• Casablanca
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-02 23:07
Een paar dagen geleden heeft de AMD 6990m in mijn 5 jaar oude Clevo P170HM de geest gegeven.

De dealer gaf aan de GPU te kunnen vervangen met een 7970m voor €500. Beetje duur voor zo'n oud videokaartje.

Nu kwam ik op ebay een NVIDEA qaudro 4000M tegen voor 85 euro, waarbij staat dat deze voor Clevo toepasbaar zijn.

Mijn vraag is als ik deze 4000M erin steek gaat het dan lukken of moet ik nog V(bios) en EC aanpassingen doorvoeren?

Zijn alle MXM 3b waarbij staat "voor Clevo" toepasbaar in een Clevo (mits MXM type klopt)?

• ScreameR86
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:12
Ik weet niet of je het al geprobeerd hebt, maar je kan ook proberen je oude videokaart te bakken in je oven.

Dit wil nog wel eens helpen de kaart tot leven te wekken. (Getest uit eigen ervaring voor een vriend die dacht ik ook een 6990 had)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casablanca
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-02 23:07
ScreameR86 schreef op woensdag 21 september 2016 @ 17:12:
Ik weet niet of je het al geprobeerd hebt, maar je kan ook proberen je oude videokaart te bakken in je oven.

Dit wil nog wel eens helpen de kaart tot leven te wekken. (Getest uit eigen ervaring voor een vriend die dacht ik ook een 6990 had)
Dat heb ik nog niet gedaan, reflowing is meer een soort van tijdelijke oplossing, ik ben opzoek naar een goed alternatief..

Ik zie genoeg MXM 3b kaartjes maar ik lees dat er nogal wat restricties zijn en dat je nogal een "iffy" procedure moet doorlopen wil je het geheel aan de praat krijgen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Wat doe je met de laptop? Gamen gaat hem sowieso niet worden met die oude Quadro. Dat is een Fermi kaart. Daarnaast zijn er betere goedkopere opties op eBay.

Als het niet veel hoeft te kunnen zijn er natuurlijk nog veel goedkopere opties :)

[ Voor 25% gewijzigd door nelizmastr op 23-09-2016 12:15 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:38

Nemesizz

Untouchable

Het probleem waar je bij MXM vaak tegenaan loopt (of althans, grote kans dat je er tegenaan loopt) is dat de koeling van je laptop niet goed aansluit op de kaart.

Toepasbaar voor Clevo is een beetje vaag begrip, pak maar eens 3 laptops van 1 merk (natuurlijk niet precies hetzelfde type ;) ) draai ze los en je zal zien dat er waarschijnlijk 3 verschillende koelers inzitten. Bij de ene zit de CPU op een andere plek op het bord dan bij de ander, dus dan is de hele koeling intern ook anders ingericht. Heel vaak lopen GPU en CPU koeling vlak langs elkaar, soms moeten ze zelfs een heatpipe delen.
En dan zit je nog met de bevestiging van de koeling, waar de schroefgaten en dergelijke zitten.

Soms kun je ook hetzelfde type chip (GPU) hebben, maar dat de rest van de print anders is ingedeeld, enige wat overeen komt is dan de GPU chip zelf, en het slot (MXM), maar de rest is anders ingedeeld en werkt (of beter gezegd, past die) niet in een andere laptop.

Dat hele verhaal, en dan zit je er ook nog mee dat sommige vendor-locked zijn. Is soms op te lossen door de vBIOS te flashen, maarja, moet je wel eerst een apparaat hebben waar dat mee kan.