Systeem performed niet zoals het zou moeten.

Pagina: 1
Acties:

• Ergo
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 23-11-2025
Naar enkele keren te zien dat mijn systeem niet performed zoals het zou moeten ben ik nu toch aan het twijfelen of er niet iets mis is. tijdens het gebruiken van msi afterburner viel me op dat mijn gpu vaak schommelt tussen 100 en 0 met vaak dus hoge spikes gevolgd door lage spikes. ook heb ik het vermoeden dat mijn cpu niet performed zoals die zou moeten. nu heb ik 3dmark's firestrike gerunt om te kijken wat er nou aan de hand is en mijn systeem scoort consistent minder dan systemen met vergelijkbare specs, waarbij ik dus een score haal van net geen 3000 en vergelijkbare systemen een score halen van 4000.

hier wat screenshot van de tests en de vergelijking met andere systemen.

een , twee en drie

je ziet dus mijn scores en op het laatste screenshot zie je wat andere systemen halen.

ik heb tot nu toe al geprobeerd om met ddu de drivers te verwijderen en opnieuw te installeren. en raak langzaam toch ten einde raak. hulp en tips zouden dus welkom zijn.

stiekem begin ik te vermoeden dat het aan mijn moederbord ligt maar dat lijkt me sterk. dit is trouwens mijn systeem :

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 345,95€ 345,95
1MSI Z170A GAMING M7€ 199,-€ 199,-
1MSI Radeon R9 290 Gaming 4G€ 0,-€ 0,-
1NZXT H440 New Edition Zwart/Rood€ 123,50€ 123,50
1Corsair Hydro H100i v2€ 120,65€ 120,65
1CM Storm Octane - Gaming Gear Combo (Qwerty)€ 33,95€ 33,95
1Kingston HyperX Fury HX426C15FBK2/16€ 85,-€ 85,-
1Corsair RM550x€ 94,80€ 94,80
1Sandisk Ultra II SSD 480GB€ 124,-€ 124,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.126,85

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-01 13:07

RvL

Wat zijn je temperaturen onder load? Gaat je CPU of GPU niet throttlen omdat hij te warm wordt?

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• Gundogan
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:42

Gundogan

Rip and tear, until it is done

In MSI Afterburner eerst 'Enable unified GPU usage monitoring' aantikken om de juiste GPU load te krijgen.

Ryzen 5 5600, 32GB, Gigabyte B550M DS3H, RX 9060 XT 16GB

• Ergo
ik heb zojuist mn cpu getest met cpu-z en de temps in de gaten gehouden met corsair link.
op 99% cpu load komt die van mij niet uit boven de 25 graden. hier een screenshot.
je ziet ook dat mijn 6700-k slechts 25% haalt van de score van een normale 6700k. ik begin dus te denken dat het een mobo issue is....

ook nog een keer timespy gerund en een screen van afterburner erbij.
max temp is 94, waarbij throttling dus kan voorkomen. maar dat verklaart niet het vreemde gedrag van mijn cpu. is het wijs om even te proberen de cmos te resetten?

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:01

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Nate-Senpai schreef op woensdag 21 september 2016 @ 12:45:
[..]
max temp is 94, waarbij throttling dus kan voorkomen. maar dat verklaart niet het vreemde gedrag van mijn cpu. is het wijs om even te proberen de cmos te resetten?
Ja dit kan het absoluut wel verklaren. :P

CMOS resetten gaat je niet helpen als het een temperatuur issue is. Zet in je bios even intel EIST uit en post hier eens een CPU-z screenshot.

Hetzelfde kan je ook doen terwijl prime95 27.7 draait, dat geeft al helemaal een compleet beeld. Dan zie je gelijk of ie throttled op niet.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

• Ergo
Blaat schreef op woensdag 21 september 2016 @ 12:48:
[...]

Ja dit kan het absoluut wel verklaren. :P

CMOS resetten gaat je niet helpen als het een temperatuur issue is. Zet in je bios even intel EIST uit en post hier eens een CPU-z screenshot.

Hetzelfde kan je ook doen terwijl prime95 27.7 draait, dat geeft al helemaal een compleet beeld. Dan zie je gelijk of ie throttled op niet.
ik heb eist uitgezet en even een nieuw screenshot gemaakt. hier is ie.
helaas zie ik vooralsnog geen verbeteringen.

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Nate-Senpai schreef op woensdag 21 september 2016 @ 13:24:
[...]

ik heb eist uitgezet en even een nieuw screenshot gemaakt. hier is ie.
helaas zie ik vooralsnog geen verbeteringen.
Ik wil je clocksnelheid zien als de CPU in idle staat (alleen zinvol met EIST uit) en wanneer je P95 aan het draaien is. Dat zie je alleen in het eerste tabje van CPU-Z.

Deze screenshot vertelt me niks.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

• Ergo
Blaat schreef op woensdag 21 september 2016 @ 13:29:
[...]

Ik wil je clocksnelheid zien als de CPU in idle staat (alleen zinvol met EIST uit) en wanneer je P95 aan het draaien is. Dat zie je alleen in het eerste tabje van CPU-Z.

