zonneboiler met subsidie, of toch 100% zonnepanelen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-05 11:41
Begin dit jaar heb ik subsidie gekregen voor het plaatsen van een zonneboiler: €952,-, ongeacht vermogen/opbrengst. Omdat het huis nog verbouwd moest worden en we vervolgens ernaartoe moesten verhuizen heeft die beschikking in de kast gelegen, tot vandaag. Tot mijn schrik las ik dat ik voor 12 oktober de voorziening moet hebben geplaatst en in werking moet hebben. Daarom heb ik jullie hulp nodig:

Wat te doen?

In de woning is namelijk ook een CV/warmtepomp combinatie geplaatst, een Itho Daalderop Cool Cube http://www.ithodaalderop....n/luchtwater/hp-cool-cube. Geen monster (2,5 kW, maar daarmee zal toch ons electrisch verbruik stijgen en ons gasverbruik dalen. Over een paar maanden wordt bovendien een houtkachel geplaatst, waarschijnlijk een Jacobus 9 Beton http://www.jacobus.nl/Jacobus_beton, vanwege goede ervaringen met de Jacobus 9 in ons vorige huis. Ook daarmee zal het gasverbruik worden gedrukt.

Een zonneboiler kan worden ingezet voor het verwarmen van sanitair water; zo hadden we het in het vorige huis. In dit nieuwe huis hebben we vloerverwarming laten aanleggen, met een korte hart-op-hart afstand (10 cm), en daarmee zou een zonneboiler ook een bijdrage kunnen leveren aan het verwarmen van het huis. Dat laatste zie ik op zich wel zitten, maar ik zie nogal op tegen het werkend krijgen van de combinatie Cool Cube warmtepomp en zonneboiler. Ik zou het vloerverwarmingcircuit op een spiraal van het zonneboilervat aan kunnen sluiten, met een thermostaatventiel om te zorgen dat het water niet té warm wordt. Vervolgens moet de warmtepomp wél blijven draaien maar hoeft hij niet op te warmen, of slechts een beetje. Ik heb begrepen dat de Elga daarvoor een aansturing heeft, maar voor mijn Cool Cube heb ik vooralsnog geen idee.

Dat dus wat betreft de technische bedenkingen. Iets zegt me dat dit op te lossen moet zijn, eventueel met een extra pomp of zo. Maar dan is er nog een financiële kant: kan ik niet beter al m'n geld in zonnepanelen stoppen, ondanks die subsidie voor de zonneboiler+de subsidie van het Rijk? Ik heb contact gehad met een zonneboiler-leverancier, AJM, die voor €5840 een zonneboiler met een opbrengst van 2810 kWh en 500 liter vat plaatst. Subsidie Rijk = €1405, dus netto kosten 5840-1405-952= €3482,-

Hoe reken ik dat grofweg uit?

situatie:
gezin met 2 volwassenen en 2 kinderen van 11 en 13.
Één van de volwassenen werkt 3 dagen per week thuis.
huis van 550 m³, muren redelijk geisoleerd (steenwol uit 1977), vloer onder vloerverwarming goed geisoleerd, schuine daken op zolder goed geisoleerd. Overal dubbel glas, beneden HR++
vloerverwarming beneden, ca 85m², verwarmd door CV/warmtepomp
boven radiatoren, 3 kamers+badkamer periodiek verwarmd (als er gewerkt of gestudeerd wordt), separaat verwarmd door alleen CV (namelijk gescheiden aansturing in Cool Cube).

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Persoonlijk zou ik voor de ZB installatie gaan.

Ik vind het net als jou lastig te berekenen maar wat nog een idee is is om te kijken naar de AJM 58-400 set. Nagenoeg zelfde opbrengst en subsidie bedrag maar fysiek een kleinere boiler (400 liter) en 58 in plaats van 72 heat pipes op 500 liter. Deze set heeft een lagere aanschafprijs waardoor het netto bedrag weer aantrekkelijker wordt :)

Met zo'n set ben je bovendien niet afhankelijk van salderen en je zou je stookkosten wat lager kunnen krijgen.

