Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Aansprakelijk gesteld voor schade aan buitenlandse huurauto

Pagina: 1
Acties:

• robbertvw
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16-11 16:24
Op een korte vakantie in Zwitserland heb ik met een daar gehuurde auto een éénzijdig auto ongeluk gehad zonder letsel. Het ongeluk is gebeurd in een klein dorpje in het zuiden van Zwitserland en de situatie op de weg na het ongeval leverde geen gevaarlijke situatie op. Na het ongeval veroorzaakt door een black-out, was ik nogal aangeslagen en kon niet meer helder nadenken. Ik ben geholpen door twee personen die het ongeluk gehoord hadden. We hebben de pech hulp nummers gebeld en die hebben ervoor gezorgd dat er een sleepwagen kwam. Deze hebben mij afgezet bij een treinstation en vanuit daar ben ik terug gereisd naar Nederland.

Ik heb bij de desbetreffende huurmaatschappij een zogenaamde "collision damage waiver" afgesloten. Nou komen zij met de melding dat deze waiver niet geldig is omdat de politie niet is ingeschakeld, en dit volgens de algemene voorwaarden wel moet. Hier ben ik mij op dat moment totaal niet bewust van geweest en dit is ook niet aangegeven door de mensen die mij hielpen of door de persoon die ik aan de lijn heb gehad om het ongeluk door te geven.

Omdat ik geen rechtsbijstand heb ben ik naar het juridisch loket geweest en heb ik vanuit hun advies een brief gestuurd naar de huurmaatschappij. Daar krijg ik als antwoord een verwijzing naar de algemene voorwaarden.
Daarnaast heb ik gebeld naar DAS, maar die zeggen mij niet te kunnen helpen omdat het gaat om Zwitsers recht en dat ik in Zwitserland een advocaat zou moeten nemen.

Mijn ING creditcard vergoed deze schade volgens de brochure in ieder geval niet.

Heeft iemand advies over welke stappen te ondernemen? Maar ook voornamelijk wat er gaat gebeuren als ik niet betaal? De huurmaatschappij geeft aan de zaak aan een derde te gaan overhandigen.

Verwijderd

Wat zeggen de verzekeringsvoorwaarden precies? Want een CDW is niet meer dan een casco verzekering voor de huurauto.

Als er in de voorwaarden staat dat er altijd een politierapport gemaakt moet worden, dan heb je waarschijnlijk wel een probleem. Dan lijkt me juridisch advies inwinnen bij iemand met verstand van Zwitsers recht nog niet eens zo'n gek advies.

• Beta
  • Registratie: November 2006
  • Niet online

Beta

v0.87b9

Dat je er niet bewust van was, levert nu de nodige problemen op.

Blijkbaar heb je de regels niet gevolgd en nu worden de kosten op je verhaald. Ik denk dat het nog lastig gaat worden hieronder uit te komen.

Dat je een black-out had, kan nog mee spelen in de uitkomst. Maar dan moeten de twee mensen die je hebben geholpen dit ook kunnen vertellen.. Uit je verhaal maak ik op dat je niet weet wie dat waren?

Bij mij zouden ook de alarmbellen af gaan als iemand een eenzijdig ongeluk had, aangeeft een black-out te hebben gehad maar geen concrete getuigen. Vandaar ook de politie als onafhankelijke partij die de oorzaak kan uitzoeken.

null

Verwijderd

Het is ook wel afwijkend van wat er in NL gangbaar is. Hier komt de politie niet eens voor een ongeval zonder letsel.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-11 14:48
Even voor de duidelijkheid.

De auto is afgesleept en jij bent gelijk op de trein naar NL gestapt? Dat de mensen die je geholpen hebben langs de weg het niet weten is natuurlijk niet zo raar. ;)

Maar een blackout tijdens het autorijden? Dat vind ik veel gevaarlijker.

Overigens een duwtje richting VV en de titel duidelijker gemaakt.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:32
We kunnen een heleboel zeggen hier, maar dit lijkt toch typisch iets wat onder Zwitsers recht uitgevochten moet worden. Zeker als de creditcard maatschappij aangeeft gewoon te gaan incasseren.

Biedt de reisverzekering toevallig geen uitweg voor juridische geschillen?

Om welke orde van grootte van schade praten we?
Verwijderd schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 16:14:
Het is ook wel afwijkend van wat er in NL gangbaar is. Hier komt de politie niet eens voor een ongeval zonder letsel.
In Oostenrijk kreeg ik een factuur van de politie :D de geparkeerde auto die tegen onze auto was aangerold had echter een geweer op de voorstoel liggen

• robbertvw
Verwijderd schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 16:04:
Wat zeggen de verzekeringsvoorwaarden precies? Want een CDW is niet meer dan een casco verzekering voor de huurauto.

