Loggen van analoge 0 -5 volt signalen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04 12:44
In de autosport rijdt bijna iedereen met een datalogger. Tal van parameters worden zoals het toerental, de stand van het gaspedaal en de olietemperatuur worden met hoge frequentie vastgelegd. Zo'n logger is een ongelofelijk mooi hulpmiddel om precies te kunnen zien wat een auto doet, en wat er verbeterd kan worden. Knowledge is power, enzovoorts. :)

Iedere moderne auto zit volgepropt met sensoren die hun signalen over de CAN-bus versturen. Op deze bus kan vervolgens simpelweg een datalogger worden aangesloten om de desbetreffende sensoren uit te lezen.

Mijn Kever uit 1960 is helaas niet voorzien van een CAN-bus. :+ Er zijn echter wel een aantal sensoren waarvan ik het signaal zou willen loggen. Waarom? In de eerste plaats als hulpmiddel om de auto zo perfect mogelijk af te kunnen stellen. Met een luchtmengsel-meter kan ik precies zien hoe efficiënt de verbranding van mijn motor is, en kan ik de afstelling van de carburateur en ontsteking zonder giswerk aanpassen. Daarnaast is zo'n rijdend experiment gewoon leuk natuurlijk. Bovendien hoef ik niet steeds naar de meters te kijken, maar kan ik de boel achteraf analyseren. Dat vergroot de veiligheid én de gemoedsrust.

De sensoren geven een analoog signaal van 0 tot 5 volt af. Er bestaan kant-en-klare oplossingen zoals de RaceCapturePro en de Innovate LM-2 maar die kunnen respectievelijk slechts 8 en 4 analoge signalen loggen. Dat is eigenlijk net te weinig. Daarnaast zijn het relatief dure apparaten.

Bestaat er een eenvoudige en goedkope manier om deze analoge signalen te loggen? Een Arduino met een SD data logger shield is natuurlijk een optie, maar zijn er ook kant-en-klare oplossingen? Het moet natuurlijk ook werken op de boordspanning van m'n auto (12 volt). Bij voorkeur iets waarmee ook frequenties gemeten kunnen worden (zoals toerental). Ik ben geen held met electronica, dus niet iets hoeven bouwen heeft de voorkeur. :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23-09 12:24
Je geeft aan dat 4/8 kanalen te weinig is, waar ben je dan naar opzoek ;)

Er zijn vele leveranciers van dergelijke loggers van goedkoop Chinees tot TexasInstruments ;)
Maar, zonder een idee wat je eraan uit wilt geven wat je wilt loggen en hoeveel (en ook lengte) is het lastig om iets zinnigs te zeggen.

Alles is terug te redeneren naar 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04 12:44
Steefph schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 14:48:
Je geeft aan dat 4/8 kanalen te weinig is, waar ben je dan naar opzoek ;)
Ik zat aan 12 - 16 kanalen te denken. Twee goedkope loggers die 8 kanalen kunnen loggen is natuurlijk ook prima.
Er zijn vele leveranciers van dergelijke loggers van goedkoop Chinees tot TexasInstruments ;)
Maar, zonder een idee wat je eraan uit wilt geven wat je wilt loggen en hoeveel (en ook lengte) is het lastig om iets zinnigs te zeggen.
Ik zou er maximaal 200 euro aan uit willen geven. Minder is altijd beter, zolang het niet ten koste gaat van de kwaliteit. Ik geef wel de voorkeur aan bedrijfszekere apparatuur. Ik hoef maar een paar minuten. Een frequentie van 10 Hz is voldoende.

edit: Deze data logger lijkt volgens mij te doen wat ik wil. Heeft zelfs een frequency input. Enige nadeel is dat ik altijd een laptop in m'n auto moet hebben, maar dat is wel overkomelijk. Is deze logger geschikt voor mijn doeleinden?

edit2: Dit lijkt nog beter.

[ Voor 18% gewijzigd door mcdronkz op 20-09-2016 16:36 ]

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-10 15:47
mcdronkz schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 15:14:
[...]

Ik zat aan 12 - 16 kanalen te denken. Twee goedkope loggers die 8 kanalen kunnen loggen is natuurlijk ook prima.

[...]

Ik zou er maximaal 200 euro aan uit willen geven. Minder is altijd beter, zolang het niet ten koste gaat van de kwaliteit. Ik geef wel de voorkeur aan bedrijfszekere apparatuur. Ik hoef maar een paar minuten. Een frequentie van 10 Hz is voldoende.

edit: Deze data logger lijkt volgens mij te doen wat ik wil. Heeft zelfs een frequency input. Enige nadeel is dat ik altijd een laptop in m'n auto moet hebben, maar dat is wel overkomelijk. Is deze logger geschikt voor mijn doeleinden?

edit2: Dit lijkt nog beter.
En als je bijvoorbeeld een logic analyzer van Saleae pakt? De logic 8 heeft 8 analoge inputs 0 tot 5v, Is meer dan snel genoeg en kan je ook voor andere doeleinden gebruiken. Software is ook erg fijn, ik heb zelf de logic 4 maar die heeft maar 1 analoge ingang.

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:07

Rmg

http://www.ni.com/low-cost-daq/ National instruments heeft een serie redelijk geprijste daq's

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04:27
Ik zou gaan voor een arduino uno kloon + sd kaart shield ( zit ook een klokje op een ds1307 ) en een gaatjesprint. Zou daarop een op.amp. bv 741 solderen voor als buffer. Ben je nog geen €10,- kwijt totaal. Voorbeeld listings vind je veel op internet. Kan er ook wel een toevoegen. Heb zelf zo'n shield maar dan via i2c een ds3231 + bmp085, sht22 en een lux lichtsensor. Werkt perfect.
Je kan de arduino gewoon op 12 volt laten werken ( zit een spanningsregelaar in.

[ Voor 9% gewijzigd door vincent_1971 op 21-09-2016 13:50 ]

• 1337aldi
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:32
jctjepkema schreef op woensdag 21 september 2016 @ 12:08:
[...]

En als je bijvoorbeeld een logic analyzer van Saleae pakt? De logic 8 heeft 8 analoge inputs 0 tot 5v, Is meer dan snel genoeg en kan je ook voor andere doeleinden gebruiken. Software is ook erg fijn, ik heb zelf de logic 4 maar die heeft maar 1 analoge ingang.
Het werkgeheugen van de PC waar de analyzer op aangesloten zit zat snel vollopen denk ik, zeker bij een race/ritje van 1uur+.

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Valt wel mee, hangt er van af in welke resolutie en welke framerate je wilt opnemen.

Sensoren zijn er zat te vinden, probleem is dat analoog niet altijd een makkelijk signaal van 0-5v geeft en je flink moet gaan rekenen, het gebruik van een kleine computer is dan wel wenselijk. Denk bv aan een Rasberry waar je op een USB stick of SD kaart je data weg schrijft.

Op Ebay kan je genoeg dataloggers vinden welke hun data via RS232 overpompen, en sim[ele EEEPC eraan kan voldoende zijn voor realtime weergave of opname.

Ik heb een telemetrie systeem met div sensoren en een 433mhz transmissie:
http://www.euronet.nl/users/tooms/telemetrie/telemetrie.htm

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Pagina: 1