Is die houtkachel ook niet aan te sluiten op de boiler? De boilers van AJM zijn standaard voorzien van aansluitingen voor een hout-cv kachel.

Met de overgebleven ruimte op je dak zou je dan in de toekomst PV panelen kunnen plaatsen.

• Hkuit
Goede reactie. Over die AJM sets heb ik je PB gestuurd.

Over het koppelen van een houtkachel heb ik zeker wel nagedacht, maar dat zou leidingen door het hele huis betekenen; de kachel staat precies aan de andere kant. Daar hebben we bij de verbouwing niet voor gekozen, dus die optie valt eigenlijk af. Als de kachel het doet dan kan beneden de verwarming grotendeels uitblijven, dus stookkosten scheelt het sowieso.

PV komt er altijd, daar hebben we nu echt een prima dak voor: Zuidoost, geen ramen of schoorstenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 755679

Ik heb 2 sets gekocht :Hewalex 3 TLPAC 300 gekocht. 3 vlakke plaat collectoren met een 300 liter boiler

Aanschaf in NL: 2750 euro
Aanschaf Duitsland: 1850 euro
Subsidie: 1200 euro

Ik heb eea zelf aangelegd, maar ga voor installatiewerk uit van 1 dag werk en ong. 400 euro aan aansluitmateriaal / koppelingen / leiding

Als je een beetje rond kijkt kan je dus voor veel minder klaar zijn.

De zonnecollectoren gebruik ik alleen voor sanitair/tap water
Als de zonnecollectoren het meeste rendement hebben (mei/september) gebruik je eigenlijk nagenoeg geen CV (wij hebben wel nieuwbouwhuis van 2011)

• Hkuit
Anoniem: 755679 schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 19:55:
Ik heb 2 sets gekocht :Hewalex 3 TLPAC 300 gekocht. 3 vlakke plaat collectoren met een 300 liter boiler

Ik heb eea zelf aangelegd, maar ga voor installatiewerk uit van 1 dag werk en ong. 400 euro aan aansluitmateriaal / koppelingen / leiding

Als de zonnecollectoren het meeste rendement hebben (mei/september) gebruik je eigenlijk nagenoeg geen CV (wij hebben wel nieuwbouwhuis van 2011)
ik zag net je reactie in het pelletkachel topic. 600 liter ZB, + een flinke Biodom er achter, alleen voor sanitair water...? Als tweaker begrijp ik het dan wel weer ;)
Als straks de kleine wat groter is zou ik een zwembad in de tuin zetten, dat krijg je prima verwarmd lijkt mij zo.

In datzelfde topic lees je gelijk ook waar ik tegenaan loop;
ik zie zelf installeren niet zo zitten (heb geen ervaringen met leidingwerk en ik hou niet van op het dak klimmen O-) ) dus ik moet dan iemand vinden die dat voor me doet. En dan zie je dus dat men hoge prijzen voor een dagje werk!
Hoeveel reken jij voor een dag werk, inclusief reiskostenvergoeding e.d.?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:58
Waarom eigenlijk niet zonnepanelen? Met elektriciteit kun je warm water maken, met warm water kun je geen elektriciteit maken. In de zomer zul je waarschijnlijk warmte 'over' hebben waar je niks mee kunt. Met zonnepanelen zou je die overtollige energie kunnen terugvoeden of in een airco ofzo kunnen stoppen.

Of zie ik dan iets over het hoofd? (heb geen van beide op het dak liggen, maar dit vond ik wel logisch klinken).

• Hkuit
ThinkPadd schreef op woensdag 28 september 2016 @ 10:21:
Waarom eigenlijk niet zonnepanelen? Met elektriciteit kun je warm water maken, met warm water kun je geen elektriciteit maken. In de zomer zul je waarschijnlijk warmte 'over' hebben waar je niks mee kunt. Met zonnepanelen zou je die overtollige energie kunnen terugvoeden of in een airco ofzo kunnen stoppen.

