog allerlei oude bestanden op de gepartioneerde interne harde schijf staan. Windows 10 werkt overigens wel goed. Toch wil ik het liefst de interne harde schijf formatteren om er vervolgens weer Windows 10 op te zetten via de USB. Ik heb me sufgezocht op internet maar kom er zo één twee drie niet uit welke handelingen ik nou precies moet verrichten om a) veilig te formatteren om b) vervolgens weer te kunnen installeren. Wellicht handig/belangrijk te weten: de originele drivers en installatiebestanden die destijds bij de Toshiba werden geleverd heb ik niet meer. Wie helpt mij? Bij voorbaat dank!

34 x Risen 400Wp 12° oost-west + GoodWe 10KN-ET-SPD2 hybride omvormer + Remeha Mercuria 8 kW warmtepomp + Remeha Calenta Ace cv + Remeha RemaSOL Zonnecollector (3)

Alle reacties

• Sincery
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18-09 18:49
Wat belangrijk is te weten voordat je eraan begint, heb je je Toshiba systeem in het verleden geupgrade met de gratis upgrade naar Windows 10 ? Gezien deze actie meer dan één maand geleden is afgelopen. Mocht je een registratiecode van Windows 10 hebben dan moet het geen probleem zijn, de drivers worden als het goed is geïnstalleerd tijdens de installatie van Windows 10 zelf.

Beste te doen met een verse installatie, is alle partities verwijderen van de hard schijf, en een verse partitie aanmaken in de Windows setup.

• Rudolph J
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21-05 20:59
Dank alvast voor het meedenken! Ik heb de Toshiba indertijd niet gratis geupdate naar Windows 10 omdat ik hem in die gratis periode niet in gebruik had. Ik heb daarom onlangs een Windows 10 installatie cd gekocht en die weer overgezet op USB omdat de Toshiba geen dvd speler heeft. Met die betreffende USB stick heb ik dus Windows 10 alsnog geïnstalleerd.

Om nou inderdaad te starten met een verse installatie en de partities te verwijderen: hoe verwijder ik die veilig zodat de laptop wel blijft werken?

34 x Risen 400Wp 12° oost-west + GoodWe 10KN-ET-SPD2 hybride omvormer + Remeha Mercuria 8 kW warmtepomp + Remeha Calenta Ace cv + Remeha RemaSOL Zonnecollector (3)