HD volgens HDTune ok, maar bij quick scan wel bad blocks?

Pagina: 1
Acties:

• buffy1966
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-12-2025
Ik heb mijn harde schijf opnieuw geformateerd (full format) om bad blocks weg te werken (current pending sector count).
Hierna was de HD in orde volgens HDTune en CrystalDiskInfo (geen current pending sector count).

Ik doe met HDTune nog even een quick scan en krijg nu 3,8% damaged blocks, en een current pending sector count van 99 (CrystalDiskInfo geeft dezelfde waarde).

Is een full format niet de goede manier?
Moet ik iets als Spinrite of HDD Regenerator gebruiken?

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/160e7x2.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door buffy1966 op 20-09-2016 10:47 ]

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-01 17:34
Je had éérst de Smart parameters moeten uitlezen en pas daarna actie moeten ondernemen in de vorm van (full) format of tests. Door de format zijn diverse Smart-waarden gereset.

Een dergelijk hoog aantal terugkerende Current Pending Sector count geeft twijfels over de betrouwbaarheid van de harddisk. Als je alsnog een full test uitvoert met HD-Tune, zitten ze dan verrspreid of bij elkaar?

• buffy1966
Ik had meer dan 4000 Current Pending Sector Count's staan. Daarom een full format gedaan.
Een full scan kan ik vanavond pas opstarten. Ik weet niet of dit nog nuttig kan zijn moest uit de antwoorden hier blijken dat de harde schijf niet meer goed is, en Spinrite of HDD Regenerator ook geen verbetering kunnen brengen in deze situatie.
Hieronder de afbeelding van de HDTune quick scan.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VZtMEG7t.jpg

Verwijderd

Een dergelijk groot aantal bad sectors betekent doorgaans dat je er weer snel nieuwe bij krijgt. Dus daarom is SMART cruciaal. Je moet weten dat na een format er niet binnen korte tijd weer nieuwe bad sectors bij mogen komen. Gebeurt dat wel in grote getale, dan kun je de schijf afschrijven.

• buffy1966
Ik vind het raar dat na de format alles normaal was, en dan hierna direct een HDTune quick scan uitvoer er terug bad sectors gemeld worden zonder de schijf verder gebruikt te hebben. De bad sectors zouden na de format remapped moeten zijn, dacht ik toch.

Verwijderd

Nee, want dan zou je Reallocated Sector Count zien. Lees de startpost en daaropvolgende posts eens van het Check je SMART topic.

• buffy1966
Gelezen. Als ik het goed begrijp wordt als de bad sector overschreven wordt er testjes uitgevoerd door de harde schijf, en als de sector nog problemen geeft omgewisseld met een reserve sector. Dus tijdens mijn format zijn deze overschreven en goed bevonden want mijn Reallocated Sector Count staat maar op 10, en ik had over de 4000 Current Pending Sector Count staan.
Maar vermits er na de quick scan er terug 99 staan te wachten lijkt mij dit niet erg goed getest van de harde schijf, of dit zouden nieuwe moeten zijn.
Dus zou ik om goed te zijn eerst een HDTune full scan moeten uitvoeren zodat alle bad sectors gemarkeerd staan, en hierna een full format moeten doen om deze allemaal te laten verdwijnen?

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:51
Je schijf is stervende met zoveel bad sectors, dat kan je niet even fixen met een long format.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik heb nu al een aantal Samsung disks door de handen gehad waarbij een onleesbare sector die overschreven werd daarna nog steeds onleesbaar was. Full format of zerowrite doet dan helemaal niks aan je current pending sector count, die teller gaat na de zerowrite naar 0, maar zodra je de bewuste sectoren weer uitleest zijn ze alsnog slecht en loopt de counter weer op.

Ook erg lastig als je met tools als ntfsclone een disk wilt kopieren met 1 bad sector erop...

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-01 17:34
@buffy1966:
- je disk is defect want niet betrouwbaar meer, mik hem weg of claim hem als er nog garantie is.
- als je je wil blijven ergeren en schade oplopen, blijf je er vrolijk mee verder werken.
- als je niet snapt hoe e.e.a. werkt, hierboven staat een link naar het kennistopic waar e.e.a. goed wordt uitgelegd.
Pagina: 1