Dynamisch WAN IP adres en website

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Marcel21674
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 14-10-2022
Ik host thuis, hobbymatig op een oude pc, een website. De domeinnaam (mijndomein), link ik aan het wan ip van mijn router, waarna via poort forwarding, deze gelinkt is aan de pc en mijn website dus zichtbaar is voor de buitenwereld.
Dat ik nog bij Ziggo zat, had ik nooit problemen met dat WAN adres, omdat dat slechts bij uitzondering wel eens veranderde, ook al resette ik het modem 10x op een dag.

Echter nu zijn we sinds enige tijd over gestapt naar vodafone glasvezel, en hier is het dus het tegenover gestelde van ziggo. Het wan adres veranderd om de haverklap, met als gevolg dat m'n site meer niet dan wel werkt.

Is dit op een of andere manier te omzeilen? Vodafone geeft in ieder geval aan geen vaste wan adressen te kunnen toekennen.

Alle reacties

• wallywally
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-03 22:06
Normaliter zitten daar leasetimes op, dus zolang jij je modem niet lang uit zet (omdat MAC), of gewoon continu online blijft met je modem, zou het IP moeten blijven.

Als ze aangeven dit totaal niet te kunnen (wat onzin is in mijn ogen, maargoed) en zeggen dat je gewoon totaal random iets uit die poole krijgt, kan je bezwaar aanschrijven omdat je een vast IP nodig hebt vanwege VPN logins oid. Dan kan je meestal onder je contract uit.

Edit; heb je zo'n draytek glasmodem? Je zou kunnen proberen je WAN ip statisch in te geven, maar gevaarlijk want kans op duplicated IP zodra iemand anders die lease krijgt.

[ Voor 16% gewijzigd door wallywally op 21-09-2016 11:58 . Reden: Draytek-edit ]

• mkroes
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17-09 07:02
Of gewoon voor een paar euro je website ergens bij een hostingprovider neer zetten. Lijkt mij makkelijker op de lange termijn..
Andere optie is iets met dyndns doen.

[ Voor 1% gewijzigd door mkroes op 21-09-2016 12:09 . Reden: typo ]

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09-09 21:21
Iets met dyndns inderdaad. Thuis even een scriptje draaien die je A record update voor je WAN ip

• mindwarper
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-09 10:46
DynDNS komt inderdaad ook bij me op lol :)
zou dat wellicht een oplossing kunnen zijn?

Enthoo Primo || Ryzen 9 5900X || Asus VIII Dark Hero || TridentZ Royal Silver F4-3600C14D-32GTRS Samsung B-Die || Radeon 6800 XT || Kraken X73 w/ 6x NF-A12x25 || 2x WD Black SN850 1TB || WD-HGST 6TB en 18TB || Seasonic Prime Titanium Ultra 1kW

• garp
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-06 13:25
Gebruik anders cloudflare. Die doen ook dyndns. Heb je de boel meteen achter een reverse proxy. Wel zo netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel21674
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 14-10-2022
mkroes schreef op woensdag 21 september 2016 @ 12:02:
Of gewoon voor een paar euro je website ergens bij een hostingprovider neer zetten. Lijkt mij makkelijker op de lange termijn..
Andere optie is iets met dyndns doen.
Dat zou ook kunnen idd, maar op deze manier vind ik leuker, gewoon omdat het kan.

Zou wel wat meer over dat dyndns willen weten. Kan me aardig redden op een pc, maar met scripten werken etc, heb ik geen kaas gegeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkroes
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17-09 07:02
Marcel21674 schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 18:52:
[...]

Dat zou ook kunnen idd, maar op deze manier vind ik leuker, gewoon omdat het kan.

Zou wel wat meer over dat dyndns willen weten. Kan me aardig redden op een pc, maar met scripten werken etc, heb ik geen kaas gegeten.
Mijndomein ondersteund volgens mij niet het automatisch updaten van het ip-adres. Je zal dus je domeinnaam moeten koppelen aan een dyndns provider.
Wat voor OS draai je?
Pagina: 1