Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[offertes] 3 Zonnepanelensystemen, graag advies

Pagina: 1
Acties:

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Topicstarter
Hey guys,

Vanwege de gedaalde prijzen tov enkele jaren geleden heb ik voor 3 systemen een offerte laten maken.

Ik krijg nog enkele adviseurs over de vloer om prijzen te vergelijken maar ik zou nu hier graag alvast
jullie mening willen hebben over de kwaliteit van de systemen en de prijs/kwaliteit verhouding om alvast een beter beeld te krijgen.

Ik gebruik op jaarbasis zo'n 2700 kwH, hoekwoning, 2 personen, zonder gezinsuitbreiding.
Mijn dak is hellend gericht op het zuidzuidoosten. Op het dak staan 1 schoorsteen en 2 CV-pijpen en naast het huis staat een boom waardoor ik dus zo nu en dan schaduw op mijn systeem zal hebben waardoor ik een paralellsysteem wil. Ik wil het systeem laten plaatsen door een bedrijf.

Ik wil een kwalitatief goed systeem. Wat vinden jullie van onderstaande opties:

10 x RECOM

10 Recom 280 Wp Black Panther
10 Enphase MAC250 micro omvormers
Montage Clickfit/Solfix voor pannendak

4506 euro

9 x LG

9 LG Neon 2 Black 300 Wp
9 Enphase MAC250 micro omvormers

5048 euro

10 x LG

10 LG Neon 2 Black 300 Wp
10 Enphase MAC250 micro omvormers

5537 euro

14x Phono Solar
Het systeem met beduidend goedkopere chinese panelen had door de lagere opbrengst 14 panelen nodig. Door de 14 micro-omvormers bleek dit net zo duur als 10 Recom panelen. De Chinezen bleken alleen interessant met 1 omvormer dus bij een ongewenste serie-schakeling.

Prijzen zijn:
*inclusief montage: all-in zonder bijkomende kosten;
*inclusief 5% korting als ik nog in september akkoord ga;
*ex BTW (omdat ik die toch terug krijg).

Wat denk ik zelf?

Ikzelf overweeg systeem "9xLG" omdat het kwalitatief een beter paneel is en, in mijn ogen, een uitstekende prijs/kwaliteit verhouding heeft. Ook met de minste onderdelen dus relatief gezien minder kwetsbaar voor

Twijfels?

Ik twijfel of ik niet voor "10xLG" moet gaan. Als na een X-aantal jaren mijn panelen minder gaan opbrengen dan heb ik met de 10 panelen wat meer speling. Tevens kan ik nu nog een paar jaar profiteren van een gunstiger salderingsregeling als ik meer opwek dan ik gebruik. Deze regeling zal versoberd gaan worden over niet al te lange tijd. Ook heb ik wat meer speling om in de toekomst wat meer verbruikers te kunnen bijplaatsen zoals een extra vriezer en/of projector (niet ondenkbaar).
Bij een verkoop in de toekomst ligt er ook een systeem dat een wat groter huishouden kan voorzien.

Twijfel gaat ook op voor "10 x Recom". Dat is in mijn ogen ook een prima systeem met een aanzienlijk lagere aanschafprijs. Ik kan alleen niet inschatten hoeveel beter de LG's zijn en blijven op de langere termijn. Nagenoeg dezelfde opbrengst als 9 LG's maar een stukje goedkoper en vermoedelijk een stapje terug in kwaliteit.

Ik hoop dat jullie me wat van advies kunnen voorzien hier over mijn keuzes :)

[ Voor 6% gewijzigd door Fraggert op 21-09-2016 11:11 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-11 21:40
Denk dat je over de kwaliteit van de de panelen geen zorgen hoeft te maken je risico zit bijna altijd in de omvormers die gaan als eerste. En dan geld vaak hoeveel kost het je extra per kw vs levensduur. 1000 euro is lastig terug verdienen. Je voordeel is 10x20 kw dus totaal 200kw maar op het totale system is het maar 7% minder opbrengst over de jaren maar je moet wel 1000 euro nu extra uitgeven. rond de 20% meer uitgeven. Over de levensduur kan ik niet veel zeggen maar als er wat mis gaat dan heb met 1000 euro in te pocket wel iets meer speel ruimte denk ik.

Ga even vanuit dat het tussen de LG en de Recom gaan (dit omdat minder panelen altijd beter is dan meer)

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 00:10

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Ik denk dat de kenners hier graag foto's van je dak willen zien. Zodat men in kan schatten hoeveel invloed die pijpjes hebben.
En ook de exacte afmetingen van je dak.

