In de autosport rijdt bijna iedereen met een datalogger. Tal van parameters worden zoals het toerental, de stand van het gaspedaal en de olietemperatuur worden met hoge frequentie vastgelegd. Zo'n logger is een ongelofelijk mooi hulpmiddel om precies te kunnen zien wat een auto doet, en wat er verbeterd kan worden. Knowledge is power, enzovoorts. 
Iedere moderne auto zit volgepropt met sensoren die hun signalen over de CAN-bus versturen. Op deze bus kan vervolgens simpelweg een datalogger worden aangesloten om de desbetreffende sensoren uit te lezen.
Mijn Kever uit 1960 is helaas niet voorzien van een CAN-bus.
Er zijn echter wel een aantal sensoren waarvan ik het signaal zou willen loggen. Waarom? In de eerste plaats als hulpmiddel om de auto zo perfect mogelijk af te kunnen stellen. Met een luchtmengsel-meter kan ik precies zien hoe efficiënt de verbranding van mijn motor is, en kan ik de afstelling van de carburateur en ontsteking zonder giswerk aanpassen. Daarnaast is zo'n rijdend experiment gewoon leuk natuurlijk. Bovendien hoef ik niet steeds naar de meters te kijken, maar kan ik de boel achteraf analyseren. Dat vergroot de veiligheid én de gemoedsrust.
De sensoren geven een analoog signaal van 0 tot 5 volt af. Er bestaan kant-en-klare oplossingen zoals de RaceCapturePro en de Innovate LM-2 maar die kunnen respectievelijk slechts 8 en 4 analoge signalen loggen. Dat is eigenlijk net te weinig. Daarnaast zijn het relatief dure apparaten.
Bestaat er een eenvoudige en goedkope manier om deze analoge signalen te loggen? Een Arduino met een SD data logger shield is natuurlijk een optie, maar zijn er ook kant-en-klare oplossingen? Het moet natuurlijk ook werken op de boordspanning van m'n auto (12 volt). Bij voorkeur iets waarmee ook frequenties gemeten kunnen worden (zoals toerental). Ik ben geen held met electronica, dus niet iets hoeven bouwen heeft de voorkeur.
Iedere moderne auto zit volgepropt met sensoren die hun signalen over de CAN-bus versturen. Op deze bus kan vervolgens simpelweg een datalogger worden aangesloten om de desbetreffende sensoren uit te lezen.
Mijn Kever uit 1960 is helaas niet voorzien van een CAN-bus.
De sensoren geven een analoog signaal van 0 tot 5 volt af. Er bestaan kant-en-klare oplossingen zoals de RaceCapturePro en de Innovate LM-2 maar die kunnen respectievelijk slechts 8 en 4 analoge signalen loggen. Dat is eigenlijk net te weinig. Daarnaast zijn het relatief dure apparaten.
Bestaat er een eenvoudige en goedkope manier om deze analoge signalen te loggen? Een Arduino met een SD data logger shield is natuurlijk een optie, maar zijn er ook kant-en-klare oplossingen? Het moet natuurlijk ook werken op de boordspanning van m'n auto (12 volt). Bij voorkeur iets waarmee ook frequenties gemeten kunnen worden (zoals toerental). Ik ben geen held met electronica, dus niet iets hoeven bouwen heeft de voorkeur.