Of zie ik dan iets over het hoofd? (heb geen van beide op het dak liggen, maar dit vond ik wel logisch klinken).
hoi Thinkpad*, die vraag heb ik in mijn OP ook gesteld "kan ik niet beter al m'n geld in zonnepanelen stoppen, ondanks die subsidie voor de zonneboiler+de subsidie van het Rijk?", maar hij valt een beetje weg tussen al mijn woorden...
Ik neig ook die kant op; dan heb ik één overzichtelijke installatie. Een zonneboiler haalt meer energie binnen per dakoppervlak, maar dat is theoretisch; als ik die warmte niet gebruik, dan blijft de zonneboiler heet en kan er de volgende dag geen nieuwe warmte meer in.

Als echte Tweaker zou ik dan alsnog een buffervat moeten kopen, zodat ik water kan opwarmen met de warmtepomp als de vloerverwarming geen warmtevraag heeft. Hoe ik dat technisch moet aanpakken, daar ben ik nog niet helemaal uit...!

* ik heb hier ook nog een Thinkpad liggen, een X61tablet uit 2007. Peperduur destijds (3000 euro), ik heb 'm gekocht in 2008 voor 1000 euro. Topkwaliteit, behalve de scharnier, die is 'lam' geworden, zodat het scherm nu neervalt. Niet erg als je hem als tablet wilt gebruiken, maar niet handig als je hem meestal als laptop neerzet.

• Rhaelak
Punt is weer wel dat warm water maken veel energie kost. En een zonneboiler doet dat gewoon erg goed.

Heel dat idee dat je 's zomers veel warmte over hebt en dat de ZB niets staat te doen vind ik erg overtrokken, als ik dat bekijk bij ons thuis (veel warmwater verbruik). Stagnatie treedt enkel op in de namiddag, als het al gebeurt.

Afgelopen voorjaar zijn bij ons thuis PV panelen geïnstalleerd (10 panelen, schuin dak). Montage is gebeurd in grofweg 6 ploeguren, inclusief opbouw steiger, omvormer ophangen en kabel aansluiten (die had ik dan zelf getrokken vanuit de meterkast naar zolder).

Zonneboiler is ook geïnstalleerd met best wel wat leidingwerk (zichtwerk, koperen buis, netjes afgewerkt) en de gehele installatie daaromheen tot het operationeel was heeft toch zo'n 5 mandagen in beslag genomen.

Het blijft gewoon lastig vergelijken. Arbeid is duur in Nederland, dus als je alles uitbesteed loopt de prijs op. Kan je het zelf is het mooi meegenomen.

Vergeet ook niet dat als PV bij ons belast zou gaan worden zoals in België (100-110 Euro per kwp) een Zonneboiler ineens een stuk interessanter word.

Hkuit schreef op woensdag 28 september 2016 @ 09:40:
[Ik ben zelf geen installateur en klus ook niet, maar dit kan elke installateur. Als je op marktplaats kijkt of werkspot idd zul je vast iemand vinden voor een redelijk tarief. Ik heb de zonnecollectoren op het platte dak van mijn veranda liggen,omdat het dak van mijn woning al vol ligt met zonnepanelen. Dit scheel wel een hoop in vergelijking met collectoren die op een pannedak moeten op 8/10 meter hoogte. De collecoteren wegen ongeveer 40 kg per stuk en zijn 1 bij 2 meter. Hiervoor zul je al snel een hoogwerker moeten hebben.
(of met een paar man en ladders eea omhoog tillen met alle tijd/risico van dien. v.w.b. de ISDE subsidie is de kans klein dat je controle krijgt. Waar vanuit is die 952 euro subsidie verstrekt ?]

ik zag net je reactie in het pelletkachel topic. 600 liter ZB, + een flinke Biodom er achter, alleen voor sanitair water...? Als tweaker begrijp ik het dan wel weer ;)
Als straks de kleine wat groter is zou ik een zwembad in de tuin zetten, dat krijg je prima verwarmd lijkt mij zo.

