NAS die met Plex mediaserver ondersteuning

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poNgz0r
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 31-08-2020
Simpel gezegd ben ik op zoek naar een NAS die een Plex mediaserver ondersteunt.

Waarom?
Dan hoef ik geen extra apparaat aan te hebben met Plex mediaserver om vanaf mijn NAS te streamen

Wat heb je zelf gedaan?
Op de Plex support site staat een compatibily list: https://support.plex.tv/hc/en-us/articles/201373803

Mijn keuzes
  • Netgear ReadyNAS 212
  • Netgear ReadyNAS 214
  • Qnap TS-251+
  • Qnap TS-253A
  • WD My Cloud EX2 Ultra
  • Synology DS216play
Nu is eigenlijk alleen de vraag, waar moet ik op letten? Hoe zit het met transcoding, remuxing etc etc. Ik weet niet zo goed wat ik nodig heb? Hoe belangrijk is transcoding? Ik begrijp dat je ook alles kan pre-renderen ofzo met de plex media server?

Graag advies _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-04 09:53
Voor die prijzen kan je ook een windows based NAS maken met bv een i3-6100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poNgz0r
mcsluis schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 15:02:
Voor die prijzen kan je ook een windows based NAS maken met bv een i3-6100.
Oke, wat dan is precies de bedoeling? Dat ik een PC achtig ding samenstel? Denk dan aan:
i3 - 4gb geheugen, xx harde schijven, geen videokaart? In zelf een NAS bouwen ben ik eigenlijk al helemaal niet in thuis. Ben net bezig met mij te verdiepen in een NAS aan te schaffen zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twanne
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-05-2024
Er zijn veel NASsen die Plex ondersteunen (bijvoorbeeld de meeste Synology systemen).
Veel hangt echter af van transcoding of niet. Als je naar mobiele platformen (smartphone, tablet) gaat streamen dan gaat hij meestal transcoden.
Plex ondersteund echter geen hardware transcoding (videotranscoding door een GPU), maar leunt hiervoor enkel op CPU. Dus je zal moeten kijken naar een NAS met een stevige CPU en zo zijn er niet veel.
Als voorbeeld: de DS216Play die je aangeeft heeft een GPU voor transcoding, maar die kan door Plex dus niet gebruikt worden.

Zelf heb ik het als volgt opgelost: een NAS waarop de media staat en een aparte PC waarop de server draait.

Andere optie is zelfbouw, maar dan zal je wat meer research moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poNgz0r
Twanne schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 15:19:
Als voorbeeld: de DS216Play die je aangeeft heeft een GPU voor transcoding, maar die kan door Plex dus niet gebruikt worden.
Hoe zie jij dat deze GPU transcoding heeft en geen CPU transcoding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
pongthamong schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 15:06:
[...]

Oke, wat dan is precies de bedoeling? Dat ik een PC achtig ding samenstel? Denk dan aan:
i3 - 4gb geheugen, xx harde schijven, geen videokaart? In zelf een NAS bouwen ben ik eigenlijk al helemaal niet in thuis. Ben net bezig met mij te verdiepen in een NAS aan te schaffen zeg maar.
Ik ben zelf overgestapt van een synology nas naar een zelfbouw PC met XPenology. Die heb ik weer ingeruild voor een windows 10 based PC. En daar kan ik alles (en meer) mee wat ik moet kunnen. SIckbeard, SABNZB, couchpotato, surveilance, mediaserver, emby ipv plex, remote acces.

Niet heel veel duurder dan een synology nas, maar wel veel flexibeler. Meer power tegen geringe meerkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poNgz0r
mcsluis schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 15:50:
[...]

Ik ben zelf overgestapt van een synology nas naar een zelfbouw PC met XPenology. Die heb ik weer ingeruild voor een windows 10 based PC. En daar kan ik alles (en meer) mee wat ik moet kunnen. SIckbeard, SABNZB, couchpotato, surveilance, mediaserver, emby ipv plex, remote acces.

Niet heel veel duurder dan een synology nas, maar wel veel flexibeler. Meer power tegen geringe meerkosten.
En aan wat voor specs moet ik dan denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
pongthamong schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 15:52:
[...]

