Boeiboorden laten vervangen, beschadigingen aan daktrim.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 28-06 10:24
Even een vraagje omdat ik niet helemaal zeker ben of ik nu een zeur ben, of dat dit opgelost zou moeten worden.

Ik heb vandaag mijn boeiboorden van het plat dak laten vervangen omdat de oude aan het wegrotten waren. Nu is er watervaste plaat met grondverf opgezet die nog geverfd moet gaan worden. Als onderdeel van deze vervanging is er uiteraard een nieuwe daktrim op gezet. Nu zag ik dat er horizontale strepen op de daktrim aanwezig waren na plaatsen. De dakdekker gaf aan dat die wel te verwijderen zijn met wasbenzine en dat het puur vuiligheid is die er met het transport op is gekomen.

Ik heb vervolgens mijn best gedaan en met wasbenzine aan de slag gegaan, maar de strepen blijven. Ook met mijn nagel krijg ik het er niet af gekrast dus het lijkt echt embedded te zitten in de daktrim.

Nu is mijn vraag: ben ik gewoon een zeikerd die over detailzaken zeurt, of is dit iets wat gewoon smetvrij zou moeten worden opgeleverd? Kortom, heb ik dit maar te accepteren of moet de dakdekker dit fixen?

Mocht iemand een eenvoudige methode uit ervaring weten zodat ik het zelf kan fixen dan is dat ook prima natuurlijk.

Plaatje zegt meer dan duizend woorden: Het gaat dus om de horizontale iets donkerdere strepen. Die vingervlekken etc krijg ik er wel gewoon af. (Let niet op de boeiboorden want die moeten geschilderd worden ;))

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/263a5o5.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ik zou het lekker zo laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Voelt het nog wel glad aan ? Lijkt me gewoon een verkleuring. Boeien, vies worden ze toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:50
Tja, bij een gemiddeld plat dak van schuur of garage zeur je niet om zoiets. Als dit precies in het aangezicht van je verder nette huis zit dan vraag je mogelijk om dat stuk trim even te vervangen.

Zoals hierboven al gezegd: over verloop van tijd is een typische daktrim geen glimmend verschijnsel.

[ Voor 22% gewijzigd door Rukapul op 20-09-2016 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsme
  • Niet online
Ik sta op het punt het zelfde te laten doen hier, ik zou hier zeker moeilijk over doen, moet gewoon netjes worden opgeleverd.

Nothing to see here

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 217290

die zwarte vegen komen van het over elkaar schuiven, trillen, schuren met transport / inpakken / uitpakken van de profielen. Vrijwel niet te voorkomen of je moet ze per stuk verpakken maar dan worden ze gelijk 3x zo duur.
Maar dit zijn materialen die veelal meer een technische functie hebben dan een cosmetische. Tenzij je vraagt om gespoten of hoog gepolijste trimmen maar denk niet dat je dat gedaan hebt.

En als je het echt perse weg wilt hebben moet je koperpoets of ander polijst middel nemen en de boel even napolijsten niet extreem veel werk maar dan heb je ze wel mooi glimmend ;) Kan zelfs tot spiegel effect aan toe als je er echt moeite in stopt. Overigens wil je ze spiegelend houden mag je elke week het dak op en na elke regen bui...

In de praktijk zal door het verkleuren van het aluminium de profielen wat doffer worden en valt dit ook gelijk een stuk minder op.

Overigens hoop ik dat de foto bewerkt is / slecht want de onderrand van je hout ziet er heel vaag uit :). En waarom niet gelijk trespa laten steken? Prijsverschil is niet heel groot en ik heb zelf een broertje dood aan schilderwerk doe mij maar lekker kunststof :P

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 217290 op 20-09-2016 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 258387

Ik zou het netjes willen hebben. Ik zou de dakdekker vragen om het zelf even weg te halen. Het hoort toch gewoon schoon opgeleverd te worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:11
Als het vuil is, kan de dakdekker het zelf ook weghalen. Lukt dat niet, dan kan hij zijn eigen conclusie trekken. ;)

Maar de profielen kunnen inderdaad schuiven met transport. Wat wel heel erg in de sector is, is dat men gewoon dingen plaatst totdat er iemand piept.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:33
Alu kun je wellicht licht opschuren, oxideert vanzelf weer.

