Software voor Locatiebeheer magazijn machinebouwbedrijf

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben momenteel stage aan het lopen bij een bedrijf in de machinebouw.
Er is mij een probleem voorgelegd waar ik me al volledig op suf gegoogled heb, maar nog geen oplossing heb kunnen vinden.

Dit betreft het 'missen' van een 'centraal systeem/programma/software/excelbestand (??)' waarin het bedrijf op ordernummer de locatie van een order/onderdeel kan vinden.

In de praktijk zit het zo (voorbeeld):

Binnen het bedrijf komt een ijzeren plaat binnen.
Vervolgens gaat deze naar de zaagafdeling. Nadat de zager deze plaat heeft gezagen legt hij hem in het magazijn, op een bepaalde locatie (Allen genummerd, bijv. locatie C10). Vervolgens moet de gezagen plaat bijvoorbeeld naar de kantafdeling. De kanter moet dan de plaat gaan zoeken in het magazijn. Omdat in het ERP-systeem geen 'locatie-invul-mogelijkheid' bestaat (Unispeqs)
Dit verloopt nu allemaal handmatig met papier en pen/mondeling, en is alles behalve makkelijk en efficiënt.

Hiermee verliest de kanter, dus het bedrijf, telkens veel tijd. Een plaat moet soms wel vijf bewerkingen langs, en tussendoor wordt deze telkens ergens opgeslagen.
Soms bestaat een order ook uit meerdere onderdelen dus liggen deze allemaal verspreid over het magazijn, wat vanzelfsprekend nog meer tijd kost.

Is er toevallig iemand die hier een oplossing voor heeft; een programma, een excel-template of wat dan ook?

De ideale situatie zou zijn dat de bewerker het ordernummer intypt in het ERP systeem, hier een locatie tevoorschijn komt, de bewerker het product pickt, zijn bewerking doet, het halffabrikaat weer ergens opslaat en deze locatie ook weer in het systeem in kan vullen enz.. Zo kan iedereen veel sneller vooruit.

Excuses voor de vage uitleg, ik ben ook nog maar een leek in dit alles.
Het gaat dus puur om locatiebeheer, niet om voorraadbeheer inclusief inkoop, bestelhoeveelheden etc.

Merci!

Relevante software en hardware die ik gebruik
Unispeqs (ERP)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Veel te uitgebreide programma's als Exact, bizzcloud etc.

Alle reacties

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

Ik weet helemaal niks van ERP, maar UniSPeqs zegt zelf:
Met de logistieke software van UniSPeqs weet u altijd en overal waar interne artikelen en halffabrikaten zich in uw metaalbedrijf zich bevinden en in welke hoedanigheid zij zijn
Ander pakket? Module die niet geïmplementeerd is?

Verwijderd

Topicstarter
Sorry ben ik vergeten te vermelden. Hebben al uitgebreid contact gehad met Unispeqs. Deze module gaat dus eigenlijk vooral in op inkoop en verkoop etc. niet op interne opslag van halffabricaten en dan het locatieaspect. Verder hebben we alle modules van Unispeqs maar zit dit er dus (raar genoeg) nergens in. Unispeqs zei namelijk zelf ook dat ze begrepen dat dit benodigd was en zou er mee aan de slag gaan. Maar uit ervaring durf ik wel te zeggen dat dit maanden gaat duren.

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-08 23:13

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Het is logisch dat de ontwikkeling van zoiets veel tijd kost. Maar een los systeem naast je bestaande systeem lijkt mij helemaal niet wenselijk.

This footer is intentionally left blank

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:12
Bedenk wel dat dit soort oplossing valt en staat met het goed bijhouden van de administratie en om na elke handeling opnieuw steeds de locatie te wijzigen in het systeem kost ook veel tijd. Bij ons in de fabriek zijn er gewoon goede afspraken van waar materiaal voor projecten opgeslagen wordt en dus ook duidelijk voorzien van projectnummers en dergelijke. Het materiaal "zweeft" dan ook niet in de fabriek, maar is óf op dat moment onder handen (en de planner zorgt dat niet twee mensen het tegelijkertijd nodig hebben), óf het staat op één van de opslagplaatsen. Als daar geen goede afspraken over zijn, gaat een stuk software je problemen niet oplossen en de werknemers alleen maar irriteren.

Het magazijn is een ander verhaal natuurlijk. Hier staan alleen de materialen die nog niet voor een specifiek project zijn en hier worden de aantallen ook goed bijgehouden in het ERP systeem. Dit is uiteraard nodig om niet nieuwe materialen te gaan bestellen als je er nog voldoende van op voorraad hebt. Hier kan ook niet iedereen zelf wat uithalen, dat gebeurd altijd door de magazijnbedienden die weten wat ze bij moeten houden.

[ Voor 8% gewijzigd door Invisible_man op 21-09-2016 13:46 ]

• Der Rudi
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:20
Bij niet te veel producten is een simpele (mogelijk te simpel) oplossing het gebruik van een shared document/sheet waar 'iedereen' bij kan. Dit is dan wel helemaal buiten je ERP om, maar biedt wel een digitale oplossing voor fysiek papier/pen.

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

ajhaverkamp schreef op woensdag 21 september 2016 @ 13:43:
Het is logisch dat de ontwikkeling van zoiets veel tijd kost. Maar een los systeem naast je bestaande systeem lijkt mij helemaal niet wenselijk.
Eens.
Volgens mij zou het bouwen van een los systeempje supersimpel zijn, maar als je het wilt integreren met je bestaande ERP-oplossing wordt het een ander verhaal.
Locatie van een item vastleggen en door de tijd volgen is qua datamodel en functionaliteit niet bijzonder ingewikkeld. En de benodigde technologie is gewoon beschikbaar (QR codes, scanner).

Verwijderd

Topicstarter
(Reactie op Invisible_man)

Het wordt goed bijgehouden, het is alleen nogal omslachtig. Wanneer een bewerking gedaan is wordt dit gereed gemeld in het systeem, en de order (hardcopy) in een bakje gelegd bij de bewerker, waar de locatie op genoteerd wordt. Er wordt dus de gehele dag door de fabriek gelopen om deze orders op te halen en zo bij elkaar te zoeken, tot alle bewerkingen van een order compleet zijn en deze dus 'af' is.
Terwijl in het systeem dus wel meteen gezien kan worden dat de bepaalde bewerking van een order gereed is, het enige wat nog mist is hier een kolommetje waar de locatie ingevuld zou kunnen worden. In principe niet zo'n grote ontwikkeling voor UniSPeqs lijkt me dus, al doe je dit natuurlijk niet klakkeloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-09 10:45

Ursamajor

Astrofotograaf

Kennen ze geen vrije velden of een koppeling met ODBC o.i.d? Dan zou je dat kunnen gebruiken i.c.m. excel of een accessdatabase in de tijd dat de functionaliteit door de leverancier ontwikkeld wordt.

Gadgets FTW!

Pagina: 1