En aan wat voor specs moet ik dan denken?
Als voorbeeld mijn setje, waarbij je niet naar de prijzen moet kijken van bv de HDD en SDD. Dit had ik nog op de plank liggen. Voor minder geld heb je nu een betere HDD & SSD:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-6100 Boxed€ 115,95€ 115,95
1MSI H110M PRO-VH€ 58,85€ 58,85
1WD Green HDD, 4TB€ 145,90€ 145,90
1BitFenix Neos Zwart/Zwart€ 36,-€ 36,-
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 31,69€ 31,69
1Corsair Builder CX430 Bronze€ 48,05€ 48,05
1Samsung 840 EVO 250GB€ 125,40€ 125,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 561,84

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poNgz0r
En dan vergeet je nog een Windows 10 licentie van +/- 100 euro denk ik? Dus dan zit je rond de 600+ euro. Dat lijkt mij niet goedkoper dan een NAS?

[ Voor 34% gewijzigd door poNgz0r op 20-09-2016 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
pongthamong schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 15:56:
En dan vergeet je nog een Windows 10 licentie van +/- 100 euro denk ik? Dus dan zit je rond de 600+ euro. Dat lijkt mij niet goedkoper dan een NAS?
Kinguin of consorten. Zei ik goedkoper? Ik bedoelde, scheelt niet veel. ;-) Maar dat hangt ook weer af van je portemonnee. Grootste voordeel zie ik in downloaden via Usenet met SSL. Met een i3 trekt hij via SSL mijn gehele verbinding vol, daar waar op de synology de processer de bottleneck was voor SSL en de download op de helft van mijn verbinding bleef hangen.

[ Voor 37% gewijzigd door mcsluis op 20-09-2016 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buffy1966
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-04 12:28
Gebruik je deze dan ook als NAS, hiermee bedoel ik staat deze 24/7 op?
Het verbruik zal wel veel hoger zijn dan de Synology veronderstel ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poNgz0r
Ik ben van plan hem 24/7 aan te laten en plex server erop te draaien, dat is echt een must.

Ik heb zelf dan ook maar wat samengesteld, de prijzen zon grof afgerond... roept u maar, wat doe ik goed en wat niet? Ik ben eigenlijk maar gewoon een mini computer in elkaar gaan zetten eigenlijk...

180,00 euro - Intel Core i5-6400 Boxed - pricewatch: Intel Core i5-6400 Boxed
155,00 euro - WD Red WD40EFRX, 4TB - pricewatch: WD Red WD40EFRX, 4TB
60,00 euro - Samsung 650 120GB 120GB - pricewatch: Samsung 650 120GB 120GB
70,00 euro - ASRock H110M-ITX - pricewatch: ASRock H110M-ITX
40,00 euro - Crucial CT2K4G4DFS8213 - pricewatch: Crucial CT2K4G4DFS8213
80,00 euro - Fractal Design Node 304 - pricewatch: Fractal Design Node 304 Zwart
60,00 euro - Seasonic S12II-Bronze 430W - pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 430W
-----------
635,00 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik070
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-04 14:09
Verbuik van een zelfbouw NAS kan wel wat hoger liggen. Nu zal dat met een i3 nog wel meevallen, maar een NAS met ARM of Atom CPU zal toch een stuk zuiniger zijn.

De bottleneck op de cpu bij het downloaden ligt waarschijnlijk eerder aan SabNZBD. Dat is een Python applicatie en verbruikt daardoor veel meer resources. Ik had daar ook last van op mijn simpele Synology DS251j NAS. Ik ben toen overgestapt naar NZBget, sindsdien kan ik weer gewoon mijn verbinding dichttrekken met SSL aan. Weet even niet uit mijn hoofd hoeveel CPU belasting hij dan heeft, maar volgens mij is de CPU niet meer de bottleneck.

Als transcoding of andere CPU intensieve taken niet nodig zijn zou ik niet te veel investeren in een krachtige NAS. Voor enkel streamen volstaat een instap model.

