Subwoofer aansluiten op stereo versterker?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:08
Hallo Tweakers ik ga van een mede tweaker een Subwoofer overnemen een REL Quake II. Mijn vraag was kan ik deze Subwoofer aansluiten op mijn versterker een Yamaha A-S201 http://europe.yamaha.com/...amps/a-s201_g/?mode=model

Ik heb 2x Klipsch RB51 dus beetje laag kan geen kwaad O-) Ook al gebruik ik hem meer voor muziek (Hans Zimmer/James Horner daar zit ook veel laag in daarom sub erbij).

Anders wordt het upgraden van versterker als niet anders kan maar momenteel weinig geld O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:51
Zo te zien kan dat niet. Op welke uitgang dacht je een subwoofer aan te sluiten dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klungeltweaker
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-09 14:54

klungeltweaker

Maakt altijd alles kapot ...

Met de Neutrik Speakon kabel kan je de Rel bij je luidsprekers aansluiten. Je versterker merkt daar niets van i.v.m. de hoge impedantie.

https://www.gebruikershan...w-handleiding-433749.html

Dit is trouwens ook de gewenste wijze van aansluiten.

[ Voor 11% gewijzigd door klungeltweaker op 20-09-2016 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:25

kraats

Ik rol

Als ik de plaatjes op internet mag geloven zit er een high level input op die je parallel aan je speakers kunt aansluiten

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amdwarrior
https://www.cnet.com/how-...oofer-to-a-stereo-system/
Alleen wat voor soort opzet stukje heb je precies nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats

kraats

Ik rol

Normaal heb je geen 'opzetstukje' nodig. Heb je wel een high level kabel bij de subwoofer of moet je die nog kopen? In de handleiding van je sub staat hoe je 'm dan aan moet sluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amdwarrior
Ik zal even vragen aan de verkoper :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:45

JvS

Ik heb hem zelf ook

Je hebt een neutrik speakon plug en twee uidsprekerkabels nodig, die prik je parallel met je speakers in je luidsprekeraansluitingen en dan werkt het.

[ Voor 3% gewijzigd door JvS op 20-09-2016 20:44 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:02
JvS schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 20:44:
Je hebt een neutrik speakon plug en twee drie luidsprekerkabels nodig, die prik je parallel met je speakers in je luidsprekeraansluitingen en dan werkt het.
;)

Ook al zegt Rel van wel, is de speaker-level niet de meest ideale aansluiting. Ik zie zo snel niet of/hoe je de fase kunt regelen. Zonder faseregeling is het volgens mij lastig om de sub goed af te stemmen op de speakers. Ik weet niet of het ook voor speaker-level geldt, maar normaliter is het signaal in een subwoofer wat langer onderweg dan in een speaker.

Hou er dus rekening mee dat de sub mogelijk niet de verbetering geeft die je wenst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

High level gaat gewoon via een grote weerstand naar de line level in (intern) en wordt dan weer door de eigen sub versterker versterkt en ondergaat voor versterking dezelfde potentiele instellingen. Dus de manier van aansluiten maakt op zich niet zoveel uit.

Die signaal lengte gaat om minder dan een ms, daar ga je de oorlog niet mee verliezen.

[ Voor 51% gewijzigd door JvS op 20-09-2016 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:47

Jag

Welke signaal lengte hebben jullie het nu over?

Voordeel van low level is iig dat je wat flexibeler bent in de filters die je gebruikt. Bijv een high pass filter voor de front speakers. Nu gaan die sowieso full range draaien. Dat hoeft overigens helemaal niet erg te zijn.

[ Voor 70% gewijzigd door Jag op 20-09-2016 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amdwarrior
JvS schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 20:44:
Je hebt een neutrik speakon plug en twee uidsprekerkabels nodig, die prik je parallel met je speakers in je luidsprekeraansluitingen en dan werkt het.
Afbeeldingslocatie: http://rel.net/wp-content/uploads/2012/06/CONNECTION-1.jpg
Die dus ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinL94
  • Registratie: Juli 2011
  • Nu online
Jep, klopt! Heb het hier ook zo aangesloten en dat gaat prima. Kabeltje is ook nog prima zelf te maken als je een beetje oplet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amdwarrior
Heb jij zelfde subwoofer toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:02
Jag schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 22:02:
Welke signaal lengte hebben jullie het nu over?

Voordeel van low level is iig dat je wat flexibeler bent in de filters die je gebruikt. Bijv een high pass filter voor de front speakers. Nu gaan die sowieso full range draaien. Dat hoeft overigens helemaal niet erg te zijn.
Ik doelde op het feit dat sommige subwoofers door audyssey een grotere afstand krijgen toegewezen dan daadwerkelijk het geval is. Dit zou komen door interne "vertraging" van het signaal. Maar als jullie zeggen dat het niet van invloed is, leg ik me daar meteen bij neer. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag

Jag

Nou, vertraging krijg je wel door dsp's met adc en dac conversies in de signaalketen. Maar als er alleen analoge filters worden gebruikt, wat bij de meeste subs het geval zal zijn, dan wordt wel de fase anders maar geen delay toegevoegd.