En wat Sjon zegt - beetje trots zijn op je werk mag wel. Vind het stuk hout wat is opgehangen er ook aardig rabbig uit zien voor een nieuw iets. Hoe krom is dat gezaagd? :F

[ Voor 61% gewijzigd door NiGeLaToR op 20-09-2016 16:38 ]

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dat mag de schilder oplossen is het credo. Dit lijkt bijna op decoupeerzaag-zonder-geleider werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
Anoniem: 217290 schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 16:24:
die zwarte vegen komen van het over elkaar schuiven, trillen, schuren met transport / inpakken / uitpakken van de profielen. Vrijwel niet te voorkomen of je moet ze per stuk verpakken maar dan worden ze gelijk 3x zo duur.
Maar dit zijn materialen die veelal meer een technische functie hebben dan een cosmetische. Tenzij je vraagt om gespoten of hoog gepolijste trimmen maar denk niet dat je dat gedaan hebt.

En als je het echt perse weg wilt hebben moet je koperpoets of ander polijst middel nemen en de boel even napolijsten niet extreem veel werk maar dan heb je ze wel mooi glimmend ;) Kan zelfs tot spiegel effect aan toe als je er echt moeite in stopt. Overigens wil je ze spiegelend houden mag je elke week het dak op en na elke regen bui...

In de praktijk zal door het verkleuren van het aluminium de profielen wat doffer worden en valt dit ook gelijk een stuk minder op.

Overigens hoop ik dat de foto bewerkt is / slecht want de onderrand van je hout ziet er heel vaag uit :). En waarom niet gelijk trespa laten steken? Prijsverschil is niet heel groot en ik heb zelf een broertje dood aan schilderwerk doe mij maar lekker kunststof :P
De onderrand ziet er zo vaag uit omdat hier grijze grondlak voor is gebruikt. De plaat is namelijk doorgezaagd en de onderkant moet dan weer opnieuw in de grond gezet worden. Met die grijze kleur treed er inderdaad wat optisch bedrog op, maar de plaat is keurig recht.

Als ik het goed begrijp zal er dus door het weer wel het een en ander gaan verkleuren op de trim waardoor het bijna wegvalt. Als ik mijn best wil doen dan kan ik het wel wegpoetsen.

Sommigen zouden zich er dus wel aan ergeren en anderen niet. Ik denk dat ik er maar geen heisa om ga maken en het zo maar laat. Als het me nog echt gaat storen (na een tijd verweer waarbij het nog steeds te duidelijk zichtbaar is) dat ik het dan meteen goed aanpak door het te polijsten.

Thanks voor de behulpzame reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 21:50
Anoniem: 217290 schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 16:24:
En waarom niet gelijk trespa laten steken? Prijsverschil is niet heel groot en ik heb zelf een broertje dood aan schilderwerk doe mij maar lekker kunststof :P
Precies, ik heb zelfs een boeiboord van gecoat metaal laten plaatsen bij m'n garagebox. Veel van m'n buren immiddels ook :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
De reden dat ik voor watervaste plaat ben gegaan is dat de schilder hier over 2 weken alle kozijnen komt schilderen (plus hier en daar wat houtrot fixen) omdat de vorige eigenaren het te lang uitgesteld hebben. Dan neemt hij meteen het boeiboord mee. Ik laat hem de boel elke 5-6 jaar opnieuw schilderen dus dan neemt hij dat stuk ook maar gewoon mee.

Vind het persoonlijk mooier als de platen dezelfde kleuren krijgen als de rest van het huis. Met die trespa etc ziet het er imho toch altijd wat minder uit, ook al heb je zogenaamd een RAL die zogenaamd hetzelfde als de kleur die ik op kozijnen gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Als je gaat schilderen gebruik dan een goede urethaan verf anders is het met 20 jaar weer weggerot. Hoop voor je dat het geen grondverf is maar randsealer maar die beschermt ook maar 15 jaar.

Wil je boeihout echt goed hebben zet het in een goede epoxy en daarna 2 componenten verf. De verf gaat minimaal 30 jaar mee en de epoxy zorgt dat het nooit gaat rotten.

Watervaste plaat zegt ook niet zoveel , in de bouw wordt veel met uniprime platen gewerkt en als die een paar dagen in de douw liggen zit de plaat zo boven de 30 % vocht.

Dit soort dingen kun je trouwens prima zelf doen. Boeihout kost maar een paar tientjes bij de houthandel en dan wordt het gelijk gezaagd en ook netjes.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snavel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-03 15:08
Watervast betekent niet dat de plaat geen vocht opneemt, dit betekent dat het multiplex watervast verlijmd is. De correcte term voor deze platen is WBP, dit staat voor Water Boiled Proof. Dat wil zeggen dat deze platen voldoen aan de "kookproef", 72 uur zonder dat de lagen loslaten (delamineren). Het is een misverstand dat deze platen geen vocht opnemen, krimp en/of zwelgedrag blijft aanwezig!
De aanduiding WBP is nodig om het multiplex buiten te kunnen gebruiken (exterieurkwaliteit).

