Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Problemen met meerdere VLANs over één poort

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Tweakers,

Al een tijdje ben ik aan het stoeien met het versturen van zowel IPTV als mijn normale netwerk over één kabel. Er loopt namelijk maar één utp kabel richting mijn tv en een tweede erbij trekken is geen optie.

Voor de beeldvorming heb ik een schematische weergave gemaakt van mijn netwerk:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/UYGmudb.jpg

A: Modem, Draytek Vigor2132FVn
B: Unmanaged 16 poorts netgear switch
C: Managed TP-Link SG105E
D: Wireless router

Voor de duidelijkheid: er loopt dus ook een kabel van B naar C

De VLAN instellingen die ik na wat googlen gevonden heb zijn voor mijn provider (vodafone thuis) als volgt:
internet: VLAN 300
IPTV: VLAN 640

Mijn plan was om de volgende instellingen in de beide switches op positie C in te stellen:

Poort 1: VLAN300 untagged
Poort 2: VLAN640 untagged
Poort 3: VLAN300 tagged & VLAN640 Tagged

de UTP kabel tussen de beide switches ("C") zou dan tussen poort 3 lopen op beide switches waarbij ik nog een Trunk in stel voor poort 1, 2 en 3. Op dit laatste lopen mijn pogingen steeds spaak en verteld de switch mij dat ik niet meerdere VLAN's in één trunk mag zetten. Wie kan mij vertellen wat ik fout doe?

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:54
Als je met "een Trunk in stel voor poort 1, 2 en 3." bedoelt dat je die poorten probeert te bundelen tot 1 kanaal, dan is dat waar je mis gaat. In principe zijn je vlan assignments op die drie poorten goed. De kabel tussen de beide TP Links moet dus op allebei op poort 3 zitten.

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
http://www.tp-link.com/en/faq-788.html

De term Trunk kan op meerdere manieren gebruikt worden, per leverancier verschillend:
-voor een LACP (802.1ad) channel bond
-voor een koppeling tussen switches
-voor een koppeling met meerdere vlans (802.1q)

Zover ik kan zien zit jij te graven in optie 1 ipv optie 3, kom je via de url verder?

Verwijderd

Topicstarter
anboni schreef op woensdag 21 september 2016 @ 17:21:
Als je met "een Trunk in stel voor poort 1, 2 en 3." bedoelt dat je die poorten probeert te bundelen tot 1 kanaal, dan is dat waar je mis gaat. In principe zijn je vlan assignments op die drie poorten goed. De kabel tussen de beide TP Links moet dus op allebei op poort 3 zitten.
Als ik jou goed begrijp moet ik alleen de VLAN´s instellen zoals ik beschreef en is daarna enkel de kabel tussen beide poorten 3 voldoende (geen bundeling van VLAN's over één kabel met een "trunk" dus)? Ik heb die oplossing zojuist geprobeerd en zodra ik de kabel tussen de managed (\B) switch en de unmanaged (C) switch insteek gaat het hele netwerk plat (door wat DNS problemen in het modem lijkt).
bigfoot1942 schreef op woensdag 21 september 2016 @ 18:02:
Zover ik kan zien zit jij te graven in optie 1 ipv optie 3, kom je via de url verder?
Op zich was wat jij als optie drie benoemd altijd al mijn idee. Meerdere VLAN's over één kabel sturen en ze aan de andere kant weer uit elkaar trekken. De interface uit de link wijkt af van mijn eigen doordat ik net een iets ander type gebruik maar wat ik er uit begrijp zouden bovenstaande instellingen voldoende moeten zijn, al is de situatie niet één op één te kopiëren.

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:54
Verwijderd schreef op donderdag 22 september 2016 @ 09:34:
[...]

Als ik jou goed begrijp moet ik alleen de VLAN´s instellen zoals ik beschreef en is daarna enkel de kabel tussen beide poorten 3 voldoende (geen bundeling van VLAN's over één kabel met een "trunk" dus)? Ik heb die oplossing zojuist geprobeerd en zodra ik de kabel tussen de managed (\B) switch en de unmanaged (C) switch insteek gaat het hele netwerk plat (door wat DNS problemen in het modem lijkt).
De term "trunk" is enigszins verwarrend. Dit wordt namelijk voor verschillende toepassingen gebruikt (zie lijstje van Bigfoot). Je begint nu trouwens ook aanduidingen door elkaar te halen, want in je oorspronkelijke post noem je B nog unmanaged en 2x C managed.

Als ik jou was, zou ik die hele unmanaged switch er (voor nu) uit laten. Poort configuratie doe je zoals je in je startpost hebt staan, waarbij je voor poort 3 een VLAN trunk (ook wel 802.1q of dot1q genoemd) instelt. De TP-links noem je C1 en C2. De LAN output van de draytek steek je in poort 1 van C1, de IPTV output van de draytek in poort 2 van C1. Vanaf port 3 van C1 ga je naar poort 3 van C2. Op poort 1 van C2 sluit je een laptop/PC aan (test eventueel eerst of je daarmee rechtstreeks op de LAN poort van de draytek internet hebt) en dan zou het moeten werken.

• kosz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:16
Zoals al genoemd door Bigfoot : http://www.tp-link.com/en/faq-788.html
Zo werkt het, in het voorbeeld gebruiken ze alleen een 8poorts en een 16poorts, maar de werking is hetzelfde. Volg onderaan de pagina de 5 stappen voor de 8 poorts, das alles.

802.1q VLAN
Enable

Vlan 300
vlan name Internet
Untagged port 1
Tagged port 3
apply

Vlan 640
vlan name IPTV
Untagged port 2
Tagged port 3
Apply

802.1q PVID Settings
(koppel je untagged vlan aan een poort)
port 1 PVID 300
port 2 PVID 640

Apply

Klaar (als je de andere kant ook zo doet dan he :) )
Pagina: 1