Vraag

• Shadow_Zero
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15-06 17:41
Het was even zoeken naar de juiste forum sectie, maar ik denk dat het hier het beste bij past (en zo niet, laat ik me graag corrigeren).

Situatieschets:
Ik heb hier een LG RH7900 hdd-dvd-recorder die ik jarenlang gebruikt heb, en daarnaast heb ik vorig jaar een tweedehands LG RH387H gekocht voor een zacht prijsje die ik toevallig tegen kwam (en dus niet kon laten liggen... ; ) ).

Nou was moeders hdd-recorder overleden en bedacht ik me om de oude RH7900 aan haar te geven en bij mij de RH387H in te zetten. Echter staan op de RH7900 nog programma's die ik bij voorkeur zou willen behouden. Ik kon er geen informatie over vinden, maar heb de stoute schoenen aangetrokken en de (Seagate) schijf van de RH7900 op de RH387H aangesloten. Helaas werkte dat niet. Toen ik hem weer terug op de RH7900 aan sloot leek alles wel te werken, maar ik kon de opgenomen programma's niet meer bekijken. Ik kan wel nieuwe opnames maken en die afspelen.

Vraag 1: (vooral uit nieuwsgierigheid): Wie kan verklaren wat hier is gebeurd? (partition table aangepast oid?)

Vraag 2: Hoe kom ik alsnog bij de opnames op deze schijf?

Als ik de schijf in Windows Computer Management bekijk ziet hij hem als RAW disk, en wilt een partition table aanmaken. Dit annuleer ik, gezien ik bang ben dat dat problemen geeft voor de LG hdd-recorder.

Ik heb m'n CentOS 5 live cd er ook even ingegooid, maar ik kan hem niet mounten omdat ik een file system moet opgeven. En dan is de grote vraag, welk file system is het?

Als ik forum posts her en der moet geloven gaat het om een VxWorks OS, alleen het file system lees ik een aantal verschillende dingen over, zoals:

vxext fs:
http://forum.videohelp.co...58&viewfull=1#post1393258
http://mybroadband.co.za/...7&viewfull=1#post11275537

rt11fs:
http://www.linuxquestions...-read-under-linux-604826/

Vraag 3: Als ik toch een partition table aan maak in Windows Computer Management, zou ik dan met een recovery tool wel bij de data kunnen? (met het risico dat ik opnieuw moet formatteren voor de LG hdd-recorder)

Er is ook een mooie From_hdd_lg_to_pc tool, http://www.ifndef.altervista.org/index_eng.html, maar die lijkt de RH7900 niet te ondersteunen (bij mij geeft hij iig aan dat hij geen LG schijf kan vinden).

En ook een interessante instructie: http://openlgtv.org.ru/wi...es_from_an_LG_DVR/PVR_HDD
maar zolang ik niet bij de bestanden kan, heb ik er nog niks aan.

Wellicht is stap 1 even om een clone te maken, dan kan ik daar mee stoeien, terwijl ik ondertussen de hdd-recorder weer in elkaar zet (staat nu nogal in de weg). Volgens mij kan ik dan deze tips volgen:
The linux dd command is suitable for creating "raw" 1:1 copies no matter wtf it is. Easily done via a live disk.
You could just image the complete harddisk.

dd if=/dev/(old_harddisk) of=image_harddisk

dd if=image_harddisk of=/dev/(new_harddisk)

It should work if the filesystem doesn't have some foo to bind it to a particular recorder which i doubt is true outside some bought divx's
(zelf geen ervaring met dd)

Heb LG ook nog gemaild, maar verwacht daar weinig van ^^

Tips, adviezen en suggesties zijn welkom!

Alle reacties

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Vraag 3: Als ik toch een partition table aan maak in Windows Computer Management, zou ik dan met een recovery tool wel bij de data kunnen? (met het risico dat ik opnieuw moet formatteren voor de LG hdd-recorder)
Waarom een partitietabel aanmaken? Een goede low-level recovery tool kan de rauwe schijf scannen. Kan volledig read-only, dus geen enkel risico. Kijk eens naar PhotoRec.

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:49

Blokker_1999

Full steam ahead

Je zal in de eerste plaats toch echt moeten achterhalen wat het gebruikte bestandssysteem is. Het overschrijven van de bestaande tabel gaat je alleen maar verder weg brengen van je doel (en het potentieel onmogelijk maken).

Je hebt 2 mogelijke bestandssystemen gevonden waarbij je voor de eerste op github een potentiële driver kunt vinden. Tijd om die te compileren en uit te proberen zou ik zeggen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• goarilla
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 31-05 21:19
Ik denk ook dat het best is om Mijzelf's advies op te nemen.
Maak een image en probeer data te vinden met photorec.
Ik zou ook direct opteren voor ddrescue ipv dd om een image te maken.

Mijn vermoeden is dat de schijf geherformatteerd is door jouw stoute-schoenen actie.

• Shadow_Zero
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15-06 17:41
Als hij geherformatteerd is, dan verwacht ik dat hij het ook helemaal niet meer zou doen in de originele LG hdd-recorder, of iig niet zonder melding. Het feit dat alle metadata, zogezegd, van de opnames er nog wel staat, alleen deze niet kan worden afgespeeld, doet mij niet vermoeden dat die andere LG de hdd geformatteerd heeft. Dit is uiteraard allemaal speculatie.

Ik heb momenteel problemen met m'n PC (geen idee of het toeval is, of gerelateerd is aan deze hdd activiteiten), dus moet dit even parkeren helaas.

Ik zal ook eens kijken naar ddrescue.

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:58

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Met de mensen hier boven. Laat niks naar de disk schrijven tot je zeker weet wat je doet, dat is de grootste fout die je kan maken. Experimenteren kun je beter op een los image doen.
Hecht niet te veel waarde aan wat Windows over die disk zegt, Windows is notoir slecht op dit gebied want Windows kent maar twee varianten "Windows" en "RAW". Een Linux of VXWorks schijf wordt dus inderdaad als "raw" of "leeg" bestempeld maar dat zegt niks.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:02

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Nou, Windows kent wel verschillende file systems. Te weten alle FAT systemen, het nieuwe exFAT uiteraard, NTFS en de rest is 'onbekend' tenzij er support voor wordt geïnstalleerd (denk aan de ext2 driver voor Windows en HFS+ support in Apple Bootcamp drivers). Als iets als 'raw' wordt aangegeven, herkent Windows de partitietabel niet. ;)

Commandline FTW | Tweakt met mate

Pagina: 1