Uniprime is gewoon een merk (wel een A-merk), zegt nog niet meteen heel veel over kwaliteit, naast WBP is het belangrijk wat het type plex is (Okoume bv.), dat zegt vele malen meer over de kwaliteit van de plaat en of deze geschikt is voor buiten.

Interieurkwaliteit heb je voor een paar tientjes, exterieurkwaliteit is wel vrij aan de prijs, 1 plaat kost al snel €100,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Jup, maar als je die gewoon meeneemt in het schilderwerk, hoef je ze eigenlijk nooit te vervangen. Vorige eigenaar had hier interieurmultiplex. Daar vallen gewoon de vellen fineer vanaf.

En trespa... :N :p

[ Voor 5% gewijzigd door Señor Sjon op 20-09-2016 20:54 ]

Anoniem: 35872

Gewoon zelf even met een polijst machine en wat commandant 4 overheen gaan.. Zijn ze weer als nieuw!!
Werkt zelfs op 10 jaar oude delen :P

• Widow
  • Laatst online: 27-05 13:01
Ik zou persoonlijk die schroefgaten dichtplamuren, en dan een laag verf erover. Dan ben je ook van die grijze rand af.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Ik zou het niet accepteren. Als het echt met wat wasbenzine weg is dan komt de dakdekker even langs met een flesje.

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Rukapul schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 16:17:
Zoals hierboven al gezegd: over verloop van tijd is een typische daktrim geen glimmend verschijnsel.
Dat kan wel zijn, maar dat is geen reden om het zo visueel slecht op te leveren.

Als je een nieuwe auto koopt accepteer je dat toch ook niet? Veeg op de lak en als antwoord van de verkoper "Maakt voor de functionaliteit niet uit en wat wasbenzine erop zie je er niets meer van"

Misschien niet geheel in verhouding die vergelijking maar je begrijpt waar ik heen wil?
benchMarc schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 16:09:
Nu is mijn vraag: ben ik gewoon een zeikerd die over detailzaken zeurt, of is dit iets wat gewoon smetvrij zou moeten worden opgeleverd? Kortom, heb ik dit maar te accepteren of moet de dakdekker dit fixen?
Nee. Het komt weinig professioneel over om het zo af te leveren en dan ook nog eens met een gemakkelijk "ah joh met wat wasbenzine poets je het zo weg"

Waarom deed hij dat dat in eerste instantie niet zelf als het zo simpel is? :? 8)7

[ Voor 53% gewijzigd door RodeStabilo op 21-09-2016 09:18 ]

Anoniem: 319464

Toch nog niet betaald? Doe ik pas als het mij zint

RodeStabilo schreef op woensdag 21 september 2016 @ 09:15:
[...]

Dat kan wel zijn, maar dat is geen reden om het zo visueel slecht op te leveren.

Als je een nieuwe auto koopt accepteer je dat toch ook niet? Veeg op de lak en als antwoord van de verkoper "Maakt voor de functionaliteit niet uit en wat wasbenzine erop zie je er niets meer van"

Misschien niet geheel in verhouding die vergelijking maar je begrijpt waar ik heen wil?

[...]

Nee. Het komt weinig professioneel over om het zo af te leveren en dan ook nog eens met een gemakkelijk "ah joh met wat wasbenzine poets je het zo weg"

Waarom deed hij dat dat in eerste instantie niet zelf als het zo simpel is? :? 8)7
DIe opmerking is wat ongelukkig van de beste man. Hij had zelf ook wel moeten weten dat het niet zo was.
Maar een auto daar spreek je af in welke kleur die geleverd moet worden.

En om een meer reeel voorbeeld aan te houden: Als jij een aluminium profiel in de bouwmarkt haalt ga je dan ook claimen dat het 100% krasvrij, veegvrij, vlekvrij moet zijn?
Ik denk dat je die niet eens gaat vinden in de bouwmarkt aangezien daar alles in een vak wordt "gegooid" en sowieso over elkaar heen gaat schuiven en door meerdere mensen wordt beetgepakt.

Als je de profielen echt glimmend, krasvrij etc etc wilt dan zul je daar echt specifieke afspraken over moeten maken. In dit geval werkt TS het zelf nog verder af (schilderwerk) als TS of zijn schilder tape plakt op de profielen dan heb je daarna direct weer lijmresten op de profielen en mogelijk ook verkleuring.