Zelf heb ik zoals hierboven vermeld de Synology DS215j, daarop staat NZBget, Transmission, Couchpotato en Sickrage continu aan. Het is geen snelheids monster, zeker niet als hij aan het downloaden en tegelijk aan het zoeken is naar nieuwe content. Maar dat heeft verder geen invloed op het streamen.

Mocht je nog meer advies van mensen hier willen probeer dan zo goed mogelijk je situatie te beschrijven:
Op welke apparaten ga je de content bekijken/beluisteren, hoeveel mensen gaan er gebruik van maken, gaan die allemaal tegelijk gebruik maken ervan, wat moet er naast Plex nog meer op draaien, etc....

[ Voor 12% gewijzigd door Erik070 op 20-09-2016 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:33
Erik070 schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 17:10:
Verbuik van een zelfbouw NAS kan wel wat hoger liggen. Nu zal dat met een i3 nog wel meevallen, maar een NAS met ARM of Atom CPU zal toch een stuk zuiniger zijn.

De bottleneck op de cpu bij het downloaden ligt waarschijnlijk eerder aan SabNZBD. Dat is een Python applicatie en verbruikt daardoor veel meer resources. Ik had daar ook last van op mijn simpele Synology DS251j NAS. Ik ben toen overgestapt naar NZBget, sindsdien kan ik weer gewoon mijn verbinding dichttrekken met SSL aan. Weet even niet uit mijn hoofd hoeveel CPU belasting hij dan heeft, maar volgens mij is de CPU niet meer de bottleneck.

Als transcoding of andere CPU intensieve taken niet nodig zijn zou ik niet te veel investeren in een krachtige NAS. Voor enkel streamen volstaat een instap model.

Zelf heb ik zoals hierboven vermeld de Synology DS215j, daarop staat NZBget, Transmission, Couchpotato en Sickrage continu aan. Het is geen snelheids monster, zeker niet als hij aan het downloaden en tegelijk aan het zoeken is naar nieuwe content. Maar dat heeft verder geen invloed op het streamen.

Mocht je nog meer advies van mensen hier willen probeer dan zo goed mogelijk je situatie te beschrijven:
Op welke apparaten ga je de content bekijken/beluisteren, hoeveel mensen gaan er gebruik van maken, gaan die allemaal tegelijk gebruik maken ervan, wat moet er naast Plex nog meer op draaien, etc....
Ik draai die combinatie van jou zelfs op een 210j en dat gaat perfect. De interface is wel langzaam maar zodra je alles ingesteld hebt hoef je daar in principe niet meer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
lijstje vind ik eigenlijk niet zo slecht, misschien een beetje overkill wanneer je plex alleen voor je zelf gebruikt... Hoewel, wanneer je x265 media bestanden hebt kan ie aardig gaan zweten (mijn I5-4460 zit met x265 geregeld rond de 70%, maar heb dan ook meer services draaien)
misschien ook handig, haal voor de download nog een low-budget ssd / hdd. scheelt je een aardige belasting voor je OS en data schijven.

wanneer je Plex puur voor jezelf houd en niet echt veel met mobile clients aan de gang gaat, heb je aan een I3 genoeg. zoals Plex zelf advieseerd, voor 1 1080p trancoding heb je een cpu nodig die minimaal een Passmark heeft van 2000..

Ik heb zelf een tijd geleden ook Plex in combinatie met al die download zooi op een Atom 330 gedraaid. ging vrij prima, hoewel ie soms wel moest bufferen bij transcoderen.
(plus daarbij, ik irriteerde me aan bufferen en de traagheid van het gehele systeem.)

edit:
trouwens, er zijn er genoeg die een Pentium G4400 gebruiken. ook daar lees ik goede resultaten over..