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 29-11 00:01
En, niet geheel onbelangrijk, wat is je budget?
Als je het makkelijk kunt missen, ga dan voor de 10x LG. Laag tweakergehalte maar wel goede opbrengst in kWh.
Houdt wel rekening met het PV virus, dus wel zo plaatsen dat je later nog wat bij kunt leggen (incubatie tijd is enkele weken tot maanden). Hoeveel kan je er totaal kwijt op je dak? Vol leggen zou mijn advies zijn, je hebt nooit teveel stroom. Maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke mening. Mijn verbruik was 2100 kWh per jaar en hier ligt nu ruim 6100 Wp op het dak....

Lees nog wel even wat salderen precies is, dat is je nog niet helemaal duidelijk.

[ Voor 34% gewijzigd door drielp op 21-09-2016 13:58 ]

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Er bestaan ook altijd nog 50 Vmpp monopanelen, waardoor je 2 strings kunt maken.
Koppel dat aan SMA's optitrac en laat die micro omvormers achterwege.
Ik reken het voordeel graag voor je uit ;-)
(mijn keuze is een SMA van markplaats, 1e terugverdiend)

maar eerst die foto's en maten van het dak.
Voor hetzelfde geld (ik denk minder geld) past er gewoon SF op. :P

Je geeft zelf al aan tvt belangrijk te vinden.
Dan moet je dat niet gaan zoeken in LG panelen en micro omvormers. (mijn mening)
Ook zelf plaatsen scheelt je al 1 jaar tvt.

[ Voor 33% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-09-2016 16:34 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Topicstarter
MeZZiN schreef op woensdag 21 september 2016 @ 11:19:
Denk dat je over de kwaliteit van de de panelen geen zorgen hoeft te maken je risico zit bijna altijd in de omvormers die gaan als eerste. En dan geld vaak hoeveel kost het je extra per kw vs levensduur. 1000 euro is lastig terug verdienen. Je voordeel is 10x20 kw dus totaal 200kw maar op het totale system is het maar 7% minder opbrengst over de jaren maar je moet wel 1000 euro nu extra uitgeven. rond de 20% meer uitgeven. Over de levensduur kan ik niet veel zeggen maar als er wat mis gaat dan heb met 1000 euro in te pocket wel iets meer speel ruimte denk ik.

Ga even vanuit dat het tussen de LG en de Recom gaan (dit omdat minder panelen altijd beter is dan meer)
Ik denk dat ik ten opzichte van de Recom's dan beter 500 meer investeer in de "9 x LG" om een stap in kwaliteit te maken.

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Topicstarter
Atomic2005 schreef op woensdag 21 september 2016 @ 12:43:
Ik denk dat de kenners hier graag foto's van je dak willen zien. Zodat men in kan schatten hoeveel invloed die pijpjes hebben.
En ook de exacte afmetingen van je dak.
Hier zijn 2 foto's. Het dak is 5 x7,5 meter zo'n beetje. Het dakraam in het midden ga ik weghalen tbv de zonnepanelen :)

Klikbaar voor fullsize

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qTHt8utftWSjsCVMswqF2BBm/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1afAoXSET9vx0BgJ8crhbFNz/thumb.jpg

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Topicstarter
drielp schreef op woensdag 21 september 2016 @ 13:49:
En, niet geheel onbelangrijk, wat is je budget?
Als je het makkelijk kunt missen, ga dan voor de 10x LG. Laag tweakergehalte maar wel goede opbrengst in kWh.
Houdt wel rekening met het PV virus, dus wel zo plaatsen dat je later nog wat bij kunt leggen (incubatie tijd is enkele weken tot maanden). Hoeveel kan je er totaal kwijt op je dak? Vol leggen zou mijn advies zijn, je hebt nooit teveel stroom. Maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke mening. Mijn verbruik was 2100 kWh per jaar en hier ligt nu ruim 6100 Wp op het dak....

Lees nog wel even wat salderen precies is, dat is je nog niet helemaal duidelijk.
Hahahhaha mooi verwoord :P

Het budget is toereikend genoeg voor nog wel meer panelen.

De salderingsregeling gaat echter versoberd worden helaas, dat weet je?, het heeft voor mij nu weinig zin om veel meer dan mijn eigen gebruik te instaleren.
Over niet al te lange tijd krijg je geen drol voor je teveel opgewekte kilowattjes.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik denk dat je beter een kleiner (CIGS) paneel zoals SF kan nemen. 1257 x 977
Veel schaduw op een groter monokristal paneel heeft meer negatieve invloed op de opbrengst.

Ik zeg het niet graag, maar gezien je schaduw (behoorlijk denk ik) is het beste Solar Frontier met Solar edge en optimizers een optie?
Per 2 panelen een P405 optimizer.

Qua prijs tov micro omvormers met LG's zal het niet veel schelen. Qua prestatie (en veel verspreidde schaduw) wel.