• Freubel
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20-10 18:02
Er kan toch ook een stereo naar mono cinch kabel op de REC uitgang van de versterker gezet worden ? Die leid je vervolgens naar de sub. Of mis ik ergens iets ?

Een quote is een gebrek aan originaliteit

• kraats

kraats

Ik rol

Freubel schreef op woensdag 21 september 2016 @ 06:48:
Er kan toch ook een stereo naar mono cinch kabel op de REC uitgang van de versterker gezet worden ? Die leid je vervolgens naar de sub. Of mis ik ergens iets ?
die REC uitgang is niet geregeld met de volumeknop, dus je sub staat dan altijd even hard, onafhankelijk van je speakers. Niet zo praktisch

• Freubel
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20-10 18:02
kraats schreef op woensdag 21 september 2016 @ 06:58:
[...]
die REC uitgang is niet geregeld met de volumeknop, dus je sub staat dan altijd even hard, onafhankelijk van je speakers. Niet zo praktisch
De REL heeft toch een volume knop ?

Een quote is een gebrek aan originaliteit

• kraats

kraats

Ik rol

Dus elke keer als je je volume op je versterker aanpast moet je dat ook (redelijk precies) doen op je subwoofer. Kan wel, in de praktijk heel onpraktisch. Ik ken maar weinig mensen die hun versterker altijd even hard gebruiken

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dat doet niemand. Dat is ook onwerkbaar. Feitelijk moet je dan 20x per dag je subwoofer opnieuw instellen.

• Amdwarrior
Ik merk het wel best kan ik even ergens 5.1 versterker kopen :P

• kraats

kraats

Ik rol

Amdwarrior schreef op woensdag 21 september 2016 @ 09:01:
Ik merk het wel best kan ik even ergens 5.1 versterker kopen :P
Als je verder tevreden bent met deze versterker hoeft dat niet, hoor. High-level aansluiten van een sub kan prima. Alleen lastig dat je bij REL daarvoor een speciale kabel nodig hebt.

• RobinL94
  • Registratie: Juli 2011
  • Nu online
Amdwarrior schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 22:23:
Heb jij zelfde subwoofer toevallig?
Ik heb de Rel Q150E die ook over zo'n aansluiting beschikt. Overigens adviseert Rel zelf het gebruik van de high-level ingang. Fase-regeling zit gewoon op de subwoofer zelf.

[ Voor 7% gewijzigd door RobinL94 op 21-09-2016 09:29 ]

• Amdwarrior
RobinL94 schreef op woensdag 21 september 2016 @ 09:27:
[...]

Ik heb de Rel Q150E die ook over zo'n aansluiting beschikt. Overigens adviseert Rel zelf het gebruik van de high-level ingang. Fase-regeling zit gewoon op de subwoofer zelf.
Leuke subwoofer voor kleine ruimte?

• Amdwarrior
Okee ik heb neutrik speakon besteld als ik het goed begrijp moet ik nog 3 speakers kabels erop aansluiten
Rood/geel/zwart is die officiële kabel die ik niet heb.Hebben die kleuren ook betekenis of moet ik gewoon via speaker kabels plus/plus/min aanhouden?

• kraats

kraats

Ik rol

Het gaat inderdaad niet om de specifieke kleuren, maar ik kan niet met zekerheid zeggen hoe ze in de originele kabel aangesloten zitten in de speakon aansluiting. Ik hoop dat ze geen afwijkende pinbezetting hebben gebruikt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag

Jag

Kleur van aders maakt natuurlijk niet uit, zo lang je maar weet wat wat is. De pin bezetting moet je idd echt ff in handleiding opzoeken. Ik kan wel bedenken wat ik logisch zou vinden maar daar heb je weinig aan.

• Amdwarrior
Pin van Neutrik bedoel je neem ik aan?
https://www.thomann.de/nl...1tOdsnIYPd9HrgaAral8P8HAQ

https://www.thomann.de/nl...vDNpsNUmFj9sVEaAllN8P8HAQ
Die laatste moet ik hebben toch 4 polige (4 aansluitingen toch?)

• Jag

Jag

Dat sowieso. En 1+/1- zal wel linker kanaal zijn en 2+/2- rechter kanaal, maar dat moet je checken in de handleiding van de Rel sub natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amdwarrior
Ook misschien noob vraag ik heb 3 speakers kabels nodig maar bedoelen ze niet 1,5 want er staat 1 op plus 1 op min en 1 op plus (1 speaker kabel heeft standaard toch altijd plus en min ?) Heb supra kabel .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-10 12:37

donny007

Try the Nether!

De min is in 99% van de gevallen intern doorverbonden in de versterker (of je moet iets heel exotisch hebben met gescheiden voedingen).

In het aansluitschema van REL komen ze weg met één min omdat het opgenomen speakervermogen van de subwoofer nihil is.

Je hebt een Neutrik kabel met drie polen nodig; of een kabel met vier polen ook geschikt is durf ik niet te zeggen.

