Advies nieuwe set voor in compacte woonkamer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• dreameater
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-10 16:44

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Topicstarter
Mijn vraag

Sinds twee weken woon ik in m'n eerste koopwoning, helemaal top! Echter is m'n 'tv hoek' nog helemaal leeg.
Daarom ben ik op zoek naar een nieuwe set speakers met bijpassende receiver/versterker.
De set zal voornamelijk gebruikt worden voor:

- 75 % Muziek ( (indie)rock, techno)
- 25 % Series/Films (rasberry PI)
- In de toekomst zou hier wellicht nog een XBONE bijkomen voor wat casual gaming

Nu was ik er eigenlijk al wel uit dat ik slechts twee Bookshelf speakers wil gaan aanschaffen.
Mijn oog was gevallen op:

Dali Zensor 3
B&W 685 S2

Prijstechnisch zijn de Dali's in het voordeel. Bovendien zijn deze te leveren in 'hout' kleur, dat spreekt me wel aan. Ook lees ik dat de Dali's wat 'spannender' klinken omdat deze een 7 inch woofer bevatten.
De speakers komen sowieso op mooie steunen te staan. Ik las dat dit de geluidskwaliteit ten goede komt.

maar dan.. Hoe ga ik deze set speakers aansturen. Aan de ene kant denk ik dat ik aan een 2.0 versterker voldoende zou moeten hebben. Aan de andere kant zie ik dat je bij deze type versterkers vaak enorm inlevert op gebruikersgemak en features die ik enorm belangrijk vind. Zoals:

- Goede spotify connect ondersteuning
- Mogelijkheid om nieuwe apparaten aan te sluiten (Game console / raspberry PI)

Kandidaten die ik zelf al geselecteerd had:

- Denon AVR-X2200W (7.1)
- Marantz PM6005 Zwart (2.0)

Voor zover ik op het net kan zien beschikken beide receivers over Spotify Connect.
Echter vraag ik me wel af wat de mogelijkheden zijn als ik bijv. op den duur die console erbij aanslinger.
Bij de Denon kun je natuurlijk alles mooi centraal aansluiten zodat er maar één HDMI kabel naar je TV hoeft.

Wat kunnen jullie me aanraden?

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Beste antwoord (via dreameater op 22-09-2016 16:41)

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
dreameater schreef op donderdag 22 september 2016 @ 15:21:
Dat ARC gebeuren moet ik me nog even in verdiepen, maar dat klinkt handig.
Ik wist zelf ook nog niet van het bestaan van 'ARC' af maar het werkt perfect. Ik heb momenteel m'n PC aangesloten op m'n TV, verder vanaf de TV 1 HDMI kabel richting de receiver. Of ik nou gewoon TV kijk (gewoon Ziggo HD tv via CI+ module) of via m'n PC een film op de TV tover, het geluid komt perfect uit m'n speakers en ik hoef alleen maar de afstandsbediening van de TV te gebruiken voor het volume :) Overigens moet zowel je receiver als je TV ARC ondersteunen; m'n TV heeft hier 1 speciale ARC HDMI poort voor.
Nog even aan jou de concrete vraag hoe goed Spotify Connect functioneert? Liep je hier nog tegen problemen aan? Ik lees veel verhalen over vereiste statische IP's en het aanpassen van DNS servers. Was dit bij jou ook zo of wat alles Plug en Play?
Bij m'n Yamaha was het echt kinderlijk eenvoudig. Ik heb hem via Wi-Fi verbonden met m'n internetnetwerk waar ook m'n PC (bedraad) en mobiele devices als tablet, telefoon (wi-fi) aan zijn verbonden. In Spotify heb je rechts onderin staan 'Beschikbare apparaten' en hier staat m'n receiver tussen, alsook m'n PC, telefoon en tablet. Je klikt op het device waar je het geluid uit wil horen en klaar, that's it :) Ik kan dit doen vanaf elk apparaat en elk apparaat kan ook dienen als 'afstandsbediening'. Als ik dus op bijv. m'n telefoon of PC een nummer aanklik, hoor ik die op het apparaat dat ik heb gekozen.

Ik heb verder niks hoeven doen qua instellingen, was echt plug & play. Heb even een screenshot gemaakt. Ik luister momenteel Spotify op m'n PC maar kan het dus ook streamen naar m'n andere devices:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/P8gmhlNl.png

[ Voor 3% gewijzigd door stin00 op 22-09-2016 15:53 ]

Alle reacties

• mcg_nl
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-10 14:58
De Marantz heeft geen spotify connect.

De Denon is verder een prima keuze. (ook omdat ze later nog kan uitbreiden naar meerkanaals, en HDMI ondersteuning etc etc)

• dreameater

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Topicstarter
mcg_nl bedankt voor je input. Ik las dit in de manuals van Marantz:

http://manuals.marantz.com/NA6005/EU/EN/WBSPSYjvujkqtn.php

Is dit dan verkeerde informatie?

#edit: Ik zie het al, dat gaat om de NA6005 in m'n post heb ik het over de PM

[ Voor 22% gewijzigd door dreameater op 21-09-2016 12:19 . Reden: verkeerde type in startpost ]

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
De echte audio-puristen zullen kiezen voor een 2.0 model. Voor de doorsnee consument lijkt mij een surround receiver veel praktischer gezien alle aansluitmogelijkheden en overige features.

Ik raad je wel aan om de speakers naast elkaar in een goede hifi zaak te beluisteren. Elk merk en type klinkt anders en smaak qua geluid is persoonlijk. Als je dan toch bezig bent, luister ook naar de andere opties die opgesteld staan.

Ten slotte een schopje naar CEA aangezien dit aankoopadvies betreft.