Het is in dit geval blank aluminium, aluminium is een zacht materiaal en beschadigd heel snel. Om dit in optische perfectie te monteren houdt in dat je met fluwelen handschoenen moet werken, alles apart moet verpakken, met zagen van de profielen alles moet afschermen. En dat is geen reele verwachting bij een bouwvakker naar mijn idee. Het is al een heel ander verhaal als je de gehele afwerking had neergelegd bij de beste man. En zelfs dan blijft het "lomp" werk. Ik heb zelf mijn dak gedaan en mijn profielen hebben ook her en der vegen en krassen. Alleen al het profiel een ladder op slepen maakt al krassen op het aluminium.

En het is geen iphone waarbij je optische perfectie kunt verwachten. Wat je in dit geval wel kunt verwachten is dat alle hoeken en naden goed aansluiten. Maar wat al eerder is gezegd met een uurtje of 2 heb je dat profiel aardig gepolijst met koperpoets, commandant of welk ander polijstmiddel dan ook zelfs met een normale doek.

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Anoniem: 217290 schreef op woensdag 21 september 2016 @ 09:37:
En om een meer reeel voorbeeld aan te houden: Als jij een aluminium profiel in de bouwmarkt haalt ga je dan ook claimen dat het 100% krasvrij, veegvrij, vlekvrij moet zijn?
In een bouwmarkt kan je de keuze maken om iets in een bepaalde staat mee te nemen en kan je alleen jezelf erop aanspreken als je een optisch minder exemplaar kiest.

Nu kiest een ondernemer voor je en maakt zich er vanaf met een makkelijk praatje zonder de intentie te wekken iets voor TS te willen doen in deze.

Als ik een ondernemer betaal voor een dienst verwacht ik een bepaalde mate van professionaliteit en eis daarin wel een bepaalde mate van perfectie.

[ Voor 16% gewijzigd door RodeStabilo op 21-09-2016 09:47 ]

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-07 13:41
Anoniem: 217290 schreef op woensdag 21 september 2016 @ 09:37:
[...]

DIe opmerking is wat ongelukkig van de beste man. Hij had zelf ook wel moeten weten dat het niet zo was.
Maar een auto daar spreek je af in welke kleur die geleverd moet worden.

Ik denk dat je die niet eens gaat vinden in de bouwmarkt aangezien daar alles in een vak wordt "gegooid" en sowieso over elkaar heen gaat schuiven en door meerdere mensen wordt beetgepakt.

Als je de profielen echt glimmend, krasvrij etc etc wilt dan zul je daar echt specifieke afspraken over moeten maken. In dit geval werkt TS het zelf nog verder af (schilderwerk) als TS of zijn schilder tape plakt op de profielen dan heb je daarna direct weer lijmresten op de profielen en mogelijk ook verkleuring.

Het is in dit geval blank aluminium, aluminium is een zacht materiaal en beschadigd heel snel. Om dit in optische perfectie te monteren houdt in dat je met fluwelen handschoenen moet werken, alles apart moet verpakken, met zagen van de profielen alles moet afschermen. En dat is geen reele verwachting bij een bouwvakker naar mijn idee. Het is al een heel ander verhaal als je de gehele afwerking had neergelegd bij de beste man. En zelfs dan blijft het "lomp" werk. Ik heb zelf mijn dak gedaan en mijn profielen hebben ook her en der vegen en krassen. Alleen al het profiel een ladder op slepen maakt al krassen op het aluminium.

En het is geen iphone waarbij je optische perfectie kunt verwachten. Wat je in dit geval wel kunt verwachten is dat alle hoeken en naden goed aansluiten. Maar wat al eerder is gezegd met een uurtje of 2 heb je dat profiel aardig gepolijst met koperpoets, commandant of welk ander polijstmiddel dan ook zelfs met een normale doek.
Wat een onzin dit moet gewoon netjes blank geleverd worden daar betaal je ook voor. Mijn daktrims zien er na 4 jaar nog perfect uit. Als ik hier de komende 10 jaar tegenaan moet kijken vanuit mn tuin/terras zou me dat heel erg irriteren.
Dit is echt geen goeie vakman die zoiets opleverd.

Anoniem: 93986

RodeStabilo schreef op woensdag 21 september 2016 @ 09:46:
[...]

In een bouwmarkt kan je de keuze maken om iets in een bepaalde staat mee te nemen en kan je alleen jezelf erop aanspreken als je een optisch minder exemplaar kiest.

