Ik denk dat dat zelfbouw gaat worden.
Je zou iets kunnen doen met meerdere LM317's in paralel. Dan zet je ze met de Adjust pin allemaal op dezelfde potmeter.
En dan zet je net zoveel LM317's in paralel als hoeveel je nodig hebt om 40+ Watt te schakelen.
Echter, dat produceert wel flink warmte, gezien de LM317 een lineare regelaar is en dus overtollige hoeveelheden stroom omzet in warmte.
Uiteraard moeten de potmeter en weerstanden wel kunnen voldoen aan de hoeveelheid stroom die er loopt als je meerdere LM317's aansluit, maar dat moet wel lukken met 1watt potmeters en voor de weerstanden verdubbel je gewoon de weerstand en zet er twee in paralel om het vermogen te kunnen vangen terwijl je de weerstand halveert (en dus op de correcte waarde uitkomt).
Je kan ook kijken naar PWM. Dat is veel efficienter (nauwelijks warmte).
Als je fans nu al 4-draads PWM fans zijn, kan je de PWM draad van de fans voorzien van een PWM signaal.
Heb je dat niet, dan kan je de min-draad schakelen met PWM.
Een 555timer circuit met een potmeter geeft een instelbare PWM. Je kan ook een microcontroller gebruiken (zoals een ATmega/ATtiny (b.v. een Arduino devboardje) of een PIC16 oid) en die op basis van een potmeter of rotary encoder een PWM signaal laten afgeven.
Met het PWM signaal schakel je dan wat simpele transistors.
Bij PWM op de stroomvoorziening (plus en min draad) is het het makkelijkste om te schakelen op de min-draad. Veiligste voor je 555/microcontroller in combinatie met NPN transistors.
NPN's zijn vaak ook nog iets goedkoper dan PNP.
Bij PWM op de PWM draad is het geloof ik zo dat de fan vertraagt zodra je verbinding naar massa legt, dus ook daar kan je met NPN's toe.
Maar pin me daar niet op vast.
[
Voor 11% gewijzigd door
McKaamos op 21-09-2016 14:15
]