• dreameater

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Topicstarter
S1NN3D schreef op woensdag 21 september 2016 @ 12:31:
De echte audio-puristen zullen kiezen voor een 2.0 model. Voor de doorsnee consument lijkt mij een surround receiver veel praktischer gezien alle aansluitmogelijkheden en overige features.
Ten slotte een schopje naar CEA aangezien dit aankoopadvies betreft.
Bedankt voor je reactie, met die gedachten in het achterhoofd ga ik dan naar een dergelijk model op zoek.
Zijn er mensen die me concreet de verschillen kunnen vertellen(bijv. uit eigen ervaring) tussen de Denon's , Pioneers, Yamaha's en Onkyo's ?

Het beluisteren van de speakers was ik sowieso van plan! Hier in de buurt zit de HOBO , binnenkort maar eens kijken of ik daar een sessie kan inplannen.

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

• stin00
  • Niet online
Bij het gebruiken van een receiver icm TV wil je, in mijn ogen, niet inleveren op gebruiksgemak. Ik weet alleen niet of je de receiver überhaupt met een TV gaat gebruiken :-) Ik ben zelf onlangs voor een 5.1 opstelling gegaan, maar zat qua verdere eisen wel in dezelfde situatie als jij. Zoals D vd V al aangeeft is een surround receiver een leukere optie omdat je gewoonweg veel meer features krijgt. Het verschil tussen verschillende merken is volgens sommigen duidelijk hoorbaar, anderen beweren weer dat het allemaal wel meevalt. Je moet in mijn ogen vooral kijken naar features die je nu of in de nabije toekomst wil gaan gebruiken, van bijv. Spotify tot Airplay tot een goede app. Elke licentie (bijv. Spotify / Airplay) maakt een receiver weer net ietsje duurder, er moeten gewoon royalties betaald worden.

Ik ben zelf voor een instap receiver van Yamaha gegaan, de pricewatch: Yamaha RX-V479 Zwart :

- Ondersteunt 4K @ 60 FPS (4K TV)
- Klaar voor UDH HDCP 2.2 content
- Spotify connect, Airplay etc.
- Wi-fi + Bluetooth
- Zeer goede app voor je smartphone (werkt bijzonder prettig/goed vind ik persoonlijk)
- Geluidskwaliteit is dik in orde (Zowel stereo als surround)

Het grootste voordeel voor mij is dat de receiver ARC ondersteunt (en m'n nieuwe TV ook). Hierdoor gaat de receiver automatisch aan als ik de TV aanzet en kan ik het volume met de afstandsbediening van de TV aanpassen.

Qua speakers moet je inderdaad domweg eens gaan luisteren naar wat verschillende types/soorten speakers, vertrouwen op je eigen oren en niet op die van een ander!

[ Voor 5% gewijzigd door stin00 op 21-09-2016 13:55 ]

• dreameater

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Topicstarter
@stin00 ook bedankt voor je bedrage! Dat is inderdaad een interessant model om ook mee te nemen in m'n optie lijst. De prijs is gunstiger dan die van de Denon. Wel zie ik dat er inmiddels een opvolger is de RX-V481.
Feitelijk bijna hetzelfde model echter lever je wat in op de beschikbare HDMI poorten (4 ipv 6) maar daar kom ik wel mee weg. Voordeel is dat je dan wellicht wat langer support hebt zoals bijv. FW updates.

Nog even aan jou de concrete vraag hoe goed Spotify Connect functioneert? Liep je hier nog tegen problemen aan? Ik lees veel verhalen over vereiste statische IP's en het aanpassen van DNS servers. Was dit bij jou ook zo of wat alles Plug en Play?
Aan de app ga ik op korte termijn weinig aan hebben. Ik zit met een Windows 10 Mobile device. Er zijn wel wat 3rd party apps maar die zijn qua functies veel beperkter heb ik al gezien.

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
dreameater schreef op donderdag 22 september 2016 @ 15:21:
Ik wist zelf ook nog niet van het bestaan van 'ARC' af maar het werkt perfect. Ik heb momenteel m'n PC aangesloten op m'n TV, verder vanaf de TV 1 HDMI kabel richting de receiver. Of ik nou gewoon TV kijk (gewoon Ziggo HD tv via CI+ module) of via m'n PC een film op de TV tover, het geluid komt perfect uit m'n speakers en ik hoef alleen maar de afstandsbediening van de TV te gebruiken voor het volume :) Overigens moet zowel je receiver als je TV ARC ondersteunen; m'n TV heeft hier 1 speciale ARC HDMI poort voor.
Bij m'n Yamaha was het echt kinderlijk eenvoudig. Ik heb hem via Wi-Fi verbonden met m'n internetnetwerk waar ook m'n PC (bedraad) en mobiele devices als tablet, telefoon (wi-fi) aan zijn verbonden. In Spotify heb je rechts onderin staan 'Beschikbare apparaten' en hier staat m'n receiver tussen, alsook m'n PC, telefoon en tablet. Je klikt op het device waar je het geluid uit wil horen en klaar, that's it :) Ik kan dit doen vanaf elk apparaat en elk apparaat kan ook dienen als 'afstandsbediening'. Als ik dus op bijv. m'n telefoon of PC een nummer aanklik, hoor ik die op het apparaat dat ik heb gekozen.

Ik heb verder niks hoeven doen qua instellingen, was echt plug & play. Heb even een screenshot gemaakt. Ik luister momenteel Spotify op m'n PC maar kan het dus ook streamen naar m'n andere devices:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/P8gmhlNl.png

[ Voor 3% gewijzigd door stin00 op 22-09-2016 15:53 ]

• dreameater

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Topicstarter
Kijk aan, naar een dergelijke beschrijving van de functionaliteit was ik op zoek! Bedankt

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Pagina: 1