Advies gevraagd: Stereo Receiver tussen 300-350 euro

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 818929

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik ben opzoek naar een nieuwe Stereo Receiver. Momenteel bezit ik een Sony TA-D509 Receiver die behoorde tot een complete set. Mijn grootvader heeft deze set rond 1993 aangeschaft en ik heb deze 10 jaar geleden van hem gekregen. Vorig jaar is de laser van de cd-speler kapot gegaan, dit was te verwachten met 3 gebruiksuren per dag. De CD-speler was voor mij ideaal vanwege de fast-forwardfunctie. Ik leer nummers op mijn gitaar via gehoor en het is ideaal om een nummer een paar seconden terug te kunnen spelen. Toen ik vorig jaar opzoek ging naar een nieuwe CD-speler kwam ik erachter dat deze functie op veel moderne spelers ontbreekt, daarom heb ik bij de lokale kringloopwinkel een Phillips CD110 aangeschaft voor een 10'tje. Tevens bezit een zeer slechte platenspeler (van een stoffig Blokkermagazijn gehaald), deze zal ik spoedig vervangen.

Ik besloten om eerst een Receiver aan te schaffen en deze aan te sluiten op mijn oude Sony Speakers. In de nabije toekomst zal ik de speakers vervangen. Mijn budget bedraagt zo'n 300-350 euro (een paar tientjes meer is ook geen groot probleem). De reden dat ik een nieuwe receiver wil aanschaffen is dat ik graag een streamingmogelijkheid wil hebben (voor android of PC).

Vandaag heb ik een bezoekje gebracht bij de Mediamarkt en hier werd mij verteld dat ik het best een Pioneer VSX-531 kon aanschaffen binnen mij prijsklasse. De verkoper kwam echter erg opdringerig over en ik vertrouw niet alles wat hij zij. De Pioneer is een 5.1 apparaat (dus geen stereo), de verkoper zei dat je gewoon twee speakers kan aansluiten en dat er geen enkel kwaliteitsverschil is tussen stereo/5.1 (met twee speakers) en dat je dom bent om een stereo te kopen omdat je met de 5.1 zowel surround als stereo kan spelen. Ik ben een leek op het gebied van audioapparatuur maar naar mijn mening klopt dit niet(?), ik heb het geluid van Stereo altijd veel mooier gevonden dan Surround (voor muziek).

Graag zou ik willen weten wat ik het beste kan aanschaffen. Ik kwam net deze receiver tegen:

Yamaha stereo receiver RS202D
http://www.bcc.nl/beeld-e...iver-rs202d-zwart(220870)

Vriendelijke groet,

Martijn

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-04 16:18

Ursamajor

Astrofotograaf

Het is maar net hoe je instellingen staan op de receiver. De mijne kan ook gewoon stereo weergeven over 2 of 4 speakers (eigenlijk 6 incl sub en center). Dat vind ik weer veel mooier dan 2 stereospeakers. Hoewel, mijn moeder heeft een stereoset met 2 Canton zuilen die alleen al duurder zijn dan mijn set thuis, die klinkt echt fantastisch.

Maar, het is niet verkeerd om een 5.1 apparaat te kopen en deze alleen stereo te laten spelen. Aantal en type ingangen en extra's zijn ook zaken om rekening mee te houden.

Trouwens, of je nu een nieuwe stereoreceiver koopt of een tweedehands van Marktplaats, je kunt om te streamen ook een ChromeCast Audio voor 35 euro kopen en die op de tulp ingangen aansluiten. Dan kun je alles streamen wat je maar wil! Die zou dus ook op je huidige versterker kunnen.

[ Voor 21% gewijzigd door Ursamajor op 21-09-2016 09:47 ]

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swagger
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-01 23:24
Misschien dat er ergens een NAD 3020 als occasion te vinden is, deze heeft voldoende streaming mogelijkheden.

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Voor aankoopadvies hebben we een eigen forum-afdeling; ik verhuis je dus even naar Consumentenelektronica Aankoopadvies.

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-04 09:59

donny007

Try the Nether!

Voldoet je huidige versterker nog qua geluid? Dan is een ChromeCast Audio de voordeligste oplossing, daarmee kun je ieder stereosysteem streamingsmogelijkheden geven.

Een 5.1 receiver inzetten voor 2.1/2.0 is overigens geen enkel probleem; je kunt de overbodige kanalen gewoon uitschakelen.

[ Voor 9% gewijzigd door donny007 op 21-09-2016 10:39 ]

/dev/null

Topicstarter
Mijn huidige versterker voldoet nog qua geluid inderdaad, maar ik vind het tijd voor een nieuwe.

Ik had deze gevonden op internet en deze lijkt me wel wat. Wat vinden jullie?

http://www.homecinemacent...LzsgqnIo88CFYYp0wodxJ4ISg

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-04 09:59

donny007

Try the Nether!

Anoniem: 818929 schreef op donderdag 22 september 2016 @ 20:07:
Mijn huidige versterker voldoet nog qua geluid inderdaad, maar ik vind het tijd voor een nieuwe.

Ik had deze gevonden op internet en deze lijkt me wel wat. Wat vinden jullie?

http://www.homecinemacent...LzsgqnIo88CFYYp0wodxJ4ISg
Het is een prima receiver, maar niet de meest verstandige keuze.

Voor dat bedrag koop je een deftige 5.1/7.1 receiver met alle toeters en bellen die je zoekt.

pricewatch: Onkyo TX-NR646 Zwart
pricewatch: Denon AVR-X1200W

/dev/null

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:59
Swagger schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 23:26:
Misschien dat er ergens een NAD 3020 als occasion te vinden is, deze heeft voldoende streaming mogelijkheden.
Ik hoop dat je de NAD D-3020 bedoelt, de 3020 is zeker de moeite waard, maar is zou oud dat wifi en rj45 nog niet bestond...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Harstikke bedankt voor jullie reacties,

Ik heb de Onkyo TX-NR646 op het oog nu. Deze heeft inderdaad alle toeters in bellen die ik zoek (en meer kanalen voor als ik ooit nog een tv koop).

Ik heb mijn TV een paar jaar geleden weggedaan en er komt bijna zeker geen nieuwe TV, dus de meerdere kanalen ga ik waarschijnlijk nooit gebruiken. Waarschijnlijk, maar zeg nooit nooit. Twee boxen op een 5.1/7.1 geeft dus precies hetzelfde geluid dan een stereoapparaat? (waarom maken/verkopen ze dan nog stereoapparaten?)
Pagina: 1