En wat je teveel opwekt moet je gewoon verbruiken.
Hier verdwijnt het in een l/w warmtepomp en een groot buffervat. En in mijn batterijtjes straks.
Je kan het ook zo zien, nu is de regeling gunstig, dus het snelst terugverdient. Straks is een "uitbreiding" iets minder de moeite. Dus volgooien dat dak nu, en niet later pas.

Persoonlijk zou ik gewoon een 2e hands SMA pakken met SF. (5 panelen in 1 string en meerdere strings parallel)
En een zaag aanschaffen of een paar koperen spijkers opzoeken :X

[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-09-2016 17:40 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op woensdag 21 september 2016 @ 16:49:
Ik denk dat je beter een kleiner (CIGS) paneel zoals SF kan nemen. 1257 x 977
Veel schaduw op een groter monokristal paneel heeft meer negatieve invloed op de opbrengst.

Ik zeg het niet graag, maar gezien je schaduw (behoorlijk denk ik) is het beste Solar Frontier met Solar edge en optimizers een optie?
Per 2 panelen een P405 optimizer.

Qua prijs tov micro omvormers met LG's zal het niet veel schelen. Qua prestatie (en veel verspreidde schaduw) wel.

En wat je teveel opwekt moet je gewoon verbruiken.
Hier verdwijnt het in een l/w warmtepomp en een groot buffervat. En in mijn batterijtjes straks.
Je kan het ook zo zien, nu is de regeling gunstig, dus het snelst terugverdient. Straks is een "uitbreiding" iets minder de moeite. Dus volgooien dat dak nu, en niet later pas.

Persoonlijk zou ik gewoon een 2e hands SMA pakken met SF. (5 panelen in 1 string en meerdere strings parallel)
En een zaag aanschaffen of een paar koperen spijkers opzoeken :X
Ik krijg vrijdag nog een installateur die SolarFrontier levert :)

Verder ben ik niet van plan zelf te monteren. Ik heb hier klussen zat en heb er geen zin in ook dat nog eens te gaan doen. Daarbij komt dat ik niet zo'n fan ben van electrawerk met aansluiten enzo. Ik wil dat systeem all-in kopen.

Voor wat betreft die boom, er staan er 5 hier in het laantje en die zijn allemaal ziek en we hebben al van de gemeente gehoord dat ze op den duur (enkele jaren) genekt worden :+

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 29-11 00:01
Fraggert schreef op woensdag 21 september 2016 @ 16:47:
[...]

Hahahhaha mooi verwoord :P

Het budget is toereikend genoeg voor nog wel meer panelen.

De salderingsregeling gaat echter versoberd worden helaas, dat weet je?, het heeft voor mij nu weinig zin om veel meer dan mijn eigen gebruik te instaleren.
Over niet al te lange tijd krijg je geen drol voor je teveel opgewekte kilowattjes.
Salderingsregeling gaat misschien in 2020 veranderd worden, dat horen we volgend jaar (2017). Wat het gaat worden weet nog niemand. Dat versoberen is dus nog helemaal niet zeker. Ik ga er voor het gemak maar vanuit dat eventueel nieuwe systemen met een aanpassing te maken krijgen en dat bestaande systemen hier buiten vallen. Dit is een aanname maar niet geheel ondenkbaar....
Daarom heb ik alvast alles vol gegooid, dan is het voor 2020 in ieder geval afbetaald en doet het minder zeer. En met een flink overschot kan je leuke dingen doen, ook 's winters. AUijtdehaag noemt het al, WP, boiler (staat hier al) en accu's.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-11 21:40
Fraggert schreef op woensdag 21 september 2016 @ 16:35:
[...]

Ik denk dat ik ten opzichte van de Recom's dan beter 500 meer investeer in de "9 x LG" om een stap in kwaliteit te maken.
Helemaal waar alle beetje kunnen helpen. Maar als je het budget heb alles vol leggen is meestal een goed idee. Later bij kopen kost weer meer in aanleg kosten in verhouding. en terug verdienen lukt wel.

Ben ik trouwens even blij dat we nog een oude meter hebben (weet niet voor hoelang volgend jaar wordt alle meter preventief vervangen maar goed dan zullen we maar even niet thuis zijn zeg ik maar)

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Topicstarter
Kleine update, kogel is door de kerk.

inmiddels meerdere offertes laten opstellen en in in zee gegaan met een installateur die bij 2 collega's zeer netjes te werk zijn gegaan.

12 x Solwarworld Sunmodule Plus 280 wp
12 x Enphase M250

3360 Wattpiek, 2900 kwh verwachtte opbrengst.

bedankt voor de reacties.

Pagina: 1