Nu kiest een ondernemer voor je en maakt zich er vanaf met een makkelijk praatje zonder de intentie te wekken iets voor TS te willen doen in deze.

Als ik een ondernemer betaal voor een dienst verwacht ik een bepaalde mate van professionaliteit en eis daarin wel een bepaalde mate van perfectie.
Dat mag. Houd je er ook rekening mee dat je factuur een stuk hoger word? Persoonlijk is mij het dat niet waard voor iets wat met 2 weken verweerd is en waar je dus niets meer van ziet.

Het is echt onzin om te verwachten dat een alu profiel krasvrij en glimmend moet zijn. Dan had je specifieker in je aanvraag moeten zijn.

• digifun
  • Niet online

digifun

Snavel schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 20:09:

Uniprime is gewoon een merk (wel een A-merk), zegt nog niet meteen heel veel over kwaliteit, naast WBP is het belangrijk wat het type plex is (Okoume bv.), dat zegt vele malen meer over de kwaliteit van de plaat en of deze geschikt is voor buiten.

Interieurkwaliteit heb je voor een paar tientjes, exterieurkwaliteit is wel vrij aan de prijs, 1 plaat kost al snel €100,-
Uniprime is een marketing a-merk de technische kwaliteit is gewoon ronduit beroerd een garantieplaat van bruynzeel of jumbo is veel en veel beter , het is gewoon een schande dat het verkocht mag worden.

Exterieurkwaliteit is een stuk goedkoper , bij de houthandel kreeg ik zuidoostaziatisch ploaties mee die prima zijn en met goed voorwerk eeuwen meegaan voor een paar tientjes. Voor mijn boot betaalde ik 60 euro per garantieplaat bij de fijnhouthandel en dat is dan nautisch meranti.

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Anoniem: 93986 schreef op woensdag 21 september 2016 @ 10:05:
[...]

Dat mag. Houd je er ook rekening mee dat je factuur een stuk hoger word? Persoonlijk is mij het dat niet waard voor iets wat met 2 weken verweerd is en waar je dus niets meer van ziet.

Het is echt onzin om te verwachten dat een alu profiel krasvrij en glimmend moet zijn. Dan had je specifieker in je aanvraag moeten zijn.
Niemand heeft het over krasvrij en glimmend :? .

En je hoeft echt niet specifiek te zijn dat je iets netjes opgeleverd wil hebben, dat spreekt voor zich.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:08

Qwerty-273

Meukposter

RodeStabilo schreef op woensdag 21 september 2016 @ 09:46:
Met jouw voorbeeld kan je het ook vergelijken met het "online" boodschappen doen die de supermarkt dan bij je deur afleverd. Stel je besteld 1 kg appels, dan krijg je ook 1 kg appels die voldoen aan de "normale" verwachting van de consument. Maar dat betekend ook dat ze niet appeltje voor appeltje gaan kijken naar de beste exemplaren uit de hele stapel appels, wat je natuurlijk best zelf kan doen als je zelf in de winkel staat.

In het geval van de TS is het lastig, de vlekken zijn redelijk "normaal" door het vervoer etc van dit materiaal. Niet dat het het netjes maakt, maar het zijn ook geen diepe krassen of andere beschadigingen. Zoals eerder al aangehaald zou dit kunnen worden opgelost met een stukje polijsten, of je dat dan zelf doet of verwacht dat de dakdekker dat moet doen - kan je wel afleiden aan de prijs die je hiervoor betaald hebt, en wat je voor die prijs hebt afgesproken.

Zoals ook al te zien is in dit topic, is het half/half of iemand deze vlekken irritant vindt of niet. Daarbij komt ook dat alu snel oxideert, aluminiumoxide vormt een geheel gesloten laag, die verdere toetreding van zuurstof en andere bestanddelen uit de lucht verhindert, zodat oxidatie stopt. Dus blijven polijsten elke week is ook weer niet super! De kracht van de beschermende oxidefilm hangt ook nog af van de aanwezige legeringselementen. Ook vuil op aluminium zal de corrosie bevorderen, dus sowieso is het raadzaam om af en toe de daktrim te reinigen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Snavel
digifun schreef op woensdag 21 september 2016 @ 10:07:
[...]

