Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Packetloss met RTL8723BE op battery

Pagina: 1
Acties:

• WRT54G
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-11 11:50
We hebben hier een Lenovo laptop staan met een RTL8723BE wifi kaartje erin.
Deze connect naar mijn TP-Link Archer C7 op 2.4GHz.
Zolang de stekker in het stopcontact zit (en natuurlijk aangesloten is op de laptop) is er niks aan de hand.
Zodra ik de stekker eruit haal en de laptop op zijn accu draait dan krijgen we packetloss.
Pingen naar 8.8.8.8 of 208.67.222.222 (Google DNS en OpenDNS) geeft na geruime tijd +/- 2 - 5% packetloss.
Zodra je de stekker er weer in steekt is het probleem opgelost.

Inmiddels diverse drivers geprobeerd. Laatste drivers die Lenovo aanbiedt maar ook de laatste drivers door Realtek. Helaas maakt het geen verschil. De laptop draait Windows 10 x64.

Wat kan ik hier nog aan doen? |:(

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:22
powersaving uitzetten voor wifi, als je op de batterij werkt, misschien dat dat helpt

• WRT54G
Helaas is dat niet de oplossing.
Ik heb de aanpassing gedaan zoals hier staat beschreven maar helaas brengt het weinig tot geen verschil.

The answer is in the power saving settings Windows 10 comes with by default. On laptops they set it so that it will 'save battery' by disconnecting with battery. The problem is this will happen even if you are plugged in, since the way laptops work is they let you use your battery down to 75% (for example) and then start recharging. During that battery time, you will experience constant disconnects.

How to fix it:
1) go to Settings -> System -> Power and Sleep
2) Click on the blue link Additional power settings
3) Then click on the small blue link Change plan settings next to the settings you are using (default is Balanced)
4) Click on Change advanced power settings. A small window will open.
5) Scroll down and click on Wireless Adapter Settings, then Power Saving Mode. You will see On Battery, and Plugged in. Change both of them to Maximum Performance and click on Apply.
Your chronic disconnects will now stop.

239 packets sent, 2 lost.
Packets worden dus nog steeds gedropped.
Ik zit overigens vlakbij het de TP-Link, ongeveer 5 meter. Te ver of juist te dichtbij is dus niet van toepassing.

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-11 16:10
Je zou even in de Advanced properties in je device manager kunnen kijken of daar nog meer power gerelateerde settings zijn.

device manager > Je draadloze adapter > properties > advanced

(plaatje is van google dus niet persé naar deze setting zoeken :) )
Afbeeldingslocatie: http://www.mediartsound.com/1/sony_vaio_laptop_atheros_wifi_adapter_updated_driver.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Axewi op 20-09-2016 16:27 ]

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

• WRT54G
Ik had idd al bij de geavanceerde opties gekeken van de wifi kaart.
Er staat daar helaas geen opties (power saving) bij. Backgroundscan ook niet.

Inmiddels de update gedaan naar Win10 build 1607. Daarna nog getest:
211 sent - 16 lost.

Overigens zijn de ping tijden op accu/batterij ook hoger dan wanneer hij aan het stroom hangt.
Aan het stroom gemiddeld: 18/19 - 25ms (Google DNS)
Op accu/batterij: fluctueert, soms 20ms maar meestal 40 - 60ms, en uitschieters naar 120ms.

[ Voor 62% gewijzigd door WRT54G op 20-09-2016 17:10 ]

• kwakzalver
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-10 11:15
Komt helaas al langer voor. Een Intel kaart (of Broadcom) erin.
Lenovo Bios probeert 'powersaving' te doen. Kan me er persoonlijk niet meer zo druk om maken.

https://forums.lenovo.com...-radios-being/ta-p/399541

• WRT54G
Wat ik heb begrepen van diverse "computer winkels" is dat je niet zomaar een andere kaart erin kan steken. Dit zou door de bios geblockt worden...

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:40

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Marcel_EA schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 17:32:
Wat ik heb begrepen van diverse "computer winkels" is dat je niet zomaar een andere kaart erin kan steken. Dit zou door de bios geblockt worden...
Klopt, Lenovo is erg irritant daarmee. Gelukkig zijn er zat mensen die zich daaraan irriteren en heft in eigen handen nemen en no-whitelist BIOSsen maken. Heb zelf een Lenovo x220 zo van een Intel AC-7260 voorzien.

Je moet wel erg secuur zorgen dat je de juiste BIOS voor jouw laptop+evt hardware revisie neemt, want bij een misflash brick je je laptop.

Oslik blyat! Oslik!

• WRT54G
Ok, dan ga ik eens kijken voor een aangepaste bios.
Heb je toevallig tips waar ik die kan vinden?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:40

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Om een gerichte tip te geven zou het handig zijn om te weten exact welke Lenovo het hier betreft...

In het algemeen zou je hier kunnen kijken:
https://www.bios-mods.com...Fi-WWAN-Whitelist-Removal

Oslik blyat! Oslik!

• WRT54G
Het gaat om een Lenovo B5400 - 80B6QB0.

• WRT54G
Helaas geen andere bios kunnen vinden nog voor mijn type Lenovo...
Ben bang dus dat ik met deze wifi kaart moet blijven zitten. :(

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
USB Wifi dongel ?

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• RedShift
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-04 21:58
Naast Wifi power saving, schakel ook eens PCI-express power state management uit (zelfde plaats waar je Wifi power saving uitgeschakeld hebt). Trouwens ping je wel een internet bestemming en ICMP echo's krijgen altijd een lage prioriteit, dus is het geen betrouwbare test. Doe eens een test met iperf in de plaats, naar een host binnen je eigen netwerk om alle externe factoren uit te sluiten en waar te nemen dat er effectief packet loss is.

Overigens zou er ook een service manual moeten bestaan van je laptop, normaal staat daar dan ook een lijst met vervangonderdelen in, en als je geluk hebt zit daar een Intel Wifi kaartje tussen. Dan gewoon even het partnummer intikken op eBay en met nog wat meer geluk kan je voor een kleintje je Wifi kaartje vervangen :-)

• WRT54G
@ChaserBoZ_
Daar heb ik ook over na gedacht maar dan heb ik continue iets uit mijn laptop hangen.

@RedShift
Ik doe ping testen naar Google DNS (8.8.8.8) en OpenDNS (208.67.222.222).
Het uitschakelen van de PCI-e Link State Power Management heeft helaas niks uitgemaakt.
iPerf kan ik nog doen maar zal weinig extra info bieden. Op het moment dat ik ping naar bovenstaande adressen en ik een time-out ontvang dan worden internet pagina's ook niet geladen.
Chrome (en ook Internet Explorer) blijven dan zoeken en geven soms een time-out of hervatten zich weer na een aantal seconden.

Ik heb navraag gedaan en voor Lenovo bestaat ook een Intel AC7260 kaartje, welke door Lenovo is "goedgekeurd" en dus als vervang onderdeel besteld kan worden. Kosten zijn helaas boven de 70 euro!
Een normaal Intel AC7260 heb je voor 30 euro (inclusief verzendkosten) in huis. Dat vind ik nogal een verschil! Meer dan 70 euro voor alleen een wifi kaartje vind ik de laptop niet (meer) waard...

• WRT54G
Thanks! Ik ga er eens naar kijken. :)
Pagina: 1