Deze screenshot vertelt me niks.
komt voor elkaar. hier eentje met de cpu in idle.
en hier eentje met prime aan.
er lijkt niet veel te veranderen. maybe doe ik iets fout...

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Nate-Senpai schreef op woensdag 21 september 2016 @ 13:44:
[...]

komt voor elkaar. hier eentje met de cpu in idle.
en hier eentje met prime aan.
er lijkt niet veel te veranderen. maybe doe ik iets fout...
Haha, je CPU loopt tijdens p95 op 800MHz. Hij hoort op 4000MHz te lopen dat weet je he. ;)

Hier gaat iets niet goed met ofwel je powerstates ofwel met je koeling. Wat was je CPU temperatuur tijdens P95?

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Als dat zo is is het wel ernstig zorgwekkend dat hij alsnog 94 graden haalt in timespy.

Er is sowieso iets aan de hand met zijn CPU koeling.

• keken
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:34
Blaat schreef op woensdag 21 september 2016 @ 14:06:
[...]

Als dat zo is is het wel ernstig zorgwekkend dat hij alsnog 94 graden haalt in timespy.

Er is sowieso iets aan de hand met zijn CPU koeling.
Hij zegt niet dat zijn CPU 94 graden haalt, alleen dat dat de maxtemp is van zijn CPU waarbij throttling kan voor komen.

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

keken schreef op woensdag 21 september 2016 @ 14:09:
[...]

Hij zegt niet dat zijn CPU 94 graden haalt, alleen dat dat de maxtemp is van zijn CPU waarbij throttling kan voor komen.
Kijk even in de screenshot die hij neer heeft gezet. :P
Nate-Senpai schreef op woensdag 21 september 2016 @ 12:45:
[...]
ook nog een keer timespy gerund en een screen van afterburner erbij.
Afterburner geeft daar aan dat zijn max gehaalde temp 94 graden is. :)

• ToasterxD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 24-01 16:50
Zijn GPU ja, 94C is niet heel bijzonders voor een R9 290! =)

[img]http://cache.www.gametracker.com/server_info/173.199.108.129:3084/b_560_95_1.png[/img]

• Ergo
Blaat schreef op woensdag 21 september 2016 @ 14:18:
[...]

Kijk even in de screenshot die hij neer heeft gezet. :P

[...]

Afterburner geeft daar aan dat zijn max gehaalde temp 94 graden is. :)
mijn gpu word 94graden, mijn cpu blijft lekker onder de 30. hier was dus niks mis mee.
wel bedankt voor de tips, ze hebben me zeker een stuk wijzer gemaakt.
je had helemaal gelijk. heb het ding omgehaald en mijn cpu draait weer lekker op 4ghz zonder enkel probleem. mijn pc voelt ook gelijk een stuk snappier aan hahaha. dan te bedenken dat ik dit al enkele maanden zo heb. dankjewel _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
wist ook niet dat ik die switch had.

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

ToasterxD schreef op woensdag 21 september 2016 @ 14:20:
Zijn GPU ja, 94C is niet heel bijzonders voor een R9 290! =)
7(8)7

Weer goed gekeken van Blaat. :D
Nate-Senpai schreef op woensdag 21 september 2016 @ 14:21:
[...]

mijn gpu word 94graden, mijn cpu blijft lekker onder de 30. hier was dus niks mis mee.
wel bedankt voor de tips, ze hebben me zeker een stuk wijzer gemaakt.

[...]

je had helemaal gelijk. heb het ding omgehaald en mijn cpu draait weer lekker op 4ghz zonder enkel probleem. mijn pc voelt ook gelijk een stuk snappier aan hahaha. dan te bedenken dat ik dit al enkele maanden zo heb. dankjewel _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
wist ook niet dat ik die switch had.
Goed dat het nu gefixt is. :)

Veel gameplezier! :D

[ Voor 59% gewijzigd door Blaat op 21-09-2016 14:23 ]

• Ergo
Blaat schreef op woensdag 21 september 2016 @ 14:22:
[...]

7(8)7

Weer goed gekeken van Blaat. :D

[...]

Goed dat het nu gefixt is. :)

Veel gameplezier! :D
hahah thanks. heb nu ineens 3x zoveel fps bij bv overwatch, dus dat komt wel goed.

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:23

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Markeer het juiste antwoord nog even als oplossing, is voor toekomstige vragen wel gemakkelijk.

This footer is intentionally left blank

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-01 11:41
Nate-Senpai schreef op woensdag 21 september 2016 @ 14:43:
[...]

hahah thanks. heb nu ineens 3x zoveel fps bij bv overwatch, dus dat komt wel goed.
had je deze zelf verkeerd gezet dan maanden terug of was er een andere reden?

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

• Ergo
ajhaverkamp schreef op woensdag 21 september 2016 @ 14:46:
Markeer het juiste antwoord nog even als oplossing, is voor toekomstige vragen wel gemakkelijk.
zou ik best willen doen maar helaas heb ik het als discussie gestart en niet als vraag.
ik zou kijken of ik hier iets aan kan doen.