Uniprime is een marketing a-merk de technische kwaliteit is gewoon ronduit beroerd een garantieplaat van bruynzeel of jumbo is veel en veel beter , het is gewoon een schande dat het verkocht mag worden.
Zoals ik al zei zegt een merk niet meteen alles over de kwaliteit. Uniprime is gewoon een a-merk in de branche, of jij het daar mee eens bent of niet is jou mening. Over het algemeen zijn bruynzeel/jumbo platen mijn inziens wel iets beter idd maar ook vaak wat duurder. Ze vallen echter alle 3 in dezelfde klasse... Met fatsoenlijk onderhoud gaan ze alle 3 lang mee.
Exterieurkwaliteit is een stuk goedkoper , bij de houthandel kreeg ik zuidoostaziatisch ploaties mee die prima zijn en met goed voorwerk eeuwen meegaan voor een paar tientjes. Voor mijn boot betaalde ik 60 euro per garantieplaat bij de fijnhouthandel en dat is dan nautisch meranti.
Eerst zeg je dat uniprime prut is en vervolgens over platen "die met goed voorwerk" prima zijn, tja als we met 2 maten gaan meten kunnen we natuurlijk ook ff OSB erbij pakken, kun je het met 1 tientje af, nog goedkoper..... Tevens is een boot iets anders dan een boeideel.

Qua prijs heb ik helemaal geen zin in een discussie. Voor boeidelen is het gebruikelijk 15/18mm platen te gebruiken, consumentenprijs ligt dan over het algemeen boven de €40 per m2 (minimaal exterieurklasse 2) misschien heb je een bron/voorbeeld waar die platen voor enkele tientjes te verkrijgen zijn?

EDIT: ik zie nu meranti staan, ja meranti is idd enkele tientjes, en ja die kun je ook wel WBP krijgen. Deze zijn alleen bedoeld voor binnen toepassingen, niet voor buiten!

[ Voor 5% gewijzigd door Snavel op 21-09-2016 11:31 ]

Als de daktrim er als volgt had uitgezien had ik er direct commentaar op gehad:
Afbeeldingslocatie: https://www.blokhutwinkel.nl/media/bw_afbeeldingen/a/l/aludaktrim.jpg
*En dit wordt notabene geadverteerd bij een houten schuur / blokhut op een nieuwbouw unit ;).

De montage ziet er zover we kunnen zien op de foto gewoon goed uit.
De vlekken zijn vrijwel onvermijdelijk met transport. Deze profielen komen in lengtes van 2,5m over het algemeen. En ook bij de profielen welke ik nieuwe geleverd heb gekregen waren dit soort plekken te zien. Wegpoetsen is overigens best goed te doen mocht je je daar aan irriteren. En ik denk dat het dan inderdaad van de prijs afhangt of je had mogen verwachten dat de dakbedekker het nog even zou polijsten of niet.
*Als ik de dakdekker was geweest had ik er denk ik even een beetje poetsmiddel overheen gehaald dan is al 90% weg en scheelt het dit soort gedoe. Maar anderzijds die tijd moet weer worden doorberekend en kan zijn dat daardoor de concurrent welke het niet doet weer goedkoper is.

Helaas wil tegenwoordig iedereen voor een duppie op de eerste rang zitten. En dat houdt in dat de prijzen onder druk staan en dat elke euro telt.

[ Voor 63% gewijzigd door Anoniem: 217290 op 21-09-2016 11:44 ]

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02-07 21:21
In dit geval zou ik geen wasbenzine gebruiken maar grid 1200 schuurpapier op een blokje.

http://axrotterdam.blogspot.nl

juist geen schuurpapier gebruiken maar gewoon polijst materiaal.
Schuurpapier geeft fijne krassen wat nog veel lelijker is. of je moet perfect haaks blijven schuren 1x schuin en je patroon is meteen zichtbaar.

wasbenzine wil nog wel eens helpen tegen de zwarte vegen omdat die veelal wordt veroorzaakt door de vettige eigenschappen van aluminium maar veelal moet je dan of heel veel wasbenzine gebruiken of zit het toch echt te diep in het aluminium zelf.

Anoniem: 316442

Om nou een daktrimmetje te vergelijken met een nieuwe auto gaat wel erg ver.

Het lijken mij eerder wat bitumen strepen. Dan helpt natufix perfect. En anders ff met een schuursponsje.

En ja ik vind je wel een beetje een zeikerd. Je kan ook niet verwachten dat een dakdekker het met een sopje allemaal na loopt.

En als je het dan toch mooi wil maken dan laat je je daktrimmetje toch mee schilderen?

• digifun
  • Niet online

digifun

Snavel schreef op woensdag 21 september 2016 @ 11:12:
[...]