Als er in de voorwaarden staat dat er altijd een politierapport gemaakt moet worden, dan heb je waarschijnlijk wel een probleem. Dan lijkt me juridisch advies inwinnen bij iemand met verstand van Zwitsers recht nog niet eens zo'n gek advies.
Wat je krijgt van de huurmaatschappij is een leaflet. En hierin staat dat er melding gemaakt moet worden van het ongeluk bij de politie, Een incident report form ingevuld moet worden en je geen schuld bekennen. De twee laatste zijn dus ook gangbaar in NL (Europees schadeformulier).
Beta schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 16:05:
Dat je er niet bewust van was, levert nu de nodige problemen op.

Blijkbaar heb je de regels niet gevolgd en nu worden de kosten op je verhaald. Ik denk dat het nog lastig gaat worden hieronder uit te komen.

Dat je een black-out had, kan nog mee spelen in de uitkomst. Maar dan moeten de twee mensen die je hebben geholpen dit ook kunnen vertellen.. Uit je verhaal maak ik op dat je niet weet wie dat waren?

Bij mij zouden ook de alarmbellen af gaan als iemand een eenzijdig ongeluk had, aangeeft een black-out te hebben gehad maar geen concrete getuigen. Vandaar ook de politie als onafhankelijke partij die de oorzaak kan uitzoeken.
Dat ik me er niet bewust van was levert nu dus inderdaad de nodige problemen. Had ik die leaflet nog maar eens goed doorgenomen tijdens het wachten op de sleepwagen.... maar ja, dat is nu dus te laat.

Van het ongeluk zelf zijn geen getuigen. En ik heb idd de namen niet genoteerd van de mensen die me hebben geholpen. Wat de politie daadwerkelijk had kunnen uitzoeken vraag ik me af, maar dat zal er niet toe doen.
Verwijderd schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 16:14:
Zover ik heb kunnen vinden is het in Zwitserland ook niet verplicht om de politie te bellen in het geval van een ongeluk zonder letsel.

• robbertvw
Señor Sjon schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 16:23:
Even voor de duidelijkheid.

De auto is afgesleept en jij bent gelijk op de trein naar NL gestapt? Dat de mensen die je geholpen hebben langs de weg het niet weten is natuurlijk niet zo raar. ;)

Maar een blackout tijdens het autorijden? Dat vind ik veel gevaarlijker.

[mbr]Overigens een duwtje richting VV en de titel duidelijker gemaakt.[/]
Ik snap dat dit raar overkomt en ik weet dat ik een aantal verkeerde beslissingen heb gemaakt. Het lijkt erop dat ik hier nu dus zwaar voor op de blaren mag gaan zitten. Wel had ik iets meer hulp verwacht vanuit de huurmaatschappij die wel gebeld is.
Rukapul schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 16:29:
We kunnen een heleboel zeggen hier, maar dit lijkt toch typisch iets wat onder Zwitsers recht uitgevochten moet worden. Zeker als de creditcard maatschappij aangeeft gewoon te gaan incasseren.

Biedt de reisverzekering toevallig geen uitweg voor juridische geschillen?

Om welke orde van grootte van schade praten we?

[...]

In Oostenrijk kreeg ik een factuur van de politie :D de geparkeerde auto die tegen onze auto was aangerold had echter een geweer op de voorstoel liggen
Maar wat me onduidelijk is, is wat er nu gaat gebeuren: moet ik een deurwaarder verwachten?
Reisverzekering ben ik (hoe stom ook) vergeten af te sluiten voor vertrek.
Schade gaat over >10.000 euro.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:32
Ajb reacties combineren als je achter elkaar op mensen reageert.

'wat er nu gaat gebeuren' is een passieve en gevaarlijke houding. Beter ga je er actief in en consulteert in elk geval eens een Zwitserse advocaat om de casus voor te leggen.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-11 14:48
Dat dus. Want hier ga je alleen niet uitkomen denk ik. Voor 10+k schade (wat heb je gedaan eigenlijk? Da's best een hoop) loont een advocaat.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• robbertvw
Señor Sjon schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 16:55:
Dat dus. Want hier ga je alleen niet uitkomen denk ik. Voor 10+k schade (wat heb je gedaan eigenlijk? Da's best een hoop) loont een advocaat.
Inmiddels heb ik contact opgenomen met een Nederlands/Zwitserse advocaat. De auto is met de rechterzijkant in aanraking gekomen met een stenen muur die tegen een bergwand was gebouwd direct naast de wegkant. Het bodywork had aanmerkelijk weinig schade maar de rechter vooras was afgebroken en het wiel was tegen de kast aangelopen (oa band lek, velg beschadigd enz.)
Pagina: 1