[MB Pro] Photoshop / Lightroom. Dual of Quad core?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:06
Hoi allen,

ik ben momenteel in de markt voor een MB Pro en daarbij twijfel ik tussen een 13" of een 15".

Het verschil tussen deze zit hem met name in de processor die bij de 13" een dual core is en bij de 15" een quad core.

Ik ga de MB Pro voornamelijk gebruiken voor fotobewerking in Adobe Lightroom en Photoshop.
De machine zal voorzien worden van (minimaal) 16GB werkgeheugen en een 256GB schijf (SSD mogelijk??). Daarnaast wordt de machine aan twee monitoren gekoppeld, dus het formaat van het eigen scherm is niet heel boeiend.
De foto's zullen daarbij op een externe schijf komen te staan, dus de schijf in de MB Pro is puur voor de software en de foto's die ik op dat moment aan het bewerken ben.

Iemand die mij kan vertellen of een quad core echt zoveel meerwaarde bied in deze applicaties t.o.v. een dual? Want op zich is 13" wel prettig qua draagbaarheid, plus het scheelt aardig in de prijs :)

Hoor graag van jullie.

Beste antwoord (via PdeBie op 21-09-2016 17:47)

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 05-10 22:49
PdeBie schreef op woensdag 21 september 2016 @ 14:32:
Klopt, ik heb ook nog een Fuji ja. Maar het meest werk ik nog met m'n trouwe Nikon (al merk ik wel een verschuiving).

Maar in principe is het verschil dual / quad nog niet echt noemenswaardig te noemen.

Ander idee:
Mac Mini met 16Gb.
Dan ben ik niet portable, maar scheelt wel een hoop in de kosten.
Het verschil is zeker wel noemenswaardig te noemen, ik bedoelde dat Fuji bestanden soms net wat extra nodig hebben. Hier is bijvoorbeeld een uitgebreide test uit 2015 gefocust op de prestatie bij welke hoeveelheid cores. Meer dan 5 cores lijkt meestal niet veel uit te maken maar het hele CC pakket wordt steeds beter geoptimaliseerd voor multi core tasking.

Ik weet niet hoeveel en wat je edit, afhankelijk van hoe zwaar je bewerkingen zijn kan het het waard zijn.

Edit: samenvatting. Meerdere fysieke cpu's maakt niet zo veel uit. Tussen tussen 1 en 4 cores is er merkbaar verschil, alles daarboven is niet echt belangrijk, een hoge kloksnelheid is minstens zo belangrijk.

[ Voor 9% gewijzigd door Sluw op 21-09-2016 15:20 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:51

nelizmastr

Goed wies kapot

Het ligt eraan welke resolutie foto's we over praten, hoeveel layers, professioneel of niet professioneel etc.

Als je enkele tientallen layers en met vele megapixels tegelijk werkt zal een quad core zeker helpen. Als het meer richting hobby zit, zou een dual core makkelijk mee moeten kunnen. Overigens hebben alle Mac laptops SSD's. Harde schijven zijn zooooo 1983.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Semi-professioneel. Grotendeels hobby, maar af en toe een klus.

Hoeveel lagen verschilt per foto. Meestal kan ik het in een paar lagen af, soms zit ik met 20~30 lagen te werken. Foto's uit mijn huidige camera zijn 16MP, dus niet bijzonder hoog, maar ook niet heel laag.

De meeste foto's worden uiteindelijk toch verkleind voor web gebruik, maar ik wil wel ook fatsoenlijk printwerk kunnen regelen indien gewenst.

• Sluw
PdeBie schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 21:39:
Semi-professioneel. Grotendeels hobby, maar af en toe een klus.

Hoeveel lagen verschilt per foto. Meestal kan ik het in een paar lagen af, soms zit ik met 20~30 lagen te werken. Foto's uit mijn huidige camera zijn 16MP, dus niet bijzonder hoog, maar ook niet heel laag.

De meeste foto's worden uiteindelijk toch verkleind voor web gebruik, maar ik wil wel ook fatsoenlijk printwerk kunnen regelen indien gewenst.
Je fotografeert toch ook deels met Fuji? Ik merk op mijn quad I7 macbook pro dat 'ie bij veel Fuji raws even moeite heeft, volgens mij doordat het demosaicen bij Fuji files meer processorkracht kost.

Verder maakt een snelle harde schijf en veel geheugen ook veel uit, ik zou van die externe schijf zeker een ssd maken.

• PdeBie
Klopt, ik heb ook nog een Fuji ja. Maar het meest werk ik nog met m'n trouwe Nikon (al merk ik wel een verschuiving).

Maar in principe is het verschil dual / quad nog niet echt noemenswaardig te noemen.

Ander idee:
Mac Mini met 16Gb.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Sluw
PdeBie schreef op woensdag 21 september 2016 @ 14:32:

Ander idee:
Mac Mini met 16Gb.
Het verschil is zeker wel noemenswaardig te noemen, ik bedoelde dat Fuji bestanden soms net wat extra nodig hebben. Hier is bijvoorbeeld een uitgebreide test uit 2015 gefocust op de prestatie bij welke hoeveelheid cores. Meer dan 5 cores lijkt meestal niet veel uit te maken maar het hele CC pakket wordt steeds beter geoptimaliseerd voor multi core tasking.

Ik weet niet hoeveel en wat je edit, afhankelijk van hoe zwaar je bewerkingen zijn kan het het waard zijn.

Edit: samenvatting. Meerdere fysieke cpu's maakt niet zo veel uit. Tussen tussen 1 en 4 cores is er merkbaar verschil, alles daarboven is niet echt belangrijk, een hoge kloksnelheid is minstens zo belangrijk.

[ Voor 9% gewijzigd door Sluw op 21-09-2016 15:20 ]

• Sluw
Wacht je trouwens niet op de nieuwe macbooks? Schijnen begin volgende maand aangekondigd te worden. betere specificaties voor de nieuwe lijn, betere prijzen voor de huidige.

Ben zelf ook met een schuin oog naar een vervanger aan het kijken :'( 8)

Bron: macrumors

• PdeBie
Sluw schreef op woensdag 21 september 2016 @ 18:08:
Wacht je trouwens niet op de nieuwe macbooks? Schijnen begin volgende maand aangekondigd te worden. betere specificaties voor de nieuwe lijn, betere prijzen voor de huidige.

Ben zelf ook met een schuin oog naar een vervanger aan het kijken :'( 8)

Bron: macrumors
Ow dat wist ik niet. Beter dan om even te wachten inderdaad :)
Pagina: 1