Zoals ik al zei zegt een merk niet meteen alles over de kwaliteit. Uniprime is gewoon een a-merk in de branche, of jij het daar mee eens bent of niet is jou mening. Over het algemeen zijn bruynzeel/jumbo platen mijn inziens wel iets beter idd maar ook vaak wat duurder. Ze vallen echter alle 3 in dezelfde klasse... Met fatsoenlijk onderhoud gaan ze alle 3 lang mee.
Dat fatsoenlijk onderhoud kan in de praktijk niet geleverd worden door een bouwschilder of bouwtimmerman. Je kunt verven en coatings wel het werk laten doen maar je hebt er wel kennis voor nodig die er niet is in de branche.

Het is leuk dat het beschouwd wordt als a-merk in de branche , de branche draait er ook leuke marges op. Er hoeft maar 1 kleine beschadiging op de plaat te zitten en de hele plaat zuigt zich vol als vloeipapier.

2 jaar geleden is hier een boei gezet door een timmerman die dus gerandsealed had met grondverf en het timmerwerk zat al tegen de 30% vochtigheid aan, alleen door dauw geen regen. De hele plaat op 30% en de randen zaten al tegen de 70% . Nat timmerwerk zoals dat vroeger heette.

De jaren ervoor had ik zelf achter boeihout vervangen met jumbo en aziatische platen die hadden ook in de dauw hadden gelegen en daar was de vochtigheid net boven de 20 % gekomen en alleen aan de randen de rest van de plaat was volledig droog.

Meten is weten , de vochtmeter liegt niet en zegt meer over het hout dan theoretische klassen of typeringen. Een plaat die snel naar 30% vochtigheid gaat die gaat rotten.
Eerst zeg je dat uniprime prut is en vervolgens over platen "die met goed voorwerk" prima zijn, tja als we met 2 maten gaan meten kunnen we natuurlijk ook ff OSB erbij pakken, kun je het met 1 tientje af, nog goedkoper..... Tevens is een boot iets anders dan een boeideel.

Qua prijs heb ik helemaal geen zin in een discussie. Voor boeidelen is het gebruikelijk 15/18mm platen te gebruiken, consumentenprijs ligt dan over het algemeen boven de €40 per m2 (minimaal exterieurklasse 2) misschien heb je een bron/voorbeeld waar die platen voor enkele tientjes te verkrijgen zijn?
Die platen heb ik gewoon gesealed en helemaal in de epoxy gezet minimaal 50 jaar levensduur en een stuk goedkoper dan uniprimeplaten met uniprimerandsealer met 15 jaar garantie dus ook vermoedelijk 15 jaar levensduur.
Een boot is zeer zeker iets anders dan een boeideel , een boot heeft een veel hogere water en uv belasting dan boei of kozijnhout.
Dat boeihout heb ik gewoon bij de plaatselijke houthandel in een bouwvakkersdorp en dan hetzelfde boeihout als de bouwvakkers ook op hun huizen gebruiken. Ga er maar vanuit dat het goed is en dat kost zeker geen 40 euro de m2.
EDIT: ik zie nu meranti staan, ja meranti is idd enkele tientjes, en ja die kun je ook wel WBP krijgen. Deze zijn alleen bedoeld voor binnen toepassingen, niet voor buiten!
Er zijn boten gebouwd van merantiplaat die nu al zo'n 50 60 jaar oud zijn die een heel seizoen in het water liggen en dan zou merantiplaat niet geschikt wezen voor exterieur. Meranti is zelfs beter dan oukume (sigarekistjeshout).

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 02-07 14:55
Wij hebben onze strip toevallig afgelopen weekend in de lak gezet :) is dat geen optie?? De schilder die strip mee laten verven? Wij vonden het mooier dan alu/groene verf die er op zat.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Bij al het houtwerk valt of staat het met de juiste verwerking en plaatsing er van. Hout mag best nat worden. Zolang het maar goed ventileert.

Schutting palen verrotten daarom ook net boven de grond, waar de paal nat wordt en niet goed kan drogen.

Als je het boeidelen zo monteer dat het vocht wat er bij komt ook weg kan hoef je het theoretisch niet te schilderen.

Want waar gaat het als eerst rotten? Bij aansluiting van de materialen, boeidelen op de hoeken, kozijnen bij de aansluitingen van stijl en dorpel etc etc.