In datzelfde topic lees je gelijk ook waar ik tegenaan loop;
ik zie zelf installeren niet zo zitten (heb geen ervaringen met leidingwerk en ik hou niet van op het dak klimmen O-) ) dus ik moet dan iemand vinden die dat voor me doet. En dan zie je dus dat men hoge prijzen voor een dagje werk!
Hoeveel reken jij voor een dag werk, inclusief reiskostenvergoeding e.d.?

445033

Ik zou nooit een zonneboiler plaatsen. Wij verbruiken hier ongeveer 35 m3 per maand met een gezin van 4 personen aan gas voor koken,douchen/bad. Dat gaat hier nooit uit. Ik zou panelen wegleggen. Ik volg Thinkpad in zijn redenatie.

445033

Rhaelak schreef op woensdag 28 september 2016 @ 11:14:
Punt is weer wel dat warm water maken veel energie kost. En een zonneboiler doet dat gewoon erg goed.

Heel dat idee dat je 's zomers veel warmte over hebt en dat de ZB niets staat te doen vind ik erg overtrokken, als ik dat bekijk bij ons thuis (veel warmwater verbruik). Stagnatie treedt enkel op in de namiddag, als het al gebeurt.

Afgelopen voorjaar zijn bij ons thuis PV panelen geïnstalleerd (10 panelen, schuin dak). Montage is gebeurd in grofweg 6 ploeguren, inclusief opbouw steiger, omvormer ophangen en kabel aansluiten (die had ik dan zelf getrokken vanuit de meterkast naar zolder).

Zonneboiler is ook geïnstalleerd met best wel wat leidingwerk (zichtwerk, koperen buis, netjes afgewerkt) en de gehele installatie daaromheen tot het operationeel was heeft toch zo'n 5 mandagen in beslag genomen.

Het blijft gewoon lastig vergelijken. Arbeid is duur in Nederland, dus als je alles uitbesteed loopt de prijs op. Kan je het zelf is het mooi meegenomen.

Vergeet ook niet dat als PV bij ons belast zou gaan worden zoals in België (100-110 Euro per kwp) een Zonneboiler ineens een stuk interessanter word.
Je kan dan toch je overschot gaan affikken om warmte in je huis te generen in de koude periode?

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

445033 schreef op woensdag 28 september 2016 @ 15:07:
Ik zou nooit een zonneboiler plaatsen. Wij verbruiken hier ongeveer 35 m3 per maand met een gezin van 4 personen aan gas voor koken,douchen/bad. Dat gaat hier nooit uit. Ik zou panelen wegleggen. Ik volg Thinkpad in zijn redenatie.
Met stadsverwarming is de keuze voor PV snel gemaakt ja. Alhoewel met een zonneboiler en een warmtepomp kun je je ook afsluiten van dat verschrikkelijke systeem.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

445033

Erasmo schreef op woensdag 28 september 2016 @ 15:18:
[...]

Met stadsverwarming is de keuze voor PV snel gemaakt ja. Alhoewel met een zonneboiler en een warmtepomp kun je je ook afsluiten van dat verschrikkelijke systeem.
Stadsverwarming heb ik niet. Dus snap je opmerking niet.

Met een terugverdientijd van 15/20 jaar zou ik ook niet heel enthousiast worden.
Wij hebben met 9 personen in totaal 11 sets gekocht in Duitsland. Hierdoor kon er nog iets van de standaardprijs van 1850 euro af
Ik heb 1650 euro betaald voor een set. Hier komt ong 400 euro aan leiding en installatiewerk overheen (incl. solar leiding) Netto na aftrek subsidie kost deze hele set me dus nog geen 1000 euro (zelf geinstalleerd)
Dit maakt mijn terugverdientijd een jaar of 4/5, waardoor ik er heel anders tegenaan kijk.
kijk maar eens op
https://www.heizung-solar...assererwaermung::431.html

Dit is de Hewalex 3 TLPAC 300 ISDE subsidie 1199 euro (meldcode KA00193)

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 755679 op 28-09-2016 15:59 ]

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

445033 schreef op woensdag 28 september 2016 @ 15:26:
[...]

