Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe laptop voor studie

Pagina: 1
Acties:

• sap chicken
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-01-2021
Beste forum,

Ik ben momenteel bezig met een opleiding elektrotechniek aan de TU Eindhoven. Aan het begin van mijn vorige studie (HBO Electrotechniek) heb ik een laptop aangeschaft. Deze koste toen ongeveer 700 euro geloof ik (ASUS K53S met i5 en gt540m 2GB). Afgelopen jaar heb ik deze wat ververst met een nieuw setje van 8GB RAM en een SSD. Nu is deze laptop al aardig op leeftijd. Hij gaat nog maar net iets meer dan een uurtje mee op een volle accu en wil dus graag een nieuwe.

Wat ga je met je laptop doen?
Wat ik met de laptop ga doen is niet zo gek zwaar. Beetje Matlab, beetje programmeren, verslagjes typen misschien een licht spelletje. de laptop die ik nu heb is stevig zat daarvoor maar wil er liever niet op achteruit gaan qua performance.

Ik merk vaak dat wanneer ik met deze laptop bij een raam zit, kan ik alles heel slecht zien, zelfs of hoogste helderheid, het liefs wil ik voor de volgende een mat scherm. Ook vind ik de resolutie nu niet zo heel prettig, bij het programmeren of bij het routen van een PCB bijvoorbeeld kom ik eigen wel wat ruimte tekort vergeleken met een desktop. Het liefst heb ik dus gewoon een full HD scherm.

Wat is je budget?
Mijn budget licht tussen de 800-1100 euro.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Elke dag in mijn tas. Niet veel meer dan de laptop die ik nu heb. Als ik hem gebruik zet ik hem op een tafel en loop er verder niet mee rond. Mijn laptop nu is 15.6' en weegt ongeveer 2.4Kg. Ben eraan gewend dat er een zwaar ding in mijn tas zit.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik ben groot fan van mijn 15.6' formaat met compleet toetsenbord (numberpad). Dit wil ik dus niet graag veranderen.
Toen deze laptop nog nieuw was ging hij iets meer dan 4 uur mee op een volle accu, ik wil hier graag een stuk op vooruit terwijl hij het liefst nog iets lichter wordt (minder dan 2.4Kg).
Met een mat 1080p scherm.
Uit benchmarks merk ik dat de onboard graphics van skylake processoren veel beter zijn dan mijn oude 540m, ik weet dus niet of ik nog discrete graphics nodig heb.

Dus kortom:
15.6', <2.4Kg, vergelijkbare performance met oude laptop, 1080p mat scherm en zo goed mogelijke accuduur.

Vanuit de TUe kan ik voor 1050 euro een HP studio G3 krijgen. Een ding met een i7HQ en een quadro Nvidia kaart. Deze laptop heeft heel veel performance die ik niet nodig heb. Als ik zo rond kijk zie ik dat hij maar ongeveer 3.5 uurtjes op accu mee gaat. Ook mist deze een numberpad. Het is echter wel een goede deal, maar ik denk dat er voor het zelfde geld wat geschikters te vinden is.

Ik denk dat mijn oude laptop te vergelijken is met de Asus VivoBook R558UV alleen dan met full HD scherm.

Ik ben een beetje gaan zoeken en kom ook op een HP Pavilion 15-bc010nd voor 900 euro. Vergelijkbaar met campus laptop qua performance maar goedkoper en lichter en met numberpad.

Ook heb ik de Dell Latitude E5570-J992X zien staan voor 970 euro. Deze zou meer dan 8 uur mee gaan op accu. Deze mist alleen een grafische kaart en SSD (welke ik wel over kan zetten) en is verder een beetje beperkt in IO voor zijn prijs.

Zijn er nog mooie laptops die ik over het hoofd zie? Zou die campus laptop echt maar een paar uur mee gaan, ook als je de grafische kaart uit zet?

Zijn er ook manieren om erachter te komen hoe lang je op accu kan werken? Die HP bijvoorbeeld heeft iets van 60Wh aan accu maar gaat maar een paar uur mee, mijn laptop had iets van 54Wh en gaat even lang mee, terwijl hij een stuk zwakker is. De Dell zou veel langer mee gaan terwijl de accu even groot is. Ik snap dat, ook als je hem uit zet, de grafische kaart nog wat gebruikt, en dat sommige laptops gewoon zuiniger zijn, maar scheelt het echt zo veel?

Verwijderd

De MEDION ERAZER P6661. 15,6" Full HD scherm(anti-glare). i7 cpu. 128GB SSD + 1TB HD.
16GB geheugen. NVIDIA GeForce GTX 950M grafische kaart.

http://www.laptopshop.nl/...query=MEDION+ERAZER+P6661

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2016 14:08 ]

• sap chicken
Die medion lijkt mij een beetje overkill, wel een mooi ding.

Die asus, enig idee hoe lang die mee gaat op een volle accu?

• bjoran123
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 26-11 10:36
misschien iets meer zakelijk?

Wat ik weet van de dell is dat de accuduur wel goede 8u is.(werkdag)

pricewatch: Dell Latitude E5550-6399

[ Voor 19% gewijzigd door bjoran123 op 22-09-2016 11:27 ]

• sap chicken
Ik zag zelf de dell 5570, deze is met de nieuwe skylake cpu. Zit er veel verschil in met de oude, en krijg je met de oude meer waar voor je geld?
Pagina: 1