Edit: Zie ook de info van REL, http://rel.net/support/rel-connectivity/

[ Voor 9% gewijzigd door donny007 op 25-09-2016 10:58 ]

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amdwarrior
Ik zit te googlen op Neutrik kabel maar resultaten zijn erg vaag allemaal. Kunnen jullie misschien link geven van webshop die ze verkopen?

https://www.google.nl/sea...+subwoofer+kabel&tbm=shop

Krijg bijna alleen female to female neutrik kabels ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Bk Electronics verkoopt ze kant en klaar op eBay, misschien is dat wat voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amdwarrior
Jag schreef op zondag 25 september 2016 @ 11:29:
Bk Electronics verkoopt ze kant en klaar op eBay, misschien is dat wat voor je.
d:)b Zie het staan bedankt *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amdwarrior
Ook mensen ik heb de kabel binnen :P Die 3 kleuren kabels moeten toch op zelfde terminal als front speakers toch ipv zelfstandig ? Ik heb namelijk 2x left/front -/+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02:02

FeaR

In GoT we trust

Amdwarrior schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 08:35:
Ook mensen ik heb de kabel binnen :P Die 3 kleuren kabels moeten toch op zelfde terminal als front speakers toch ipv zelfstandig ? Ik heb namelijk 2x left/front -/+.
Kabel op dezelfde terminals als de front speakers inderdaad aangezien je daar het signaal van af gaat tappen.

Afbeeldingslocatie: http://rel.net/wp-content/uploads/2012/06/CONNECTION-1.jpg

Bron

Let wel dat niet elke Klasse D-versterker het even tof vindt om zo aan te worden gesloten. Maar dat is dus alleen Klasse D en lang niet alle.

[ Voor 9% gewijzigd door FeaR op 07-10-2016 08:58 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amdwarrior
Bedankt ik ga het even proberen

Klasse D is toch die versterkers die meegeleverd zitten bij die speelgoed 5.1 500watt setjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-10 13:14
Amdwarrior schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 09:16:
Bedankt ik ga het even proberen

Klasse D is toch die versterkers die meegeleverd zitten bij die speelgoed 5.1 500watt setjes?
Je zou de NAD D-7050 eens moeten luisteren... Die knalt zelfs zonder vervorming grote vloerstaanders de winkel uit. Ik had er geen vertrouwen in, maar hij heeft veel indruk gemaakt. Om die reden staat hij nu op m'n bureau met 2 100W B&W speakers.

Er zijn meer merken met (ander vormgegeven) amps, o.a. Rotel.

[ Voor 6% gewijzigd door PageFault op 07-10-2016 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats

kraats

Ik rol

FeaR schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 08:57:
Let wel dat niet elke Klasse D-versterker het even tof vindt om zo aan te worden gesloten. Maar dat is dus alleen Klasse D en lang niet alle.
Uhhmm.. doel je op de push-pull opstelling van een Klasse D-versterker? Dat geeft alleen problemen als je van beide kanalen de min pool aan elkaar zou verbinden. Dat doe je met deze opstelling niet.
Die push-pull uitgang kun je trouwens ook bij 'gewone' versterkers vinden, maar wordt niet zoveel toegepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amdwarrior
PageFault schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 09:21:
[...]

Je zou de NAD D-7050 eens moeten luisteren... Die knalt zelfs zonder vervorming grote vloerstaanders de winkel uit. Ik had er geen vertrouwen in, maar hij heeft veel indruk gemaakt. Om die reden staat hij nu op m'n bureau met 2 100W B&W speakers.

Er zijn meer merken met (ander vormgegeven) amps, o.a. Rotel.
Op paar uitzonderingen na maar volgens mij merendeel van die 5.1 kant en klare setjes :'(

Okee klopt het dat er geen aan en uit knop op sub zit?

[ Voor 5% gewijzigd door Amdwarrior op 07-10-2016 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02:02

FeaR

In GoT we trust

kraats schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 09:31:
[...]
Uhhmm.. doel je op de push-pull opstelling van een Klasse D-versterker? Dat geeft alleen problemen als je van beide kanalen de min pool aan elkaar zou verbinden. Dat doe je met deze opstelling niet.
Die push-pull uitgang kun je trouwens ook bij 'gewone' versterkers vinden, maar wordt niet zoveel toegepast.
Ik weet de achterliggende gedachte er niet van. Op HT Forum waren wat posts over Klasse D-versterkers die in protect sprongen bij het aansluiten van een BK/REL via High Level.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats

kraats

Ik rol

FeaR schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 09:40:
Ik weet de achterliggende gedachte er niet van. Op HT Forum waren wat posts over Klasse D-versterkers die in protect sprongen bij het aansluiten van een BK/REL via High Level.
Ah so.. ga ik eens testen thuus.. als ik weer wat tijd over heb :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amdwarrior
Oké hij doet het moet wel zeggen heerlijk ingetogen bas maar toch redelijk laag (was gisteren bij kennis die hebben 5.1 Samsung setje moet zeggen wat is die bas overdreven aanwezig soms muziek soms slecht te verstaan vanwege overheersende bas :'(
Pagina: 1