Stadsverwarming heb ik niet. Dus snap je opmerking niet.
Oh dus je gebruikt wel gas om te verwarmen? In dat geval moet je dat ook meenemen als je gaat kijken voor een zonneboiler.

445033

Erasmo schreef op woensdag 28 september 2016 @ 16:02:
[...]

Oh dus je gebruikt wel gas om te verwarmen? In dat geval moet je dat ook meenemen als je gaat kijken voor een zonneboiler.
Dat lijkt me stug met een conventionele installatie. Tevens verstook ik totaal rond de 900 m3 per jaar. (Na tuning CV en isolatie) Ik zou dan eerder geneigd zijn units op elektriciteit te hangen die kunnen koelen/verwarmen. Of een warmtepomp.

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

900m3 is al niet bijster veel maar dan kun je er alsnog een flinke hap uit nemen. Waarom zou je dat stug lijken? Hier op het forum hebben al meerder mensen zonneboilerondersteuning op een normale cv en voor zover ik weet is iedereen er hartstikke blij mee.

445033

Erasmo schreef op woensdag 28 september 2016 @ 17:57:
900m3 is al niet bijster veel maar dan kun je er alsnog een flinke hap uit nemen. Waarom zou je dat stug lijken? Hier op het forum hebben al meerder mensen zonneboilerondersteuning op een normale cv en voor zover ik weet is iedereen er hartstikke blij mee.
Dus in de winter, als mijn zonnepanelen al weinig doen (november t/m februari) gaat een zonneboiler mijn cv aanvullen met warmte uit zon? Ik heb me er eerlijk gezegd niet in verdiept, maar zelfs mijn serre warmt in die periode nauwelijks meer op door de zon. Maar ik ga hier verder maar niet dit topic vervuilen.

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-04 11:39

Jack

MHz Matters

Hkuit schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 14:07:
Begin dit jaar heb ik subsidie gekregen voor het plaatsen van een zonneboiler: €952,-, ongeacht vermogen/opbrengst.
Wat te doen?

Ik heb contact gehad met een zonneboiler-leverancier, AJM, die voor €5840 een zonneboiler met een opbrengst van 2810 kWh en 500 liter vat plaatst. Subsidie Rijk = €1405, dus netto kosten 5840-1405-952= €3482,-

Hoe reken ik dat grofweg uit?
Subsidies stapelen is altijd mooi en zonde om geen gebruik van te maken natuurlijk ;)
Mijn eerste reactie is dat je zonneboiler aanbieding wat prijzig lijkt?

Bijv hier een set van 3x vlakke plaat (10,5 GJ oftewel 2916kWh) + 300L voor 2635 euro: Zonneboilermagazijn
ISDE subsidie: 1190 euro. Daarnaast jouw reeds ontvangen subsidie.
Niet inbegrepen: montage materialen en -uurloon.

Besparing:
Energie: circa 32MJ in één kuub gas.
Prijs gas: circa 0,63 euro/m3 gas
10,5GJ opbrengst per jaar = 328m3 gas = 206 euro per jaar.
Dus als je het geheel nog iets scherper in kan kopen als bij AJM, dan kan je het met een paar jaar terugverdiend hebben.

Een echte elegante combinatie van WP+zonneboiler heb ik nog niet gezien. Ook bij de ELGA niet. De ELGA doet "uitvoertemperatuur = aanvoertemperatuur + 5 graden", dus met de zonneboiler ervoor geplaatst gaat de ELGA gaat harder opstoken (veel energieverbruik).
Martin Kleinman heeft zijn zonneboiler aangesloten als (gesmoorde) radiator op zijn CV installatie en dat werkt best prima. Daarmee krijgt de warmtepomp niet opeens een volle lading heet water voor de kiezen en toert daarom minder hard op. Lekker makkelijk toepasbaar, geen extra pomp of aansturing nodig.
Plus dan blijft er ook nog wat energie/heet water over voor je SWW.
Vervolgens is het eigen voorkeur om te kiezen voor een boiler (CV door spiraal) of buffer (SWW door spiraal).