[ Voor 5% gewijzigd door geenwindows op 20-09-2016 17:52 ]

Fan van: Unraid. Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
buffy1966 schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 16:39:
Gebruik je deze dan ook als NAS, hiermee bedoel ik staat deze 24/7 op?
Het verbruik zal wel veel hoger zijn dan de Synology veronderstel ik?
Idle ongeveer 20 watt, op piekmomenten naar 40 watt. Je praat dan in euro's over tientjes op jaarbasis t.o.v. een atom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kristof1234
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 22-03 19:17
je kan ook externe schijven hangen aan NVidia shield (199 euro) met 2 usb input; de nvidia shield heeft krachtige gpu/cpu en native x265 decoding, een sterkte die veel NAS servers niet hebben. De shield media player heeft zowel "plex server" als "plex client." Met je shield (non-gaming) remote kan je alles lekker besturen.

Hypothetisch kan je bv. 2x 4TB seagate 2,5 inch usb schijven hangen aan je shield, zodat je 8 TB storage hebt. (200 + 2*155 euro = 510 euro voor 8 TB media center).

Opmerking, als je echt heel veel stuff hebt, kan shield basis model (16 gb) mogelijk te klein zijn; de metadata, covers kunnen enkel op interne schijf gestored worden, misschien dat plex dat in toekomst nog gaat veranderen. Hangt er beetje vanaf (ik heb 3 gb metadata, standaard blijft er 11 gb free space bij aankoop)

je kan ook nvidia shield met "goedkope, niet krachtige" NAS combineren (desnoods met zo'n draadloze harde schijven); je kan schijven mounten via SMB

ik ben alvast tevreden over mijn shield, misschien even rondkijken op internet of het jouw ding is?

[ Voor 29% gewijzigd door kristof1234 op 20-09-2016 19:01 ]

• poNgz0r
Mijn situatie is als volgt:

Downloaden doe ik via mijn PC en hoef ik ook niet op een NAS te doen, enige wat ik wil is het naar een NAS kopiëren. Waarom? Ik wil eigenlijk geen vervuiling op mijnn NAS. Ik download het op mijn PC, doe een subtitle erbij indien nodig, zorg dat de bestandsnaam netjes is etc. etc. Daarna wil ik hem naar de NAS kopiëren en klaar.

Op dit moment heb ik een TP-Link C2600 met een USB3.0 4TB schijf eraan. Op zich werkt dat wel en is met een beetje fantasie de C2600 ook een soort van NAS, alleen kan ik nu niet makkelijk naar mobiele apparaten streamen.

Mijn situatie thuis is: 1 mediaspeler Minix NEO U1 beneden, 1 mediaspeler Minix NEO U1 boven. Op dit moment stream ik via XBMC, de schijf aan de C2600 gemount via SMB.

Toekomstige situatie: 2 dochters (die heb ik nu ook al) maar die zullen ook wel een mediaspeler willen en dan zal er waarschijnlijk wel met 2 of 3 apparaten tegelijk gestreamd gaan worden, dat moet de mediaspeler dus wel aankunnen. Ik kan me ook voorstellen dat ze niet persé op hun tv kijken maar op een mobiel of tablet.

Een oplossing: nvidia shield kopen, die beneden neerzetten, dan kan de minix neo u1 naar boven en hoef ik nog maar 1 extra mediaspeler te kopen voor mijn andere dochter. Dan mijn USB 3.0 schijf aan de nvidia shield koppelen en dan ben ik al een heel eind denk ik? Mooie is dat ik dan ook games via mijn pc beneden op mijn tv kan streamen?

Het zou wenselijk zijn dat ik ook films van buiten mijn huis kan streamen. Stel we gaan eens op vakantie en hebben de behoefte om eens een filmpje te kijken dat ik hem dan ook kan streamen. Uiteraard is het afhankelijk van hoe snel de wifi dan is op die locatie, maar het zou mooi zijn als dat wel kan.

Eigenlijk door dit verhaal te schrijven neig ik naar de nvidia shield. De vraag is dan voldoet die aan mijn wensen zoals ik bovenstaand heb beschreven?

• Twanne
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-05-2024
pongthamong schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 15:36:
[...]