Multiplex van welk type dan ook dient dan weer wel beschermd te worden tegen het indringen van vocht maat dit is niet omdat het hout het niet kan hebben maar de lijm tussen deze lagen. Daarom heeft het ook mijn voorkeur om hout wat nat kan worden van vol hout te maken bv red cedar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snavel
digifun schreef op woensdag 21 september 2016 @ 17:59:
[...]
Dat fatsoenlijk onderhoud kan in de praktijk niet geleverd worden door een bouwschilder of bouwtimmerman. Je kunt verven en coatings wel het werk laten doen maar je hebt er wel kennis voor nodig die er niet is in de branche.
De hele bouwbranche is een lachertje, bezit geen enkele kennis en een schilder of timmerman bezit geen enkele vaardigheden. Laten we daar dan maar mee eindigen... |:(

Voor verschillende toepassingen worden verschillende materialen gebruikt, maar ik kom uit de branche dus wat weet ik er eigenlijk van?

We gaan inmiddels al redelijk offtopic en dit is een behoorlijk zinloze discussie.

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Heb je niet een fles Dasty in je aanrechtkastje staan? Probeer dat eens!

• firebird_1979
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik zou hier helemaal niet wakker van liggen. Heb wel wat beters te doen. Sorry dat ik niet veel toevoeg, maar dit is echt gezeur om niks als je het mij vraagt. Het verweerd toch op den duur en gaat er doffer uitzien.

• digifun
  • Niet online

digifun

Snavel schreef op woensdag 21 september 2016 @ 22:12:
[...]

De hele bouwbranche is een lachertje, bezit geen enkele kennis en een schilder of timmerman bezit geen enkele vaardigheden. Laten we daar dan maar mee eindigen... |:(
Ik kom nog uit een tijd dat een bouwvakker nog een vakman was en dat is de laatste 25 jaar behoorlijk veranderd.

Snavel schreef op woensdag 21 september 2016 @ 22:12:
[...]

De hele bouwbranche is een lachertje, bezit geen enkele kennis en een schilder of timmerman bezit geen enkele vaardigheden. Laten we daar dan maar mee eindigen...
En waar baseer jij deze onzin op?

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
firebird_1979 schreef op woensdag 21 september 2016 @ 22:39:
Ik zou hier helemaal niet wakker van liggen. Heb wel wat beters te doen. Sorry dat ik niet veel toevoeg, maar dit is echt gezeur om niks als je het mij vraagt. Het verweerd toch op den duur en gaat er doffer uitzien.
Mijn daktrimmen van 10 jaar oud glimmen nog steeds als een eikeltje :+

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

nokiaan958GB schreef op donderdag 22 september 2016 @ 20:15:
[...]

Mijn daktrimmen van 10 jaar oud glimmen nog steeds als een eikeltje :+
Ja maar bij jou komen de daktrimkabouters elke nacht langs om het te poetsen!

39

• Snavel
Sarcasme. Sorry ik dacht dat dat wel duidelijk was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-06 21:50
digifun schreef op donderdag 22 september 2016 @ 13:23:
[...]

Ik kom nog uit een tijd dat een bouwvakker nog een vakman was en dat is de laatste 25 jaar behoorlijk veranderd.
Complete onzin, het enige wat in die 25 jaar veranderd is is het feit dat iedereen zich semi-anoniem kan voordoen als 'expert'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Modbreak:Kunnen we ons nu weer een beetje gaan gedragen i.p.v. heen en weer te sneren en een vroegah was alles beter betoog te houden? Straks gaan we nog asbest platen promoten als 'lekker brandwerend'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:08
Ik vind het ook een beetje gezeur om niks eerlijk gezegd. De daktrim doet zijn werk.

De aluminium trim verweerd toch met verloop van jaren. Daarnaast wie kijkt er nog 1 keer om naar die daktrimmen zodra de schilder zijn werk heeft gedaan? Juist niemand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Tja het verschil tussen verwachting en wat gebruikelijk is...
Het probleem is ook dat het voor de klant niet altijd "logisch" is.

Ik heb tijdens mijn studie in de zonwering gezeten en dan moet je naar binnen boren.

Voor de monteur is het altijd een risico. Je moet met de klopboor naar binnejn en dan tik je wel eens een stukje weg aan de binnenkant, de ene keer wat meer dan de andere keer. Maar bij gestukte muren was het altijd raak.

Sommige mensen hadden hier totaal geen begrip voor. Ik huur je in en wil er niets van zien. Tja... Dat gaat nu eenmaal niet, dan had er bij de bouw van het huis rekening mee gehouden moeten worden, of we boren door je kozijn. Zie je iets meer kabel lopen. Nee hoor, het moet netjes achter het zonnescherm in de stenen muut, maar gewoon een klein gaatje dat precies in de hoek uitkomt...

Youtube: DashcamNL

Pagina: 1