• Ergo
furian88 schreef op woensdag 21 september 2016 @ 14:46:
[...]

had je deze zelf verkeerd gezet dan maanden terug of was er een andere reden?
Ik heb het moederbord tweedehands gekocht.
Waarschijnlijk is dit gedaan door de verkoper en is die me vergeten in te lichten. Prima verkoper verder hoor. Het probleem viel me al langer op maar nooit de moeite genomen om ff te troubleshooten, blij dat ik vandaag ff de tijd genomen heb haha.

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:30
94 graden voor je gpu is ook wat aan de hoge kant. Mss is deze ontstoffen ook geen gek idee, of anders meer airflow eromheen.

• Ergo
Ardjee schreef op woensdag 21 september 2016 @ 18:20:
94 graden voor je gpu is ook wat aan de hoge kant. Mss is deze ontstoffen ook geen gek idee, of anders meer airflow eromheen.
Dat ben ik ook al een tiidje van plan, ben alleen een beetje lui. Heb het ding tweedehands gekocht omdat ik er van uitging dat die me met een oc wel zoet kon houden tot vega voor die 150 euro. Hij was wel wat stoffig en de thermalpaste zou ook wel helemaal droog zijn. Vrijdag ff wat arctic Silver halen en de boel opschonen met denk ik wat perslucht. Heb dit nog nooit gedaan dus heb het uitgesteld maar dit weekend toch maar even de tijd nemen. Ook wel handig denk ik om gelijk een fatsoenlijke setje Philips screwdrivers te halen want dat behelpen met dat setje dat ik nu heb is ook vervelend.

• iFez
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-05-2024
Nate-Senpai schreef op woensdag 21 september 2016 @ 19:28:
[...]

Dat ben ik ook al een tiidje van plan, ben alleen een beetje lui. Heb het ding tweedehands gekocht omdat ik er van uitging dat die me met een oc wel zoet kon houden tot vega voor die 150 euro. Hij was wel wat stoffig en de thermalpaste zou ook wel helemaal droog zijn. Vrijdag ff wat arctic Silver halen en de boel opschonen met denk ik wat perslucht. Heb dit nog nooit gedaan dus heb het uitgesteld maar dit weekend toch maar even de tijd nemen. Ook wel handig denk ik om gelijk een fatsoenlijke setje Philips screwdrivers te halen want dat behelpen met dat setje dat ik nu heb is ook vervelend.
Als je perslucht gebruikt, wel je fans vasthouden. Als ze te snel gaan draaien kunnen ze kapot gaan

• Ergo
Ardjee schreef op woensdag 21 september 2016 @ 18:20:
iFez schreef op woensdag 21 september 2016 @ 22:36:
[...]

Als je perslucht gebruikt, wel je fans vasthouden. Als ze te snel gaan draaien kunnen ze kapot gaan
even nog een ander vraagje waar ik niet van denk dat die een nieuw topic nodig heeft.
ik sta dus op het punt om mijn gpu schoon te maken , moet alleen nog fftjes wat spullen bestellen.
momenteel heb ik arctic silver 5 en een bus perslucht in mijn mandje staan maar ik vraag me af wat ik het beste kan gebruiken om de coolpasta van mijn gpu te verwijderen.

ik dacht zelf aan isopropyl alcohol maar heb geen idee waar ik dit het beste kan aanschaffen of wat ik als alternatief kan gebruiken hiervoor. ik zie overal van die pc reinigingsdoekjes maar of die de paste van die 2/3 jaar oude 290 afgaat krijgen betwijfel ik.

wat kan ik dus het beste nemen ?

• Hegeman
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 08:52

Hegeman

Weet van alles wat

Je kunt ook gewoon nagellak remover gebruiken!
Gebruik altijd die van de hema en die doet prima zijn werk!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01-2025
Ja alcohol wil prima, maar ook een flesje aftershave of edt werkt prima hoor :). Die oude meuk (zelfs van >8jr) heb ik altijd kunnen verwijderen, soms met wat harder drukken / nagel op het doekje / stukje wc-papier.

[ Voor 4% gewijzigd door ToFast op 23-09-2016 13:04 ]

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:30
De heatspreader die je schoonmaakt is gewoon van metaal: wat je daarvoor gebruikt maakt niet heel veel uit. Het belangrijkste is dat je niet op de printplaat morst. Zelf gebruik ik wattenstaafjes gedoopt in alcohol om koelpasta schoon te maken. De grove delen ervoor met wat wc papier eraf halen.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:49

sapphire

Die-hard pruts0r

Toilet/keukenpapiertje, en je nagels kom je een eind hoor.

Als het echt plakkerig/aangekoekt is iets van een alcohol of andere troep wat je bij de hand hebt. Maakt opzich niet heel veel uit als het maar oplost, heb zelf meestal alleen terpetine/wasbenzine bij de hand. Drupje op wat paier en je veegt alles er zo vanaf.

Overigens als er wat op de printplaat/naast de core komt is dat echt niet zo erg hoor.

Gabriël AM5

Pagina: 1