Hoe zie jij dat deze GPU transcoding heeft en geen CPU transcoding?
Alle Play versies bij Synology hebben een GPU (of als je hun terminologie wil gebruiken een 'hardware accelerated transcoding engine' zie hier.
Welke chip er gebruikt wordt (GPU of CPU), wordt bepaald door de software.
Plex ondersteunt geen hardware transcoding (dus via een dedicated GPU), maar enkel software, dus via de CPU.
Hun eigen software 'Video Station', ondersteunt dit wel en kan dus vanop de NAS perfect transcoden.

Ik heb zelf de DS415Play en dit werkt goed. Ik heb echter een voorkeur voor Plex, dus laat ik zelf een Plex server draaien op een PC met krachtiger CPU.

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:42
Twanne schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 15:19:
Er zijn veel NASsen die Plex ondersteunen (bijvoorbeeld de meeste Synology systemen).
Veel hangt echter af van transcoding of niet. Als je naar mobiele platformen (smartphone, tablet) gaat streamen dan gaat hij meestal transcoden.
Met de juiste mediaspeler op je tablet of telefoon hoef je niet te transcoden. Ik moet het eerste bestand nog tegen komen wat niet op mijn Galaxy S6 of TAB S afspeelt vanaf een Synology NAS.
Daarnaast Samsung TV met video DS app, precies zelfde verhaal, kan prima zonder transcoding (al gebruik ik een mediaspeler omdat daar ook mijn homecinema aan hangt).

Ligt er dus een beetje aan waar de TS naar toe wil streamen.

Dan is er nog een ander probleem. Als je meerdere streams tegelijk zou willen transcoden dan krijg je sowieso een probleem. Er is geen NAS die dat aan kan. Daar heb je wel een flinke pc voor nodig.
Een simpele i3 gaat denk ik ook geen 3 gelijktijdige streams transcoden.

Zonder transcoding kan een synology 216 Play makkelijk 3 streams tegelijk aan bieden.

[ Voor 20% gewijzigd door Arjant2 op 21-09-2016 15:52 ]

• geenwindows
  • Niet online
wat betreft ondertiteling, Plex Media Server heeft anders prima ondersteuning voor ondertiteling downloaden, check de channel 'sub-zero' (ondertiteling agent)
voor vakantie, je kan met een plex pass subcription ook media syncen voor Offline gebruik, heb hier (nog) geen ervaring mee maar wat ik lees werkt het prima.

Ik heb me niet in de nvidia shield verdiept, hoe veel streams die tegelijkertijd kan transcoderen weet ik niet..

Fan van: Unraid. Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

• qnapclub
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 23-03-2023
De QNAP TS-x51A en TS-x53A zijn de modellen die je wil bekijken als je een betaalbare NAS wil gebruiken, wil je helemaal zeker zijn van transcoding ga dan voor een NAS met i3 of beter... (x71, x82,...)

Plex heeft ook dit handig document met compatibiliteit wat NAS betreft:
https://docs.google.com/s...3tmMPc/edit#gid=314388488

QNAPclub België / Nederland forum - App store - twitter @qnapclub_be_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

geenwindows schreef op woensdag 21 september 2016 @ 17:10:
wat betreft ondertiteling, Plex Media Server heeft anders prima ondersteuning voor ondertiteling downloaden, check de channel 'sub-zero' (ondertiteling agent)
voor vakantie, je kan met een plex pass subcription ook media syncen voor Offline gebruik, heb hier (nog) geen ervaring mee maar wat ik lees werkt het prima.

Ik heb me niet in de nvidia shield verdiept, hoe veel streams die tegelijkertijd kan transcoderen weet ik niet..
Belangrijke beperking voor mij is dat ingebakken ondertitels zonder transcoding niet worden weergegeven. Is dit goed te ondervangen met iets als 'sub-zero'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Niet online
JBS schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 08:37:
[...]
Belangrijke beperking voor mij is dat ingebakken ondertitels zonder transcoding niet worden weergegeven. Is dit goed te ondervangen met iets als 'sub-zero'?
sub-zero download enkele externe subtitles (de .srt file), die worden dus ingebakken bij het afspelen (transcoding)
Ik heb zelf veel media met externe subtitles en merk eigenlijk niet dat er getranscodeerd wordt... Maar ik heb dan ook een i5-4460...

Pagina: 1