[Specs]

Dat is dus diezelfde set die in Duitsland 1850 euro kost en waar ik inmiddels 2 sets van heb aangeschaft.
Net vandaag de subsidie toegekend gekregen van de ISDE, binnen een week op mijn rekening. 1199 euro per set

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 755679 op 28-09-2016 20:07 ]

[Ik ben ook van mening dat een zonneboiler prima is voor tapwater wat je het hele jaar door gebruikt.
Echter in de winter, wanneer je juist je CV nodig hebt, ben ik bang dat er geen warmte in je boiler overblijft t.b.v. je CV. Sterker nog, een Zonneboiler zal in de koude wintermaanden niet zonder naverwarming van en CV ketel af ander warmtebron kunnen. Juist als de zonneboiler het meest effectief is, staat je CV nagenoeg niet aan. (helemaal niet met goed geisoleerd (nieuwbouwhuis)

]Musicmasters schreef op woensdag 28 september 2016 @ 18:41:

Dus in de winter, als mijn zonnepanelen al weinig doen (november t/m februari) gaat een zonneboiler mijn cv aanvullen met warmte uit zon? Ik heb me er eerlijk gezegd niet in verdiept, maar zelfs mijn serre warmt in die periode nauwelijks meer op door de zon. Maar ik ga hier verder maar niet dit topic vervuilen.
[/quote]

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 755679 op 28-09-2016 20:20 ]

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12:50
445033 schreef op woensdag 28 september 2016 @ 18:41:
[...]

Hier een voorbeeld wat ik al eens eerder geplaatst heb:
boiler laatste 30 dagen

periode: 23-02-16 - 23-03-16

800 liter boiler met 9,5 m2 vlakkeplaat collector en hygiene boiler. Dus het doet zeker wat, maar zodra de vv gaat lopen loopt de energie er ook snel uit, maar daar heb je dan weer een wp voor.

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:22
Als ik de eerste maandag neemt dat de temp in de boiler van 45 naar 25 graden zakt, dan heb je 800.000 (gram water) x 20 (temperatuurverschil) x4,184=Ca. 65.000 k joule = ca. 18 kWh warmte in de vloer gestopt = ca. 2,5 m3 gas bespaard. Mooi resultaat ( of ik moet me verrekend hebben)

• Rhaelak
Hier nog een linkje naar een erg interessant artikel over zonneboiler vs zonnepanelen door een bekende mede tweaker.

http://www.familie-kleinm...nelen-of-een-zonneboiler/

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06-05 16:16

Nhz

Deventer

Anoniem: 755679 schreef op woensdag 28 september 2016 @ 20:07:
Dat is dus diezelfde set die in Duitsland 1850 euro kost en waar ik inmiddels 2 sets van heb aangeschaft.
Net vandaag de subsidie toegekend gekregen van de ISDE, binnen een week op mijn rekening. 1199 euro per set
Wat is de meldcode van die set?

Groetjes Bas

KA00193

Er zit zelfs nog speling in de prijs. Wij hebben met 9 man in totaal 11 sets gekocht en 1650 euro per set betaald. Heb de subsidie inmiddels toegekend gekregen

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

Erasmo schreef op woensdag 28 september 2016 @ 15:18:
[...]

Zonnepanelen en een wp werkt meer dan prima om SV eruit te gooien. Ik ben ervarings deskundige, en zolang salderen mogelijk is, kun je prima je overschot in de winter gebruiken om je woning warm te stoken.
Daarbij is een installatie snel terugverdiend als je de sv de deur uit gooit O-)

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos2007
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Anoniem: 755679 schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 19:55:

Heb je die set zelf opgehaald of laten verzenden? Ik zie NL er niet bij staan. De subsidie op deze set is nu 1799 volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dick133a
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-10-2024
Pos2007 schreef op zondag 18 juni 2017 @ 13:28:
[...]

Heb je die set zelf opgehaald of laten verzenden? Ik zie NL er niet bij staan. De subsidie op deze set is nu 1799 volgens mij.
Meldcode is nu KA16810 met een subsidie van 1988 euro.
Pagina: 1